Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ZeMeC

Het DLP NFT kweektestje

Recommended Posts

Dag Allemaal.

 

 

Ik was het op een dag beu om te sleuren met al die zakken aarde, en ging op zoek naar iets alternatiefs....

 

 

 

 

Had als doel:

- Wil geen gesleur meer met aarde of andere media

- wil geen filters (had al wel eens gekweekt met slabs, en vond dat gedoe met filters, druppelaars maar niets...

- snel opnieuw op te starten / afbreken

 

 

Had dus nog als opties die voldoen aan bovenstaande, NFT, en DWC. (zijn er nog andere ?)

 

Het is dus NFT geworden, toen de grootste growshop van belgie / nederland afgelopen (gamma) :-), en hier zag ik mijn DLP kabelgoten staan

(voor de mensen die niet weten wat DLP kabelgoten zijn, deze worden eigenlijk gebruikt als elektriciteit kabelgoot (zie site legrand)

 

Het systeem werkt als volgt:

 

Een vijverpomp pompt het water van het vat naar de achterliggende U buis, dewelke aan 1 kant voorzien is van een overloop. hierdoor is de buis altijd gevuld met

dezelfde hoeveelheid water, en is de druk ook altijd evenhoog, en loopt het water maw ook op dezelfde snelheid/hoeveelheid door de goten.

In deze U buis zijn in het horizontale vlak allemaal fijne gaatjes gemaakt, hieruit loopt het water in de DLP goot door de verschillende kanalen.

Vooraan wordt het water opgevangen door een goot, en loopt het weer de regenton in.

 

Wat data:

2x hetzelfde systeem:

- 8 rijen DLP kabelgoten

- elke rij heeft 9 plantjes.

- Water loopt aan 0.6 l / min door elke goot

- voeding is canna aqua (vega momenteel, met ristonic)

- ph is 5.5, EC is 1.85 = total EC, water hier is al 0.60 maw voeding is 1.25

 

De steks hebben in de startblokken iets te lang voor gegroeid (aparte ruimte met TL), normaal was 1 week al genoeg, maar omdat het kweekhok nog niet klaar was hebben ze wat langer gehad... (1.5 weken)

 

Ze waren dus mooi geworteld.

 

 

Dag 1

Zoals ik altijd de gewoonte heb bij een opstart van een nieuw hok, ga ik een nachtje slapen bij mij plantjes :-) (no joke, doe ik altijd !!)

(de kans dat er iets elektrisch misgaat of in dit geval ook met de water huishouding is toch aanzienlijk hoger de eerste dag)

En ja hoor, als ik wakker wordt, stap uit mijne slaapzak, en hopla, sta in een plas met water :-(

Het water liep bij de uitgang van de NFT goten, een beetje terug naar boven langs de onderkant van de NFT goot, en liep dus niet in de opvang/terugvoer goot naar het vat heen...

(heb dit opgelost door een bredere goot te monteren, origineel (geen foto van) was de constructie gamaakt met een regengoot als terugloop)

(ben nog niet tevreden over dit systeem, en ben aan het denken om een soort van doek in de goten op het einde te monteren zodat het water niet meer kan teruglopen, of aan de onderkant van de DLP goten, een nipje te voorzien.... (iemand een ander idee ?)

 

Dag 2

Alles ok

Geen lekken meer, enkel een aanpassing uitgevoerd aan de montage van de linkse goten (niets belangrijks) (gewoon wat verstevigd)

 

PH was opgelopen naar 6.2, maar volgens de canna voeding is dit normaal en gaat de voeding zich automatisch stabiliseren na een paar dagen...

ik doe dus nog niets.....

 

 

Even wat fotos, dag 2.....

gallery_6695_9312_440006.jpg

gallery_6695_9312_71800.jpg

gallery_6695_9312_85736.jpg

gallery_6695_9312_119430.jpg

gallery_6695_9312_432982.jpg

gallery_6695_9312_456964.jpg

gallery_6695_9312_183106.jpg

 

Waar zit is nog mee...

- gaan de wortels wel goed groeien ? zijn de DLP goten wel licht dicht ?

- hoe krijg ik de water stroom beter onder controle, zodat er zeker/bijna zeker geen waterlekken meer zijn.

 

 

Questions ? Comments ? Shoot....

Note: gezijk over aantallen... wil ik niet in men tropic.

 

 

ZeMeC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan alleen maar zeggen dat het er echt superstrak uitziet,

het werkt ook allemaal helemaal perfect neem ik aan?

succes deze kweek,

 

greetz lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Zemec,

 

Dat ziet er gelikt uit....heeft wel wat weg van wat die Amerikanen allemaal maken.

Die kabelgoot is idd een mooie hoogte...heb zelf wel eens naar pvc pijp(vierkant) gekeken maar die zijn allemaal te klein.

 

Ga dit wel volgen....ideaal om zonder medium te kweken.

 

en nog een paar mooie ballen erboven..geloof dat ik droom :D

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lemonhaze

Ik hoop dat het allemaal werkt, voor mij is het NFT gebeuren ook iets nieuws, veel over gelezen...

en nu in test.. :-)

 

@schenkie

Yep the USA :-)

Wel ja, ben blij dat ik die kabelgoten gevonden heb, ze zijn er echt super voor gemaakt, de steenwolstartblok van 7.5 cm

past er gewoon perfect tussen, net alsof ze ervoor gemaakt zijn :-)

 

 

ZeMeC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool dude

 

Alleen zou ik de goten aan het eind dicht maken

Dit licht houd de wortelgroei aardig tegen

Dopje erop en wat gaten aan de onderkant van de goten

Daaronder het afvoer gootje

 

Ook je vat of buiten je ruimte plaatsen of goed afdekken

Dit ivm de algengroei tegen gaan

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Héya Zemec,

 

Welkom terug kerel,.. :D

 

Ziet er weer mooi afgewerkt uit man, ik hoop dat het een beetje draait zodat je weer in je eigen nest kan kruipen :D

Ik heb de ballen verstand van NFT, DTP of DLP maar ga je wel volgen en als je niet tevreden bent over dat NFT, ik heb nog bergen 7ltr potten,.. dussuhh,.. ;) ;)

 

Succeszz,... :D

 

Grtz.Nooz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd doppen op de uiteindes om licht tegen te gaan wat dus duidelijk via het eind naar binnen kan nu

 

gaten aan de onderkant met een stukje slang erin gelijmt zorgt dat er geen water meer weg loopt water kan wel horizontaal stromen maar niet vertikaal

horizontaal heb ik water nog wel 5 cm omhoog (ja je leest het goed ) zien lopen cohezie adhezie ofzo blijft plakken en word voort geduwt door het stromend water

 

verder ziet het er goed uit hoop dat je geen verstoppingen krijgt door de wortels die willen nogal eens een beste kluit geven en zo groot is het pijpje nou ook weer niet maar komt denk ik wel goed

 

volgens het potje komt die ph waarde weer goed (2 tot 3 dagen)

 

waterton dekseltje of foli ofzo als het maar licht dicht is alg houd van warm water met voeding en een lampje derop :D

en dat geeft pas versoppingen blijft aan al je wortels hangen en in je slangen

rot spul :D

 

groeten

 

skunkie (geen ervaring met dit systeem maar lees veel) meschien iets te veel ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel leuk gedaan!

 

Als het water terugloopt, dan kan je het andere uiteinde verhogen, zodat je een schuiner aflopend kweekvlak hebt.

Ik zou alles afdekken met zwart wit folie, licht wil je niet aan je wortels laten komen..

Misschien een worteldoek in de buizen voor meer stabiliteit en veiligheid, als je pompje stopt met werken is alles er snel aan..

 

Succes!

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer interessant allemaal. waar de gamma wel niet goed voor is. heb al eens gekeken hier op het forum bij die engelsman heat? ff zoeken onder heat's flooded tube. is meer een zelfde systeem met echt een superopbrengst van 2.10 gr/watt.

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijd voor een update...

 

Ik heb de uiteinden dicht gemaakt, licht dicht, tijdelijk met ducktape want de electro groothandel was gesloten vandaag...

 

Ook wat minder goed nieuws, sommige van de plantjes hebben geen mooie witte wortels meer, en zien er uitgedroogd/ziek uit. :-(

 

Ik heb voor de zekerheid de plugs vandaag nog eens nat gemaakt.

 

als ik een goot pak, en ik hou die onder de 600W HPS, vind ik tocht dat er nog licht doorkomt, als dit niet opgelost wordt, gaan de wortels niet mooi kunnen groeien... :-(

 

We zijn nog maar een paar dagen verder, wil niet down-doen maar ziet er nog niet uit zoals bij al die Amerikanen

 

 

@guesswho?

Goten zijn nu dicht met ducktape...

Vat kan ik niet buiten plaatsen, een deksel ligt er op (een beetje schuin)

 

@No-Zem

Heb he toch niet veel kunnen doen met die 7l potten ? :-), wel mijn cooltubes project is ook niets geworden hoor..., heb er nog 54 teveel :-) ook nog 1500 11l potten ;-)

 

@tijger

worteldoek had ik ook in gedachten, maar bij de locale GS boer, kennen ze dit gewoonweg niet...

Meestal als ik al die gekke ideeën daar uiteenzet (kennen NFT niet eens), dan krijg ik als antwoord 'nou jij moet echt eens minder met dat internet bezig zijn' neem aar gewoon aarde.. :-)

 

@demonaz

2 Gr/watt, geloof er niet in, mij nog nooit gelukt veel meer dan 1Gr/watt te halen hoor

Als die worteltjes niet snel beter worden, vrees ik er voor...., en ga ik het concept moeten herbekijken.

 

Aja de fotokes van vandaag:

gallery_6695_9312_319630.jpg

gallery_6695_9312_356134.jpg

gallery_6695_9312_24347.jpg

 

ZeMeC

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Zemec,

 

Vertel eens wat meer over je systeem.

 

Tot hoe hoog loopt je water op..tot aan de startblokken?

In de hydroponics systemen in de USA zit er meestal een verstelbare hoogte in dat je bv in het begin het waterpeil wat hoger kan laten komen omdat je wortels nog niet lang genoeg zijn om in het water te hangen.

Wat is de temperatuur van je water?

 

Wat voor voeding gebruik je?

Bv canna aqua..deze is speciaal ontwikkeld voor water systemen...de PH zou wat stabieler zijn omdat je heel de tijd circuleert.

Wat hou je aan Ph waarde aan...wat is je ec?

 

Je kan er wel zw/wi folie over hangen...dat is lichtdicht en nog wel om heen te vouwen nu.

 

Jammer van de opstart problemen...had graag gezien dat het goed werkte. :D

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt alsof ze teveel water krijgen.

Ik had dit probleem ook de eerste keer NFT. De oplossing was de pomp wat minder hard zetten, of in het begin de pomp 15 minuten aan en 15 minuten uit.

De worteltjes zijn in het begin niet goed genoeg ontwikkeld en krijgen te weinig zuurstof.

Eenmaal goed ontwikkeld zal je zien dat er een soort haartjes op de wortels komen die constant boven het waterniveau staan.

 

In ieder geval succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi project! Ik ben benieuwd.

 

Teveel water zou kunnen, maar staan ze wel met hun voetjes in het water?

Als ik naar deze foto kijk staan de blokken bovenop de profieltjes van de onderkant van de goot, dus niet in contact met het water.....

gallery_6695_9312_183106.jpg

 

Hoe zit dat?

 

Succes,

 

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update, geen lekken vandaag... oef...

 

Het teruglopen van het water heb ik simpel opgelost door 'sta-strips, colson bandjes, ti-wraps' te gebruiken op het einden.. :-) :D

 

De Pica's

gallery_6695_9312_278484.jpg

gallery_6695_9312_234035.jpg

 

 

@schenkie

Het water loopt niet tot aan de startblokken, anders zouden die altijd zijk nat staan, en dit mag niet.

Het water loopt in de kleine gootjes in de DLP goot.

Wat ik vandaag wel gedaan heb ik de hoeveelheid water per kabelgoot vergroot.

Temp water is een 20 C

PH is een 5.5 EC totaal 1.95, maar water hier is al 0.6 maw voeding EC = 1.35

Z/W folie ga ik niet gebruiken, tzal zo moeten groeien, of niet :-)

 

 

@donjon

Een NFT systeem loopt het water altijd donjon, ze staan volgens mij eerder te droog omdat de worteltjes niet goed in de kleine vloeistof zitten...

 

 

@Koi

Ik heb vandaag de hoeveelheid water per goot vergroot.

 

Beste wensen voor 2010 aan iedereen van WF, moge de gr/watt bij iedereen uitkomen :D

 

ZeMeC.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@donjon

Een NFT systeem loopt het water altijd donjon, ze staan volgens mij eerder te droog omdat de worteltjes niet goed in de kleine vloeistof zitten...

Ja, dat weet ik. Heb zelf ook een NFT kweek momenteel.

Maar ik ken ook een hoop NFT kwekers die hun pomp niet 24/7 laten aanstaan.

 

Ik kweek wel vanaf zaad, maar hier zie je een van m'n plantjes van m'n eerste kweek NFT.

Dit kwam omdat de pomp te hard stond en de plantjes verzopen gewoonweg.

gallery_20784_7209_67876.jpg

 

Maar te droog kan natuurlijk ook wel. Als de wortels te weinig contact met het stroompje water hebben.

De blokken manueel nat houden totdat het wortelstelsel zich wat kan uitbreiden, dat zou moeten helpen.

 

good luck. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar te droog kan natuurlijk ook wel. Als de wortels te weinig contact met het stroompje water hebben.

De blokken manueel nat houden totdat het wortelstelsel zich wat kan uitbreiden, dat zou moeten helpen.

 

 

Heb je ook een foto, van onder de witte plaat ?

 

Hoe heb jij de water huishouding geregeld ?

 

 

ZeMeC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik een kant en klaar NFT systeempje. Daar zit een pomp bij waarmee je de water-flow kan regelen.

Heb er toen een kweekverslag van gemaakt.

 

Op deze foto is het wortelstelsel wel al wat verder ontwikkeld.

gallery_20784_7209_67425.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer tijd voor een Update...

 

Plantjes doen het beter, ze krijgen ook al een wortelstel.

 

Ze hebben wel wat geleden door de kleine foutjes die er inzaten in het nieuwe NFT systeem

 

Ik heb ook de zieke/slechte plantjes verwijderd, en vervangen door 6 reserve plantjes.

 

Vaten zijn ondertussen al bijna 50 % leeg, morgen aanvullen.

 

PH was wel wat opgelopen, deze heb ik wat aangepast was opgelopen naar PH 6.2, en andere vat 6.1

Terug aangepast naar PH 5.5, de EC was ook opgelopen totale EC was 2.35

 

 

Morgen 1 maal aanvullen, met voeding water op halve sterkte.

 

(volgende keer wil ik het water allemaal verwijderen (wanneer de vaten opnieuw 50 % zijn))

 

 

hierbij wat pica’s !

 

gallery_6695_9312_479408.jpg

Mooi lady, het valt wel op dat de planten bij de start van de NFT goot het beter doen dan deze op het einde, ik vermoed dat zij meer water hebben gehad, zeker in het begin.

 

gallery_6695_9312_219127.jpg

mooi he :rolleyes:

 

gallery_6695_9312_117813.jpg

gallery_6695_9312_148287.jpg

 

deze laatste zijn pica’s van vervangen planten...

 

ZeMeC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoop dat alles mooi bijtrekt , ziet er goed uit je ruimte veel geluk .

 

Groetjes G.G.

Share this post


Link to post
Share on other sites
PH was wel wat opgelopen, deze heb ik wat aangepast was opgelopen naar PH 6.2, en andere vat 6.1

Terug aangepast naar PH 5.5, de EC was ook opgelopen totale EC was 2.35

Dat de pH wat oploopt is helemaal niet erg. Het is eigenlijk zelfs goed, want zo heeft de plant een mooi bereik gehad.

Dat de EC oploopt wil eigenlijk zeggen dat je aan het overvoeden bent. Vooral in NFT zie je dit heel snel.

Als de EC gestaag oploopt kan dit niet zoveel kwaad, maar bij te grote stijgingen zou ik toch het complete vat verversen.

 

Verder ziet het er mooi uit. Goed gedaan voor een zelfbouw systeem. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Back to the drawing boards... :D

 

 

Kom net terug van mijn hokje, en ja het is al 2:45 ;)

 

Het goede nieuws is dat de wortels de voorbije dagen enorm gegroeid zijn, ze komen zelfs vanvoor uit de water opening van de DLP goten.

 

 

Het slecht nieuws is dat er een plas met water stond tot buiten het hok !, ik ga zo niet verder kweken, ze gaan me hier nog mee pakken.

 

Snel een note geschreven en in de brievenbus gedaan van de buren, dat ze morgen mij kunnen bellen, en ik kan excuseren voor de water overlast.

 

 

Ik ga dus het NFT systeem, opnieuw uittekenen, en ik moet wel degelijk iets verzinnen, om die DLP kabelgoten op een betere manier van water te voorzien, want op deze

manier :rolleyes: kan het niet meer.

 

 

Back to the drawing boards dan maar !!

 

 

 

Fustrated ZeMeC...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het slecht nieuws is dat er een plas met water stond tot buiten het hok !, ik ga zo niet verder kweken, ze gaan me hier nog mee pakken.

 

Fustrated ZeMeC...

oei. ;) ..das idd veel minder :D .....hoop dat alles goed afloopt.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja das flink balen ja, een dappere poging!

verstandig dat je dan het zekere voor het onzekere neemt..

 

wat ik me afvraag: ik heb die goten niet van dichtbij gezien maar er zijn eindkappen, t-stukken en 90gr bochten voor dus zo s een hersenspinsel..

 

voor de uitloop:

 

als je nou dmv t-stukken voor de goten een vaste afvoergoot maakt , dan heb je toch een mooi gesloten afvoer? (dus aan het einde van elke goot een t stuk zodat de goot in zn geheel doorloopt in de afvoergoot) das dus ook niks..

 

ik weet niet of dat dlp te lijmen/kitten is en óf je uberhaupt wil lijmen natuurlijk, want de verbindingen zullen toch waterdicht gemaakt moeten worden...ik roep maar wat hoor..

 

2de idee is om aan elk uiteinde van de goot een 90gr binnenbocht (die dan dus naar beneden loopt) te maken die weer in een goot/buis uit te laten komen. kan dus niet, is geen geheel maar losse hoekjes.:rolleyes:

49822y.jpg

 

3de optie is om de kop dicht te zetten met een eindkap, en een afvoertje aan het eind in de goot monteren. afvoertje in een pvc buis 110 oid uit laten komen zodat er geen water gemorst kan worden. wellicht wel lastig met wortels die verstoppingen gaan veroorzaken dus onderhoudsgevoelig..

 

 

en voor bovenaan:

 

aan het begin van de glijbaan ook weer de koppen dichtzetten met eindkappen, een gesloten pvc pijp (of whatever) voorzien van simpele tapkraantjes voor elk kanaal eroverheen,t mooiste om die direct in de goot uit te laten komen. zo kun je elke goot individueel regelen, wat handig is. Als de buis het aankan een pomp de buis vol laten zetten onder lichte druk evt.? en anders een overloop terug naar de bak maken zodat ie zn overdruk kwijt kan ofzo..

 

 

zomaar wat gedachten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Héya Zemec,

 

Dat is enorme pech man,.. hopenlijk kom je terug met een verslag van een nieuwe poging.

Respect voor je aanpak in en buiten je kweekhok. :wacko:

 

Grtz.Nooz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd balen zeg

 

Succes met de wederopbouw

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...