Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

KweekTalent

ontkiemen? of natuurlijke flow..?

Recommended Posts

Goedenmiddag Mede Kwekers:)

 

ik blijf bij mening, dat het ontkiemen van zaadjes geen pré is,

het lijkt mij net zo goed dat je de zaadjes gewoon in de aarde plant, en dan maar afwacht,

je moet me zo bekijken, ik ben een hobbie kweker, woon samen, we roken allebei, dus de

opbrengst is wel een punt, hoe meer hoe beter! (GEEN VERKOOP)

ik zet altijd maar 5 plantjes max.

ik ontkiem ze nooit, en het is altijd goed gegaan, ik had vn mijn laatste oogst (NL) 4plantjes, 1,5 kilo

droog gekregen:)

 

mijn vraag aan jullie, is het ontkiemen echt nodig? of maakt het qua opbrengst iets uit?

waar doen jullie dat voor?

dit topic is neit bedoeld om me af te kraken, ik wil gewoon wat tips, omdat ik over dit onderwerp niet veel weet.

kan jullie hulp goed gebruiken!

 

B.V.D.

KweekTalent

Edited by KweekTalent

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben laatst ook begonnen met zaadjes ontkiemen ik had er een paar in de grond en een paar tussen wat natte watjes,als je ze tussen watjes stopt kan je zien wat er gebeurt en dat gaat vaak ook wat sneller,klik hier voor een topic over ontkiemen :wacko:

 

laters

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik ben laatst ook begonnen met zaadjes ontkiemen

 

ging je hiervoor ook voor de directe aanpak?

zoja, wat vind je makkelijker? en waarom?

het lijkt mij namelijk meer werk, voor een klein beetje meer zekerheid, maar ik kan ernaast zitten!

Edited by KweekTalent

Share this post


Link to post
Share on other sites

t is ook wel makkelijk werk,alleen je moet weten waar je mee bezig bent

dus als je die topic doorleest dan heb je wat inzicht,bij mij duurde het 3 dagen voordat de eerste kopjes boven kwamen (in grond)

en tussen de watjes+2 kommetjes met een lamp er boven binnen 36 uur waren ze allemaal uit en ja ik vind het best wel makkelijk voor de eerste keer

je hebt veel voordelen betere sterkere planten meer opbrengst,en je kan zelf stekken maken bijv..

Share this post


Link to post
Share on other sites

375 gram per plant inclusief potgrond.LOL

 

Doe de zaden altijd direct in zaai en stekgrond van de Intratuin. Meestal staan ze met een dag of 4 boven de grond.

Ben altijd bang dat als ik ze laat wortelen en ze daarna in de grond steek ik mogelijk het tere worteltje beschadig.

Groet

Peperfreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_23142_9433_135706.jpg

 

dit is een foto van mij van 5 dagen naar ontkieming (alleen die in die kleine potjes :wacko: )

Share this post


Link to post
Share on other sites
375 gram per plant inclusief potgrond.LOL

wat is hier zo grappig aan? vind het een redelijke opbrengst;)

 

en inderdaad wat je zegt, ik ben bang dat ik het zaadje finaal verkr8 als ik het eerst laat ontkiemen, en daarna in de grond wil plaatsen, dat is ook een reden dat ik het (nog) niet doe;)

maar, als ik hoor, dat het meer opbrengst heeft doordat de plant sterker is, lijkt het me zeker een proberen waard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Kweektalent ,

Wat is voor jou de natuurlijke flow ?

Schudde aan de boom voor je oogst ? :o

Zaadje vind ook de winter fijn , dus dan vraag ik me af wanneer stop jij zaadje dan in de grond ?

 

Kweek je volle grond of potten/kuipen ?

 

als ik ze buiten zet dan zet ik ze eerst in een klein potje saaiestekgrond zonder eerst te ontkiemen maar dat is niet de natuurlijke flow in mijn ogen :wacko:

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat is voor jou de natuurlijke flow ?

Schudde aan de boom voor je oogst ? :wacko:

Kweek je volle grond of potten/kuipen ?

high buble!

 

de natuurlijke flow is (in mijn oogjes) niets met het zaadje doen, en gewoon een zaadje laten zijn.

gewoon lekker natuurlijk laten groeien..

 

ik kweek niet in potten.

 

en ik schud ook nooit aan de plant, ik laat de plant gewoon een plant zijn, vind het proces al mooi hoe het is, wil het niet veranderen;)

het gaat me tot nu toe (6kweekjes van gemiddeld 4á5 plantjes) redelijk goed af. geen problemen gehad,

maar misschien dat ik het tog niet helemaal volgens de beste manier doe, die zou ik graag willen weten.

daarom, is ontkiemen nou egt veel beter?

ik denk namelijk dat het niet veel met de oogst te maken kan hebben.

 

bedankt voor je hulp:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind het persoonlijk ook leuker om het plantje zn gang te laten gaan,

je moet zelf weten wat je doet waar jij je het beste bij voelt,als je al 6 kweekjes hebt gehad zonder problemen dan moet je vooral zo doorgaan :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn voordelen en nadelen aan jou manier

Groot voordeel , de penwortel zal zich goed diep in de grond vastzetten en daardoor zal de plant steviger worden ten opzichte van de voor gepotte zaden

Nadeel , als je te vroeg zaait dan blijffen het kleine plantjes

 

Succes van de zomer

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een paar dagen geleden een paar zaadjes in de zaai en stekgrond gedaan en had minder sucses dan met de vochtige watten en de bordjes methoden. In de zaai en stekgrond ben je meer met je toplaag bezig om dit vochtig te houden en dat heb je toch minder met alle andere methodes.

Ga de volgende run sannie's methoden uitproberen geloof daar ook wel in.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik blijf bij mening, dat het ontkiemen van zaadjes geen pré is,

het lijkt mij net zo goed dat je de zaadjes gewoon in de aarde plant, en dan maar afwacht,

Je moet altijd een zaadje ontkiemen, ander kan er geen plant uit groeien. :wacko:

 

Er zijn gewoon verschillende methodes om te ontkiemen.

 

Gewoon je zaadje in aarde = makkelijk, maar soms een lager percentage opkomst.

Je zaadje tussen vochtige watjes is eigenlijk een techniek die werd toegepast om 'moeilijk' zaad te ontkiemen, maar is in de cannabis wereld een beetje standaard procedure geworden. Het nadeel hieraan is dat je het fragiele kiempje moet hanteren waarbij je een kans op beschadiging hebt.

 

Je hebt dus voorstanders van de klassieke manier, maar je hebt ook mensen die zweren bij de natte-watjes techniek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeger heel lang geleden toen ik nog op de tuinbouwschool zat vroeg ik een leerkracht eens wat hij nou vond van een vrij laag ontkiemingspercentage van zaad (geen cannabis trouwens) bij een bepaalde ontkiemstrategie, hij antwoorde met iets van "ja er komt minder uit maar datgene wat uitkomt is dus sterker dan datgene wat niet uitkomt.

 

Klonk toen heel logisch, en natuurlijk, survival of the fitest. Had hij gelijk? Geen idee, ik zaai zelf rechtstreeks in aarde, in een medium dat door de meeste kwekers hier afgeraden zou worden,

heb een opkomst van 60 %, kweek enkel voor mijzelf en mijn vrouw dus kan me fouten veroorloven, je moet zelf beslissen wat jou het beste lijkt, vind je een hoog opkomstpercentage belangrijk (en zie je het gepriegel met ontkiemende zaden zitten), dan lijkt het me goed de ontkiem-adviezen van de pro's hier te gebruiken, maakt het kiem percentage niet uit dan heb je een ander verhaal. Heb je echt geld teveel kan je vergelijken en er een toppic over starten (en dan ga ik je zeker volgen) :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je naam rijmt op iets?

 

Hoe bedoel je pro's van hier, dat kan toch niet op een hobby forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

beter dan op niets toch? ;)

 

De meer ervaren cannabis kwekers laat ons stellen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vroeger heel lang geleden...... "Survival of the fittest!"

Vind het een mooi verhaal! :rolleyes:

Ik ben overtuigd, geen voorgroeipotjes voor mij meer maar rechtstreeks de (zaai/stek) aarde in!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet naar je eigen situatie zien, al de rest is onzin (in mijn ontkiem-geloof),

heb je 20 zaden maar wil je maar 4 planten, dan is dat Darwin-iaans (dit is vast geen woord maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel)

de weg om te volgen, is elk zaadje belangrijk, dan moet je zeker alle ontkiemmedia en technieken testen van de fora,

en ik hoop echt dat iemand ooit met teveel zaden en ruimte alles test, Pitpot, zaaimedium, watjes, alles wat je online vind,

critisch en onafhankelijk, best zelfs twee personen, een "groot"kweker en iemand die maar 3 a 4 planten zet.

Zou boeiend zijn, maar ja plaatsgebrek, kosten ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

KweekTalent, beetje vreemde vraag.

375 gr droog per plant en dan vragen hoe het beter kan?

 

vertel eerst eens jouw opzet!

 

verhalen van hoeveel er wel niet geoost werd, kennen we wel.

 

grtz PP-er

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi PP er.

 

Daarom reageerde ik ook 375 gram per plant inclusief potgrond.

Ik kweek al een poosje maar 375 gram...

Dan doe ik nog steeds iets niet goed.

Groet.

Peperfreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Peperfreak,

 

als ik het zo goed heb begrepen dan zeg je dus dat je na de oogst een drooggewicht van plant+pot hebt van 375 gram. Als dat zo is kan ik je een ding vertellen en dat is: SODEMIETER als de tiefus die potten weg en ga fatsoenlijke 11 liter potten of hoger halen, ik groei voor in 6 liter potten en das een goede 3 KG :D aan grond. Ik denk dat dat je voornaamste reden is die je ervan weerhoudt grote opbrengsten te halen. :wacko:

 

En ook iets...

 

De combi van grond + plant is ook niet handig he...zo weet nog steeds niemand hoeveel gram wiet je nou haalt. :rolleyes:

 

Een combi van grotere potten en een keer je wiet apart wegen zou handig zijn... Als je dan ook je wattage zou kunnen vermelden kun je het aantal gram/watt uitrekenen. ;)

Dat is een goede indicatie van hoe iemand heeft gepresteerd in zijn kweken..

 

Het probleem met een substraat is namelijk dat deze heel klein kan zijn (1.5L potten bij bedrocan = 150G droog), maar dat je daar heel precieze apparatuur voor nodig hebt. Dus nemen de meeste kwekers toch een zo groot mogelijke hoeveelheid grond, omdat dit een aantal voordelen heeft:

 

- Meer grond = meer buffer

- Meer grond = meer natuurlijke/reeds aanwezige voeding

- Meer grond = meer ruimte = meer wortels = verhoogde opname van voeding uit de grond

 

Het voordeel van gelijk in de grond planten is dus dat je wortel ook gelijk alle ruimte heeft, en daarom zou voorgroeien wat slechter zijn. Aan de andere kant heb je bij het voorgroeien in kleinere potten wel het fenomeen dat de plant meer zijn best MOET doen (ik weet alleen niet of een plant ook meer zijn best KAN doen).

 

Dus als het kan en je hebt feminized zaad gooi dan je planten gelijk in de grote aardebak :wacko:...

 

Groetn

 

Greenthumbz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dr_Greenthumb een beetje serieus? :rolleyes:

 

Peperfreak bedoelde het sarcastisch ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry voor mijn late reactie, Midweekje Parijs geweest met mijn vriendin vanwegen valentijn:)

 

maar mijn opzet is, ik hoor in mijn omgeving dat het beter kan, en hij legde me iets uit(2jaar geleden) maar, dat is helaas niet meer blijven hangen, omdat er in die 2jaar veel gebeurt is, maar nu dacht ik eraan terug, en dan ben ik toch wel heeeeel erg benieuwd hoe dat ik meer en betere zou kunnen krijgen.

 

@Dr_Greenthumb:

haha ja mijn opbrengst was ook droog gewoon zonder potten, alleen de plant 375 gram ongeveer.(ietsje minder).

maar ik ben gewoon een echte hobby'ist, ik doe het gewoon voor de Fun, (en om te roken(eigen gebruik)) maar heb nooit adviezen gekregen of net wat dan ook. puur uit eigen initiatief. omdat dat me wel een uitdaging leek, mar nu wil ik het wat meer serieus aanpakken, mijn experimenteer periode is klaar, en nu wil ik er voor gaan.

 

ik denk dat ik nu inzie, dat ik beter een paar forums kan gaan lezen, van de wat meer Ervaren mensen hier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

KweekTalent, 1,5 kilo van 4 plantjes.

ik denk eerder dat je ook eens je opzet moet vermelden :rolleyes:

oppervlakte, hoeveel lampen, welke potten, welk medium, welke voeding enz enz.

 

als jij 1,5 kilo van 4 planten wilt vermeerderen, dan is die info dus zeker welkom.

voor hetzelfde geld kan het niet beter, maar daar kan dus geen antwoord op gegeven worden zonder info.

 

grtz PP-er

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...