Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

panjaabie

de bouw van mijn nieuwe hok

Recommended Posts

goedenavond dames en heren.

 

ik ben bezig met de bouw van mijn nieuwe hok, en ik dacht ik maak er een topic van.

eigenlijk omdat ik zo hoop op een beetje advies maar heeeeel misschien kan ik iemand op een idee brengen ofzo, er komen namelijk een aantal dingen in die je niet zo vaak tegenkomt maar dat komt nog wel B)

 

Te beginnen met de plannen, de bedoeling is om een stil, geïsoleerd 1200 watt hok te bouwen van grofweg 2 vierkante meter.

1000 kuub sotfbox en de goeie fancontroller ( bedankt voor de tip donner :D ) alles dubbelwandig en isolatie ertussen.

een apart opbergvak voor de electra, schuifdeuren, passieve inlaat die over de gehele lengte loopt.

 

Ok, de locatie, het hok komt op de overloop van de zolder, je weet wel, zo'n hoekje dat eigenlijk als mini opslag word gebruikt :lol:

wel 1 groot nadeel, het is een schuin dak aflopend van 2 meter tot 1.60

 

fotootje ter illustratie:

gallery_18036_11647_960080.jpg

 

nou ben ik zelf niet zo handig dus verwacht niet een fantastisch in elkaar gezet superhok maar ik verwacht wel dat het goedkomt.

scheve planken en enorme kieren, kijk er maar niet raar van op :spliff:

dit is wat er nu al staat, helaas wilde ik deze wand vandaag afmaken maar er kwam iets belangrijkers tussen :lol:

gallery_18036_11647_115873.jpg

 

 

dat was hem, morgen ga ik weer verder met klussen en de vooruitgang word uiteraard met foto bijgehouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk eindelijk weer is een bouwverslag ik wens je succes ik ga deze volgen.

 

Gr. Jert

Share this post


Link to post
Share on other sites

welkom heren :spliff:

 

is er trouwens nog iemand met een goed alternatief voor geluidsisolatie? de achterwand waar ik nu mee bezig ben krijgt steenwol als isolatie maar de rest van de zijmuren hoeven alleen voor geluid geïsoleerd te worden.

 

het plafond van mijn hok moet ik ook nog tegen warmte isoleren, maar ik gebruik liever geen steenwol omdat dat nogal dik is, dat kost me al gauw een centimeter of 6 a 7 terwijl ik al zo weinig hoogte heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites
is er trouwens nog iemand met een goed alternatief voor geluidsisolatie? de achterwand waar ik nu mee bezig ben krijgt steenwol als isolatie maar de rest van de zijmuren hoeven alleen voor geluid geïsoleerd te worden.

Schuimrubber is wel een goede geluidsdemper, maar is volgensmij ook wel redelijk duur (googlen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

geluids isolatie van de praxis (met al die kleurtjes) is goeie shit

neem dan meteen wat kit en pur mee voor die scheve planken en kieren van je :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey kerel,

 

Leuk dat je een nieuw onderkomen voor je schatjes aan het bouwen bent :spliff:

Ook een prima locatie.Succes met bouwen!

Qua die geluidsisolatie,sluit ik me aan bij Frits Bom..dat gekleurde spul van de Praxis B)

 

Gr Zeebodem,

Share this post


Link to post
Share on other sites

platen piepschuim isoleren ook heel goed en zijn niet zo dik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja die heb ik ook maar gehaald B) iemand bij de gamma adviseerde ze en ik vond het eigenlijk wel ene puik plan :D

 

helaas heb ik vandaag vrij weinig kunnen doen, er kwam van alles tussen en toen ik eenmaal tijd had was de accu van de boormachine binnen 40 minuten leeg :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar is je waterpas,winkelhaak en rolmaat ?

Wel ff allemaal strak en recht maken he :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

waterpas had ik toevallig vanmiddag ook maar gescoord, en na enig nameten blijkt dat ik die toch wel nodig heb :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

die camping matjes isoleren redelijk het geluid. Ik noem ze zo maar even, ik weet niet de officiele naam.

Het zijn van die zwart/grijze matjes met puntjes erop van een centimeter of 5.

Door de vorm wordt het geluid afgebroken en het materiaal absorbeert het pittig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou je dak wat beter isoleren met een raam werkje tussen je balken met daartussen zo veel mogelijk steenwol en gipsplaten eroverheen , en dan een afscheiding tot in de nok met een deurtje erin.

je woning is standaard niet goed genoeg geisoleerd om je warmtebeeld binnen te houden.

je afzuiging kan je aansluiten op je huis afzuiger ff pijpje trekken naar achter richting je cv ( kan alleen als je een verse lucht inlaat hebt )

als het goed is heb je een uitlaat over in je schoorsteen (heb zelf ook in zon huis gewoond) dat geval kan je 500 kuub afzuiger op de 125mm pijp aansluiten en lucht van binnen pakken als inlaat.

zou dan een 1000 kuub kopen en er een transformator tussen zetten zodat ie op 180 volt draait (geluidsloos)

 

succes

 

gr ernie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zit de cv ketel aan de andere kant van de trap gezien de leiding.

Maar 1000m3 voor 1200 watt ?

 

Ik draai nu met 1200watt op 40% van me 700m3.

En heb een temp van 24gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ fastbikkel, het is toch piepschuim geworden maar bedankt voor het meedenken :spliff:

 

@ supperernie, het dak isoleren was ik al van plan B) waterwerend gipsplaat en 2cm piepscuim.

maar jij bedoeld een dubbel plafond? dat word lastig dat kost me een hele hoop in de hoogte (20 cm)

mijn afgezogen lucht gaat rechstreeks van het hok naar de schoorsteen, maar ik heb geluk want de diameter van de schoorsteen in dit huis is 20cm.

mijn inlaat kan ik wel actief maken, ik ga er eens even over brainstormen, goeie tip :D

 

@ tim, over die cv ketel daar heb je gelijk in, en die afzuiger kon ik meenemen met dikke korting :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

superernie bedankt! ik zat er net een beetje over na te denken en het word een dubbel plafond B)

 

verder heb ik nog wat foto's

gallery_18036_11647_594175.jpg

 

 

kijk eens tim :spliff:

gallery_18036_11647_1229384.jpg

gallery_18036_11647_705130.jpg

gallery_18036_11647_151717.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik adviseer je ook die vlokken matten van de praxis te gebruiken voor je dak te isoleren.

 

En ik dacht trouwens dat ik ergens ooit op het forum heb gelezen dat piepschuim geluid slecht isoleert.

 

MVG, jerry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polystyreen (piepschuim) is in geen enkele geluidwerende constructie bruikbaar. Het is te licht en het oppervlak is te glad om geluid goed te absorberen. In een spouwconstructie heeft het alleen negatieve effecten

:spliff:

 

 

gelukkig heb ik nog wel een rolletje steenwol liggen, die word dan gebruikt voor de zijmuren omdat de achterwand toch al een dubbele wand is met 20cm ruimte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe isoleer je het dak dan nu?

 

gr. jerry

Share this post


Link to post
Share on other sites

piepschuim en een vals plafond :spliff: en als dat echt niet werkt prop ik de loze ruimte vol met steenwol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig kerel :spliff:

Dat ziet er toch helemaal niet verkeerd uit!Nader hand alles even netjes afkitten en je hebt een schitterend hok B)

Het lijkt aardig op mijn hokje zelfs.Ik zat precies als jij met het schuine dak.Ik heb de loze ruimte opgevuld met een matje steenwol.

 

gallery_27684_10799_1266843.jpg

 

gallery_27684_10799_788043.jpg

 

Succes met de werkzaamheden!

 

Gr Zeebodem,

Share this post


Link to post
Share on other sites

zohee dat ziet er strak uit zeg :P duidelijk iemand met 2 rechter handen <_<

 

bij mij ziet het er allemaal niet zo netjes uit maar met de nodige afwerking denk ik dat het helemaal goedkomt.

ik ben al best ver, 3 zijden zijn af en het halve plafond zit er al op

 

gallery_18036_11647_245778.jpg

gallery_18036_11647_639184.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk !

 

Ik ben een beetje laat nu, dus misschien een beetje zeikerig.

- ik zou steenwol gebruiken ipv piepschuim, piepschuim brandt als de hel ! Als je ooit een keer spijt van je piepschuim krijgt, krijg je er ook erg spijt van.

- ik zou dat laminaatvloertje eerst weggehaald hebben, bij het eerste, beste beetje water wordt dat een puinhoop,

een paar plavuizen kosten niets meer tegenwoordig en zijn uiterst goed tegen vocht bestand en makkelijk schoon te houden, wel veel meer werk natuurlijk.

- nu je de zaak toch nog open hebt, leg meteen leidingen afvoer, water en stroom in de wanden, een extra stopcontactje bij de ingang is erg makkelijk met schoonmaken.

 

Ik probeer altijd zoveel mogelijk "comfort" te maken dmv voorzieningen die later tijd en werk besparen. Bij de bouw is dat veel extra (en duur) werk, maar als het dan klaar is.... Bv het schoonmaken van je hok is noodzakelijk en vervelend werk, als je dat makkelijker kunt maken met een afvoer en aan kraan in je hok, kan dat enorm schelen, denk eens in wanneer je ipv dat met slangen en emmers vuil water door het huis moet... Hetzelfde geldt natuurlijk als je nieuwe voeding moet maken, heel makkelijk als je met één hand in je zak even een kraan kunt opendraaien...

Achteraf dit soort dingen maken, is vaak moeilijk, zoniet onmogelijk. Misschien kun je, als je dat nu niet mogelijk is, alvast voorbereidingen maken, bv een stukje leiding, wat je dan eventueel later kunt aansluiten.

 

Ok, dan nog eentje waar je waarschijnlijk echt iets aan hebt, bij de Action is pur lekker goedkoop... Enne gebruik alleen goed gereedschap, Metabo bijvoorbeeld <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey ekhart.

 

het piepschuim dat ik gebruik is brandveilig, klasse 2 dus dat zit wel goed :P maar dat gezegd hebbende ben ik inderdaad wel van plan om het te vervangen voor steenwol.

 

die laminaatvloer maak ik me niet zo druk om, ik ga namelijk toch een flinke aardebak bouwen en als ik de vloer naar de kloten help vervang ik hem wel als ik het hok afbreek.

 

elektra is ook geregeld, teminste, dat moet ik nog doen maar ik weet al hoe.

hoewel ik me net bedenk dat ik de draden beter door de muren zelf had kunnen trekken :P

 

dat van de kraan enzo dat zit wel goed, ik heb een complete wasbak op 3 meter afstand zitten ;)

en ff bij de action langsgaan is altijd een goeie tip :D

gereedschap, ach, als het maar werkt toch <_<

 

wel een paar hele goeie tips! bedankt voor het meedenken :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

trouwens het enige gereedschap dat ik heb is een elektrische boor en een decoupeerzaag haha <_< maar ik kom een heel eind :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...