Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

lostchild

iemand al deze afzuiger in huis

Recommended Posts

Hallo mensen,

 

ff mijn bestelling checkend viel mijn oog op een banner op de site die doorverwees naar stalen afzuigers in box nog stiller dan slakkenhuis houten box.

 

Nu heb ik vaker gelezen dat die metalen boxen wel het summum zijn maar, zijn deze het dan ook?

 

119 euries voor een fluisterstille 1200m3 box is wel heel aantrekkelijk..

Voor een Torin hout van 750m3 betaal ik net iets meer dan 100 en dat is al erg goedkoop

 

Als ze inderdaad zo goed zijn ga ik een 1200 bestellen binnenkort, kan de 750m3 box die ik al heb mooi inblazen ipv een herrieschoppende buisfan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier ben ik ook benieuwt naar heb zelf ook een geluidsprobleem ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een box is over het algemeen veel rustiger dan een centrifugaalfan, zeker als de motor van de fan ook nog is opgehangen in rubbers aan de as zoals bij de Torin (de fan hoeft dus zeker niet in rubbers in de box te hangen).

 

Wat het grote probleem bij de houten boxen is, is dat ze vaak veels te klein zijn. Er zit dan tussen de fan en de behuizing (de isolatie aan de binnenkant) maar een paar centimeter. Dat is veels te weinig. Een voldoende grote box (zelfde maat is al snel aan de binnenkant een paar cm groter ivm de dikte van het materiaal alleen al) heeft minder drukval dus een hogere capaciteit en kan rustiger draaien. Je hebt ook minder last van freewheelen met een dergelijke box.

 

Wat ook een probleem is, dat is de uitlaat. De flens mag niet in de weg zitten (dus niet een beetje over de rechthoekige uitlaat heen). Dat zorgt bij grotere capaciteiten wel voor een erg grote persslang, maar aan de andere kant geeft dat ook het minste lawaai: snelle lucht = lawaai.

 

Boxen bouwen wel minder druk op dan buisventilatoren maar voor een inlaat is dat niet erg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn zelfgemaakte box vd 750M3 is 70cm en ik heb/kan niet nog zo'n joeperd gaan maken, is niet te handlen voor mij.

 

Staat niet bij dat het een torin is, een Torin 1200 is volgens mij los al iets van die prijs daarom heb ik er beetje mijn twijfels over. Zal eens gaan mailen met ze voor specs vd fan, misschien worden we daar wat wijzer van?

 

Nu niet meer tikken.. af au hoe moeilijk het ook is, niet doen andes kan het morgen helemaal niet :P ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat je het ons weten? Want zoals ik al zei ik heb ook last van herrie en had deze ook zien staan hij staat ook op mijn lijstje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zitten Torin Sifan motoren in, binnenkant is bekleed met noppenschuim(gruis)

Ze zijn wel stiller dan een houten kist maar verwacht geen wonderen dat je hem helemaal NIETS meer hoort.

 

Afmeting 45x45x45 cm-200 watt

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat verwacht ik oook niet maar heb nu een buisvent en die bromt zo hard dat me buurvrouw loopt te zeiken ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Spikey,

 

Vergeleken met een Buis ventilator hoor je deze totaal NIET haha ;)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou dat wou ik even weten ;) ze liep te dreigen met woningbouw bellen enzo als ik er niks aan zou doen dus ik zoek naar een oplossing :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus je zit in een huurhuis en ze hebben al lopen zeiken ;)

 

Kijk goed uit want waarschijnlijk hebben er al mensen gebeld :P

 

Ze hoeven nu maar iets te vermoeden (ruiken,irriteren) en je kan je huis uit...

 

Wacht dus gewoon ff een tijdje en bouw de boel goed op :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

De buisventilator loskoppelen van de muur of plafond en "vrij"ophangen aan rubbers, dit scheelt een hoop contactgeluid !!! Hierdoor horen ze het niet bij de buren !

KVK 125 ductfan Deze fan doet 382m³ met een geluiddruk van 38,1 dB(A) op 3 meter.

Een buisventilator type 125-L doet 341 m³ met een geluiddruk van 43,4 dB(A).

 

De buisventilator kan een druk opbouwen van max 335 Pa

De KVK 125 kan een druk opbouwen van 361 Pa.

 

Dat boxen minder druk opbouwen hoeft dus niet ! De KVK box ventilator verplaatst meer lucht en bouwt een hogere druk op en maakt veel minder lawaai !

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik heb dus een 1000 kuub afzuiger in stalen box, maar daar komt zeer veel geluid vanaf.

Hij staat nu in een grote kist en is nu al iets stiller, en draai ook nog eens op max 50%.

zit standaard 125mm uitlaat en 160mm inlaat flens op ;) .

 

Heb ook ervaring met een torin 500 kuub die ik zelf in rubbers in een houten kist heb gehangen.

Zelfs op volle toeren was deze nog steeds bijna niet te horen.

 

Ik hou het bij torin in vervolg, maar deze gaat nog eerst lange tijd mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wekpot

 

Mijn buurvrouw weet dat ik tropische vissen kweek en dat ik stellingen vol heb zij weet niet beter dat het een grote pomp is dit heeft ze altijd gehoord.

Ik heb haar gezegd dat ik een nieuwe pomp heb en zal proberen hem stiller te krijgen heb daarom me lamp gedimt en me afzuiger ook het geluid is er nog wel maar minder

Trillingen heb ik opgevangen door een matras onder de kast te plaatsen.

 

Ik ben niet zo bang dat de woning bouw ineens aan me deur staat :D me buurvrouw weet niet beter dan dat het een pomp is en ik zal me best doen om het minder lawaai te laten maken ;)

dus ik moet snel een softbox hebben alleen zijn ze wel echt zo stil? het gaat om het gebrom niet om de lucht die eruit geblazen word dat hoort ze niet maar wel dat gebrom :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

softbox hoor je echt niet, toevallig gister 2 aangesloten, 4250 kuub, als je er met je oor op gaat liggen hoor je nog niks. kost wat maar dan heb je ook wat zegmaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had eerst een 4250m³ softbox gehaald, maar die is niet gebruikt. Kijk maar op de foto's...... de uitblaas-opening is niet vrij, want het hout van de box zit ervoor, dus nooit 4250m³ wat je hier uithaalt!!

De ruimte eromheen binnenin de box is ook veels te klein. De stalen box is veeeeel ruimer en kan zijn capaciteit goed halen, en ondervind ook geen weerstand omdat de gaten volledig open liggen!

 

Kijk de foto's maar, en overtuig jezelf! I.p.v. de 4250m³ softbox hangt er nu een 3000m³ stalen box, en ze zijn lekker stil i.c.m. sonodeck luchtslangen!! (de geísoleerde)

 

gallery_14245_8472_1159380.jpg

 

gallery_14245_8472_462530.jpg

 

gallery_14245_8472_654841.jpg

 

gallery_14245_8472_537072.jpg

 

 

Hier de stalen box:

 

 

gallery_14245_8472_754878.jpg

 

gallery_14245_8472_1180811.jpg

 

gallery_14245_8472_1014546.jpg

 

gallery_14245_8472_317679.jpg

 

Hopelijk heb je hier iets aan!

Ik gebruik geen sonodeck slang, dus heb geen geïsoleerde slang, en het enigste wat je hoort is dat stuk slang! Zo stil is de box ;) !

 

Gr. green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou ik heb dus een 1000 kuub afzuiger in stalen box, maar daar komt zeer veel geluid vanaf.

Hij staat nu in een grote kist en is nu al iets stiller, en draai ook nog eens op max 50%.

zit standaard 125mm uitlaat en 160mm inlaat flens op ;) .

 

Heb ook ervaring met een torin 500 kuub die ik zelf in rubbers in een houten kist heb gehangen.

Zelfs op volle toeren was deze nog steeds bijna niet te horen.

 

Ik hou het bij torin in vervolg, maar deze gaat nog eerst lange tijd mee.

jij maakt gebruik van een hoge druk ventilator, een platte als ik het wel heb. Die maken zeker wat meer geluid en zijn alleen problem solvers als je kleine leidingen hebt en toch veel druk nodig. 125mm+hoge druk=hoge luchtsnelheid=lawaai. Zet hem maar een vrij en op 100%, en ga er maar eens op 20 meter vandaan stan, an voel je hem nog in je gezicht blazen :P. Dat is dus wat anders dan een normale box. Met 125mm kun je niet hoger gaan dan pak hem beet 300 kuub. Daarnaast is het nog zo dat deze fans zijn uitgerust met tweepolige motoren die meer toeren, meer druk en ook meer herrie maken. In vergelijking met een buisventilator zijn ze echter nog steeds stil, zeker als je de drukopbouw in beschouwing neemt.

 

Lees het ventilatieartikel nog eens door bij de editorial sectie. Hoge toeren motoren in de buisventilatoren (2-polige motoren) maken meer herrie dan 4-polige of 6-polige. Die laatste draaien rustiger, hebben meer kracht, maar bouwen door de lagere snelheid relatief minder druk op. Wel meer capaciteit, minder druk. In de kleinere boxjes zitten ook 2-polige motoren, dus die maken relatief iets meer herrie dan een wat grotere box.

 

Zo hoort het GreenLady!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu heb ik nog een vraagje ik heb mijn filter 125mm en me slangen zijn 127mm nu wil ik dus zoon stalen box halen van 500kub maar die heeft een flens van 160mm kan hier ik hierop een verloop op doen van 160-125mm? hij zal toch rustig aan draaien want heb geen 500kub nodig maar wil wel graag een stille box welke raden jullie me aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
softbox hoor je echt niet, toevallig gister 2 aangesloten, 4250 kuub, als je er met je oor op gaat liggen hoor je nog niks. kost wat maar dan heb je ook wat zegmaar.

De ene softbox is de andere niet.

 

Welk merk afzuiger zit er in?

Hoe is deze binnen bevestigd?

Wat zijn de afmetingen van de box?

En hoe groot en van welk type zijn de flenzen? (je hebt van die mooie die geleidelijk van vierkant naar rond gaan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat vd flenzen ff laten zien heeft me overtuigd alhoewel de zelfbouw van frans, waar ik een mailtje over kreeg ook wel wat is.

 

Mijn oog viel erop vanwege de prijs en eea anpassen vd dr240w want passief lucht aanvoeren wil niet helemaal lekker dus ik moet ad slag maar ga dat pas doen als mijn filter op is want deze heeft een 160 aansluiting en ik ga niet werken met verlopen ed en de 1200 box heeft 200-250 flens.

 

Als je een verloop van vierkant naar rond id kist wilt dan heb je zo 40cm erbij aan box.. als de fan goed gemonteerd zit en het flensgat is "vrij" dan is het goed.

 

Een buisfan blijft gewoon meer herrie maken bij mogelijk dimmen van dat ding of je moet allerlei kunstoeren uit gaan halen om dat te ondervangen, bij een goede softbox heb je dat veel minder, helemaal als hij goed vrijhangt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...