Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dreamgirl

wanneer water geven

Recommended Posts

Hoi jongens,

Ik wilde jullie even iets vragen,...en ja ik heb al gezocht ,...maar kan over deze vraag niet zoveel vinden

 

Wanneer kan je nu het beste water geven,............als het donker is of wanneer er de lampen aan staan

Let wel...ik geef niet met de hand water maar heb de luxe van een watergeef systeem met voedingsvat en dompelpomp op tijdschakelaar. ;)

En is het nu beter om in één keer water te geven of de watergift op te delen in 2 of 3 of........ keer per dag???

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Alvast bedankt

Dreamgirl :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

zover als ik weer maakt het sowiso niet uit wanneer je water geeft....maar ik ben van mening dat 1 keer water geven voldoende is

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 2 of 3 keer per dag maakt niet zoveel uit denk. Als je maar zorgt dat de grond nat genoeg is.

 

Ik zelf geen een kwartier voordat de lamp aan gaat water. En waarom? Geen idee. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe het zelf vlak voordat de lamp uitgaat,

paar minuten van ter voren... ik geef 1 keer in de 3 water zodat in tussentijd de potten wat droger worden,

dan hebben de wortels ook weer lucht etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En of je pomp nou 1 keer per dag aan gaat of 2,3 keer kan natuurlijk in lawaai schelen (als je opstelling geluid maakt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Water geven doe je als de lampen aan zijn, en liefst zo kort mogelijk nadat de lamp aan is gegaan.

Zo kan de plant er tenminste wat mee ;) en voorkom je (te) nat staan tijdens de slaap.

 

Hangt behoorlijk van je medium af, is dat kokos of aarde of een hydro syteempje?

 

Je kunt kiezen voor 1x per dag meer of een keer of 3 keer wat minder per dag, meerdere keren per dag een beetje met een druppelsysteem is beter over het algemeen.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oei wat een hoop verschillen zeg,..pfffff

maar ik lees dat de meeste watergiften gebeuren als het licht aan is of net aan gaat.

 

Ik zelf gebruik aarde (canna terra profesional) en het water gaat naar de planten

met behulp van slangetjes met een prikker die in de aarde gestoken word en als de pomp gaat draaien

geven die 50 m.l. /minuut water aan de plant,...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Dreamgirl

 

Het moment van watergeven maakt niet zoveel uit. Ik kweek bijvoorbeeld op hydro en mijn planten krijgen 24/7 water. Het belangrijkste is dat als de lampen aan gaan/zijn, de aarde vochtig genoeg is, zodat de planten de noodzakelijke voedingsstoffen en voldoende vocht op kunnen nemen.

 

* In de lichte fase neemt de plant namelijk zoveel mogelijk energie en voeding op. Daarnaast zal bij flinke warmte de plant via de bladeren gaan verdampen om af te kunnen koelen. Daarvoor heeft de plant ook vocht nodig. Er treedt weinig tot geen groei op.

* In de donkere fase zet de plant de voeding en energie om in groei en bloei. Als je in je hok kijkt zie je dat je plantjes "slapen" (slap hangen). De plant neemt op dat moment geen vocht en voeding op uit de aarde, dus dan is het niet zo erg dat de aarde wat droger is.

 

Meet voor de grap maar eens de hoogte van je planten op het moment van lampen aan en lampen uit. Je zal zien dat de meeste groei in het donker plaatsvind. Dit is vooral goed te zien als je net je nieuwe stekken hebt gezet.

 

Veel succes met je hobbie.

 

TD

Share this post


Link to post
Share on other sites

water geef je een uur na het wakker worden zoals lostchild zegt.

ook om die redenen.

Wanneer heb je voeding nodig?

juist ja als je het meeste prestatie levert,

niet erna

en zeker niet als je slapen gaat( oook ivm met temperatuur drops)

 

IK vermoed dat de hydro boys and girls toch ook de waterbeuren gedurende de dag plaatsen?

ghehe plaatst er ne 1tje..

maarre heeft dit ook niet te maken met het soort medium? sneller droogval etc?

 

 

grtzzzz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaste tijd een uur nadat de lampen aangaan .

 

Valt me wel op dat als je vrouwlijk ben op het forum dat je gelijk een hoop reacties heb is het niet :D

 

 

;) :lol: ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja leuk he Godsgift,... :lol: zo leer ik heel snel heel veel ;)

Dank jullie allemaal voor het advies

 

Maar kunnen jullie me ook vertellen hoeveel je ongeveer aan je plant moet geven als die in volwassen bloei is??

Ik zelf geef nu tussen de 200 m.l. en 300 m.l. per dag.

 

De potten zijn 13 liter groot en mijn plantjes hebben twee weken in de groei gestaan (18/6)

voordat ik overschakelde naar 12/12

 

Ik ben bebieuwd of ik genoeg geef

 

Dreamgirl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is moeilijk te zeggen heeft veel met je klimaat in je ruimte te maken . En de grote van je plant.

 

Even je vinger er in steken of je potten voelen . ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat ook eens wat foto's zien dan kunnen we beter oordelen toch ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het met de meesten eens dat je tijdens het begin van de lichtperiode watergeeft.

Vooral omdat alleen in deze periode het 'pompen' van het water (van wortels naar blad) actief kan zijn.

 

Kleine noot: volgens mij hoef je niet een uur te wachten nadat het licht is aangegaan.

Mits, mits... je worteltemperatuur op orde is.

Als deze goed is (ergens dichtbij de 20 graden) dan kunnen de wortels meteen aan de slag.

De huidmondjes gaan ook open bij het licht aan (bij temperatuurstijging bedoel ik)

Dus hoe eerder de sapstroom op gang kan komen, hoe beter.

 

Water geven kan bij goede temperaturen ook vlak voordat het licht aangaat.

Als je wortels een half uur nat staan, is dat nou ook niet echt een ramp.

 

Over het aantal watergeefbeurten heb ik niet zo gauw iets te zeggen.

Ik kan wel zeggen 2 of 3 keer per dag, maar ik heb geen enkele onderbouwing hiervoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen ze eigen manier kees , ik werk altijd zo en mijn worteltemp is altijd rond de 21.

 

Werkt voor mij goed en ben met je eens dat het anders kan zeg ook niet dat je dat moet doen . ;)

 

Ja riesje die vinger he ...Dat is toch de beste meter .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar kunnen jullie me ook vertellen hoeveel je ongeveer aan je plant moet geven als die in volwassen bloei is??

Ik zelf geef nu tussen de 200 m.l. en 300 m.l. per dag.

 

De potten zijn 13 liter groot en mijn plantjes hebben twee weken in de groei gestaan (18/6)

voordat ik overschakelde naar 12/12

 

Hey dreamgirl, ik heb 9 potten van 11 liter, heb ze 5 dagen op 24/0 gehad en ze staan nu 14 dagen op 12/12.

 

Mijn potten staan in een bak waar ik het water ingooi.

 

Ik gaf 3 liter in de 2 dagen maar dat is nu al 4 liter geworden.

 

3 liter : 2 dagen = 1500ml per dag

 

1500ml : 9 planten = 166 ml per plant per dag

 

4 liter : 2 dagen = 2000ml per dag

 

2000ml : 9 planten = 222 ml per plant per dag

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar dan nog kan het heel vershillend zijn is haar klimaat de jouwe is de worteltemp goed soortje plant .

 

Vind en blijf erbij dat je echt moet voelen aan het gewicht van je pot , of die welbewuste vinger of de vinger van de tensio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

atmoshpere heeft een keer een keer een verslag gemaakt met water geven in de nacht

met verhoogde EC omdat de planten dan een hoger Ec kunnen hebben dit was wel een

Hydrosysteem. Op aarde kan je het beste een uur nadat de lichten aan zijn gegaan

water geven. Ik vindt als je de mogelijkheid hebt het beter is om 3x maal over de

dag water te geven planten doen het daar nog beter op maar dat zal ongetwijfeld

betwistbaar zijn.

 

groet parve

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op aarde kan je het beste een uur nadat de lichten aan zijn gegaan

water geven.

Waarom?

 

Ik vindt als je de mogelijkheid hebt het beter is om 3x maal over de dag water te geven planten doen het daar nog beter op maar dat zal ongetwijfeld

betwistbaar zijn.

Wederom: Waarom

 

In zijn algemeenheid: In veel topics geven mensen een antwoord van 'dit is het beste' of 'het moet zo'.

Maar ze weten niet waarom en geven ook zelden de argumenten waarom iets is.

Vaak is het van horen zeggen, of - nog erger - van een medewerker van de GS...

Of omdat dat in 1987 ook zo ging.

Maar het is toch de bedoeling van een forum dat we van elkaar leren met argumenten en onderbouwingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank jullie voor alle adviezen :lol:

 

Zo te horen is het dus beter om tijdens het licht aan water te geven en dat verspreid over meerdere periodes

Waar waarom is het toch zo belangerijke dat de worteltemperatuur goed moet zijn??

zijn ze anders inactief als ze te koud of te warm zijn??

 

Verlopig blijf ik nog wel even tillen aan mijn potten,. ik heb gehoord dat als je hem met één hand kunt optillen dat hij dan te droog staat,...is dat een goede indicatie??

Ik ben wel van plan om binnekort een tensiometer te kopen,...

ik heb gelezen dat die heel betrouwbaar is,....maar hoe lang duurt het voordat die een nauwkeurige meting geeft??

Maar om mijn vinger in de pot te steken heb ik ook echt geen probleem mee hoor ;)

Dreamgirl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat als het licht brand de verdamping van het blad kan werken en als het donker is niet .

 

 

Zo wel goed kees a ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, dan nog ff

ik kijk altijd naar de natuur

en daar steken de wortels tot daar waar water is,

dit heeft tot gevolg dat er eigenlijk altijd een continue

verhouding is zuurstof/lucht.

Alleen een regeenbui verandert deze verhouding, in de bovenlaag

maar in de wortellaag zaldit al weinig verschil maken.

Bij 1 waterbeurt raakt deze balans veel meer uit evenwicht

dan bij meerdere giften.

Daarom denk ik dat gelijkmatigheid wel beter is,

maar je ontkomt niet aan druppelaars gedoe etc.

maar alles is wel op gevoel geschreven en berust dus niet op wetenschappelijke onderbouwing ;)

 

grtzzzz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ook dat het bij goed kweken vooral aankomt op gevoel en ervaring

de één moet je hebben en de andere krijg je in de loop van de tijd met vallen en opstaan

Ik denk ook dat de natuur zich zelf niet in wetenschappelijke hokjes laat plaatsen,.omdat er te veel verschillende factoren een rol spelen bij het groeien en bloeien van planten.

 

ik geef nu op dit moment tussen de 200 m.l. en 300.m.l. water verpreid over twee beurten per dag

en zo te lezen zit ik er niet ver naast,...dus hopenlijk heb ik een goed gevoel ,...en nu nog de ervaring ;)

 

grtzz dreamgirl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...