Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Daggaman

Astma en wiet, gaat dat goed samen?

Recommended Posts

Ik heb een vraag voor 1 van mijn familieleden. Hij lijd aan astma en vraagt zich af of het roken van pure wiet geen extra schadelijke gevolgen kan hebben voor hem. Hij heeft al een aantal keren een klein beetje pure wiet gerookt die ik zelf heb gekweekt en ook 1 keer hash die we hebben gekocht in een shop. Na het roken van de hash kreeg hij het erg benauwd en een fikse hoest aanval. Bij het roken van de wiet is dit niet het geval. Hij gebruikt verschillende medicijnen tegen de astma (flexotide, salbutamol en ventolin) zou dit ook geen kwaad kunnen in combinatie met het (geringe) gebruik van wiet? Ik heb zelf ook een vaporeizer maar deze heeft hij (nog) niet gebruikt, het effect van pure wiet (gerookt) vind hij wel erg prettig.

Als iemand hier ervaring mee heeft of iemand kent die hier ervaring mee heeft zal ik erg dankbaar zijn voor een nuttig antwoord :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een aantal sites opgezocht, gewoon via Google.com..Aangezien ik zelf geen astma heb en dus hier ook geen verstand van heb, weet ik ook niet in hoeverre die sites bruikbaar zijn. Dat zal diegene met astma zelf moeten bepalen. Ik raad hem aan om zoveel mogelijk op internet (of andere bronnen, maar aangezien we nu allemaal op inet zitte :P) te lezen (iig meer als één site)..

 

Zie:

http://www.acmed.org/dutch/patients-use.htm

http://users.pandora.be/street.art.factory..._en_hashish.htm

http://home.planet.nl/~wk.scholten/Ned/fyt...annabis/FAQ.htm

 

 

Een opmerkelijke quote die ik tegenkwam op een site:

Bij patiënten met bronchitis of astma vermindert cannabisrook de hoest en de astma-aanvallen, terwijl bij gewone gebruikers (niet als medicijn) bronchitis en astma kunnen verooraakt worden door cannabisgebruik.

Bron: http://yojax.lunaticsworld.com/site/drugs/...bis/medical.htm

 

Wat betreft cannabis icm de medicijnen welke je familielid slikt; daarmee moet hij met zijn arts overleggen, welke de medicijnen heeft voorgeschreven. Die weet het best of het samen valt te combineren (praat met de arts iig over cannabis en niet over wiet..klinkt wetenschappelijker en dan weet hij ook dat het een wetenschappelijk doel heeft..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx voor 't opzoeken swOOzh! :)

Misschien zijn er ook mensen die uit eigen ervaring kunnen spreken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb astma gebruik flexotide en ondervind geen problemen (rook ook altijd puur, liever wiet maar hasj doe ik ook af en toe)

van salbutamol en ventolin weet ik het niet maar waarom zou puur extra schadelijke gevolgen voor hem hebben? of je het nou met tabak rookt of niet wiet blijft wiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

In geval van luchtweg problemen raad ik verdampen aan.

Niet roken want dat is te heet in de luchtpijp en longen.

Er zijn tegenwoordig hele goede verdampers (te koop).

 

Ik vind wel dat wiet roken lekkerder ruikt (heeft iets gezelligs).

Verdampte wiet smaakt veeeel lekkerder.

Maar dat was even terzijde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wolkewietje en Goldeh, thnx voor jullie antwoorden. Ik heb zelf een verdamper staan, die ga ik binnenkort met 'm uitproberen. Zelf vind ik de smaak van deze vaporeizer erg lekker :) . Echt een lekkere bloemmige smaak en je proeft echt heel goed verschillen in smaak van de verschillende soorten wiet! Met de 12V versie die ik heb vind ik het ook mogelijk om hash te verdampen, is ook lekker. Toch vind ik (hij dus ook af en toe) de smaak van een jointje (puur, nooit tabak) erg goed. De uitwerking van de wiet bij gebruik van de verdamper vind ik zelf trouwens wel anders, lichter en vaak wat helderder ook mnder zwaar naar mijn iedee maar mischien hebben jullie daar andere ervaringen mee? Het is denk ik wel veel beter voor de longen want in de rook van wiet en hash zitten veel schadelijke stoffen. Bij het verdampen is dat veel minder het geval. Ik heb wel het idee dat er een ander scala (of verdeling daarin) van werkzame stoffen vrijkomt voor opname in de longen. Er zit bijvoorbeeld een groot veschil in temperatuur bij beide methoden. Met een joint verbrand je wiet maar verdamp je ook door de hete lucht van de gloeikop die je door de papieren buis (de joint) heen zuigt. Het zijn wel zeer veel stoffen (lang niet alleen thc) die de "high" veroorzaken binnenin je hersenpan.

 

Goldeh, hoe vaak rook jij wiet en gebruik je weleens een verdamper. Gebruik je ook medicijnen tegen astma? Krijg je het nooit benauwd door het roken, Rook je het overigens puur?

Meer ervaringen met astma en wiet roken of verdampen en de eventuele voordelen daarvan? :Fade-color

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik blow meestal elke dag, soms puur maar meestal met tabak, nog nooit een verdamper gebruikt..helaas =[

 

Nooit problemen gehad met benauwdheid, maar heb soms wel pijn in mn longen, als ik dan mn puffer gebruik is 't weg.

 

Ja ik gebruik medicijnen tegen mn astma, Ventolin en Lumuldal (zoiets)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan na een puur jointje beter fluimen ophoesten.

Ben wel geinteresseert in zo'n verdamper. Kan mij iemant een link geven? prijs?

 

ik gebruik regelmatig ventolin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb een vraag voor 1 van mijn familieleden. Hij lijd aan astma en vraagt zich af of het roken van pure wiet geen extra schadelijke gevolgen kan hebben voor hem. Hij heeft al een aantal keren een klein beetje pure wiet gerookt die ik zelf heb gekweekt en ook 1 keer hash die we hebben gekocht in een shop. Na het roken van de hash kreeg hij het erg benauwd en een fikse hoest aanval. Bij het roken van de wiet is dit niet het geval. Hij gebruikt verschillende medicijnen tegen de astma (flexotide, salbutamol en ventolin) zou dit ook geen kwaad kunnen in combinatie met het (geringe) gebruik van wiet? Ik heb zelf ook een vaporeizer maar deze heeft hij (nog) niet gebruikt, het effect van pure wiet (gerookt) vind hij wel erg prettig.

Als iemand hier ervaring mee heeft of iemand kent die hier ervaring mee heeft zal ik erg dankbaar zijn voor een nuttig antwoord :D

 

Ik heb vroeger (jaar of 15 geleden) ook zware astma gehad en ik moet zeggen dat ik er eigenlijk door het roken vanaf ben gekomen (toen blowde ik nog niet). :oops:

Heb ook jaren ventolin gebruikt en als er iets troep is, is het deze zooi wel.....

Ik kreeg juist van dat spul hoest aanvallen. :crazyeyes:

Ben begonnen met blowen, zo'n 13 jaar geleden en mijn aanvallen werden steeds minder (misschien had ik het wel minder als je familielid).

Het schijnt zo te zijn dat roken/blowen je pijp naar je longen juist oprekt (heb ik idd gelezen op website), maar het zal natuurlijk niet goed zijn voor je, maar astma is helemaal een hel. :)

Ik zie alleen niet het nut van puur roken in, maar dat is omdat ik het gewoon niet lekker vind.

Kortom, het kan volgens mij geen kwaad, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en altijd ff je arts raadplegen. :idea:

 

Hier nog ff een link naar een 'goede' verdamper:

http://www.coffeeshopalien.nl/de_wietverdamper.htm

 

één ding is zeker, ik hoop echt dat hij er vanaf mag komen, enne misschien helpt het jointje er wel bij (nog gezellig ook).... :wink:

 

Grt. Sakaboertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee wolkewietje, zou je die verbeterde smaak eens kunnen omschrijven metde verdamper.

het zal wel zijn om dat je geen verbrandingsprodukten proeft dat het beter is, maar

ik heb zelf geen ervaring met verdampers dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een vriend die zeer zware astma heeft (is zelfs een half jaar naar zwitserland geweest daarvoor) maar hij zegt als ie aan het roken (wiet of hasj, puur of met peuk) is dat zn luchtwegen "groter" lijken, dat ie meer adem krijgt zeg maar, dus voor hem is het juist niet erg.. op dat moment tenminste want roken is slecht en helemaal voor mensen met astma!

Share this post


Link to post
Share on other sites
hee wolkewietje, zou je die verbeterde smaak eens kunnen omschrijven metde verdamper.

het zal wel zijn om dat je geen verbrandingsprodukten proeft dat het beter is, maar

ik heb zelf geen ervaring met verdampers dus.

Bij verdampen is de smaak achter in je keel/ onder in je neus vrijwel hetzelfde als de verse geur van wiet.

Ik bedoel de geur van verse wiet.

Ik heb 2 soorten verdampers:

1: de dure versie : instelbaar met lamp, waterreservoir enzomeer;

2: het bubble verdampertje (met aansteker te bedienen).

 

de eerste is qua smaak het lekkerst maar de 2 de is veel praktizer; geen stroom nodig bivoorbeeld.

Aanradertje dus.

 

groetels

Wolkewietje

Edited by wolkewietje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf al een aantal jaren de ouderwetse versie van Evert de Verdamper die met de regelbare verfbrander. Het geheel is een indrukwekkend apparaat met mooi handgeblazen glaswerk en het effect vind ik heel apart. Evert kwam ik net als jullie voor het eerst tegen op het internet. De links staan al eerder in deze topic vermeld. In die tijd rookte ik wel wiet maar geen tabak vandaar mijn interesse voor de verdamper. In mijn geval deed Evert aan een soort huisparty mee om zijn verdamper te demonstreren. Dat was dikke pret met een aantal kwekers bij elkaar.

Na verloop van tijd vond ik de energieke high die de Verdamper geeft, niet meer lekker en verlangde naar de lekkere slome stonedheid van een joint. Maar ja, ik rookte toen geen tabak meer en verlangde hevig, nou dat heb ik geweten. Toch eigenwijs zijn en aan een joint gaan lurken. Die smaakt in het begin alleen naar tabak want de wiet proef je niet meer. (dat komt later weer)

Tja en voor je het weet koop je het eerste pakje Marlboro alweer. En ff daarna de Zware Van Nelle. Die tijd heb ik ook weer gehad en helaas ben ik weer gestopt met tabaksroken. Nou ja, helaas........(ik mis die joint zo, niet die tabak)

Maar nou komt de clou. In de tijd dat ik weer tabak rookte kon ik amper aan de Verdamper lurken, ik hoestte me longen zowat uit m'n lijf. Nu heb ik daar geen last meer van.

Een maatje van me is astma patient, maar het valt me op dat die er heel wat van die inhalertjes door heen snuift op een dag. Zeker nou hij aan het roken is van z'n buitenwiet. (Met de pijp, geen tabak)

Het lijkt me voor een astma patient ook geen pretje, met al die teerbende in je luchtwegen. Maar ook hij kan niet goed tegen de Verdamper dat werkt enorm benauwend op hem. Het blijft toch maar aanmodderen hoor als je het aan je luchtwegen hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bambo, geen idee om dan eens te proberen wat je van die nicotine-vrije rookmixen vind? Ik heb zelf een mix van de smartshop en dat bevalt me steeds beter... Je kan gewoon een jointje draaien maar hebt geen tabak. De smaak is wel wennen, en je moet er flink wiet in doen om de wiet te kunnen proeven maar dat is met tabak ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tip. Ik ken de producten, ik heb daar volgens mij wel eens een advertentie van gezien in een van de vakbladen. Was dat spul van het jaar ook niet op de beurs te zien? Ik heb geen idee hoe het smaakt maar het was in diverse variaties verkrijgbaar. Ben benieuwd of die "sterremixen" me bevallen. Ik hou je op de hoogte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou hebbik een vraagje voor jullie allen. Ik blow ongeveer elke dag. En nu bennik gister bij de dokter geweest vanwege ernstige benauwdheid. En ik heb nu dus longontsteking. Ik ben nu bezig met antibioticakuur en ik gebruik ook ventolin. Nu heb ik dus niet gevraagd aan de dokter hoe het zit met blowen. ik heb nog geen blowtje durven roken, en ik zou graag weer een blowtje roken. Ik rook me blowtjes met tabak. En ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, en of het erg slecht is om in deze toestand een jointje te roken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben geen dokter, maar ik kan je wel zeggen dat roken, en dus zeker smoren, niet gezond is tijdens een longontsteking! :D

 

moet van me had dat een tijdje geleden geloof ik overigens, is op aanraden een paar weekjes zéér weinig gaan blowen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nou hebbik een vraagje voor jullie allen. Ik blow ongeveer elke dag. En nu bennik gister bij de dokter geweest vanwege ernstige benauwdheid. En ik heb nu dus longontsteking. Ik ben nu bezig met antibioticakuur en ik gebruik ook ventolin. Nu heb ik dus niet gevraagd aan de dokter hoe het zit met blowen. ik heb nog geen blowtje durven roken, en ik zou graag weer een blowtje roken. Ik rook me blowtjes met tabak. En ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, en of het erg slecht is om in deze toestand een jointje te roken.

Goed zou het zeker niet zijn denk ik, volgens mij kan het geen effect hebben op je antibioticakuur maar voor je longen wel....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het leek mij ook al niet een goed idee.. maar vroeg me af.. of dat dan de longonsteking verergerd ofzo... of dat het gewoon slecht is.. net zoals wanneer je geen longontsteking hebt en een blowtje rookt. Maar oke... als ik zelf een beetje logisch nadenk.. is het gewoon verstandiger om nu niet te blowen. Misschien binnenkort maar weer eens een cake maken, dat is tenminste niet schadelijk voor me longen :wacko: :D

iig bedankt voor jullie advies

Share this post


Link to post
Share on other sites

een vriend van me die volleyball speelt in hemiksem (antwerpen) kon door astma maar ongeveer 30 tot 40% van zen longinhoud gebruiken en sinds dat hij wiet rookt (zelfs niet puur, en zonder vapo.) gebruikt hij zen longcapaciteit VOLLEDIG(!!) ... vraag me niet hoe dat kan maar hij heeft me de test zelf laten zien van nog geen 4 liter naar meer dan 8 :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf asthma, alleen niet zo heel erg. :wacko: Na het roken van hasj of wiet (puur het liefst, met tabak geeft ook geen problemen) kan ik veel 'dieper' ademen voor m'n gevoel, het is net alsof ik gigantische longen heb. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tof dat er zoveel reacties zijn op deze vraag (Astma en wiet, gaat dat goed samen?). Zo te lezen hebben verschillende mensen goede ervaring met het gebruik van deze plant. Hoeveel roken de meeste wietrokende astma patienten? Dat lijkt me ook wel van belan aangezien de rook natuurlijk niet goed is voor je longen, wat voor verdere effecten die verder dan ook heeft. Ik denk daarom toch wel dat de vaporizer de schoonste manier blijft van inademen, geen rook maar verdampte kristallen met de werkzame stoffen (waaronder thc). Zelf gebruik ik wiet het liefst puur in een jointje gedraaid (alleen wiet dus, geen tabak). Mijn broertje (zie begin v dit onderwerp) gebruikt het ook op deze manier maar heel zelden, ik denk zes a zeven keer per jaar. Zelf rook ik het wel wat meer maar gebruik toch niet vaak de vaporizer (12V versie van "De Verdamper"van 'Evert'). Dit is omdat ik de werking van ure wiet toch iets beter vind dan die bij de verdamper en het is vaak handiger. Toch kunnen ik en mijn broertje af en toe de speciale high van de verdamper zeker wel waarderen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik even de kans heb rook ik het uit een puurpijpje. :D Pure joint moet ik nog even leren roken want dat vind ik om een of andere reden heel heet. Pure cannabisrook in m'n longen heb ik geen problemen mee, het is makkelijk binnen te houden enzo. Als ik ook maar een beetje tabak erbij doe krimpen m'n longen in elkaar bij elke hijs en krijg ik hoestbuien. Voor mij alleen maar puur dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...