Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

wietfreak

Afzuren water met ph-bloei

Recommended Posts

De Ph die ik gebruik is voor groei en bloei :D

 

 

In de GoldLabel ph- gebruiken we om die reden 3 zuren en is geschikt voor groei en bloei.

Ook is hij meer stabiel. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb m,n oude aarde opgewaardeerd met wat kalk, en guano, en rivierklei

Off topic: kan je die rivierklei ergens kopen en is dat dan speciaal om grond op te waarderen of schep je die zelf ergens op? In het laatste geval moet je denk ik wel oppassen met zware metalen en andere shit.

 

Ik vind het wel slim van je dat je natuurlijke zuren gebruikt en geen pH- uit een fles, want vaak zijn een paar druppels al genoeg om de pH helemaal te verneuken als je geen pH meter gebruikt. Die 7 euro van dat groene metertje van het tuincentrum had je beter in het spaarpotje voor een echte meter kunnen stoppen. Voor zo'n 30 euro kan je best een redelijke meter vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fosfaten (ph- bloei) zijn heel natuurlijk en vormen een belangrijk deel van RNA en DNA en zijn belangrijk in kunstmest.

 

Verder moet je altijd wel naar je planten kijken. Maar met een meter kan je als (beginnende) kweker veel makkelijker de goede kant op sturen. Sowieso vind ik afzuren (met alle soorten zuren) zonder meter slecht te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wauw, wat een reakties! Top!

Ja, precies, hoe kweek je dus zonder goede ph meter, toch op een redelijk verantwoorde manier!En dat je toch rekening houdt met allerlei beschikbare stoffen.

Het meest veilig is dan denk ik toch , om elke ronde met nieuwe aarde van een goed merk te werken, en de ph waarde zoals op de verpakking als uitgangspunt te nemen.

En verder kweken met gevoel, zoals piet ook zegt, :KIJKEN naar je planten! Er zijn natuurlijk veel nuttige tips en kennis die je toch gaat toepassen ggandeweg, omdat je de logica wel begrijpt van een hoop theorie!

Maar zolang je niet echt kunt meten, is t risky met teveel toevoegen!

 

Ik zei rivierklei, maar t is boetseerklei, die groene, is wel vet, dus ook weer niet hele klompen, als t echt zo giftig zou zijn dan heb ik misscien pech, maar ik geloof er niets van, t spul waar alle keine kinderen meewerken, zou in deze tijd waarschijnlijk wel verboden worden! Niet teveel dichtslibben van de grond lijkt me niet goed , maar voor een goede waterhuishouding moet dit goed zijn.

 

Uitgaande dat de ph op den duur toch oploopt, vindt ik een beetje bijzuren wel een aanbeveling, maar ik doe t niet vanaf het begin dus; ben tot nu toe altijd laat met in de bloeizetten geweest, dus zeker 4 weken voorgroei vanaf het aanslaan van de wortels, of jonge zaailingen, heb dan een goed beeld van de conditie van m,n planten, of ze t naar de zin hebben.

Lijkt me dat hier de logica werkt van een inmiddels fors ontwikkelt wortelstelsel het pas zinvol maakt om bijtemesten ed.

Maar ik zie steeds beter het onderscheid tussen bodemleven en meststoffen, en metname dat eerste wil ik beter onder de knie krijgen, mesten lijkt me veel eenvoudiger!

 

Ik zie geen ph meters onder de 50 euro, een prijs die ik trouwens best voor wil betalen.

dacht gisteravond dat ik met die bodemtesters wel een proef kan doen over een hele cyclus met grondmonsters om te kijken wat er gebeurt, ja dat ga ik maar doen!

dank voor de reakties, en groetjes, bart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zie geen ph meters onder de 50 euro

Zie dit topic. Inmiddels is de prijs 34,95 maar nog steeds de beste prijs en zonder verzendkosten. Hier nog een topic.

De topicstarter (wietfreak, wiens topic we vreselijk aan het misbruiken zijn) heeft 'm ook en kan misschien aangeven of hij er nog tevreden over is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder ph meter zou ik niet durven zuren.

Je weet niet wat je aan het doen bent.

Zuur neutraliseerd het bicarbonaat dat voor een hoge ph zorgt.

Zuur je teveel zodat het bicarbonaat weg is, dan heb je zo een ph van 4 of minder.

Dan hou je weinig wortels over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jan, dank voor de doorverwijzingen ivm die adwameter, en de andere topics.Wat het misbruik van het topic betreft :D , ik hoop dat wietfreak ook meeleest, en t intussen ook leuk vindt!

 

Vind wel dat er mooie reakties gegeven worden in dit topic! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik heb twee ph meters gehad de eerste was 80 euri een milwakee die heb ik laten opdrogen.

de tweede was een goedkope 30 euro een tec-hu en die is ook opgedroogd nu kost van de laatste een nieuwe electrode

11,00 euro maar ik schaf dat niet meer aan .

ik gebruik regenwater maar als de vorst komt gooi ik mn ton leeg anders vriest ie kapot.

dan ga ik over op kraanwater en de ph zit rond de 7.9 a 8.0 waar ik woon .

als ik dan 6 druppels ph- met een injectienaald op een anderhalf liter kraanwater toevoeg zit de ph op 6 .

van azijn en citroensap weet ik dat je een behoorlijke scheut op een litertje moet mengen om op 6 te komen.

en ik heb wel es horen zeggen dat er dan heel veel aanhangende zouten in je grondje komt.

en ik ga voortaan mn grond maar 1 ronde gebruiken dus hoef ik niet meer te meten.

 

houzgroen

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Maerror, dat is een antwoord op maat! Thanks.

Ik kan t tenminste volgen! En dat wist ik niet dat die ph- zoveel sterker effekt heeft dan bijvb mijn keukenazijnfabricaat.

Ja, , dat is ook typisch iets dat mij ook zou gebeuren ph meter laten verdrogen!!!!! WEG 80 euro!

;)

Misschien is dat wel t beste wat je kunt doen ja, elke ronde met nieuwe grond, heb je de waarden steeds op orde! KWEKEN zonder meten!

Ik ga mijn voorbereide grond nu toch gebruiken, misschien besluit ik later wel tot bovenstaande!

Ga nu de bodemtester gebruiken, die had ik nog liggen, zorg wel dat ik mest kalk en schimmels vooraf erin heb, en laat me verrassen wat t resultaat is, dan nog een meting aan begin van de bloei, en extra phosfor en kali, en bijzuren met mijn goedje, denk echt dat dit geen kwaad kan en een extraatje is juist in de laatse 2 a3 weken voor het afbloeien( en deze conclusie trek ik uit observatie, dat ik vaker gemerkt heb, dat sommige planten in de laatste fase ahw stil gaan staan, de intense geuren en kleverigheid af kunnen nemen), dit kan wijzen op een slechte opname van voedingsstoffen, resp een achteruitgang van bodemleven, en dat denk ik dat bij mij weleens t geval zal kunnen zijn.

AAn het eind van de cyclus zal ik de laatse test doen met m,n bodemtester, dan heb ik hoop ik een beter beeld van wat er allemaal gebeurt, afhankelijk wel van het resultaat van de planten natuurlijk!

Iets extra kalk zal ik ook doen aan begin bloei!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op naar het volgende topic.

 

HELP bladproblemen.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...