Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

xqlusiveboz

LV problemen

Recommended Posts

High all!!

 

sinds vorige week ben ik begonnen met mijn eerste binnenkweekje. Hiervoor heb ik op zolder een hokje gebouwd van 1x1x2m. Ik gebruik een 400w phillips greenpower HPS lamp en heb een 500m3 afzuiger met bijbehorende filter.

Nu staan de ontkiemde zaadjes in 2l potjes onder de lamp maar ik krijg mijn luchtvochtigheid niet rond de 50%, deze blijft maar rond de 30-35% hangen. Ik zal hieronder wat foto's plaatsen van de situatie op dit moment, ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.

 

Hieronder zie je een opening van 80cm breed en 3 cm hoog, hierdoor laat ik de schone lucht inzuigen

gallery_22653_9099_150450.jpg

 

Dit is een foto om aan te tonen hoe hoog de lamp hangt, tevens zien jullie dat ik al een emmer met water en een natte handdoek in het hok heb gezet om de lv te verhogen

gallery_22653_9099_61335.jpg

 

Deze gaten fungeren als inlaat

gallery_22653_9099_123481.jpg

 

Doordat ik de fotos met mn telefoon heb moeten maken is dit niet te lezen, maar de temperatuur staat op 30,9 graden en de luchtvochtigheid is 29%

gallery_22653_9099_47102.jpg

 

Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen wat ik fout doe.

Mocht ik niet compleet genoeg zijn geweest in mijn informatie dan hoor ik het graag.

 

Alvast heel erg bedankt!

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net het luchtvochtigheidstopic herschreven. Klik HIEERRR.

 

Daaruit kun je dan concluderen dat je inlaat te klein is (die gaatjes in je vloer), er daardoor niet genoeg verse lucht binnen komt en het te warm is.

 

Meer verse lucht => temp omlaag => LV omhoog

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

temperatuur naar beneden halen :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om een zinnig oordeel te kunnen geven is de volgende informatie wel handig :

 

- Welke ruimte bevindt je hokje zich in ?

- Wat is de temperatuur in die ruimte ?

- Wat is de LV in die ruimte ?

- Gebruik je een fancontroller op de afzuiging ?

- Eventueel met thermostaat ?

- Of draait ie op 100% ?

 

Daarnaast geloof ik niet zo in natte handdoekjes en zo.. Haal je een membraanbevochtiger of iets dergelijks..

 

Die vind je wel voor onder de 50 euro en die persen toch nog 10ltr/24h je ruimte in..

 

Dat zie ik nog niet lukken met een handdoekje..

 

:whistling

 

 

owja en kijk hier eens, vers topic, veel info..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meer verse lucht => temp omlaag => LV omhoog

 

EmTee

 

Uhm... ligt er maar net aan wat de temp en LV van die verse lucht is ?? :offtopic

 

:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de eerste plaats allen bedankt voor de snelle reacties

 

@Emtee; ik heb je topic doorgelezen, en ga dus eens wat meer gaten boren.

@Sjondoo; het hok staat op zolder, deze zolder is compleet geisoleerd en ik hou de ramen dicht, de temperatuur is hier dus tussen de 16 en 18 graden. De LV durf ik niet met zekerheid te zeggen, dit zou ik even na moeten kijken als ik weer thuis ben. Ik heb een fancontroller op de afzuiging zitten met thermostaat dus de afzuiger draait niet op 100%, heb m op dit moment op 50% draaien.

 

Ik hoop hierbij voldoende informatie gegeven te hebben.

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

True, maar dat heeft vooral te maken met het effect.

 

Mijn logica klopt, maar zal in het ene geval een grotere stijging veroorzaken dan in het andere.

 

We kunnen sowieso stellen dat die paar gaten in de vloer onvoldoende zijn.

 

Hoe was de stelregel ook al weer? 2 tot 3 keer zo groot passief inlaatoppervlak als je actieve uitlaatoppervlak?

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ xqlusiveboz,

 

ben erg benieuwd naar de LV op de zolder..

 

Hoe zit het met je minimum temperatuur eigenlijk ?

 

 

@ EmTee,

 

feit is inderdaad dat de waarde van zijn LV meter zal stijgen bij een temperatuursverlaging..

 

Toch blijft zijn absolute luchtvochtigheid gelijk want hij verandert ja niks aan het vochtgehalte in zijn ruimte.. Hij verandert enkel een aan de relatieve luchtvochtigheid gerelateerde waarde (de temp) waardoor deze waarde zelf ook verandert.. ze zijn ja gerelateerd aan elkaar... trouwens ook nog aan de luchtdruk, maar dat terzijde.. :offtopic

 

Dus wil hij zijn vochtigheid echt omhoog krijgen dan is er maar één optie als je het mij vraagt en dat is bevochtigen op wat voor manier dan ook..

 

Wil hij hem omlaag krijgen, dan is het ventileren of als dat niet meer toereikend is ontvochtigen..

 

De rest is enkel spelen met waardes, al ben ik het ermee eens dat hier de temp nog flink kan zakken waardoor de LV waarschijnlijk al aardig in het streefgebied komt..

 

Maar dit werkt niet eindeloos, er zullen zich situaties gaan voordoen waarbij je niet aan bevochtigen/ontvochtigen ontkomt..

 

Voorlopig dus temp omlaag halen (pas op met de temp in de nachtperiode) en anders bevochtigen.. :P

 

:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ff de LV van de lucht meten waar je aanzuigt. En dat hier posten uiteraard.

 

EmTee

PS. @ Sjondoo - het verschil tussen LV en RV laten we maar even buiten beschouwing. Zo'n metertje doet LV en die kun je op die manier beïnvloeden. Dat overige vocht is uiteraard niet ineens foetsie. E we laten hem ook geen lage druk gebied in z'n hok maken. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

** is het eens met EmTee.. maar is gewoon een beetje zeikerig vandaag.. **

 

:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk hokje hoor,maar zou wel dat zeil eronderuit trekken voor de giftige dampen :offtopic

Suc6 !!!

 

Groet.M :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

een mistmaker helpt ook goed die heb je in verschilende maaten :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de lv op zolder gemeten en deze kwam uit op 45%. Betekent dit dat ik moet gaan werken met een bevochtiger in het hok?

Tevens heb ik nog 6 extra (grotere) gaten in de bodem gemaakt.

 

@ Sr Smoke a Lot: als ik de afzuiging uit zet dan wordt de temperatuur toch helemaal veel te hoog in het hok?

 

Ik las verder op het forum dat de lamp (400W) bij zaailingen op 35cm kan hangen, maar heb het idee dat het dan veel te warm wordt voor de plantjes. Kan ik de lamp beter hoger laten hangen of toch gewoon op 35cm?

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

:offtopic

 

zou de afstand behouden, zaailingen hebben het licht echt nodig, anders gaan ze sprieten op zoek naar licht en dat wil je niet :P

 

keep ´m green :P

 

 

salu2

Pierre Paf

:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor stekken wordt dat geadviseerd omdat ze anders van een sauna naar een woestijn gaan. Figuurlijk gesproken dan.

 

Zaailingen kunnen dat zat hebben. Even goed de temperatuur meten op de hoogte van de plantjes en je weet het zeker.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hang eventueel eens een 'afdakje' boven je meter of haal een meter met losse sensor die je bij je afzuiging hangt ofzo.. of hang deze daar..

 

Als de temperatuur die je daar meet goed is.. en als je je verder dan aan de 'cm afstand tot plant / lamp wattage' regels houdt.. zit je wel goed..

 

Een bevochtiger voor de eerste weken is trouwens nooit overbodige luxe als je het mij vraagt..

 

Succes !

:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

weer even een update mbt de LV problemen. Ik heb dus inmiddels extra inlaat gaten bijgemaakt en ben ook bezig met het besproeien van de zijkanten. Tevens heb ik mijn afzuiging harder gezet om de temperatuur lager te krijgen. Maar al deze acties bij elkaar genomen zorgen er nog steeds niet voor dat ik rond de 50% kom. Inmiddels hebben 3 van de 5 zaailingen het loodje gelegd :verrygood dus de overige 2 hou ik nu even als test koppel om te kijken hoe er wordt gereageerd op mijn pogingen om de LV hoger te krijgen.

 

De stats:

Lamp aan: Temp. 28,9 LV 41%

Lamp uit: Temp. 19.9 LV 54%

 

Ook heb ik nog wat foto's gemaakt om de opstelling een beetje te kunnen laten zien.

 

gallery_22653_9099_61004.jpg

Hier kan je de grotere gaten zien die ik er bij heb gemaakt (6 in totaal) Onder het witte karton staat mijn temp/lv meter. Is dit de juiste plek om de meter neer te zetten?

 

gallery_22653_9099_82562.jpg

Hier is te zien dat ik de fancontroller dus op ongeveer 80% heb staan

 

gallery_22653_9099_78091.jpg

Zo staat een van de dames er na inmiddels 8 dagen onder de lamp bij

 

gallery_22653_9099_235720.jpg

Dit is de hoogte van hetzelfde plantje na 8 dagen

 

Ik hoop dat ik een iets duidelijker beeld heb kunnen schetsen van de situatie op dit moment. Ik hoop dat er nog tips van jullie kant af komen want heb toch het idee dat het niet lekker loopt.

Ook ben ik op zoek naar een luchtbevochtiger want ik vrees dat het daar zonder niet goed zal komen.

 

Groeten,

 

Xqlusiveboz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik denk dat je zou kunnen doen is een tijdje met wat TL buisjes het licht verzorgen. de temp lijkt me wat te hoog voor de kleintjes.

 

verder lijkt het er op dat de grond op de laatste foto's veel te nat is. met dit formaat hebben ze nog maar weinig nodig. En te nat vinden ze ook niet prettig.

 

ik vind op zich de LV best oké, en als je wel met ander licht even verder gaat, denk ik dat de temp wat omlaag gaat, en dan waarschijnlijk ook de LV iets omhoog. Ook hoeft je afzuiger dan niet meer zo hard te werken.

 

ook is het misschien een idee om een PC fannetje door je hokje te laten blazen, nu gaat volgens mij de verse lucht direct omhoog naar de afzuiger. en gebeurd er niets bij je plantjes.

 

ik hoop dat het nog wat gaat worden met de baby's.

 

succes ermee.

 

Grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die hebben het loodje vrees ik niet gelegd om de LV hoor. Je aarde is sowieso te nat, misschien dat dat het is. Is een veel gemaakte beginnersfout (ik ben ook schuldig voor het plegen van dit misdrijf)

 

Die temperatuur meter staat niet ideaal, namelijk een beetje afgesloten. Een dakje erboven is goed (vanwege niet meten van stralingswarmte), maar een hokje is teveel van het goede.

 

In wat voor potten gaan de dames als ze groter zijn? Blijven de gaten in de vloer dan nog wel goed vrij?

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zal ik ze voorlopig even geen water meer geven. Hopelijk trekken ze dan nog bij :S

Als ze groter zijn wou ik ze in 12l potten zetten, heb er nog een aantal staan en het de afmeting gebruikt bij het boren van de gaten. zou precies moeten gaan.

Ik hoop dat ik ze nog levend kan houden!

 

Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...