Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ganjaa

Kroonsteentje of Solderen

Recommended Posts

Ik heb nu een cooltube hangen,

Maar wil ook of normale kap kunnen aansluiten

 

Nou wil ik de kabel van de vsa buiten de tent afknippen.

en hier kunnen aan sluiten op de cooltube of kap.

 

Is het wel veilig om 2 verbindingen te hebben in een vsa naar kap draad ?

Kan ik hiervoor het beste een kroonsteentje voor gebruiken , of solderen en aftapen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

adeindhulsjes gebruiken met lasdop denk ik

waarom trouwens geen nieuwe kabel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een evsa waarvan de draad binnen in vast zit.

 

Er hangt ook een normale kap in de tent met lamp en draad naar buiten

om de draad van de cooltube los te maken moet de slang eraf , daar heb ik geen zin in :lol:

 

Vandaar dat ik de draad 50cm na evsa wil afknippen zodat ik hem kan aansluiten op tube of kap.

zodat als het weer te warm weer word dat ik makkelijk terug kan switchen op tube of kap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom schroef je die eVSA niet open en maak je zoals het hoort daarin je aansluiting in plaats van te werken met allerlei kroonsteentjes?

 

Correct me if I'm wrong.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat je deze evsa open hoort te maken Lumatek

daar zit een draad in vast van een paar meter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep afknippen heb ik ook gedaan bij me lumatek evsa want die zat met een vreemde stekker en ik had die aansluiting niet in me lumatek kap zitten.

Ik zou in ieder geval aderhulsen gebruiken of je hebt van die insteek aderhulsen ik noemde het altijd mannetje-vrouwtje omdat je ze uit elkaar kon halen.

Zo deed ik dat en kon ik ze mooi los halen om ook net als wat jij wilt ze snel te kunnen switchen als het weer wat koeler werd :lol:

 

 

Edit Lumateks evsa's niet open halen want dat heeft geen zin die is vol gegooit over de bedrading dan moet je dat eerst weg gaan halen dat zou ik niet doen dan is ook je garantie weg.

Gewoon afknippen die stekker!

Share this post


Link to post
Share on other sites

burtoncar-shopartikel-afbeeldingbin-idlng-1220-20101024-144625-94-0-94-0--0.jpg

 

Zo één bedoel ik en dan heb je ze ook die je erin kunt stoppen :) Zie het als een snelkoppeling :lol:

 

Edit Deze dus :)

 

burtoncar-shopartikel-afbeeldingbin-idlng-1231-20101024-145220-400-0-400-0--0.jpg

 

Of zoek even op google naar ronde stekkerhuls en ronde stekkerpen

Share this post


Link to post
Share on other sites

die dingen heb ik alleen voor in auto's 12v weet niet of dat uitmaakt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het zonde om die stekker eraf te knippen en ook wil ik makkelijk kappen kunnen wisselen.

 

dit was mijn oplossing, kabeltje meebesteld bij de WFShop. in de Tneonlapjes afdeling zoeken.gallery_23286_11429_1398827.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nooit solderen. De tin kan gaan oxideren met alle gevolgen van dien. Het is geen 12v lijntje waar wat stroom door heen gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@zap: vergeten de moer erop te draaien he! Trekontlasting!

 

Jongens ga nou niet als het niet hoeft met kroonsteentjes of nog erger, losse stekkertjes werken. Doe het gewoon veilig en haal de slang van de tube af en gebruik adereind hulzen op de kabel in de tube. Denk er om dat bij een tube er vaak twee warmtebestendige draadjes van de fitting afkomen waarop moet worden aangesloten. En bedenk ook dat een kroonsteentje geen trekontlasting heeft! Wat dat betreft is een tube een onding :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die kabelschoentjes burtoncar-shopartikel-afbeeldingbin-idlng-1220-20101024-144625-94-0-94-0--0.jpg zou ik niet gebruiken, in een onbewaakt ogenblik trek je ze los en dan staat er spanning op.

Kun je niet twee normale 230V stekkers en een contrastekker monteren? Al zijn die er ook niet voor gemaakt want de ballast start de lamp met enkele 1000'en volt.

EVSA's werken geloof ik met een softstart maar ik weet niet wat dat is.

Als iemand op dit forum ooit een probleem heeft gehad met 230V stekkers/contrastekkers tussen VSA en lamp zou ik dat graag horen. Volgens mij is dat namelijk geen probleem want je mag ook gewone aansluitdraad gebruiken tussen VSA en lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de kabel tussen lamp en vsa mag zelf dunner dan tussen voeding en vsa

de piek komt namelijk van de vsa en niet van de lamp.

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar ging het niet over.

Ik bedoel dat een hogedruknatriumlamp wordt gestart met een paar duizend volt. Een normale stekker is daar niet voor goedgekeurd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als iemand op dit forum ooit een probleem heeft gehad met 230V stekkers/contrastekkers tussen VSA en lamp zou ik dat graag horen. Volgens mij is dat namelijk geen probleem want je mag ook gewone aansluitdraad gebruiken tussen VSA en lamp.

mogen? De stekkers en kabels moeten geschikt zijn voor de spanning, de stroom en de ontsteekspanning. Die is voor VSA's tussen de 2,5 and 5 kV. Het probleem bij sommige materialen ontstaat niet als alles foed gaat, maar bijvoorbeeld als er een lamp stuk gaat en de VSA een tijd lang blijft ontsteken, en dus lange tijd die hoge voltage pulsen genereert. 5 kV is best veel hoor. Normale IEC stekkers zijn daar niet voor gekeurd, slechts enkele zijn voor deze specs gemaakt. De stroom valt inderdaad wel mee, tot zo'n 6A door het lampsnoer bij 230V lampen (lampen werken op lagere voltages). Eerder bij metingen bij Gavita zagen we ook al dat tot een meter of 5, mits er goede kabel wordt gebruikt, het niets uitmaakt of je 1, 1,5 of 2,5 kwadraad gebruikt. Bij een goede kwaliteit kabel (dus geen tahamata kawasaki kabel uit china) is 1 kwadraad eigenlijk al ruim voldoende.

 

 

@criador: de vsa heeft inderdaad een in-rush maar er gaat meer stroom door de lampkabel dan door het netsnoer,zelfs bij een 400W lamp. Bij de 400Volt lampen ligt de lampspanning een stuk hoger, dus daar is de stroom relatief minder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup, ik gebruik H05RR-F, dat kan dus eigenlijk niet door de beugel.

Kun je me een type kabel aanbevelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

da's een prima kabel hoor en wordt veel gebruikt voor VSA's. Wij gebruiken voor de DigiStar een stuurstroom kabel van Draka momenteel waar we van Draka een certificaat voor gekregen hebben voor de 5 kV onsteekspanning. Dat is op basis van de SF mb, een grijze industriële kabel, oliebestendig, brandvertragend etc. kost wel een paar centen (denk in de winkel zo'n 2-3 euro per meter) maar dan heb je ook wat.

 

Die rollen kabel 100 meter voor een geeltje moet je snel links laten liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is alweer een tijdje geleden.

Deze ronde is alweer bijna klaar,

Ik heb nog 1 van de 4 planten staan omdat zij 3 weken later pas in de bloei ging ;)

Waarom weet ik ook niet, Ze was nog niet klaar met groeien denk ik

 

Hier een foto van de laatste. Exodus Cheese

gallery_22648_12538_3957839.jpg

 

Maar om on-topic te blijven zit ik nog steeds met de zelfde Vraag, Alleen heb ik wat spulletjes gekocht waarvan ik denk, Zo moet kunnen op deze manier.??

Ik grow in mijn kamer de temp hier is niet te harden.

Soms heb ik van die weken 32graden + met cooltube.

Soms denk ik van Nou,, de normale lampenkap kan er wel weer boven.

 

Ik heb 2 Hps lampen dus als ik wil switchen hoef ik dus niet de lamp om te wisselen\

Aan het begin in mijn post had ik het over kroonsteentje of solderen nou weet ik wel beter (denk ik ) :P

 

Nou wil ik het dus zo gaan doen

Een foto van mijn Evsa met een stekker ernaast deze wil ik gaan monteren aan de draad .Vanuit de Evsa naar Lamp

gallery_22648_12538_2365330.jpg

 

Dan aan de Cooltube en aan de Lampenkap zo'n aansluiting

gallery_22648_12538_675280.jpg

 

Ik ga ook de draad vervangen die vanuit de stoppenkast naar mijn kamer loopt om alles van stroom te voorzien.

Het is een Oude draad ongeveer een paar jaar oud die ik nog had . de nieuwe draad is van Neopreen

gallery_22648_12538_3374682.jpg

 

 

Hopelijk kan iemand mij vertellen of het Wel kan om zo van lamp te wisselen, En of dit zo veilig mogelijk is met de spullen die ik heb.

 

Greetz Ganjaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een elektra achtergrond, en deze zijn gemaakt voor 230V en hoge stromen. Ik weet dat hoogspanningsstekkers heel anders zijn, maar ik denk dat die wel gebruikt kan worden, mits je de stekkers buiten de tent houdt i.v.m. hoge luchtvochtigheid en lekken van water tijdens het bewateren. Ik heb het liefste 1 kabel zonder stekkers tussen lamp en (e)vsa. Vsa uitschakelen (door de stekker uit het stopcontact te halen!!) en dan de lamp gewoon omwisselen door de kabel los te maken uit de schroefverbinding van de lamphouder. Waarom wil je stekkers gebruiken, als het losschroeven en vastschroeven nog geen 2 minuten duurt?

 

Edit: De draad voor de aansluiting naar de meterkast is een hele goede. Neopreen is erg goed.

Wat ik ook vaak zie hier is het aanraden van klemhulzen, die moet je in principe niet gebruiken bij kroonstenen waar een lipje in zit en aansluitingen van vsa's en lampen, wat in principe ook kroonstenen zijn. Klemhulzen verminderen namelijk het maximale contactoppervlakte tussen de kabel en klem. Klemhulzen voor zachtaderige kabels zijn eigenlijk bedoeld om de kabel te kunnen gebruiken bij insteekverbindingen voor harde kabels. Zelfs veel professionele installateurs doen dat fout. Trekontlastingen vind ik altijd een goed idee.

Edited by kweekfreek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...