amnees 287 Posted June 19, 2011 P-boost laat je pH erg snel dalen. wat je kunt doen is een vat aanmaken met je voeding erin, en 2 dagen later pas geven. zo geef je het water de kans om de pH op een geleidelijke manier weer omhoog te krijgen. ik kom op mapito niet gauw op een ec van 2,0. vind het vrij zinloos zelfs icm amnesia. bij mij schiet de pH al naar beneden als ik een lage dosering P-boost met hypro A en B gebruik. dus kan me ook wel indenken dat die met meer voeding lager uitkomt. mare wat noem jij de aanbevolen hoeveelheid P-boost? 30 mL? 50 mL? /100Liter. je moet je trouwens ook bedenken dat hypro A en B een bloeivoeding is, ken de verhoudingen zo niet, maar er zit vast al veel P en K in. dus dan hoef je niet extreem veel P-boost bij te geven snap je? ennnn.. nu ben ik toch wel benieuwd wat de komende dagen jouw pH en ec van de mapito en/of drain is. wellicht kom je eindelijk met je pH lager uit als dat je geeft... Quote Share this post Link to post Share on other sites
P H donner 841 Posted June 19, 2011 De ene boost doet een ander boosten.......... Wat een gedoe met dat voeden en boosten....... Kheb nooit geen gedans met me Ph. Dat heb je niet als je een voeding neemt die werkt met zowel hard als zacht water...... Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted June 19, 2011 mapito of aarde is ook een groot verschil als je het over ec/pH en toevoegingen hebt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Know 11 Posted June 19, 2011 Leg eens uit wat het verschil dan is? Quote Share this post Link to post Share on other sites
P H donner 841 Posted June 20, 2011 Het verschil zal zijn dat je op aarde 50% minder voeding in je vat zal moeten pleuren tov hydro. Dus ook minder gedans......met dat geboost denk? Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Know 11 Posted June 20, 2011 Waarom zou je met aarde 50% minder moeten voeden? Of anders gezegd met hydro het dubbele? Aarde, cocos, steenwol of mapito dient er alleen maar voor om water met voeding vast te houden. Het gaat er toch om hoeveel ze per dag krijgen. Een plant verdampt net zoveel per dag op welke bodem ze ook staan. Ik zou dan niet weten wat er dan verschillend zou moeten zijn. Quote Share this post Link to post Share on other sites
P H donner 841 Posted June 20, 2011 Waarom zou je met aarde 50% minder moeten voeden?Of anders gezegd met hydro het dubbele? Er zijn nou eenmaal voedingslijnen die dat adviseeren. Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted June 20, 2011 Als je voorbemeste aarde neemt moet je in het begin toch niet bijvoeden? Ik denk dat hij dat bedoelt. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cannaz 6 Posted June 20, 2011 En aarde buffert veel meer dan een 'dood' medium waardoor je inderdaad met lagere Ec's moet werken. Vandaag ongeveer een uur aan de telefoon gehangen met vertegenwoordiger van Aptus. Echt een man met passie voor zijn producten en de tuinbouw. Conclusie is iig dat het heel normaal is dat P-boost(fosfor) de pH waarde flink laat dalen. Kan in je voordeel werken als je de dosis lager houdt zodat je niet meer hoeft af te zuren. Volgens de beste man is de combinatie van pH- en pH+ ook geen probleem. Het word gezegd omdat je gewoon zo min mogelijk van deze zuren in je voedingsoplosding moet hebben, niet omdat dit niet te combineren is. In de tuinbouw word met recirculerende systemen ook constant geplust en gemint door de computer. Hij waarschuwde wel uit te kijken met Aptus producten in een recirculerend systeem omdat dit geen minerale producten zijn die dus relatief snel bederven. Maar als je met niet al teveel drain werkt en laat circuleren moet dit geen probleem zijn. Ook komt er volgende week een nieuw uitgebreider schema van Aptus waarin de Cal/Mag-boost ook verwerkt is. Quote Share this post Link to post Share on other sites
smocho 0 Posted June 20, 2011 Als ik dat af en toe toch allemaal zo lees hier besef je weer dat je net komt kijken en voel je je klein haha. Om sommige dingen te begrijpen die gezegd worden moet mijn hersenen echt even kraken Grts Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cannaz 6 Posted June 20, 2011 Haha ik ben ook nog maar een jaar binnen bezig hoor Als ik een passie heb dan ga ik er ook voor zal ik maar zeggen haha. Als ik zo mijn best had gedaan op school had ik nu waarschijnlijk een master ofzo.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
P H donner 841 Posted June 21, 2011 Volgens de beste man is de combinatie van pH- en pH+ ook geen probleem. Dat vind ik geen beste mededeling! En een lagere Ec is bij mij gewoon 50% minder voeding! KLIK Maja tis dan ook wat andere shit dan aptus......... Onbekend maakt onbemind. Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted June 21, 2011 ben benieuwd waar ze de ca/mg boost in dat schema plakken. want de juiste hoeveelheid aan ca/mg zit in de ene basisvoeding WEL verwerkt, in de andere NIET. heb hem laatst ook even gesproken en toen hadden ze het erover om die ca/mg boost in de laatste 2 weken een keer mee te geven. Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Know 11 Posted June 21, 2011 Waarom al dat geboost? Geef gewoon wat nodig is, altijd, elke dag! Nix boosten, bij elke boost geef je veel van het ene en weinig van het andere. Zo krijg je onrust in je voeding, da's nooit goed! Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted June 21, 2011 ben ik het niet mee eens. een plant heeft tijdens de stadia waarin ze ontwikkelt, groeit, toppen aanmaakt, afbloeit etc verschillende behoeften. wat meer stikstof tijdens de groei, wat meer fosfor tijdens het toppen aanmaken en wat meer kalium voor het afbloeien. ca/mg heeft ie ook nodig maar de ene voeding bevat dat wel voldoende, de ander niet, dus dan is de keuze om dat evt ook nog op te vangen. een basisvoeding is een basisvoeding. je geeft dan je planten wat ze nodig hebben, maar liever geef je ze bijvoorbeeld niet die verhouding n-p-k waarbij je wilt gaan afbloeien en je plant maar door wilt gaan door de hoeveelheid stikstof. liever geef je ze een minimale hoeveelheid stikstof.. tja hoe vang je dat op.. extra p en k.. een "booster" dus. n-boost, p-boost en k-boost van aptus bijvoorbeeld.. dat noemen ze een booster.. maar het is geen abracadabra.. zit gewoon stikstof, fosfor of kalium in.. het helpt je plant alleen maar als je de juiste verhouding geeft toch? Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Know 11 Posted June 21, 2011 Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar toch zie ik dat boosten niet zitten. Met de standard A en B is het moeilijk om een schema te maken als je niet weet wat er in A of B zit. Daarom maken wij onze A en B zelf. Maar dan veranderen we de verhoudingen langzaam en niet de ene x dit en de andere x dat. Een plant groeit nou ook niet vandaag op het blad en morgen op de bloemen. Ik vind kleine aanpassingen beter dan boosten met grote hoeveelheden. Quote Share this post Link to post Share on other sites
John Koe 3 Posted June 22, 2011 je zegt de hele tijd ''boosten'', je kan ook gewoon zeggen toevoegen van stikstof bijvoorbeeld. en je hoeft niet per se in 1 keer grote hoeveelheden te geven dat is per persoon verschillend dat geld ook voor je verhouding langzaam veranderen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cannaz 6 Posted June 22, 2011 Juist amnees, het gaat niet zozeer om boosten maar om verschuiven van waardes. Deze suplementen zijn daar ideaal voor omdat je alle elementen los tot je beschikking hebt. Ik had met Hypro bijvoorbeeld altijd een tekort aan stikstof de eerste 3 weken, n-boost was de oplossing. Verder hebben veel mensen rond week 5 een tekort aan calcium en magnesium waar ca/mg-boost ideaal is. En het is inmiddels wel bewezen dat een verhoging van fosfor en kalium een uitbundigere bloei geeft. Nu is het mogelijk om deze apart te sturen ipv beide zoals met bijv pk13/14. Wil geen reclame maken maar ben erg blij met de Aptus lijn, is tenminste gericht op de serieuze kweker ipv de gemiddelde grondboer(no offense). Quote Share this post Link to post Share on other sites
John Koe 3 Posted June 22, 2011 precies... en je hoeft niet te weten wat er precies in standaard A en B zit, je kan je eigen kweekschema na genoeg perfect maken door naar de behoeften van je planten te kijken foto's? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sr. Smoke-A-lot 9 Posted June 22, 2011 En zo leert men elke dag weer bij.. Boeiend topic! Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted June 22, 2011 als aptus er geen "boost" achter zou plakken zou er een stuk minder discussie zijn over "boosters" Quote Share this post Link to post Share on other sites
tjapado 0 Posted June 22, 2011 En als er tot op heden nog geen boosters zouden zijn uit gevonden zou er geen discussie zijn. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cannaz 6 Posted June 24, 2011 UPDATE Dag 35 12/12 Gegeven: Ec1.9 pH5.7 Drain: Ec2.1 pH5.9 Watertemp: 18 Temp 25-33 Lv 36%-57% Hier en daar een blaadje met wat lichte vergeling. Heb het een beetje verpest omdat ik veelste ruim ben geweest met de fosfor. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cannaz 6 Posted June 26, 2011 UPDATE Dag 38 12/12 Gegeven: Ec2.0 pH5.7 Drain: Ec2.2 pH5.7 Watertemp: 18 Temp 25-35 Lv 38-58% Jack Herrer en Strawberry Haze begint nu echt heerlijk te ruiken, kan ik echt van genieten! Peper plantje knalt gewoon lekker door op de hoge Ec's en boosters, gaat nu in de bloei worden vast dikste pepers ooit haha. Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted June 26, 2011 Weer goed bezig cannaz, gebruik je de verwarming ook nog steeds? GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites