Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wesleyB

pvc pijp giftig

Recommended Posts

hallo mensen,

 

ik wil graag voor mijn hok als actieve inlaat een pvc pijp gebruiken, zoiets als een regenpijp die over beide zijdes van mijn hok over de volle lengte lucht blazen met een einddop zodat ik gaatjes kan maken zodat die precies tussen mijn planten door blazen maar nu dacht ik wel is gelezen te hebben (weet dat niet zeker en kan dat niet terug vinden) dat dit giftige dampen kan veroorzaken zijn daar toevallig mensen die daar meer over weten

 

met vriendelijke groet wesleyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@WesleyB,

 

In PVC zitten wel weekmakers en vinyl chloride....de meeste kweektenten zijn pvc vrij gemaakt dus dat wil zeggen dat het wel giftig is.

Ik zou het niet riskeren om het erin te verwerken.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
@WesleyB,

 

In PVC zitten wel weekmakers....de meeste kweektenten zijn pvc vrij gemaakt dus dat wil zeggen dat het wel giftig is.

Ik zou het niet riskeren om het erin te verwerken.

 

Gr schenkie

 

@ schenkie thanx voor de info nogmaals

 

had idd iets gelezen over gif tenten maar kon er niet meer opkomen.

maar was aan het twijvelen of het kon omdat je voedingsvat ook vaak van pvc is gemaakt en die bij sommige mensen ook gewoon in de hok staan ik wil graag een actieve inlaat waar ik weinig omkijken na heb bij een slang liggen ze vaak over je planten heen en kan je niet netjes gaatjes maken en zo sok weet ik ook niet echt of dat gaat werken

het liefs heb ik iets stugs wat ik goed vast kan zetten langs de kanten en waar ik zelf gaatjes in kan maken en dus zelf de richt punten kan maken voor mijn lucht invoer

 

ik hoop dat je snapt wat ik bedoel?? groeten wesleyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bijnaam van PVC is 'the toxic plastic'. Bij bouwvakkers is het zelfs erkent als beroepsziekte omdat een groot aantal mannen in die sector onvruchtbaar worden door contact met PVC.

 

Er bestaan wel kachelbuizen in aluminium, misschien kan je zoiets gebruiken.

 

Grtjs, ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tenzij je de PVC van een PVC pijp gaat verbranden zal het alles mee vallen met de giftigheid hiervan. er word door de europese uni toegezien op het gebruik van specifieke additieven met een zo min mogelijk toxische werking. In een tent word een veel flexibeler kunstof gebruik, dus lees meer weekmakers en dus mogelik giftiger dan de PVC van gewoon een harde afvoerbuis. Ik heb in het verleden mensen als Atmosphere op dit forum zien kweken in zelfbouw hydro opstellingen gemaakt van PVC dus ik ben van mening dat het met PVC buizen allemaal wel mee valt. It's your call....

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sta eens stil bij het volgende:

 

Zoals Snowy al zegt, word er veel controle toegepast.

PVC bestaat uit een polymeer, die niet zomaar uiteen zal vallen.. pas bij verbranden(hoge temperatuur) en wellicht onder invloed van bepaalde chemicalieen, waarvan dit hoogstwaarschijnlijk al bekend is.

 

PVC is wel gemaakt uit toxische stoffen, maar in de PVC vorm zijn deze eigenschappen niet van toepassing tot je de verbinding zou breken(verbranden bijv)

 

correct me if im wrong..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lampen worden ook warm he, en er zitten dus idd weekmakers in PVC, nou mogen jullie raden wat er gaat gebeuren onder een lamp als het een beetje te warm wordt.. het zal er misschien niet erg uitzien maar er komen wel degelijk giftige stoffen bij vrij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat in dit geval om de inlaat van lucht, dit zal dus ongeveer hetzelfde zijn als de lucht die wij inademen, de lucht waar onze regenpijpen dus ook aan bloot worden gegeven.

 

blijf uit de buurt van hitte en dan moet het goed te doen zijn.

 

Van Wikipedia: (Wiki klopt niet altijd)

 

Weekmakers worden gebruikt in bloedinfuuszakken, deze zijn gemaakt van een PVC met een ftaalzuur-ester. Vele onderzoeken zijn hiernaar geweest en er is geen schadelijk effect aangetoond. Er was zelfs een positieve invloed van de ftaalzuuresters op de houdbaarheid van het bloed.

Aangezien de harde PVC pijp, hard is, en dus niet heel veel weekmakers bevat, zal ik me hier geen zorgen over maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb helemaal geen verstand van pvc in een ruimte

maar begreep dat bij kweken op slabs wel gewone pvc regen gootjes worden gebruikt om het "oude"voedingswater af te voeren.

Of zit ik er nu volledig naast?

 

groeten Tik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij kan een PVC buis geen kwaad.

 

er zijn volgens mij meerdere kwekers die deze buizen gebruiken als luchtinlaat, waaronder ikzelf.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij kan pvc ( poly vinyl chloride ) alleen vrijkomen als je de buis verbrand ,

ken er niet zo extreem veel van maar ik ben opgroeiende loodgieter dus ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan geen kwaad, ik spreek uit ervaring. pvc muurflensen, pvc irrigatie, wit pvc inlaatkanalen noem maar op. nooit problemen mee gehad.

 

Gr R

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In hard PVC zitten nauwelijks tot geen weekmakers.

En de giftige stoffen komen alleen vrij bij verbranding.

Waar bouwvakkers bang voor zijn is de stof die vrijkomt bij zagen of frezen.

Maar dat geldt voor alle harde materialen waar miniscule deeltjes vanaf komen.

(vergelijk asbest: Asbest wordt pas gevaarlijk als je het gaat zagen, boren, frezen, weet ik veel)

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke mensen het is dus geen probleem om pvc buis te gebruiken in je hok zolang je het maar niet gaat verbranden of gaat vrezen en boren ik zal er echter wel kleine gaatjes in moeten boren om mijn verse lucht te kunnen verspreiden door mijn hok maar dit hoef ik niet in mijn hok zelf te doen ik ben blij dat het alsnog kan want had het al in mijn hoofd hoe het er ongeveer uit zou komen te zien bedankt allemaal weer voor het meedenken

 

groeten wesleyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt rustig boren in je hok.

Je planten zullen niets merken van de deeltjes.

Jijzelf ook niet, of je moet ze echt inademen.

Maar dat geldt voor elk materiaal dat in je longen of bronchieen terecht kan komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
oke mensen het is dus geen probleem om pvc buis te gebruiken in je hok zolang je het maar niet gaat verbranden of gaat vrezen en boren ik zal er echter wel kleine gaatjes in moeten boren om mijn verse lucht te kunnen verspreiden door mijn hok maar dit hoef ik niet in mijn hok zelf te doen ik ben blij dat het alsnog kan want had het al in mijn hoofd hoe het er ongeveer uit zou komen te zien bedankt allemaal weer voor het meedenken

 

groeten wesleyB

:verrygood :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik twijfel hier toch wel erg hard over, hoorde het van de week ook weer dat de dames heel raar deden en na verwijdering van de pvc-buis weer normaal opbloeiden.

 

Ik werk zelf elke dag met pvc, maar als ik het een maandje buiten leg, dan herken je de mooie donker-grijze buis echt niet meer terug, hier gebeurd dus wel degelijk iets mee, in de winter heb je nergens last van, maar zodra de zon er lekker op loopt te bakken, worden de buizen en wel lichter, vandaar dat wij alles onder een afdak op de bouw bewaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik werk zelf elke dag met pvc, maar als ik het een maandje buiten leg, dan herken je de mooie donker-grijze buis echt niet meer terug, hier gebeurd dus wel degelijk iets mee, in de winter heb je nergens last van, maar zodra de zon er lekker op loopt te bakken, worden de buizen en wel lichter

Dat zal meer te maken hebben met Fotodegradatie.

Zeer merkbaar bij polymeren (zoals PVC) die blootgesteld worden aan hoge concentraties UV licht (zoals dat van de zon).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...