Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Knakie blind

75 x pp nieuwe ronde

Recommended Posts

Bicarbonaat = HCO³- = Waterstofcarbonaat en is een ph verhogende stof dus in principe kun je dit als ph verhogende stof gebruiken.... of dat maagzout is weet ik niet..

Maar doorgaans wordt gewoon kaliloog gebruikt = KOH dat is meer een sterk ph verhogende stof..

Share this post


Link to post
Share on other sites

update:

 

Dag 36 waarvan 25 dagen bloei.

 

De laatste 2 weken was er weinig te melden en heb ik meer aandacht aan het Nederlands elftal besteed dan aan het Forum.

 

De dames zijn de eerste week van de bloei heel slecht doorgegroeid, slechts een cm of 3 tot maximaal 5 is erbij gekomen, raar genoeg is de groei pas weer een beetje op gang gekomen tijdens de warme dagen (kan ook toeval zijn, heb er in ieder geval geen verklaring voor).

 

Gemiddeld zijn de dames nu rond de 50 cm, maar daarentegen zitten er flink veel topjes op elkaar gestapeld, dus dat zouden alsnog cola's kunnen worden geen 2 liter cola's ;) maar wat maakt een litertje meer of minder uit :rolleyes: .

 

gallery_21491_10241_1329804.jpg

 

gallery_21491_10241_2024416.jpg

 

De spint en de meeldauw zijn gelukkig in een vroeg stadium ontdekt en behandeld en niet meer teruggekomen. Wel spuit ik 1x per week preventief Plant Vitaly Plus.

 

Als ik deze ronde vergelijk met de vorige probleem ronde is er veel verbetering opgetreden, zo goed als geen verkleuring van de bladeren en veel meer topjes per plant echter de lengte van de dames valt me weer flink tegen, gemiddeld zo'n 50 cm, uiteraard zullen ze door het groeien van de toppen de dames nog wel wat langer worden maar ik vraag me af waardoor me dit elke keer weer overkomt.

 

De ec. zit inmiddels op 1,8 en de ph op 5,8 en ik ga proberen de ec nog wat verder op te voeren aangezien de bladeren geen enkel teken van overvoeding laten zien, alleen de bovenste bladeren van de wat langere dames lijken wat bladvervorming te geven, ik wijt dit aan de hoge temperaturen/stralingswarmte aangezien ze op zo'n 45 tot 50 cm van de lamp hangen. Deze dames wat verplaatst zodat ze niet meer direct onder de lamp staan, kijken of dit het probleem oplost.

 

 

gallery_21491_10241_1613041.jpg

 

gallery_21491_10241_1950519.jpg

 

Over het toevoegen van pk13/14 nog even een vraag, lees dat je dat beter pas kan toevoegen als de top zich redelijke heeft ontwikkeld en sommige vinden dat dit rond week 5 à 6 van de bloei al voorzichtig kan worden toegediend. Ik ben van plan om hier nog een week mee te wachten tenzij jullie me op andere gedachten kunnen brengen?

 

Hier nog wat overicht foto's

 

gallery_21491_10241_1730237.jpg

 

gallery_21491_10241_614565.jpg

 

gallery_21491_10241_2325882.jpg

 

gallery_21491_10241_1658145.jpg

 

gallery_21491_10241_417969.jpg

 

gallery_21491_10241_1730237.jpg

 

Graag jullie kritieken

 

Groet,

Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

't lijkt wel alsof de ronde potten veel meer kleine planten heeft, toeval of?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amees

 

geen toeval, ik had wat ruimte over en moest die opvullen met ronde 7 liter potten, de 11 liter potten waren net te breed, heb de lelijke eendjes die er waren, een stuk of 5 gebruikt in de kleinere potten en deze ook nog eens aan de buiten kanten gezet dus geen licht overlapping. Er staan er als een soort test een paar 7 liter potten met goede sletjes in het midden, deze gaan nog steeds goed, ik verwacht wel dat ze in de eindopbrengst wat minder grammen zullen geven als de dames in de 11 liter potten. Bij de volgende updat zal ik proberen hier een foto van neer te zetten als vergelijk

 

gr.

Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker toch Knakie ;)

Zijn nog netjes groen allemaal :D

 

Zijn ook flink gegroeid sinds de laatste keer ik keek!

 

Keep them green :rolleyes:

 

Gr Ire

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat je je ruimte niet optimaal hebt benut. Volgende keer langer voorgroeien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geef je nog steeds om de 2 dagen water of laat je je bak nu alle dagen vollopen.

 

Gaat goed daar planten zijn veel veranderd..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind ze te groen!

je planten zijn ook klein ja, waarschijnlijk door te hoge ec

planten groeien van water t best........

maar niet meer in week 5,

 

kzou ze een keertje water geven of, iig een ec van 1.1 ofzo,

 

je bloemvorming vind ik er goed uitzien,

doordat ze klein zijn wordt t zo lekker compact,

maar t is nog te vroeg om pk te geven,

daarvoor moeten de toppen wel grotendeels dicht zitten

 

maar ik zou effe niet je ec verhogen........

 

bij het voorgroeien hebben je stekken trouwens een te hoge ph gehad!!!

ook is t beter je startblokken strak tegen mekaar aan te zetten ipv los.....

en stapel je de startblokken op elkaar na t inwateren om ze droog te trekken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey man,

 

In vergelijking met vorige ronde ga je nu erg lekker.

 

Iedere rond leer je weer wat bij zo kan je het ook zien!

 

groeten en succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Ire

Ze zijn idd ten opzichte van de vorige keer flink gegroeid en ook mooi diep donkergroen wellicht te groen maar de gemiddelde lengte van 50 cm en dat is bij nader inzien eigenlijk 45 (er zitten flink was dames van maximaal 40 cm er tussen en de toppers tikken maximaal 56 cm aan) is kortweg: Kilo Utrecht Tango

Maar er zitten zo onwijs veel topjes onder en naast elkaar dat het gewoon kleine torpedo's gaan worden, weinig knipwerk schat ik in!! Ik hoop op 1,5 kg droog en alles wat meer is, is meegenomen.

 

@ jackterror

Ik heb ruim 10 dagen voorgegroeid en wil maximale ruimte tussen de dames zodat ook de zijtakjes lekkere dikke toppen kunnen krijgen. De dames raken elkaar inmiddels overal aan dus volgens mij is de ruimte niet zo slecht benut. Op deze manier krijg ik in ieder geval weinig fluf.

 

@Pat01

Ik laat de kweekbak vol staan totdat de ph. waarde rond de 6,6 zit, dit was de laatste keer al binnen 48 uur bereikt bij een ph. start van 5,6. De ec loopt raar genoeg absoluut niet op, deze meet ik net als de ph. waarde gewoon in de kweekbak welke zo'n 7 cm water in de start bevat. Na het bereiken van de ph. 6.6 pomp ik de bak leeg en wacht met het vullen tot de potten licht aanvullen zodat ik weet dat ze weer dorst hebben.

 

@Chriet Tittulaer

Je geeft aan dat er wellicht een te hoge ec is, maar dit zou dan toch ook via een aanwijzing op het blad zichtbaar moeten zijn? En een eenmalie voedingbeurt van alleen afgezuurd water of een ec van 1,1 in week 3 van de bloei lijkt me niet reeel toch?

Je geeft ook aan dat tijdens het voorgroeien de ph waarschijnlijk te hoog is geweest, waaruit concludeer je dat?

Ik heb de startblokjes niet laten uitlekken, ik heb de volgende gebruiksaanwijzing gebruik http://www.ferro.nu/nl/info/advice en dan doorklikken op mapito. hier staat het minimale gewicht van de startblokjes rond de 340 gram moet zijn, als ik ze direct weeg na het 24 uur inwateren zitten ze hier nog net onder dus was mijn conclusie ze niet te laten uitlekken. tevens heb ik de ec en ph gebrukkt welke hier geadviseerd wordt. Graag je commentaar!

Ik zal de volgende keer de startblokjes stijf tegen elkaar aanzetten, wat is de reden dat dit beter is?

 

@the-Predator

Bedankt voor je positieve woorden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou, er hoeft niet altijd verbranding te zijn van bladpunten bij te hoge ec......te groen is ook een indicatie van teveel voeding,

 

en ook omdat ze een beetje klein zijn gebleven, niet TE gelukkig, zou ik zelf als eerste denken aan te hoge ec,

 

bij een ph die te laag is krijg je verkleuring van stengels en stelen,

bij een ph te hoog, heb ik bij mezelf gemerkt, krijg je niet die verkleuring maar vreet het blad zichzelf op van buiten naar binnen op delen van het blad,

dat heb ik bij jou gezien namelijk precies zoals het bij mij ook was(ph was rond 8)

 

ja, ik heb t een stukje gelezen maar weet niet wat ik ervan moet denken

het is in ieder geval geheel anders dan mijn manier

zo week ik ze alleen al in zonder ec, en ik stapel ze naderhand op mekaar

de onderste trekt dan alle bovenste zo goed als leeg

ze blijven licht vochtig

als ze te nat zijn kun je namelijk wortelrot krijgen

als de stekken erin zijn gezet geef ik ze pas ec en wortelstimulator

en dan nog zijn ze niet echt nat

ik zet ze dan strak tegen mekaar aan zodat ze niet te snel uitdrogen en wanneer de wortels eronderuit komen er geen licht op komt

 

ik maak vaak een vat aan 1 of dagen van tevoren met ec

wanneer ik ze ga voeden meet ik nog eens de ec en die is altijd hetzelfde

ph is nooit helemaal hetzelfde die loopt meestal wel op want die is temp.afhankelijk

dat ec temp.afhankelijk is heb ik nooit gemerkt......

 

maar in week 3 een keertje lage ec is geen probleem hoor

de plant zit vol met opgeslagen voeding in de blaadjes

als ze nu eens geen voeding via wortels krijgen pakken ze het uit de bladeren

tevens schrikken ze dan omdat ze geen externe voeding krijgen waardoor ze meer gaan bloeien omdat het weleens zou kunnen dat ze aan het einde zitten van hun leven

ze moeten zich nog voortplanten he!

sterftechnieken heet dat, wordt veel gebruikt in de tuinbouw

 

succes verder!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update: dag 43 waarvan 32 dagen op 12/12

 

Vanochtend weer wat foto's geschoten, heb vrijdag een wat voorzichtiger voeding beurtje gegeven door de reactie van Chriet.

 

E.c. 1.6 en ph 5,8, drain gaf ec 1.65 en ph. 6.7 terug na 24 uur.

 

Door de warmte rondom de toppen, op een gegeven moment 35 graden, zag ik wat opkrullend bladeren op en rond de bovenste topjes. Tijdens dit warme weekend tijdelijk 2 lampen uitgezet en de overige 2 netjes naar het midden gemanouvreerd en op ruim 90 cm gehangen. Inmiddels is het weer lekker afgekoeld en hangen er weer 4 lampen op zo'n 60 cm boven de dames.

 

Voor de rest weinig te melden alles super groen, geen ongedierte en wederom deze week 1 maal met plant vitaly plus gespoten uit voorzorg. Ik doe dit 15 minuten voordat de lampen uitgaan zodat ze niet helemaal kletsnat de donker periode ingaan!

 

Ik vind dat de topjes niet echt snel aanzwellen maar misschien is dat voor dag 32 bloei (dag 27 zichtbare bloei) normaal of wellicht komt het dat er zo ontzetten veel topjes op de dames zitten dat het wat langzamer gaat! Hebben jullie hier ervaring mee dat als er heel veel topjes bij elkaar zitten ze wat langer nodig hebben om aan te zwellen?

 

Vanavond weer voeding ruim 2 uur voordat de lampen aangaan, ec. weer terug naar 1.8 en ik twijfel of ik ze misschien gewoon naar 2.0 moet opvoeren, de planten ogen ondanks dat ze zo klein zijn (nu gemiddeld 50 cm) super gezond. en uiteraard de ph op 5,8.

 

gallery_21491_10241_2424707.jpg

 

gallery_21491_10241_1693682.jpg

 

gallery_21491_10241_1049068.jpg

 

gallery_21491_10241_1448025.jpg

 

gallery_21491_10241_534879.jpg

 

gallery_21491_10241_1831731.jpg

 

gallery_21491_10241_1268441.jpg

 

gallery_21491_10241_1316301.jpg

 

gallery_21491_10241_835406.jpg

 

gallery_21491_10241_742574.jpg

 

gallery_21491_10241_702948.jpg

 

gallery_21491_10241_1730237.jpg

 

 

Graag jullie kritieken

 

Hou ze groen

Gr. Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er lekker groen uit ..

 

 

hoe gaat het met de klimaatbeheersing als het zo warm buiten is ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

en al gaan ze langzaam..........heb geduld, t is te warm ze zijn heel druk met verdampen

 

ze komen wel aan,

ga je pk gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Chriet

Ja ga zeker pk13/14 gebruiken, ze moeten nog een week of 3 schat ik in maar ben bang dat het toch nog te vroeg is om hier nu al mee te beginnen. Ik denk dat het beter is om daar nog een weekje mee te wachten. Wat denk jij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het langzaam tijd is, Ze zitten goed vol met bloemen...

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

eey ziet er goed uit...! Alleen zou k wel die houtenplaat afdekken met folie ofso.. vocht en hout en dan ook nog hoge temprathure is nie goed....

 

 

Succes

 

 

Gr junk

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Racker

Ze zitten inderdaad van boven tot onder en ook in de zijtoppen vol met knoppen, heb dit nog niet eerder meegemaakt. Misschien komt het doordat er in vergelijking met mijn vorige ronden relatief weinig planten per m2 (15) staan. Maar omdat er zoveel knop in zit lijkt her erop dat doordat hij zijn energie over al die knoppen moet verdelen het aandikken van de toppen vrij langzaam gaat. Als ik kijk naar het mamoet tent verslag van Amnees die nu in dag 46 zit meen ik, zie ik dat er al volop dikke toppen zijn waar de haardjes bruin van gaan worden. Wellicht heeft dat met zijn temperatuur schommelingen te maken maar toch vindt ik het verschil ontzettend groot. Weet niet waar ik nu ongeveer zou moeten zitten maar verder dan nu het geval is volgens mij of denk jij dat het lekker gaat voor dag 43 12/12?

 

eey ziet er goed uit...! Alleen zou k wel die houtenplaat afdekken met folie ofso.. vocht en hout en dan ook nog hoge temprathure is nie goed....

 

 

Bedankt voor de tip, na deze ronde ga ik zoiezo de plaat verwijderen om te zien hoe het weggewerkte raam achter de plaat zich laat aanzien! Zal in de nieuwe situatie hier zeker rekening mee houden!! Thanks voor de tip

 

:icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

feitelijk heb je net zoveel bloemvorming als een grotere plant, niet meer niet minder

maar omdat ze niet zijn gestrekt lijkt het voller, hierdoor krijg je gewoon veel dichtere bloei,

 

pk kun je voorzichtig mee beginnen, tenminste....

als je 2 dagen niet bent geweest zie je dan duidelijk verschil?

zo ja, kun je de helft van voorschrift geven....

zo niet, zou ik inderdaad nog even wachten......

 

Amnees had al bloemvorming na 10 dagen, en jij?

ik vind dat de toppen bij jou eruitzien als in week 5

dat zegt verder niet veel over de opbrengst alleen wel over de kracht van je gewas, vandaar mijn advies wat betreft pk geven of niet.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chriet,

Ik zie pas de afgelopen paar dagen dat er weer wat beweging in zit. Zal vanavond beginnen met 25% van de aanbevolen hoeveelheid om ze alvast een beetje gewend te laten raken aan deze tractatie. Dus vanavond boven op de standaard voeding gift van ec 1.8 wat pk 13/14 erbij, dan zal de totale ec wel rond de 2.0 uitkomen. Zal ze dan de komende dagen goed in de gaten houden of er geen signalen van overschot te zien zijn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, 25% is prima...

gaat dat goed doe je volgende giften 50% totdat de volgende week is begonnen,

dan ga je naar 100%, mits je gevoel zegt dat ze kunnen........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update: dag 47 waarvan 36 dagen bloei.

 

Woensdag voor de eerste keer voeding e.c 1.8 ph 5.8 incl. minimale doses pk13/14 totale e.c 2.0 meegegeven. Het lijkt erop dat de dames het erg konden waarderen want je ziet nu dat de bloempjes tegen elkaar aan het groeien zijn waardoor ik voor het eerst deze ronde voorzichtig over topvorming kan spreken.

 

Bij één dame zag ik de volgende dag direct een bladprobleem ontstaan maar de andere dames houden zich goed op een paar verkleurende bladpuntjes na. Maar dit is heel minimaal maar geeft wel aan dat ik voorzichtig moet zijn met de voeding, zal de volgende voedingbeurt iets terug gaan e.c 1.6 ph 5,8 en dan nog een keer 25% van de geadviseerde hoeveelheid pk 13/14.

 

Zie hier de dame met het bladprobleem, is op slecht 2 van de schutbladeren te zien maar toch

gallery_21491_10241_1566028.jpg

 

Voor de rest lijkt het goed te gaan, de planten houden hun mooie diepgroene kleur en slechts aan paar planten hebben aan de onderste bladeren wat verkleuring, wat rond deze tijd normaal is lijkt mij.

 

Er staat één "dame" tussen of is het een omgebouwde :icecream: die ik denk ik beter kan omhakken, er is wel sprake van hele lichte bloemvorming maar dit is zo minimaal en ook de bladeren hebben een aparte vorm en krullen helemaal op dat ik meer denk aan een herma. Hieronder de boosdoender als stek

 

gallery_21491_10241_744053.jpg

en nu als volwassen dame???

gallery_21491_10241_994726.jpg

 

Verder is er nog één dame in het midden die al voor het toedienen van de pk 13/14 wat verkleuring liet zien, een kenner die wellicht de vinger op de zere plek kan leggen en ziet waarom zij wel en de andere niet. zie foto

 

gallery_21491_10241_1959683.jpg

 

Voor de rest nog wat overzicht foto's graag jullie (positieve) kritieken

 

gallery_21491_10241_2066856.jpg

 

gallery_21491_10241_1239043.jpg

 

gallery_21491_10241_2491425.jpg

 

gallery_21491_10241_409606.jpg

 

gallery_21491_10241_2146872.jpg

 

gallery_21491_10241_2398663.jpg

 

Groet, Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaat goed....die foto van dat schutblad is niet door de pk.....die herma had je er al lang uit moeten halen...NU METEEN!!!...doorgaan met pk, op je gevoel af gaan......die ene met verkleuring?...mss te droog, lucht, weet ik t!?........gewoon volproppen met voeding, ze lusten t wel........maar zet je ec niet te hoog in..........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi knakkie,

 

Ik ben heel erg benieuwd naar je Lv en Temperatuur.

 

Ec zou ik nog even op 1.6/1.7 houden, te hoog heb ik namelijk geen goede ervaringen mee.

 

Hoe hoger je Temp en des te lager je LV des te meer ze verdampen. 500 ml ec 1.6 staat dan mischien gelijk aan 300ml ec 2.1 wat ze dan verdampen op een wat koudere dag.

zo bekijk ik het een beetje. Volg je het? :icecream:

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...