Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Nectarine

toprot

Recommended Posts

Hallo allemaal

 

Ik heb vandaag wat toprot ontdekt op 3 toppen in m'n tent. Het viel me op dat er wat bruine blaadjes in de hoofdtop zaten wanneer ik er zachtjes aan trok lieten ze direct los.. Ik wist al genoeg, toprot dus. Ook het rotte stuk top zelf laat heel makkelijk los.

 

kan ik de rotjes eruit knippen en ze verder laten staan of moet de hele top eruit?

 

Groet N

Share this post


Link to post
Share on other sites

De hele top? dus ook als het een hooftop is??

alleen het rot eruit knippen is dus geen optie?

groet N

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de hoofdtop eruit halen en goed kijken of het niet verspreidt is bij de rest van de plant. suc6

 

Groet,M :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoor meerdere over toprot,heb erzelf ook last van bij één hoofdtop :whistling

Knip hetzelf als het nog een klein plekje is meteen ruim weg,en heel goed in de gaten houden,en ook in de nacht hard afzuigen.

 

Bij een wat groter veldje of waar je heel moeilijk bijkan knip je vaak de hele top weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is echt klote..!!!

Ik zou nu even niet je ec op de max gooien dat vergroot de kans enorm..

Ik zou persoonlijk wel de hele top eruit knippen het begint namelijk 9 van de 10 keer bij de stam en als het daar in trekt (sap stroom) kan je je hele plant weg gooien...!!!

 

Succes...

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht dat Botrytis zich niet door de sapstroom kan verspreiden,het zijn juist de sporen die overal voorkomen en via wondjes,kleine blaadjes in de top vooral onder vochtige omstandigheden binnendringen.

Een hoge ec,veel voeding is dan niet handig,want die schimmel vindt dat ook lekker :whistling

 

@stikkie,

Ben jij niet in de war met wortel of stengelrot?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hoeft die hele top niet weg te halen hoor, gewoon ruim die rot er uit knippen en verder goed in de gaten houden, dan gebeurt er niks en kun je 9 van de 10 keer gewoon je hoofdtopje behouden :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toprot kun je herkennen door het plotseling geel worden van topblaadjes, het bruin worden van pistels of complete bloem. Deze gele blaadjes zitten nogal los aan de plant en kunnen zonder weerstand worden verwijderd. Om te voorkomen dat de hele plant wordt aangetast, moet je helaas de hele top verwijderen. Het optreden van toprot kan in sommige gevallen worden voorkomen door te zorgen voor een lagere relatieve luchtvochtigheid tijdens de donkere periode.

 

:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

@art

Wat ik bedoel is dat rot altijd binnen in je top begint en dus bij de stam...

En dat is dan natuurlijk de perfecte broedplaats voor andere rot of schimmels..!!

Ik heb er wel eens een hele plant aan zien vergaan... :whistling

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag,

 

zit zelf in de 7 de week en lv zit tussen de 50 en 65% loop ik nou risico om het zelfde te krijgen ?

zitten wel een paar toppen tussen die al bruine haartjes beginnen te krijgen of heeft het daar niks mee te maken?

 

heb de ventilatie op voluit en ga morgen en luchtontvochtiger halen.

 

grt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

a.r.t.s. gebruiken klik

 

 

Greetz

Petje :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een buitenplantje in week 3 die al een beetje aan het schimmelen was... Dit heb ik naar binnen geplaatst naar een ruimte waar een zwavelverdamper de boel onder de duim houdt...

 

Niks verwijderd, maar eerst even een weekje met rust gelaten. Inmiddels een week of 4 verder en alle rotte plekjes verwijderd, inmiddels groeien er dikke toppen op de plant en zie ik geen problemen meer met rot...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
a.r.t.s. gebruiken klik

Heb je daar ervaring mee ? En ga je dat niet proeven vraag ik me af ?

Er hangt een typisch luchtje in het hok als je dit spuit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik had een buitenplantje in week 3 die al een beetje aan het schimmelen was... Dit heb ik naar binnen geplaatst naar een ruimte waar een zwavelverdamper de boel onder de duim houdt...

 

Niks verwijderd, maar eerst even een weekje met rust gelaten. Inmiddels een week of 4 verder en alle rotte plekjes verwijderd, inmiddels groeien er dikke toppen op de plant en zie ik geen problemen meer met rot...

 

Kees.

 

Inderdaad zoals kees het zegt. Gezonde takken of toppen verwijderen slaat nergens op, gewoon de rot weghalen.

Als het dan toch opnieuw begint, ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de omstandigheden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...