Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

janjaap

Micro Automatic 1.0

Recommended Posts

Beste Wfers,

 

Zojuist heb ik de eerste hand gelgegd aan een redelijk groot project, namelijk een micro hok enkel dan volledig geautomatiseerd. Mijn doel

is namelijk een hok te bouwen gestuurd door een microchip, deze gaat alles regelen lv, temp, afzuiging, aanzuiging, voeding in mijn hydro opzet , kortom alles.

 

de opzet is als volgt,

 

250 watt hps, moet nog uitzoeken welke maar het liefst iets betrouwbaars zoals gavita of lumatek, het hok zelf bestaat uit gipsplaten met een vuurhouten balken frame de maten zijn 65 breed 106 hoog en 70 diep.

 

verder zal er hydroponisch gekweekt worden, namelijk een continu stroom van water langs de wortels in van die net potjes, dit systeem dient nog geconstueerd te worden dus de uiteindelijke hoogte van het hok zal wat hoger liggen.

 

en tot slot zal alles door een pic chip of een arduino gecontrolled worden. Dit is natuurlijk niet zo eenvoudig ik zal persoonlijk ook waarschijnlijk lang bezig zijn met het afstellen en perfectioneren van het totaal systeem.

 

foto's volgen over 1 week ofzo.

 

gz janjaap

Share this post


Link to post
Share on other sites

klinkt leuk.. :P

hoe ga je de voeding toevoegen..?

En hoe ga je je ph bij sturen.?

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

relais aangestuurde pompjes met naar alle waarschijnlijkheid iets van een weerstand in de slang, ec sensor moet ik nog zien te vinden/uit zien te vogelen. relais worden natuurlijk geregeld door mijn chip, btw zal wel iets van 200 regels aan programeren worden dus gaat leuk worden.

Edited by janjaap

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben benieuwd of het je lukt een kastje te maken die je vanaf het ontkiemen tot het oogsten met rust kan laten..

Ik volg je iedergeval..!

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

in principe zou het kunnen, feit is wel dat er dan ook een electromotor op het takelsysteem van de lamp dient gezet te worden, icm met infra rood sensors. kan maar zal erg complex gaan worden. eerst ga ik me richten op een fancontroller te designen, voor aan (stiekem ook verwarming door overdruk) en afzuig (koeling door onderdruk). daarna zal een hygro sensor icm met een vernevel systeem aangesloten worden. Daarna zal ik bezig gaan houden met automatisch lamp systeem en voeding, wat waarschijnlijk wel de meest complexe vraagstukken gaan worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben zelf een luilak in zaken regelen in je hok en mijn ambitie was ook om zoiets te gaan doen.

 

Ze zeggen ook beter goed gejat dan slecht zelf gedaan...ik ga je volgen...

 

 

Ik heb wel al stappen gezet in bewateren: dit gaat via blumat. Volgende keer met de TPS en vlotter zodat wateren bij mij ook automatisch gaat muv ec instellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He man , petje af mooi projeckt . respeckt.

maar waarom wil je alles automatisch doen . je kunt via internet toch ook op afstand een oogje in het zeil houden. ik snap wel dat jouw systeem nog beter is dan handmatig op afstand handelingen uitvoeren . maar het vergt ook veel meer progameren .

ga je dat klaarspelen man? ...

ik volg je in elk geval . suces ermee. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

passie voor growen in combinatie met techniek, overigens is het uberhaupt wel handig om mezelf

er nu in te verdiepen aangezien ik een mechatronica (elektronica + mechanica) project icm vakken krijg volgend jaar

bij mijn studie. Het zou wel moeten lukken, enkel het zal moeilijk worden des al niet te min ga ik het doen als het nu niet

lukt dan lukt het waarschijnlijk wel over een aantal maanden, als ik meer van microcontrollers afweet.

 

Feit is wel dat micro controllers vrij goedkoop zijn omdat ik maar vrij beperkt aantal fucnties heb, dus financieel gezien (als arme student) kan ik me het veroorloven :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Www.growtronix.com

Dit is een pc gestuurd systeem alles is los te koop dus je kan het rustig uitbouwen

Allen wat ik heb gelezen is dat het leveren niet altijd goed gaat ? Maar dat is uit tweede hand

Er zijn al wat pogingen gewaagd op autokweek kasten op het forum .

Succes met je project

Greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat growtronix systeem is enkel om te meten, wat ik ga bouwen is een regel technisch systeem ( dus meten + intervenieren).

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) :P

 

waarom m oeilijk doen als het makkelijk kan :)

 

tps hp2 computer,

en een dikke van vliet klimaat computer....

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat hij gewoon van knutselen houd tim.

En mooi goedkoop projectje wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

200 regels voor volautomatisch ?

 

I wish u luck mate, voor wat ik van programmeren weet, ga je meer regels nodig hebben.

 

En dan moet ik je zeggen dat ik er op zich wel uit komt met een boekje voor me....... :P

 

CO2 sensor = (kijk bij farnell) 150 euro

LV sensor = 50-100 euro

Temp sensor = 50-100 euro (fatsoenlijk he)

aansluitapparatuur, aanstuurapparatuur.....

 

Je zit zo 2000 euro verder, ik heb 2 volledig ontworpen systemen, maar dan is de motivatie om er $$ voor te betalen vaak weg......

 

PS: niet om je te ontmoedigen, maar weet waar je aan begint, je bent niet de eerste die hier mee komt, ik wens je dus ook veel succes en ik hoop dat het af komt.

 

Ik hoop ook dat het bij mij ook nog een keer gemaakt wordt..... Maarja, misschien over een tijdje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes maar het word denk wel redelijk moeilijk. Maar ik weet niet hoeveel ervaring jij hebt in programmeren...

 

gr. jerry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat ik het je zo vertellen dat het programmeren niet het probleem is, maar een systeem zo maken dat het ook goed samenwerkt is 'beyond' code schrijven, daarvoor heb je een goed uitgedacht systeem nodig waarbij je de biologie van de plant moet begrijpen.

 

De invloed van verdamping op temperatuur, je moet weten wat je aan wilt sturen, werk je in gesloten systeem dan koel je als het te warm wordt, maar ga je in een open systeem je inblazer harder laten draaien of je afzuiger harder, of de combinatie van beide of een glijdende schaal ergens er tussenin ? Hoe relateer je dat aan de verdamping van de plant, doe je dat niet, dan raad ik je aan om geen enkel systeem te gebruiken behalve je hydro systeem, en gewoon een afzuiger op hetzelfde laten lopen en gewoon gaan, dit werkt immers ook prima, gebruik dit nu een jaar of anderhalf met tevredenheid.

 

Als je leuke gadgets wilt die je in een volautomatisch systeem kunt gebruiken, tot de juiste pompen voor een HELE nauwkeurige voedingscomputer (die je per component kan doen, Boorzuur, Fe chelaar etc. wat je wilt alles splitsen). En vele andere, ik heb voor veel dingen leuke gadgets gevonden en best bereid om de info te delen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

In de wintermaanden ben ook ik bezig aan het ontwerpen van een volautomatisch systeem. Als Microcontroller heb ik de arduino aangeschaft. Op dit moment ligt het project even stil, maar ik was bezig een bestaand design nl de Garduino, moet je maar eens googlen, Het voordeel van de arduino is dat hij open-source is, wat wil zeggen dat vele projecten gedeeld worden. Ik wil dan ook het beste uit mijn groeihok en wil echt alles kunnen controleren en automatisch laten aanpassen, ter controle wil ik een oude laptop zetten die alles in grafieken en tabellen zet, zodat je verschillende kweekjes kunt vergelijken met elkaar om zo de perfecte kweekmethode te ontwikkelen.

 

Zijn er nog mensen die ervaring met de arduino hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

arduino is ook zeker mogelijk alleen moet nog even kijken wanneer ik alles ga doen wellicht

na het buitenkweek seizoen. Zowieso dat ik mijn hok wel ga bouwen deze week daarna zal ik wel

wat foto's posten.

 

Het frame is al gebouwd in ieder geval, feit is dat ik geen auto heb dus ik moet nog een middagje gaan schouwen met plaat-

werk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was ook de weg van de uC ingeslagen. Dit werd al snel een moeilijk te beheren kluwen en totaal niet flexibel, daarom ben ik op een gegeven moment over gegaan op een pc. Dat werkt veel makkelijker en denk ook eens wat je zou kunnen doen met voorzieningen op een pc als een webserver, remote terminal, ntp, GHz processor (multicore!)-capaciteit, 300GB, een monitor met geile grafiekjes enzovoorts. Doe jezelf een plezier en pak gewoon VB of C#, je zou al aardig, zo niet volledig uit de voeten kunnen met de gratis versies. Voor een paar tientjes koop je een zuinig en compact 2ehands pctje... Tuurlijk kan het wel op een uC, maar ik geloof niet dat één persoon dat tot een goed en betrouwbaar einde gaat brengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat te kijken naar fanless flatpanel PC's voor industriëele doeleinden.

 

Die verstoffen dus niet, gebruiken ergens tussen de 5-50W stroom en zijn gemaakt voor procescontrole.

 

Prijs ergens tussen de 500-2000 euro (afhankelijk van de hoeveelheid bling). Specs moet je rekenen op iets van 500mhz, niet zoveel dus, maar snel genoeg om wat fans aan te sturen.

 

Er zijn allerlei standaard chips voor input/output in pc's die 0-10v etc. etc. (die chips zijn niet zo duur ook).

 

Kwaliteit van je sensoren maar ook plaatsing is belangrijk...

 

En dan via welke weg laat je ze samenwerken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 wire valt onder andere ook te besturen door één of meerdere arduino's of clones, das al te zien hoever je met electronica bent en welke opties je wil inbouwen. Ikzelf volg enkele email-groepen op yahoo opgericht door Steve Spence, hij zou ook een groeikamer willen maken maar dan eerder voor de binnenteelt van groenten en kruiden...

 

Arduino is een microcontroller, met digitale en analoge ingangen, waarmee je sensors kan schakelen, verlichting, verluchting, voeding en doseerpompen... voor elke toepassing is er wel iets te bouwen (zie http://www.instructables.com , trefwoord arduino )

 

Voor mij is het een reeel project maar zoals elk project dat ik volbreng begin ik er enkel aan als ik alles heb ingepland, simulaties heb gemaakt en vooral veel raad te vragen aan proggrameurs. Het beste aan de arduino is dat hij open source is, iedereen mag er dus toepassingen voor verzinnen of een eigen arduino bouwen op een breadboard... ik heb via de emailgroepen een Arduino UNO gewonnen.

 

Aangezien en arduino en programmeertaal open source zijn kan je al vele designs vinden die kant en klaar zijn waarvan de code valt te downloaden. Nog een voordeel is dat je hetgeen de sensoren meten en aansturen kan bekijken op een pc, laptop, fanless, mini-pc, iphone, gsm etc. Ook kan je vanop je eigen webserver, als shield te koop om te stapelen op je arduino's ook van elders beveiligd je systeem deels of volledig kan bekijken en/of aansturen.

 

Mijn project omvat momenteel in ontwerpfase drie of vier arduino's die samenwerken en elk een deel van je systeem analyseren door de sensoren je toepassingen te laten beheren. Dus eentje voor verlichting en bijhorende, eentje voor het voedingswater, eentje die de verwarming en/of koeling en ventilatie beheert en dan ws eentje die afzonderlijk via ws 1 wire alles nog eens controleert. De pc die ik wil gebruiken zal enkel daarvoor draaien en de programma's ben ik ook aan het ontwerpen... Wat ik wil is een hok dat ik vanop mijn netwerk kan aansturen en controlleren zonder dat ik dagelijks in het hok hoef te zijn. Via de beveiligde webserver zal ik alles kunnen sturen vanop welke plek ter wereld ook. Dagelijks wil ik een verslag en grafieken waarop staat wat er goed ging die dag en wat niet in vergelijking met andere kweekjes. Aan de hand van die gegevens kan ik aan een perfect kweekproces komen waarbij ik alleen maar het onderhoud moet doen in het hok en af en toe herstellingen uitvoeren...

 

Op andere, meestal engelstalige fora volg ik alle topics die over groeien en bloeien met de arduino gaan, het zal nog wel even duren (aan het eerste hok heb ik ook 5 jaar onderzoek gespendeert) maar uiteindelijk kom ik en hopelijk ook anderen er wel...

 

Alles manueel laten gaan kan heel leuk zijn, maar aangezien mijn handicap elk jaar erger wordt dwingt mijn gezondheid om met de tijd mee te evolueren en automatisatie hoog in het vaandel te houden

 

;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik ken de Arduino wel, al heb ik hem zelf nog nooit ingezet. Ik vraag me alleen af wat de meerwaarde van de Arduino is wanneer je 3 of 4 Arduino`s plus een PC wilt inzetten terwijl alles met gemak door die ene PC kan worden gedaan en je dan niet software voor 4 apparaten hoeft te maken, ik denk dat je het jezelf veel makkelijker (en goedkoper) kunt maken.

Maar je kent het spreekwoord uit de ICT "The only thing two engineers can agree upon is that the third one is an idiot" :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar je kent het spreekwoord uit de ICT "The only thing two engineers can agree upon is that the third one is an idiot" :verrygood

 

Ja, dat kan ook maar waar zie jij dan die derde? :lol:

 

Kijk, een arduino heeft ook maar een aantal in en uitgangen, zelfs op de Mega. Als ik ingangen te kort kom zet ik er een tweede en een derde bij. Programma's dienen alleen geschreven te worden voor 1 toepassing, nl 3 arduino's worden geschakeld zodat het één toepassing wordt, daar staat een artikel over op http://www.hacknmod.com trefwoord alweer arduino.

 

Ik heb al heel veel geleerd dat als je de dingen "too easy" ziet, je systeem uiteindelijk wel werkt maar dan met opmerkingen... Ik wil het in 1 keer perfect maken, de kosten die komen er uiteindelijk wel uit. Nu kan je wel zeggen "Keep it plain & simple" maar dat doe ik ergens ook wel :verrygood

 

al wat ik wou bereiken met die simpele uitleg over de arduino is dat andere leden ook zouden kunnen volgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben geen procestechnicus, ik ben geen monteur, ik ben geen programmeur, ik ben geen computertechnicus, ik ben geen wizzkid, maar ik kan wel leuk plantjes kweken. En ik heb ook een bepaalde visie op wat er gebeuren moet voor die plantjes het echt leuk vinden, en het kweken ook een beetje goed verloopt.

 

Mijn visie op hoe je zou automatiseren is dan ook gericht op de plant, mbt het klimaat en niet zozeer dat het mooie computersystemen zijn, want als ik dat leuk zou vinden zou ik gewoon een joint draaien en gaan computeren... Ofzo.

 

Wat ik mooi vond aan de flatpanel pc's die ik gevonden had was dat ze geen HD hadden, maar een flash kaart (of 2), en voldoende mogelijkheden voor input/output, oftewel je kunt met 10 watt alles regelen..... En dat spaart energie.

 

Ik zou dit dan ook in een gesloten systeem willen gebruiken en volledig gesloten ook, scheelt je weer geld aan CO2 etc. etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, dat kan ook maar waar zie jij dan die derde? :lol:

 

Het betekent dat twee het nooit eens zijn he, voor de duidelijkheid :verrygood

 

Ja, ik ga geen discussie met je voeren wat je wel en niet zou moeten doen, begin maar en je zult zien dat dingen al snel veel complexer worden dan je aanvankelijk dacht. En dan kun je maar beter wind mee hebben...

Alle wegen leiden naar Rome, maar sommige zijn een beetje om :verrygood

 

@Kees, dat dealextreme pctje draait ook op een flashkaartje. Wel een beetje raar dat je je om een paar watjes druk maakt trouwens ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...