Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

overdoos

Bladproblemen, wat is de oorzaak?

Recommended Posts

Beste kwekers,

 

Ik heb een hok draaien met de volgende specs:

 

Temp:

 

Licht aan: 29 (32 max)

Licht uit: 25/26 (29 max)

 

Aangezien ik het vermoeden heb dat het irrigatiesysteem de oorzaak hiervan is wil ik het toch zeker weten. Het systeem lekte bijna op elke hoek en een aantal hiervan zijn gefixt dmv andere PE stukken (zwarte ipv die groene). Nu heb ik het gevoel dat de achterste 2 hoeken heel erg veel lekken aangezien ik in die hoek zoiets kan horen, wat dus betekent dat de ene kant wellicht teveel voeding krijgt en de andere kant te weinig?

 

Ik heb maar even wat fotos van de bladeren bijgevoegd en ook een tekening van het watersysteem.

Overigens zijn het pptjes en zit ik nu op 21 dagen 12/12.

Graag hoor ik van jullie wat het probleem kan zijn en of ik genoeg informatie heb gegeven.

 

Groet,

 

Overdoos.

 

UPDATE: Foto's toegevoegd.

 

gallery_30553_12395_3512.jpg

 

gallery_30553_12395_958772.jpg

 

gallery_30553_12395_576593.jpg

 

gallery_30553_12395_262415.jpg

 

gallery_30553_12395_1185352.jpg

 

gallery_30553_12395_1120864.jpg

 

gallery_30553_12395_63740.jpg

 

gallery_30553_12395_1161903.jpg

Edited by overdoos

Share this post


Link to post
Share on other sites

TMV heb je alvast binnen. Maar dat is niet zo heel erg, ziet er vooral onaardig uit. Maar er zit meer als ik naar die bladeren kijk, ik kan alleen niet plaatsen wat. Is al het plastic wel geschikt voor de hoge lichtbelasting? geen weekmakers die vrij komen?

 

Als ze op de een of andere manier teveel voeding zouden krijgen dan kan dat niet door zo'n lek komen. De EC blijft dan gelijk. Wel kunnen ze dan in die hoek te nat staan. Als je het lek niet kunt stoppen dan kun je proberen steentjes e.d. onder de potten te schuiven bij waar het lek is.

En dan zo gauw je er goed bij kunt die leidingen en koppelingen vervangen/repareren.

 

Succes,

 

chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poeh hier is meer aan de hand als 1 ding.Ik denk dat er veel micro elementen in verkeerde verhouding wel dan wel niet aanwezig zijn.Wat ik je aanraad is Revive waar alle micro elementen in een snel opneembare vorm in aanwezig zijn.Daarnaast corrigeert het ook nog een groot deel van de ph in je medium dus sla je al 2 vliegen in 1 klap.

 

Maar ik moet wel zeggen dat je planten het absoluut niet naar hun zin hebben.Dit concludeer ik uit de 3 en 4 vingerige bladeren die ik zie in je foto's.

 

Misschien dat je voor de andere mensen nog wat meer info kan geven over je voeding,de mate van gift,toevoegingen enz.Je kan om problemen op te lossen nooit voldoende informatie geven.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites
TMV heb je alvast binnen. Maar dat is niet zo heel erg, ziet er vooral onaardig uit. Maar er zit meer als ik naar die bladeren kijk, ik kan alleen niet plaatsen wat. Is al het plastic wel geschikt voor de hoge lichtbelasting? geen weekmakers die vrij komen?

 

Als ze op de een of andere manier teveel voeding zouden krijgen dan kan dat niet door zo'n lek komen. De EC blijft dan gelijk. Wel kunnen ze dan in die hoek te nat staan. Als je het lek niet kunt stoppen dan kun je proberen steentjes e.d. onder de potten te schuiven bij waar het lek is.

En dan zo gauw je er goed bij kunt die leidingen en koppelingen vervangen/repareren.

 

Succes,

 

chassie

 

Hoi Chassie,

 

Ik kan me niet herinneren dat ik iets van plastic heb staan in het hok behalve de pvc folie wat wel gewoon UV werend is, of hoe dat ook genoemd mag worden. Dit is dus van de growshop afkomstig en niet van de Hornbach.

 

Chassie, ik denk echt dat er in die hoek teveel voeding vrijkomt via het waardoor het een beetje tussen de potten blijft hangen, zou dit dan niet door het licht moeten verdampen? En als dit gebeurt blijft er dan iets over op de droge ondergrond wat dit mischien kan veroorzaken?

 

Ik zit nu namelijk op dag 21 12/12 en heb tot gisteren een ec van gemiddeld 1,8 aangehouden, echter toen ik dit gister zag heb ik een lichte vat aangemaakt met ec 1,4. PH zit altijd tussen de 5.8 en 6.2

 

@twindaddy80, het klopt dat veel van de planten 3 of 4 vingerige bladeren hebben maar dit komt denk ik omdat ik ze om de 2 dagen even moet storen als de lichten uit zijn om te kijken of alles goedgaat tijdens het watergeven en om de planten een beetje na te kijken.

 

Meer info:

 

Aarde: plagron light mix

Ik gebruik en hanteer het schema van Canna, incl alle toevoegingen, ben verder nog niet aan pk13/14 begonnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

te droge aarde, dus een te hoog zout conc, maybe?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Het blijft altijd een beetje gissen. Maar, als ik naar jouw foto's kijk, zie ik overeenkomsten met een keer dat mijn ec te vroeg aan de te hoge kant was.

Ik hou het dus op een teveel aan voeding.

Je zit op dag 21 .. zeg maar 3 weken en dan vind ik een ec van 1.8 iets aan de te hoge kant.

Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om ff naar 1.4 te gaan. En dan maar weer opbouwen.

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je zoiezo te laag met je Ph zit op aarde, daardoor wellicht een

blokade van bepaalde stoffen.

Verder nooit water geven in het donker, en zeker nooit storen als ze slapen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi,

 

Het blijft altijd een beetje gissen. Maar, als ik naar jouw foto's kijk, zie ik overeenkomsten met een keer dat mijn ec te vroeg aan de te hoge kant was.

Ik hou het dus op een teveel aan voeding.

Je zit op dag 21 .. zeg maar 3 weken en dan vind ik een ec van 1.8 iets aan de te hoge kant.

Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om ff naar 1.4 te gaan. En dan maar weer opbouwen.

Succes.

 

@Peperfreak, dat zou heel goed kunnen maar ik heb het probleem niet bij alle planten, slechts tussen 2 hoeken van 1 ruimte en dat zie je ook heel duidelijk als je van bovenaf kijkt. Zal ik anders de volgende keer gewoon afgezuurd water geven zonder voeding?

 

@Zeldzame, wat is laag? volgens het schema van canna dien ik deze tussen de 5,8 en 6,2 te houden?

 

 

Ik denk dat je zoiezo te laag met je Ph zit op aarde, daardoor wellicht een

blokade van bepaalde stoffen.

Verder nooit water geven in het donker, en zeker nooit storen als ze slapen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk maar eens rond hier op het forum, meeste aardekwekers geven toch

een Ph van tuusen de 6.2 en 6.5

Dit heeft te maken met het opnemen van de voedingstoffen bij bepaalde

waardes, is een mooi grafiekje van maar kan het ff niet vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi OD,

 

Je zegt dat het zich voordoet op een gedeelte van je kweek. Ja, je hebt een foto geplaatst .. die je beter eerst had kunnen draaien binnen je afbeeldingen ... nu moet ik de laptop op de kant zetten :lol:

Maar op deze foto zie ik overal bladeren die het niet geweldig doen. Dus ik hou het maar op overvoeding. Nee, ik zou niet alleen maar afgezuurd water geven, zonder voeding. Ik zou ( maar wat jij doet is jouw keuze :D ) gewoon de Ec wat terug brengen .. naar 1.4/ 1.5 en dan heel langzaam per week iets opvoeren.

Maar met hetgeen Zeldzame hier aangeeft, kun je mogelijk ook je voordeel doen. Ach, ik vind afzuren op grond .. als het kraanwater een redelijke ph heeft ( rond de 7) niet echt nodig. Mocht jouw kraanwater dit niet halen .. zuur dan af naar 6 tot 6.5.

Maar waar zuur je mee af? Doe je dat met pH - , of gebruik je iets anders. Sommige vloeistoffen waarmee je de pH graad kunt verminderen ...hebben een ernstig hoge ec waarde .. en kunnen een heel vervelende uitwerking hebben op je voeding.

Succes!

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zuur gewoon af met PH- pro van canna. Ik ga gewoon proberen om de ec weer op te bouwen dan. Bedankt voor jullie hulp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zit 3 weken in de bloei nu?

 

dacht dat je dan je net wel gevult moest zijn aan de bovenkant dan he :D

wat is er gebeurd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij geef je t antwoord zelf al

Het watergeefsysteem is lek dus misschien krijgen ze te weinig water?

Probeer ze met de hand water te geven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Typische geval van zoutbakken.

 

Geef gewoon kraan water mee man,

Ze verbranden levend nu :D

 

En nie schommelen met al die waardes..

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Typische geval van zoutbakken.

 

Geef gewoon kraan water mee man,

Ze verbranden levend nu :D

 

En nie schommelen met al die waardes..

 

.

 

Heb vandaag een vat aangemaakt met ec 1,4 en ph 6,2. ze hebben ongeveer 900ml gekregen, kijken wat er gaat gebeuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

spoelen alleeeeen water met eventueel wat stikstof (N) paar dagen

anders kun je goedkoper gelijk ophouden word niks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pff, zit nu al in week 6 en het word alleen maar erger!! De toppen willen ook niet aandikken in vergelijking met de andere 2 hokken.

 

Ik weet nog steeds niet wat het is, en ik krijg ook zoveel mogelijke oorzaken dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik denk overigens dat het niet door het watersysteem komt want ze krijgen zeker wel genoeg voeding/water.

 

Hier maar even wat nieuwe foto's mischien dat jullie er wel iets mee kunnen.

 

gallery_30553_12549_424230.jpg

 

gallery_30553_12549_779433.jpg

 

gallery_30553_12549_1069267.jpg

 

gallery_30553_12549_464814.jpg

 

gallery_30553_12549_655290.jpg

 

gallery_30553_12549_1361526.jpg

 

gallery_30553_12549_1280772.jpg

 

gallery_30553_12549_492950.jpg

 

gallery_30553_12549_750337.jpg

 

gallery_30553_12549_159397.jpg

 

Iemand?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hoeft me nie te geloven van die micro-elementen,maar momenteel zijn je planten aan het uitputten en alle reserve aan het opmaken terwijl je wil dat ie het maximale presteert.

 

Grtz twin

 

Ps. die krullende bladeren zijn weer andere problemen,het vergelen zal snel veel erger gaan worden als je zo doorgaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

beschrijf je hok even, aantal lampen, wat voor lampen, welke hoogte hangen ze, hoeveel afzuiging, hoeveel inblaas, ventilatoren? foto's evt van hoe je met je lucht werkt etc etc. temp. lv. zo veel mogelijk info.

Share this post


Link to post
Share on other sites
beschrijf je hok even, aantal lampen, wat voor lampen, welke hoogte hangen ze, hoeveel afzuiging, hoeveel inblaas, ventilatoren? foto's evt van hoe je met je lucht werkt etc etc. temp. lv. zo veel mogelijk info.

 

Hey amnees,

 

Dit hokje heeft 11 lampen x 600w. ze hangen op ong 80/90cm hoogte. inblaas = 2500m3 en afzuig = 2450. De inblaas haalt de lucht direct via het raam maar ik heb voor het raam nog een muur gebouwd van mdf planken zodat het vacuum is en de inblaas niet de lucht uit het hok zuigt maar echt direct van buiten het raam komt. verder heb ik 1 staande ventilator die de lucht het hokje van ong 3x3,5 een beetje verdeelt. Temp is zo rond de 30 graden snachts en 28/29 overdag ivm warme zomerdagen. LV ligt zo rond de 30%/55%. Foto's van de setup zal ik later vanavond even toevoegen.

 

@Timmy, ik ga dat wel even proberen, kijken of ik morgen nog een flesje ergens kan halen, maar hoe kan ik daarna zien of het helpt?

Edited by overdoos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Euhm... klimaat en te nat/droog staan

krijg je ph en opname geneuzel van (vooral in de latere bloei teveel K opname en verdrukking van daardoor)

 

zijn er planten die nog wel wat dichtere toppen aanmaken (in de hoek waar geen lekkage was bijvoorbeeld) of is alles zo?

 

Met hogere temperaturen geef je minder voeding en misschien wat vaker meegeven anders krijg je snel ophoping of EC spikes bij natter/droger trekken vd potten, helemaal met minerale voeding wil dat nog wel eens een klap geven die ze niet meer te boven komen omdat het hapklare brokken zijn en je wel je medium maar niet je plant zelf kunt spoelen (niet aan te raden op aarde, spoelen).

 

Kweet niet of je ze nog kunt "reviven", khoop het hopen voor je ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er niet zo best uit, je hebt in ieder geval lichtlekkage, da's te zien aan je topjes en drievingerig blad.

Ook je voeding en misschien ph is verkeerd, vraag me af of hier nog eer aan te behalen is. Misschien beter effe wat info vergaren en opnieuw beginnen.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tip nr 1= Stoor je planten NOOIT wanneer ze in de nacht staan. Het is aantrekkelijk om naar binnen te gaan, maar je planten gaan naar de klote. Als je het nou 1 x doet zou ik ok zeggen, maar je geeft duidelijk aan dat je af en toe naar binnen gaat om te kijken hoe de stand van zaken zijn. Doe dit wanneer het licht aanstaat! Absoluut niet wanneer je lampen uitstaan.

Waarom? Omdat een plant pas na 10 uur duisternis bloeihormonen aan zal maken.

 

Tip nr 2= Zuur je water minder af. Dat spul wat je gebruikt om het af te zuren is heel slecht voor het micro leven in je aarde!

 

Tip nr 3= Meet (in seconden) hoelang het duurt voordat er water beschikbaar is voor alle planten. Je gebruikt 11L potten. Onder die potten zitten rechthoekige "gaten". Wanneer het water tot ongeveer de helft is gekomen is dat voldoende. Als je dat hebt gedaan kom je na een dag terug om te kijken hoeveel je plantjes hebben opgenomen. Niet slechts naar 1 plant kijken, maar kijk rondom of er nog water op de bodem ligt. En voel of je potten zwaar zijn. Zo ja GEEN water geven.

 

Tip nr 4= Meten is weten. Voeg eerst voeding toe en vul dan je vat aan met water tot je de juiste |EC| hebt. Daarna kun je eventueel je ph afzuren.

 

Gouden Tip: Luister naar je planten. Een plant laat zien wanneer ze te droog staat. Dan gaan de bladeren slap hangen. Ik werk ook met 11 liter potten en ik voel en kijk ook elke dag naar me plantjes en potten. GEEF NOOIT TEVEEL water. En liever niet wanneer het donker is.

 

Ik weet zeker dat wanneer je je aan een schema houd en je hanteert de bovenstaande tippen je veel minder problemen zult hebben.

Suc6!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geeft dat scrognet niet gewoon gif af? Het lijkt rond het touw van het net geler te zijn en boven het net zie ik geen geel meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...