Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tjapado

Bloed meel , Beender meel

Recommended Posts

Hallo luitjes,

 

Ik ga nu al vast beginnen met het opwaarderen van de grond van mijn tuin voor volgend jaar. En ga hier BLoed meel, Beender meel, ouwe koeie stront en wat scheppen uit de compost bult voor gebruiken. Suggesties voor extra toevoegingen of juist minder zijn altijd welkom, graag er bij vermelden waarom <_<

 

Ik heb zelf nog nooit eerder met bloed meel en of beender meel gewerkt. En nou vroeg ik mij af hoeveel je hier van per 4 kante meter kan gebruiken. Als iemand dit weet hoor ik het graag. Zit er even mee of ik nou emmer van 5 killo moet bestellen of toch beter een zak van 25 killo.

 

groeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind ik een goede vraag want ik heb zomaar wat in de potten gegooit en had overal tekorten in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor in de tuin staat het zeker op de verpakking maar voor in je potten is toch een kwestie van testen en gevoel

Ik heb 40L potten en daar gaat een handje van allebei in

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bloedmeel is 0.5KG per 10 m2. voor een moestuin volgens de verpakking. Die andere zal het ook wel op staan toch ?

Denk dat je redelijk goed zit als je dat aan houdt. Als extraatje een snufje koeiemest (heb je geen kippenmest?) en dan moet het goed komen.

 

Grondmonster en EC kijken is nutteloos. Het kan maanden duren voor deze meststoffen effect hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
een snufje kippenmest

Idd kippenmest is een zeer goede meststof,niet direct bij het plantje,wel ff laten composteren.

Ik leeg rond feb/mrt mijn gehele compostbak in de tuin. Hierin zit een jaar kippestront met een berg groenafval.

Eigenlijk doe ik er voor de rest weinig met de grond,werkt perfect <_<

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het met kitefreak eens.

Mijn kippen lopen los in de tuin en ik zie nooit tekorten bij mijn (tuin)planten en ik voed ze nooit.

Mischien 2 kippen houden en die laten rondlopen tussen de wietplanten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc: idd en kippen zijn dol op slakken B) ...ook op zaailingen... :whip:

 

@topic starter: ergens in deze guerilla-sticky komt jou vraag over de genoemde enkelvoudige meststoffen precies aan de orde:

 

http://www.wietforum.nl/Grondverbeterenoutdoor-t22701.html

 

succes <_<

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ prut, als ik de verpakking had zou ik de vraag ook niet hoeven stellen toch ?? B) ph en ec meten doe ik niet in volle grond. en potten eigenlijk ook niet <_<

 

@ soca, het antwoord waar ik op zat te wachten, dank u! Voor zo ver ik weet heb ik geen kippe mest bij de hand.

 

@ carpe_diem, verhaaltje van dame blache al aantal keren gelezen. zie alleen de verhoudingen van bloed meel beendermeel niet terug komen. Vind het ook niet fia de zoek functie van het topic.niet bepaald zin om alle 21 pagina's door te spitten

 

Nu ben ik nog op zoek naar iemand die mij kan vertellen wat voor verhoudingen er op de beendermeel verpakking staat.

 

groeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu ben ik nog op zoek naar iemand die mij kan vertellen wat voor verhoudingen er op de beendermeel verpakking staat.

 

groeten.

 

ga effe bij een tuincentrum langs zou ik zeggen <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het voor een bak van 90 liter buiten gebruikt. gram of 20 van elk. werkte prima.

 

ik zou ook vinasse kali en maerl kalk toevoegen. de maerl kalk voor de sporenelementen en dat mag wat minder zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ga effe bij een tuincentrum langs zou ik zeggen B)

 

Gemak dient de mens, mij zowie zo <_< plus de growshops en tuincentrum bij mij in de buurt hebben alleen maar van die standaard dingen in hun assortiment. al meerdere keren heen gereden voor jan lul.

 

@ mosrednA .rM, Oke, en weet je toevallig ook wat voor verhoudingen er op de verpakking stond ?

 

mssl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bemesten van je tuin doe je alleen tijdens de groeiperiode, dus wacht a.u.b. tot volgend voorjaar. De stikstof uit bloedmeel komt direct, en in totaal in ongeveer 2 maanden tijd, vrij, nu bemesten is als water naar de zee dragen. Ook de bodemverbeteraars als compost en koemest kun je beter toepassen als het bodemleven in het voorjaar weer op gang komt. Meestal staat dat ook wel op de verpakking, en anders kun je ook op websites van bijv. EcoStyle of DCM veel informatie over bodemonderhoud vinden.

Wat in deze tijd van het jaar wel erg zinvol is, is de pH van je grond meten en evt. met kalk op peil brengen.

 

@carpe_diem: Quote "@Doc: idd en kippen zijn dol op slakken specool.gif ...ook op zaailingen... wacko.gif"

Mijn kippen eten ongeveer alles wat ik in de tuin zie bewegen, behalve slakken*, grote wormen (kronkelen teveel, vooral ook in de maag :-D ) en pissebedden. Verder zitten kippen op stok als slakken actief zijn, en overdag zitten de slakken goed verstopt. In zaailingen wordt alleen gepikt uit nieuwsgierigheid, hetgeen wel vaak funest is overigens, maar eten doen ze er niet van, i.t.t. van hun dagelijkse portie andijvie.

 

* (edit) en dan heb ik het over naaktslakken die 's avonds met tientallen tegelijk onder mijn huis vandaan komen om zich tegoed te doen aan de rotzooi die de kippen en het konijn achterlaten. Huisjesslakken heb ik nooit aangetroffen, het zou goed kunnen dat die dus wel opgegeten worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb het voor een bak van 90 liter buiten gebruikt. gram of 20 van elk. werkte prima.

 

ik zou ook vinasse kali en maerl kalk toevoegen. de maerl kalk voor de sporenelementen en dat mag wat minder zijn.

 

Echt zo weinig <_< , en dan geef je verder geen vloeibare voeding en heb je volwassen planten in je pot?

Als het aan mij had gelegen had ik zo een bierglas vol van ieders in mijn 40ltr kuipjes gegooit, goed dat ik het weet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Groen Gif, goed dat je het zegt. dan wacht ik met de bloed en beender meel. wel doe ik al ouwe koemest omdat ik hier vrij veel van heb. dan zit de grond tegen de lente met beetje geluk al vast vol met dikke wormen. En voeg ik het tegen die tijd nog een keer toe.

 

mssl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...