Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

keesthemad

Ventilatieprobleem

Recommended Posts

Hoi,

 

Jullie kennen me niet maar ik ben ktm en ik ben vroeger in deze sectie begonnen...

 

Ik ben weer lekker aan het dromen geslagen en nu het volgende.

 

Ik heb mezelf eisen gesteld kwa formaat en het wordt allemaal heel klein maar de bedoeling is om het zo simpel maar efficient mogelijk te doen.

 

Nu kwam ik bij de ventilatie in de problemen...

 

De 250m3 motoren maken nogal wat geluid vind ik, ook betwijfel ik of ik dit nodig heb. Het dimmen lukt eigeblijk niet want bij 70% gaan ze brommen, en effe lager stoppen ze.

 

Kwa formaat is het ongeveer het maximale.

 

Ik zat zelf te kijken naar enkele andere opties zoals bijvoorbeeld pc fans. De 230v variant dan. Nu vraag ik me alleen af of het zin heeft om daarmee door een filter te gaan blazen.

 

Ik ben eigenlijk meer op zoek naar een slak zonder kist die een beetje fatsoenlijk vermogen heeft, de rest bouw ik zelf wel.

 

Het moet vooral stil en klein...

 

Als iemand stille slakkenhuizen weet?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je de zoekfunctie al gebruikt :lol:

ben zelf ook op zoek naar een stille afzuiger maar nog geen gevonden, volg dit topic ook :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

gevruik een variac om te regelen dan brommen ze niet meer. Beter een wat grotere ventilator en terugregelen dan eentje die continu op 75% moet draaien. Hou je ook nog wat over als het echt warm wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoek je zoiets:

 

Klik!

 

30dB bij maximaal vermogen dus dit is heeel stil...

 

Heb je ook niks in de hok hangen.. als je hem door een filter buiten je hok heen blaast..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoorde jij mijn afzuiger erg toen je een keer op bezoek was?

Ik gebruik een variac en bij terugregeling hoor je amper wat,mijn dB meter slaat amper uit :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij hebt de ruimte art, die grote box staat prima bij jou, gaat hier niet lukken, stealth.

 

@whazzup, ik heb net in het topic van the predator een andere vraag gesteld. Dst is misschien meer wat ik zoek.

 

@tuinman, die bouwt geen druk op!!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kees,

ik heb net in de andere topic (Predator) gereageerd.

 

Groetjes

Torsten

 

PS: Voordat je iets besteld, geef een gil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveel lucht wil je gaan verplaatsen bij welke druk ?

 

Een pc ventilator valt in de catagorie axiaal ventilatoren, dit zijn vemtilatoren die veel lucht volume verplaatsen, maar geen druk kunnen overwinnen. Een filter of slang (kanaal werk) kan helaas niet.

 

Als jij aangeeft hoeveel lucht en hoeveel drukverlies er in het systeem zit, dan kan ik wel een selectie voor jou maken !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou er komen niet echt slangen aan te zitten.

 

Er zal een inblaas en afzuiging in komen.

 

Onderin verse lucht, bovenin oude lucht er uit... Blazen door filter. Maar zonder slangen...

 

Kastje: vrij klein... Ik denk niet heel veel lucht te moeten verplaatsen, het is voor 250W.

 

(in de file van Torsti staat een slak van 255m3, die ziet er wel mooi uit... 130 euro, achja)

 

61dB, betekend dat dat dat geluidsstil te maken is ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de CE teveel lucht verplaatst zou je ook deze kunnen overwegen !

 

gallery_18974_10729_4183.jpg

 

gallery_18974_10729_69354.jpg

 

gallery_18974_10729_23025.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of deze als je geen drukverlies hebt !

 

een 4-polige axiaal !!

 

gallery_18974_10729_6286.jpg

 

gallery_18974_10729_20346.jpg

 

gallery_18974_10729_42519.jpg

 

deze ventilator verplaatst 300m3 @ 20 pa, geen of bijna geen druk !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even een toelichting !

 

In de grafiek van de 1e twee ventilatoren staan 5 lijntjes. Dit zijn de lijnen van een 5-standen trafo regelaar, de axiaal is niet regelbaar !

 

 

gallery_18974_10729_68641.jpg

 

de meest rechtse lijn is stand 5 en helemaal links stand 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk toch dat ik voor die ebm slakken ga dan.

 

Dat is goede kwaliteit en ik weet dat het geschikt is qua motor.

 

Lekker dimmen en dan moet het goedkomen. Met name in de hoogte wil ik ruimte besparen. ik wil de luchtstroom wel fatsoenlijk laten lopen.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat we met een gerust hart kunnen zeggen dat een lage druk ventilator handiger is dan zo'n nijdige 2polige in-line ventilator.

 

Ik ben nog geen kleine ventilator tegengekomen die een beetje druk opbouwt én stil is. Voor mij werkt nog het stilst een metalen rvk 125 en die met een variac lekker terugdraaien, daar hoor je niks meer van en helemaal al niet als je die netjes in een doosje zet en geïsoleerde slang gebruikt. Ik doe dat zo op mijn micro 60x40 kastje. Zo'n plastic in-line fannetje trok dat niet meer toen het warmer werd en maakte bovendien een tering herrie in vergelijking tot die zware metalen rvk125.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi,

De 250m3 motoren maken nogal wat geluid vind ik, ook betwijfel ik of ik dit nodig heb. Het dimmen lukt eigeblijk niet want bij 70% gaan ze brommen, en effe lager stoppen ze.

Kees.

Ook bij een voltregelaar?

Alhoewel dat weer niet zo micro is... :lol:

 

@Home grower,linkje winkel aub?

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

@donner uh zonder voltregelaar jaa...

 

@whazzup stuur ff een pm.

 

Kees

Share this post


Link to post
Share on other sites
Denk dat we met een gerust hart kunnen zeggen dat een lage druk ventilator handiger is dan zo'n nijdige 2polige in-line ventilator.

 

Ik ben nog geen kleine ventilator tegengekomen die een beetje druk opbouwt én stil is. Voor mij werkt nog het stilst een metalen rvk 125 en die met een variac lekker terugdraaien, daar hoor je niks meer van en helemaal al niet als je die netjes in een doosje zet en geïsoleerde slang gebruikt. Ik doe dat zo op mijn micro 60x40 kastje. Zo'n plastic in-line fannetje trok dat niet meer toen het warmer werd en maakte bovendien een tering herrie in vergelijking tot die zware metalen rvk125.

 

Hallo wazzup,

 

Welke afmetingen vindt jij klein en welke druk moet de ventilator doen ?

 

@ donner

 

De gegevens zijn niet van een winkel, maar van de producent van de RVK en andere ventilatoren.

Alle boven staande ventilatoren zijn uitgerust met EBM motoren !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kees,

 

weet niet of je er wat aan hebt maar zie mijn bouwtopic (handtekening), ongeveer zelfde eisen als die jij had, weinig ruimte en stealth met een 250watter. Ik heb de tip gekregen een 420m3 afzuiger te nemen van G-tools (prima klima heeft m ook, zelfde motor). Fancontroller + sensor zit ingebouwd, in kleine stapjes gaat motor harder als de temp overschreden wordt en je stelt dus allleen de minimum stand in. Onder de 40% een brom, maar je kan wel zonder brom dimmen tussen 40 en 100%. Voor een 250watter een beste overcapaciteit dus je kan m dan in de 40-70% gebruiken, lekker stil en voldoende voor 250. Ik denk dat ik het met een softbox echt niet stiller had kunnen krijgen.

 

gallery_22913_8408_247681.jpg

 

Groet Indicaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sja wat is stil, momenteel ben ik idd weer aan het denken aan een RVK...

 

En dan goed inboxen en daarna een mooie demper er op plakken...

 

Zoiets..

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kees in de micro hoek :lol:

 

Al wat gevonden Qua ventilator?

En

. gaat dit uiteindelijk ook een grow verslag worden kees?

 

 

Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...