Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
lemonhaze

veiligheid voorop, aardlekschakelaar?

Recommended Posts

beste forumleden,

 

ik heb even een vraagje voor de veiligheid,

ben een nieuw hok aan het bouwen met een 250 watt hps lamp erin,

die word geschakeld door een digitale tijdschakelaar, nou heb ik hier gelezen dat elke keer als hij die lamp aanschakelt dat er dan een klein vonkje kan ontstaan die op den duur vast kan blijven zitten waardoor er kortsluiting ontstaat,

ook gebruik ik deze klokken voor de afzuiging etcetera, nou wil ik geen brand hebbe of iets dergelijks, :tu

en ik ben ook nie zo heel goed in het aansluiten van electra dus mijn idee was om gewoon een kleine aardlekschakelaar aan te sluiten, deze zijn redelijk makkelijk aan te sluiten en zodra er een vonkje ontstaan of de lamp brandt door ofzo zou de schakelaar de electriciteit er gewoon vanaf moeten gooien, het is in princiepe gewoon een electriciteitsgroep binnen een groep...

ik weet niet of het zo te begrijpen is maar mijn vraag aan julie is "is dit veilig of word(blijft) het brandgevaarlijk?"

 

alvast bedankt,

greetz lemonhaze B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een aardlekschakelaar los je niks op, die is daar niet voor. Neem daarvoor een relais of klok met relais. Het is wel verstandig om ergens in je installatie een aardlekschakelaar te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je er een relais tussen zet dan werk je een stuk veiliger B) . Die piekstroom voor het opstarten van je HPS-lamp is te hoog voor een schakelklok.

Je schakelklok moet een relais schakelen, en die geeft die hoge piekstroom door. Het relais is daarvoor gebouwd. (neem wel het juiste relais!!!)

Een aardlekschakelaar voor je installatie is ook zeker geen overbodige luxe.

 

 

succes,

green-lady

 

 

edit: was ook net aan het typen toen @whazzup al aan het posten was.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

Het is ten alle tijden verstandig dat er een aardlekschakelaar aanwezig is!

 

maar je zegt zelf : ik ben ook nie zo heel goed in het aansluiten van electra dus mijn idee was om gewoon een kleine aardlekschakelaar aan te sluiten

dus zorg ervoor dat er dan iemand is die het voor je kan aansluiten!

 

persoonlijk erger ik me veel aan hokjes die mensen aan het bouwen zijn, maar geen rekening houden met de veiligheid van je spullen! en medemens B)

soms is het een groot circus met verlengsnoertjes en stekkers die nog ergens opgeslagen waren,en die dan gebruikt worden om de kostte te drukken van het hokje,

en vaak is de kennis van elektra ver te zoeken!

 

maar ff antwoordt op je vraag!

-koop een kant en klare schakelkast incl timer bij je Gs en je bent klaar!

-vonkjes? dan is er zeker iets verkeerds aangesloten! want dat is echt geen normale gang van zaken bij de werking van een timer!

 

Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb 2 jaar een opleiding gedaan voor electra maar haalde altijd amper zesjes dus ik vertrouw mezelf er niet mee,

mijn bed staat op 2 meter afstand van mijn kastje en heb ook nog eens vloerbedekking, als er brand uitbreekt ben k n princiepe gelijk kapot en ik wil nog lang en gelukkig leven, ook zit ik met meer levens hier... het moet zo velig mogelijk worden,

ik heb wel een kameraad, die is electricien... moet ik hem gewoon een schakelbordje laten maken met relais, aardlek, tijdklok etc.?

nog andere tips voor veiligheid? moet wel een beetje binnen mijn budget blijven natuurlijk...

 

groetjes lemon..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Lemonhaze,

 

het lijkt me dat er geen budget bestaat voor veiligheid.

 

Als je alleen zelf in de buurt slaapt kun je een risico incalculeren, B) als je dit al wilt. maar er wonen vast nog meer mensen in de buurt.

 

je mag hier niet op beknibbelen, beter nu goed en iets duurder, dan achteraf zeggen, HAD IK HET MAAR GEDAAN.

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat klopt ja, ik ga hier ook niet op besparen..

maar ik bedoel dat ik geen honderden euro's aan ga uitgeven, dat vind ik een beetje te gek worden.

ik heb het net al geregeld dat iemand voor een inkoops prijsje een schakelbord voor mij gaan maken en dan hoef ik ook geen uurloon te betalen, dat is nog eens mooi dus... inkoopsprijzen liggen véél lager dan de verkoops prijs dus dat staat het budget wel toe... ruwe schatting is rond de 50 euro, tips voor extra veiligheid zijn altijd welkom.

 

greetz lemonhaze B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je al op een groep zit met aardlekschakelaar heb je die niet nodig. Anders is dit of dit handig om voor je schakelkastje te hangen.

620387_BB_00_FB.EPS.jpg

620388_LB_00_FB.EPS.jpg

 

Verder heb je volgens mij alleen maar een klein kastje nodig met een klok en een relais van voldoende vermogen. Wil je het helemaal safe doen dan zet je nog een 6A zekering in je kastje. Let er op dat je alles netjes laat aarden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals andere members al aangeven een relais aanschaffen en niet teveel stroom gebruiken op een stopcontact.

Er kan in theorie maar 230V*16A=3680 watt op een stopcontact. Hou zelf aan een marge van 3000 watt maximaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb een 250 watt hps, 2 18 watt afzuigertjes, 50 watt aan tl balkjes, 15 watt grondverwarming, ik weet alleen niet hoeveel een 250 watt vsa verbruikt maar ik denk ik ik met 25 watt wel redelijk in de buurt zit,

dan kom je alles tezamen uit op 380 watt(omhoog afgerond) ook geruik ik de tl balken en de hps niet tegelijk,

ook de vloerverwarming staat alleen aan wanneer de lamp uit staat,

de piek in stroomverbruik word dan dus 315 watt, volgens mij verbruikt de gemiddelde wasmachine nog meer...

wat voor relais ben ik dan nodig en wat voor aardlek?

dus een goede klok, relais, 6a zekering en een aardlek dan ben ik goed veilig bezg en kan ik lekker slapen 's nachts...

waar kan ik dit allemaal aanschaffen of is het ook te krijgen bij bouwmarkten?

 

greetz lemon B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

koop het in een growshop!

of anders bij een goede installatiezaak!

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk in je meterkast of je groep een aardlekschakelaar heeft. Gebruik een geaard stopcontact en zoek ook even uit of er per ongeluk niet nog andere grote gebruikers op die groep zitten.

 

Koop voorts gewoon een schakelkastje bij je shop, de kleinste die ze hebben met relais.

 

@naga: Even correctie over je normale stopcontact: Deze kunnen niet gedurende lange tijd meer dan 10A leveren. Daar zijn ze niet voor gemaakt. Ik heb de foto's wel eens gepubliceerd met uitgefikte contacten, en daar ging nog niet eens 10A door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey whazzup,

 

ik heb die foto's gezien inderdaad en ben daar ee beetje van geschrokken,

ook verhalen gehoord van doorgebrande klokken met nog geen 100 watt erop,

wat kost een kant en klaar schakelkastje ongeveer dan??

ik kan voor 50 of 60 euro eentje laten bouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat kost een kant en klaar schakelkastje ongeveer dan??

 

 

Kant en klaar zou ik het niet weten.

Maar voor ca 20 euro heb je een pracht van een programeerbare schakelklok. Doe daar een relais bij van ca 15 euro en je bent al over de helft!

Ik heb zelf alles op zo'n universele ijzeren rail geklikt en een paar stopcontacten erbij geschakeld.

In die stopcontacten zitten simpele schakelklokken voor de inblaas ventilatoren en zo.

Maar de basis, een degelijke schakelklok met relais hoeft niet duur te zijn.

 

Moet ik er wel bij zeggen dat ik in de meterkast een aardlek/automaat geplaatst heb.

Met dat geheel kan ik 1 vertrek van licht en zo voorzien.

De tweede schakelklok heb ik nu ook en een relais moet er nog even komen.

Mijn afzuiging zit overigens bij de schakelklok op. Dus die loopt gelijk met de brandtijd van de HPS (600W).

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik begrijp dat er tijdklokken met een ingebouwd relais?

zo ja, waar zou ik die dan kunnen kopen?

 

:rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...