Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Vlaanders

Micro hobby kweekje

Recommended Posts

oke einde discutie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb weer wat "nieuws" te melden!

 

Straks een foto update van hoe de kast er nu bij staat. De linker deur, waar het plantje komt te staan is af en zit erin! Ook is hij al voor 95% lichtdicht gemaakt! Ben net terug van de winkel om die resterende 5% ook weg te werken :spliff:

 

Als ik vandaag nog een mail ontvang van exotic garden dat mijn spullen verstuurd zijn (normaal komt de lampenkap die er nog niet was vandaag binnen) dan word er één zaadje tussen de watten gelegd! Hopelijk zowel letterlijk als figuurlijk :D!

 

Vandaag aangekochte spullen:

 

* 6.5L pot (lijkt me voldoende, niet?)

* Timer (was mijn vorige kwijt :jump: en dat was een dure digitale :jump: )

* Ducktape! (Om de laatste kiertjes mee af te plakken!)

* Ketting (Om de lamp op te hangen)

* 103mm² boor om na de groeifase de afzuiging te installeren

 

Vanavond de foto's!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet het, het ziet er niet echt netjes uit. Ik heb gekozen om het met oud materiaal dat ik op zolder vind te doen :jump:. In deze deur zit een voetbaltafel in verwerkt :spliff:

 

 

Deur dicht:

 

gallery_15601_6944_52479.jpg

 

 

Deur open:

 

gallery_15601_6944_11248.jpg

 

 

6.5Liter pot in het gat om hoogte te besparen :D

 

gallery_15601_6944_50637.jpg

 

 

 

Inmiddels sta ik al een klein beetje verder. De kast is nu volledig lichtdicht! Op deze foto's was dat nog niet 100% het geval. Heb met ducktape de laatste randjes licht weggetaped :jump:.

 

Morgen creatief zijn en wat brainstormen. Ik moet het slot nog weten te monteren op de een of andere manier, en de andere kant moet nog afgewerkt worden. Vervolgens gaten boren voor elek enzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaal kwam alles deze vrijdag of zaterdag binnen... Ondertussen is het dinsdag. Ik hoop dat ik het snel heb :spliff: wil nu echt gaan beginnen nu de kast bijna af is.

 

Heb vandaag de rechterkant bijna af-gewerkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi Vlaanders,

 

begint nu ergens op te lijken he. :spliff:

 

maak je ook gelijk iets om een scrognetje op te hangen, ik neem dan aan dat ook gaat scroggen,

 

verder vroeg ik me af of de pot nu gewoon op de vloer komt te staan, wat gebeurd er dan als er water onder je pot uitloopt. en zou het dan niet te koud worden aan de worteltjes.

 

Ik hoop in elk geval dat je spulletjes snel binnen komen en dat je echt van start kan.

 

Grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Vlanders,

om effe op de opmerking van Dj in te spelen:

Ik zou de pot op piepschuim plaatsen, anders krijgen de wortels het koud.

Ook zou ik het scrognet an de pot vastzetten, dan kan je de hele pot eruit halen en de

plant behandelen of binden.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

djzusie:Hey man! dacht al dat die vraag zou komen ;). Ik heb het gat zo gemaakt dat de pot nog 2cm van de grond af staat. Ook heb ik een soort deksel om water op te vangen dat door de pot loopt. Dit komt er uiteindelijk onder te staan. Nu, het is wel een koude vloer dus ik heb me ook wel wat zorgen gemaakt over de wortels. Als het plantje nog een kleine zaailing is zal hij in een kleinere pot staan. Deze ga ik over de grote heen plaatsen en de grote ook al vullen met aarde zodat ik kan opmeten of het niet te koud word onder hun voetjes als ik ze overpot! En ja inderdaad het begint er wel op lijken ja, mooi is het niet maar ach... :D

 

Tortsi: Hoi! Wat je zegt klopt zeker als een bus. Ik had het al in gedachten maar was het weer effies vergeten ;) bij deze bedankt! Ga vandaag even uitpluizen hoe ik dat ga verwezelijken :D! Je shiva's gaan trouwens erg goed man, ik volg stiekem mee! Volg eigenlijk iedereen op het forum wat :D. Leuk dat je nog even binnen wipt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat die lamp maar snel mag komen!

Anders regel je er een gratis koolstoffilter bij voor het lange wachten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had zoiets gevraagd, niet gratis, maar wel gratis verzending gevraagd voor volgende bestelling. Nuja, kon het maar proberen, was niet mogelijk dus heb ik hem nu snel betaald en hij stopt hem er dinsdag ook bij.

 

Vind het een beetje kut omdat ik nu zeker in geldproblemen zit. Niet lang maar toch, ik heb niets meer te smoken al bijna een week en da's wel kut. Nuja, komt snel verandering in, moet nog geld van iemand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Vlaanders,

 

zo heb ik het scroggen bedacht in mijn huidige ronde,

 

gallery_19177_9482_1115211.jpg

 

en zo is het geworden,

 

gallery_19177_9482_1801452.jpg

 

verder heb ik ook gezien dat men IPV de ringen ook wel groen gaas gespannen had, op bamboestokjes die in de pot steken. mogelijkheden genoeg dacht ik zo.

 

have fun met puzzelen.

 

grtz.

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet ik wel djzussie, maar ik wil scroggen over mijn hele kast in de breedte en diepte... Dat maakt het een pak moeilijker om een constructie te maken die enkel vast zit aan de pot ;).

 

Nu, ik heb wel nog eventjes tijd... Durf de zaden niet ter ontkieming leggen tot ik zeker weet dat het pakket verzonden is.

 

Vandaag niets gedaan aan de kast, had er geen zin in ook niet. Ben een beetje moe ;)

 

Is wel mooi gedaan hoor, dat plantje is getopt? Waar staat je topic man, ik vind hem niet terug

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat plantje staat in mijn test T5 topic( T5 beest in handtekening) en is de JB6.

 

en ja ze is meerder keren getopt en niet zo heel lang voorgegroeid, althans bij mij vanaf stek.

 

de maat is nu ongeveer 35 CM bij 70 CM. ik wet niet precies meer de maat van je kastje maar komt wel in de buurt dacht ik. anders zou ik een stuk gaas nemen en de lange kanten verstevigen mat bamboestokkken. Volgens mij kun je dan best een groot oppervlakte bestrijken.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles aangekomen en wel:

 

 

*Tneon 2x 75W

*2x Groei lampen 6500K

*2x Bloei lampen 2700K

*Plagron Alga groei

*Plagron Alga bloei

*Pflieger fan 100mm

*Koolstoffilter 100mm

 

 

Nu moeten er nog enkele zaken eerst gebeuren in de kast zelf:

 

*2e deur maken (ben ik mee bezig)

*Elektriciteit en bedradings-gaten maken

*Passieve inlaat maken (ben er nog steeds niet uit hoe ik deze lichtdicht ga maken... Kan ik bijvoorbeeld een zwarte luchtdoorlatende stof over deze gaten tapen?)

 

 

1x Cheeseberryhaze fem. Gaat straks ontkiemen =)!

 

PS:

Kan iemand me helpen met dit ding (de afzuiger zelf) ik snap er niets van =/!

Ook heb ik nog een muurflens nodig, en een 100mm afzuigslang om de afzuiging ook lichtdicht te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He hoi

 

voor je passieve inlaat zou ik het volgende doen: ik zou rondom het gat voor je pot nog een stuk of 4 gaten maken en in de loze ruimte onder dat vloertje een soort labyrint maken tegen lichtinval. Dan ben je makkelijk en snel klaar. Horregaas ertegenaan tegen de ongewenste beestjes en klaar is kees vlaanders

 

Verder nog een algemene Tneon tip. Wissel pas naar de bloeilampen als de groei er ECHT uit is, niet zodra je op 12/12 gaat, want dan vliegt zo'n plant alsnog je kant uit.

 

Suuk6 ermee!

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey emtee

 

Leuk van zo'n snelle reactie te krijgen. Ik ga even een beeld scheppen hoe de situatie nu ineen zit. Het lijkt me echt moeilijk een labyrinth te maken... Ik ga even een paint schetsje maken en een foto van de afzuiger uploaden, want van die user manuel snap ik ook al niets.

 

Ik upload de foto's zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afzuiging (Ik veronderstel dat ik een 2 of 3-delig kabelsnoer moet aankopen met een stekker eraan?)

Ik weet er eigenlijk niets van, dit is wat ik kreeg (heb het dekseltje eraf geschroefd):

 

gallery_15601_6944_26700.jpg

 

 

 

Voorbeeld van dubbele bodem:

 

gallery_15601_6944_13769.jpg

 

Oja, plantgat is eigenlijk het gat waar de pot inkomt ;)

Ik denk niet dat er erg veel licht zal doorkomen, maar ik zou niet willen dat de plantjes hierdoor stressen of dergelijke!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt in je schets de open kant van de kast tegen de muur aan staan, dat gaat sowieso niet werken.

 

Mijn idee:

Onderaanzicht:

gallery_18397_8576_1030.jpg

Kast een cm of 5 van de muur en aan de voorkant ook een groot gat in de 'plint' van de kast. Als het netjes moet worden zet je daar een mooi rooster voor

 

De dikke zwarte strepen zijn dan schotten (van hout, plastic, voor mijn part karton) en die maak je zwart (absorbeert licht). De groene gaten komt dan de lucht door binnen dus daar maak je gaas voor (of bijvoorbeeld een panty)

 

Kan dat?

 

EmTee

 

-EDIT- aan die fan maak je inderdaad een standaard stroomkabel met stekker. Aardeaansluiting hebben deze fans niet altijd, in dat geval mag je de groen/gele vergeten. Wat grappig trouwens dat de stationaire schoepen scheef staan om een wat rechtere luchtstroom te krijgen. Heb al aardig wat van die krengen in mijn handen gehad, maar dat nog niet eerder gezien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dat helpt me al een pak vooruit ;) bedankt!

ben dus nog lang niet klaar, maar in feite kan ik wel al beginnen terwijl ik de kast afwerk, neen?

 

Afzuiging hebben ze nu niet nodig, verse lucht hebben ze door de open gaten in de kast, en als het licht uitgaat kan ik een dik deken over de kast heen plaatsen zodat hij lichtdicht is?

 

Ik ga vandaag misschien nog even naar de doe het-zelver...

 

De kast zal in elk geval klaar zijn voor gebruik tegen eind deze week ;)! Dan enkel nog reflectie-materiaal aankopen en erin hangen als de plantjes wat groter zijn.

 

Oja, die aarding, is die aanwezig op deze afzuiger? Of moet ik het zonder aarding gaan doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze fan heeft volgens mij geen aarde. Die kun je dan dus overslaan. Misschien zit er een aardeaansluiting op je filter, dan kun je die iig aansluiten.

 

mijn tip wat betreft beginnen: zorg eerst dat je kast echt af is. Achteraf klooien zal je toch nog wel moeten, maar het werkt een stuk fijner als je nog geen plantjes hebt staan die wachten tot ze hun huisje weer in mogen.

 

Ook zou ik er in ieder geval een pc fan voor je uitblaas hangen zodat je een beetje luchtcirculatie hebt en de warmte van je lamp weg kan.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi EmTee,

 

Na wat nadenken kwam ik ook tot dat besluit ;). Ze gaan dus nog niet ontkiemen vandaag.

Zal de filter eens goed bekijken als daar een aarde op zit, maar hoogstwaarschijnlijk niet, is ook een goedkoop dingetje ;).

 

Pc fan komt in de kast onder de lamp te hangen, zoals thommytt het ook heeft gedaan dacht ik.

 

 

De werken:

 

Vandaag toch enkele uurtjes tijd gemaakt, en er is ook behoorlijk wat gebeurt.

De rechterdeur is gemaakt en geplaatst. Ook het bijhorende slotje.

 

In de linkerkant waar de plantjes komen zitten al 2 van de 4 (74mm) gaten.

Dat labyrinth ben ik nog niet uit... Ik kom er niet echt uit hoe ik het makkelijkst kan maken zonder preciese werktuigen nodig te hebben... Tenzij ik karton of dergelijke ga gebruiken dan kan het wel lukken met wat prutsen..

 

Morgen heb ik geen tijd om aan het kastje te werken, overmorgen dan weer wel. Dan komen de foto's van vandaag ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag toch één cheeseberryhaze zaadje ter ontkieming gelegd! De lamp zit inéén (wat uiterst makkelijk was) en alles is aangekocht wat nodig. Buiten de PH en EC meters dan. Ik ga zondag de gehele kast afwerken en in m'n kamer plaatsen.

 

Da's perfect, 2 dagjes ontkiemen, dan nog enkele dagjes wachten voor ze bovenkomt. Ik heb nog wat speling als de kast niet helemaal af zou raken zondag!

 

Ik kon het niet laten ;)

 

Heb de lamp net uitgetest met de 2 groeilampen van 6500K en da's echt GEK! Mijn hele kamer werd erdoor verlicht terwijl het licht aanstond en de rolluiken naar boven. Wat een verschil! En de lampenkap verspreid het licht echt BREED! Dat was mijn grootste angst, dat de plantjes niet geheel over de breedte verlicht zouden worden, maar dat lijkt wel in orde te komen ondertussen ;)

 

Indien er toch te weinig licht naar de zijkanten zou stromen dan haal ik nog een TL lampje of 2. De toekomst zal het uitwijzen hoop ik :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potverdikkie Vlaanders, Al 4 pagina's en nog geen plantje in beeld :D !

 

Ff doorbouwen nu hoor, gij slome stonert! ;)

 

Ben benieuwd naar je plantje straks!

 

Groenten!

 

Jaymaestro ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Vlaanders,

 

eindelijk op weg, op naar het mooie groen.

 

ga je wel nog even alles testen om te zien wat de temp gaat doen. rommelen in de kast met een bewoonster erin is niet lekker.

 

de laatste loodjes nog en gaan met die banaaan.

 

gtr.

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey JayMaestro,

 

't Is eigenlijk wel erg hé :P! Da's vooral omdat ik nog maar vanaf pagina 3 ben begonnen aan de werken denk ik :D!

 

 

Djzusie,

 

Ja dat hopen we hé, en inderdaad wat je zegt hoor... Kgeef je helemaal gelijk, de temperatuur kan wel enkel te laag liggen in mijn ogen, dus heb ik al een elektrisch kacheltje klaarstaan moest het nodig worden ;).

 

Jammergenoeg heb ik vandaag weer tot in de late uurtjes veel ander werk. Ik ga m'n best doen om toch nog iets te doen vandaag! Nu, als ik het wat bereken heb ik ongeveer nog 4-5 dagen eer het zaadje bovenkomt. Dat komt helemaal in orde hoor :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 45 centimeter van bovenkant pot tot onderkant lampenkap, denken jullie dat dit voldoende is? Of moet ik m'n filter buiten de kast plaatsen zodat ik er 65cm in de hoogte heb?

 

Dit rekening houdend met een scrog die ik toch 60x30cm wil maken... Zou dat lukken met 45 cm?

 

 

De kast is af trouwens ;). Foto's komen vanavond als hij in m'n kamer staat. Ik ga niet meer met coco's werken aangezien ik er de verkeerde voeding voor heb. Ik ga woensdag dus goede grond gaan kopen in de aveve... Hopelijk vind ik daar wat.

 

Mvg, Vlaanders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...