Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ras Ganja Don

Smartpot!

Recommended Posts

Greetings all mi bredren and sistren,

 

De smartpot nieuw in Nederland, hij is te koop bij o.a. de Wietforum shop en Sannie's shop. De pot wordt hoog aangeprezen en volgens de info is het de uitkomst die je planten net dat extra zetje geeft om je kweek optimaal te maken. Voor specificatie's en info zie de Wietforum shop of Sannie's shop je kan natuurlijk ook info vinden op de Smart pot website.

 

Mijn vraag is of deze pot ook echt zo goed werkt en of je er je voordeel uit haalt. Heeft er iemand ervaring met deze potten? Ik zie dat de pot niet echt super veel gebruikt wordt, maar als die pot zo goed is waarom wordt hij dan niet zoveel gebruikt? Misschien moet dit nog komen!

 

Ik hoor het nog,

 

Blessings and Raspect <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

je ziet het niet veel omdat het echt super nieuw is!

dus veel mensen zijn nog bezig met een rondje en kopen het pas bij de aankomende ronde..

 

mensen die het hebben gebruikt zijn er positief over geloof ik..

ikzelf kweek niet met potten dus ik kan het niet zeggen!

 

dus jouw laatste zin is correct..

Het moet nog komen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal wel iets verschil maken maar meer als 5 euro voor een 11 liter vind ik toch vrij vors.

 

Ik ben altijd kritisch als de fabrikant, importeurs en de shops het zo'n geweldig product vinden.

 

Maar goed er loopt een test dus ben benieuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

Wat ik erover gelezen heb is dat de wortels in de pot groeien zodat deze afgestompt word en meer aftakkingen gaat maken.

 

Volgens mij kan je dus maar 1x gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smartpot geeft een garantie van 5 jaar.

Dus ze zullen wel een jaar of 10 meegaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat je leest en ervaart wijkt soms nogal af....

 

als het doet wat ze zeggen, is het zeker zijn geld waard... anders is elke andere pot even goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ze ook en me planten knallen de tent uit <_<

 

ZE zijn idd prijzig maar je hebt er wel meer voordelen van dan een gewone pot.

En ze zijn herbruikbaar net als gewone potten. Ik zou zeggen probeer ze is uit en trek dan je conclusie desnoods doe je 50/50 gewone potten en smartpots dan zie je verschil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar zie jij het verschil dan in?

 

Afstand internodes, hoogte plant, dikte van de steel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey allemaal,

 

Allereerst bedankt dat er al zo uitbundig gereageerd wordt. Ik heb het idee de helft van mijn plantjes (het worden er maar 2 tot 4) in een smart pot zetten en voor de rest gewoon hetzelfde mee doen. Maar ik moet nog even kijken hoe ik het precies ga doen. Dan kan ik pas een goede conclusie trekken. Zo te horen scheelt het wel echt veel.

 

Raspect!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens in de test-sectie in het Top44-topic, daar is het verschil duidelijk te zien, en omdat voor de rest alles hetzelfde is (ook stekken ipv zaad) ligt het dus aan de smartpots <_<.

Eigenlijk had je net zo goed íets meer kunnen rondkijken en zoeken, dan zou je wel vinden dat de smartpots echt nieuw zijn hier en je over een paar maanden veel meer resultaten hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar uiteindelijk hangt 90% van de kweker af en wat die wel of niet doet.... elk product beweert zoveel % opbrengst verhogend te zijn...

 

Helaas helaas is dat een verhaal pindakaas....

 

Maar als je pot kan ademen is dat goed natuurlijk.... maar verwacht geen 50% meer toppen daarmee ofzo...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Smartpot geeft een garantie van 5 jaar.

Dus ze zullen wel een jaar of 10 meegaan.

 

 

 

is hier iedereen met omgekeerde logica bezig vandaag ?

 

lijkt me eerder dat als er 5 jaar garantie opzit dat ze na 5 jaren en 1 dag uit elkaar vallen

Share this post


Link to post
Share on other sites
lijkt me eerder dat als er 5 jaar garantie opzit dat ze na 5 jaren en 1 dag uit elkaar vallen

 

Als je zo redeneert kun je er zeker van zijn dat jouw eigen bedrijf failliet gaat. Als er vijf jaar garantie op wordt gegeven mag je ervan uitgaan dat ze vijf jaar plus een veiligheidsmarge meegaan onder de UV-straling van pak 'm beet de Californische zon. Je hoeft geen kunststofdeskundige te zijn om daaruit te kunnen concluderen dat ze dan bij jou binnen veel langer zullen meegaan.

 

Verder vind ik de prijs, zeker in de grotere maten, absoluut niet duur als je die afzet tegen bijvoorbeeld kunststof terra-cotta-look bloempotten (en alle andere bloempotten zijn duurder). Meer dan enkele dubbeltjes per pot per binnenkweek ben je gegarandeerd niet kwijt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad en de verzend kosten zullen ook niet zo hoog oplopen met die potten want ze zien er nog al licht uit. Maar ja dat is elke pot. Ik ga de volgende kweek denk ik wel zo'n smart pot gebruiken. Wie niet waagt wie niet wint zeggen ze altijd.

 

Blessings

Share this post


Link to post
Share on other sites

dingen zijn veel te duur mijn inziens zou wel eens willen weten waar die hoge prijs vandaan komt>

 

gr parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

270ltr voor een geeltje.

Waar vindt jij een plastic pot die goedkoper is??? <_<

 

edit: na controle zag ik dat hij in de aanbieding is bij WF-shop voor 20 eurie LINK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee die smartpot 11L 5 euries, dat is toch geen prijs meer zit er hash in verstopt ofzo?

Als ik mijn hok volstop met die dingen en ze bestel online kenne ze het met zo'n

waardetransport busje naar me toe komen brengen. Ben nog steeds erg benieuwd waarom die

dingen zo duur zouden moeten zijn. Klopt toch geen reet van helemaal als je kijkt naar de

verhoudingen tussen prijs en inhoud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die dingen zijn wel van stof en ik weet niet of het massa productie is ofzo. Ze komen ook uit Oklahoma dat is ook een redelijke eind hier vandaan. Plus je kan ze hergebruiken. Ze zijn wel duur in vergeleiking met gewone plastic potten dat klop. Dat heeft er weer mee te maken dat die van gerecycled plastic worden gemaakt. Je kan zelf kiezen en het is voor ieder een keuze apart.

 

Bless up

Share this post


Link to post
Share on other sites

jah dude mij maakt het ook geen zak uit ben alleen gewoon benieuwd meer niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok ik zal het uitleggen.

De Smartpot is niet van stof maar van een geweven kunststof.

Je kan hem echt niet kapot scheuren(probeer maar)

Het produceren is duurder bij de kleine maten als de grote maten.

Deze potten worden met de hand gemaakt en dat is vrij arbeidsintensief.

Daardoor zijn de grotere maten goedkoper als plastic en de kleinere maten duurder.

Het omslagpunt zit bij de 30ltr.

Ook het vervoer vanaf de US neemt een aardige hap uit de koek.

Of de Smartpot het waard is moeten we zelf maar achter komen in ons kikkerlandje.

Ik heb in de US een hoop gebruikers gesproken die er weg van zijn.

Ook zal je op internationale forums veel info vinden.

Of de kleinere maten het geld waard zijn is iets waar je voor maar een paar euro achter kan komen.

Zet er 1 tussen de rest en kijk wat het doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ze komen ook uit Oklahoma dat is ook een redelijke eind hier vandaan.

Ik haal vaak "dingetjes" uit Hongkong.....dat is ook huuuuuuuuul ver weg.

Het kost meestal niets en altijd gratis verzonden.

Ben benieuwd of de potten ook in Oklahoma worden gefabriceerd ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep made in de US.

Hier de achtergrond.

Het is een product uit de agricultuur.

 

 

High Caliper Growing, maker of the Smart Pot, was incorporated as Root Control, Inc. in 1984 in Oklahoma City, Oklahoma. But the story actually began six years earlier when Ralph Reiger took an early retirement from a long career at Merrill Lynch & Co., the financial firm, and started The Tree Farm in Guthrie, Oklahoma. Guthrie is not the center of the nursery business, and Ralph immediately began having problem finding people who could dig trees ball and burlap. He priced tree spades, but that was expensive, and you still needed skilled personnel. With the help of people at Oklahoma State University, Ralph fashioned the first fabric containers, called them ROOT CONTROL BAGS, and put them out at The Tree Farm in Guthrie in 1980.

 

The initial harvest was in August of 1982. The first thing Ralph noticed was – the trees lived! August in Oklahoma is hot, and not the right time to harvest 2” caliper river birch, or any other variety of tree. Upon inspection, Ralph realized the fabric Root Control Bag had root pruned the plant’s root structure, giving him a vastly improved plant. It was the first instance of someone using fabric to improve the root structure of a plant.

The Root Control Bag immediately gained the attention of a number of progressive nurserymen. Since incorporating in 1984, the Bag system of growing has gained thousands of customers growing millions of plants, in all fifty states and a number of countries worldwide.

 

In any wholesale nursery, not every plant gets sold. Customers soon noticed that, with proper care, bag-grown plants could sit on top of the ground for long periods of time, even years. Some customers, notably the Nebraska Game & Parks Commission in Lincoln, Nebraska and Sun City Tree Farm in Ruskin, Florida, began growing plants entirely on top of the ground. Inspections of the root structures of these plants revealed highly developed, fibrous, non-circling root masses perfect for transplanting success. Other customers began to put aquatic plants in the bags, resulting again in quicker growth and a fuller, healthier plant.

 

Eventually the realization occurred that a properly formed fabric container could be a great asset to anyone trying to grow the best possible plant. It was the smart solution. We called one of our best customers, Sun City Tree Farm in Ruskin, Florida, and asked them what we should call the product. “I think you should call it the Smart Pot, replied J.C. Tort, Sun City’s owner, “because I feel smart when I use it. It is economical, easy to use and does a great job of pruning the roots.” So the name Smart Pot was born.

 

Gardening was the next step, as more plants were tested. In every case, aeration made a difference. Suddenly we were growing plants that were very difficult to grow in traditional plastic containers. Potatoes, strawberries, herbs, annuals, all grow better when the container they are in allows the plant to aerate and root prune.

 

Kurt Reiger, Ralph’s son, is now the president of High Caliper Growing. Our office is in Oklahoma City, OK.

 

We enjoy feedback. Let us know how your garden responds to aeration. Send us pictures! Contact us, or email us at info@smartpots.com. We look forward to gardening with you!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Zit er een patent aan vast, want dat kan de prijs beïnvloeden. <_<

 

Namaste :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...