Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tripstick

Frigokweek met spaarlampen

Recommended Posts

ehmm je kan ook gewoon je plant weghalen terwijl die in ene net hangt.. t vergt wat tijd en concentratie.. maar hierbij heeft je plant wel baat bij, k zelf heb ook nog van alles aan het net geknoopt 2 weken nadat de klok 12-12 ging. maar die is puur omdat ik mn net niet horizontaal heb..

maar ik zou ook overwegen om is te denken aan TL verlichting! 2 armaturen van 2x75watt bv als t past ; 3 waarom niet! licht is opbrengst...

Je kan me leuk vertellen spaarlampen zijn goedkoper; en je hebt gelijk! maar je drukt er ook opbrengst mee ; waardoor je weer sneller bij een shop te vinden zal zijn..:D

met 300w of 450w aan tl licht in die koelkast zullen die planten ziekelijk gaan groeien! en zeker als je gaat scroggen is het eigenlijk een must; maximaal licht over je hele net.. ;)

 

In ieder geval succes, kzal ff volgen is weer is wat anders :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

je plantjes zien er goed uit lekker fris groen.

je zoekt de vrouwtjes eruit dan heb je tijd genoeg om te scroggen.

op die ouderwetse groepsfoto heb ik het gevoel dat het plantje linksachterin een mannetje is

die heeft een giga internoide.

ze gaan nog genoeg strekken .

tot vervelens toe soms .

 

 

houzgroen

 

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier zijn we weer :D Het is even geleden, was op verlof.

De plantjes stellen het nog steeds goed. Ik had ze flink wat water gegeven voor ik vertrok, maar ze blijken toch al meer te drinken dan ik had verwacht.

De vroege verschijnselen van uitdroging begonnen de kop op te steken. Gelukkig zijn we er net op tijd terug bij.

 

@Frshyeeh: Leuk dat je meeleest. Je hebt overschot van gelijk wat de verlichting betreft. Deze spaarlampjes waren een quick fix oplossing omdat mijn buitenplantjes gestolen werden en ik toch wel snel terug wat plantjes in de grond wilde steken. Voor de volgende run zit ik te denken aan een t-neon setje of een 250W spaarlamp.

 

@macerror: Bedankt voor de tip, ik zal hem nauwlettend in het oog houden tijdens de voorgroei.

 

Vandaag zitten we aan dag 25

 

De vijfde internode is goed beginnen groeien bij de onbekende planten, het kneusje is goed aan het inhalen. Hij blijft maar nieuwe blaadjes spuien.

 

De gepimpte groepsfoto:

gallery_31121_12477_1726981.jpg

 

De thermometer staat nu wat verder van de lampen dus de temp is 21° onderaan de planten. Tegen de lampen aan is het 26°.

De LV is nog goed, alleen gaat het moeilijk worden die te laten zakken tijdens de bloei, want de frigo staat in een vochtige kelder.

Weet er niemand toevallig iets dat makkelijk vocht onttrekt van de lucht en in de frigo past?

 

 

Fotoshoot:

gallery_31121_12477_1314441.jpg

 

gallery_31121_12477_2518333.jpg

 

gallery_31121_12477_3646020.jpg

 

gallery_31121_12477_4654445.jpg

 

gallery_31121_12477_1061238.jpg

 

gallery_31121_12477_563138.jpg

Ze kunnen nog al eens verschillen in dikte

 

Kneusje:

gallery_31121_12477_3008854.jpg

 

 

Vanavond ga ik waarschijnlijk de klok omdraaien naar 12/12. Ze zullen nog wel flink wat groeien en het gaat krap worden, dus 1 mannetje ertussen zou ik niet eens zo erg vinden. (1tje dan toch :wOOt )

Nu alleen hopen dat het kneusje nog goed groeit en me wat mooie toppen geeft.

 

Adios!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Loekino

heb zelf ook met zoveel lampen gegroeid, gaat tegenvallen wat je er dan nog vanaf krijgt. Als je het vaker gaat doen kan je beter gewoon nu al die lampen bestellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

gaat fijn daar

als je twijfelt tussen tneon of een 250 watt spaarlamp

zou ik persoonlijk voor tneon gaan.

ik heb zelf eens een 125 watt spaarlamp gehad

en die geeft best een bak licht maar ze zijn zo teer en breekbaar als een olifant in de porseleinkast.

na 1 kweekje was ie stuk duur grapje.

tneon is ook breekbaar maar de prijzen van de losse tneonlampen valt me erg mee.

alleen vrees ik dat tneon niet in je friegel past .

je kan er ook een 150 hpsje in gooien ben je net zo duur uit denk ik .

en om de warmte hoef je het niet te laten computerfannetje aan de kap blaas je de warmte zo

de afzuiger in .

 

 

 

houzgroen

 

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gestrekte plantjes, maar wel mooi groen.

 

GROetjes

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier zijn we weer, tijdje geleden.

 

@macerror: Ik was inderdaad onlangs ook al tot die conclusie gekomen. Een spaarlampsetje kost rond de 60 euro, maar dan heb je alleen een lamp voor de bloei of groei en moet je de andere lamp dus ook kopen en dat kost je al gauw weer een 35 tal euro. Terwijl een T-neon setje krap 70 euro kost en nieuwe lampjes slecht een euro of 5. Maar dan ga ik idd een nieuw hokje moeten bouwen, want zo'n setje past er net niet in ;)

 

@Donnie: Jep gestrekt zijn ze wel, ze hebben hun eerste dagen voor het raam doorgebracht ipv in de koelkast en waren van het begin dus al gestrekt en zijn dat ook altijd gebleven. Aan de spaarlampen licht (heb jem :P ) het blijkbaar toch niet al te veel, want het later gekomen kneusje is een veel compacter plantje. Die zit zelfs bijna helemaal onder het bladerdek van de 2 buurplanten en toch strekt ie niet, dus de lichtverspreiding in mn hokje is precies wel goed zo :P

 

Goed, ondertussen zitten we aan dag 33 (wat vliegt de tijd toch)

Het licht staat nu ook reeds 5 dagen op 12/12

 

De groepsfoto:

gallery_31121_12477_4035132.jpg

De grootste plant staat nu rechts vanvoor en begint qua structuur wel heel fel op een mannetje te lijken.

 

De groei zit er bij allemaal nog flink in

 

gallery_31121_12477_1234812.jpg

 

Eentje verbaasde me zelfs compleet toen ie op slechts 1 dag tijd tegen de lamp was gegroeid.

gallery_31121_12477_4721021.jpg

Gelukkig geen al te erge gevolgen

 

Het andere bosje

gallery_31121_12477_2727365.jpg

Het kneusje is nauwelijks te zien

 

gallery_31121_12477_1676418.jpg

Ik ga haar toch eens een andere naam moeten geven, want zij is al bij al nog een mooi plantje aan het worden

 

 

Zo, dat was het weer. Het plan is om vandaag of morgen een scrog te maken en als er dan mannetjes opduiken zullen ze er nog wel vantussen raken.

 

Tot de volgende! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan beter eerst zorgen dat je weet welke plantjes de dames zijn

die overhouden en in scrog zetten lijkt me wel makkelijker ..

 

want mannetjes er tussenuit halen ,lijkt me niet echt handig ... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad elmo, dat leek mij ook wel makkelijker.

Nu, we zijn net terug van 2 dagen Reggae Geel en het geslacht is merkbaar.

Maar omdat ik meestal met gefeminiseerde planten werk en ik nog behoorlijk begaaid ben, zouden jullie kunnen bevestigen adhv. mn foto's of ik bij alle 5 de planten de juiste determinatie heb voor ik de mannetjes omdoe? (kneusje is een fem)

 

De mannetjes (volgens mij)

gallery_31121_12477_1590837.jpg

 

gallery_31121_12477_3034643.jpg

 

 

De vrouwtjes (volgens mij)

gallery_31121_12477_617559.jpg

 

gallery_31121_12477_2371846.jpg

 

gallery_31121_12477_2202529.jpg

 

 

Zit ik juist denken jullie?

 

Grote update volgt morgen met (hopelijk) al verwijderde mannen en gescrogde vrouwen

 

:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

morgen is niet vandaag

 

kweek je nog?

of staat er al weer een krat jupiler pils in de frigo?

 

houzgroen

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is hij in de frigo gekropen en is de deur in het slot gevallen ofzo....?!! :)

Was wel benieuwd, wil zelf begin oktober in een oud vriezertje een kweekje beginnen...

Gr. Befman

Share this post


Link to post
Share on other sites

how how!

 

Ben hier een hele tijd afwezig geweest op het forum. Heel wat gebeurt sinds de laatste update. De mannetjes zijn er ondertussen al uit (het waren er 2) en de vrouwtjes naderen het eind van de bloei.

 

1 van de 4 vrouwtjes heb ik gisteren al omgehaald. De haartjes zagen mooi bruin en aangezien de Lv in onze dampige kelder tegen de 70% zit heb ik hem omgedaan omdat hij 1) klaar was en 2) ik eens ZEEEER grondig wilde controleren op toprot.

 

Resultaat: Een aantal mooie toppen (met een hoofdtop van een +/- 10cm) en geen spoortje van toprot.

 

Blijven er over:

- 1 grote plant die ik heb moeten knakken wegens te groot geworden, die is een groot aantal zeer mooie toppen aan het vormen. Maar die kan ik nog wel een dikke week laten staan. Hopelijk nemen zijn toppen nog goed toe in omvang.

- 1 kleinere plant die niet kon opboksen tegen de 2 grotere, maar nu er 1 grote weg is, van veel meer licht kan genieten. Hopelijk gaan die z'n toppen dus ook nog flink groeien de komende week.

- Het fameuze top 44 kneusje. Die is klein gebleven en begint de laatste dagen snel achteruit te gaan. Ik ga hem proberen te rekken tot zover het mogelijk is. Veel top zit er niet aan, maar je kan zo zien aan zijn topjes dat hij goede genen heeft. Lekker compacte topjes en overgoten met kristallen. Hoewel deze top44 geen groot succes was (wegens omstandigheden), heeft de strain mij zeker wel weten te charmeren en mijn volgende kweek zal ook hoogstwss met zaadjes van deze strain gedaan worden.

 

Foto's van de 1ste geoogste plant volgen deze avond wanneer ik thuis ben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals beloofd een paar foto's van de 1ste plant die is geoogst.

 

gallery_31121_12477_1725695.jpg

 

gallery_31121_12477_5511188.jpg

 

De hoofdtop. Net geen 10cm. Al bij al ben ik nog wel blij met de opbrengst van de plant, gezien het mn eerste binnenkweek was met slecht 3x23W spaarlampen en de condities in de frigo niet altijd even ideaal waren. Voor de volgende kweek heb ik al iets anders in gedachten. Zelf eens een mooi kastje in elkaar steken. Maar eerst de volgende dagen de andere planten oogsten. :P

Ben ook wel benieuwd hoe die :rofl

 

:rofl

 

:rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi tripstick,

 

gefeliciteerd met de oogst, al moet ik er wel bij zeggen dat ze best nog wel een weekje of 1 á 2 had gemogen aan de witte haartjes te zien. Nou ja in mijn ogen dan.

 

ik zou goed naar de rest kijken, wie weet dikken de toppen dan nog wat aan.

 

succes met de rest.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vet idee !

 

kijken of ik hier iets mee ga doen...

lijkt me leuk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

:vape: voor het bumpen van een oud topic :lol:

 

Nu ik hem toch gelezen heb,

er is nog geen antwoord gegeven op 2 vragen

1) of een spaarlamp op een tijdschakelaar zonder relais mag.

2) En wat het verschil is tussen mest en voeding.

 

1) Als het goed is heeft een spaarlamp geen stroompiek tijdens het aanschakelen. En is om die reden geen relais nodig.

Wellicht is een relais toch veiliger dan een tijdschakelaar bij kortsluiting van de spaarlamp?

 

2) het verschil tussen voeding en mest is.

Mest zijn uitwerpselen van dieren, en is dus compleet organish.

voeding is vaak op mineraal basis. Dit word gewonnen uit minerale steen lagen, maar ook uit bijvoorbeeld as van verbrand hout of andere grondstoffen.

 

groeten

experimentje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...