Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Baksteen

Nieuwe kast. Foto's erbij.

Recommended Posts

Na wat gekloot in me eerste kast heb ik besloten een andere te gaan bouwen. Eerst de Jack's van Sannie nog even laten drogen in de oude en daarna heb ik de kast gelijk afgebroken en ben begonnen met de bouw van een nieuwe. Alleen ik zit nu met een paar vragen.

 

Hij is iets hoger dan me oude en ook wat breder. In me oude kast was de tempratuur echt klote, zonder lamp veelste koud en met lamp aan iets te warm. Alleen als ik me afzuiger vol aanzetten was de warmte wel weg te krijgen maar dan kon ik niet meer slapen dus die keuze was snel gemaakt, lekker slapen... <_<

 

Hier een paar foto's en ook gelijk mijn vragen. Ik wil een nieuwe afzuiger bestellen die de warme lucht van de lamp weg moet zuigen. Hoeveel kuub voor die 400 watt ? En dan niet 1 die volle toeren moet maken dat ik nog steed niet kan slapen maar 1 die stilletjes genoeg lucht verplaatst. En dan zit ik nog met de lucht toevoer. Ik zat te denken om een rioolbuis van links naar rechts door heel de kast heen te steken en dan daar kleinen gaatjes in te maken. Of hebben jullie een beter idee ? En iets hoe ik het mischien een klein beetje kan verwarmen als het egt te koud word zonder dat het onwijs veel stroom verbruikt :j

 

 

gallery_8347_8841_1326769.jpg

 

gallery_8347_8841_1582309.jpg

 

gallery_8347_8841_1084544.jpg

Piepscuim en radiator folie.

 

gallery_8347_8841_1164080.jpg

Ga de lucht door het filter heen blazen inplaats van zuigen.

 

gallery_8347_8841_137837.jpg

 

gallery_8347_8841_813102.jpg

Genoeg voor 6 planten, en in het midden moet van links naar rechts een rioolbuis als het lukt.

 

gallery_8347_8841_98543.jpg

 

Alvast bedankt, Baksteen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Baksteen,

 

Voor de lucht toevoer heeft A&T trading speciaal plastic buizen met gaen erin. luchtverdeelslang

 

Voor de afvoer van je warme lucht van je cooltube neem een afzuiger met een diameter van 150/160/200 mm.

Deze kan rustig draaien om een minimale luchtstroom in de cooltube te trekken.

Denk er wel om dat je deze in iedergeval niet te hard aan zet anders begint de kleine buis van de cooltube te fluiten.

 

Voorbeeld (waarde's zijn niet berekend):

 

om 200m³ door een 200mm buis te trekken is je luchtstroom bv. 10 liter per uur.

als je 200m³ door een 100mm buis wilt trekken is je luchtstroom 20 liter per uur.

 

Tevens had ik liever 2 kasten gebouwd en 12/12 gaan kweken.

Warme lucht van de kast waar de lamp aan staat verwarmt het hok wat uit staan en vice versa.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 kasten gaat het zowiezo niet worden, daar is me moeder het niet helemaal mee eens dus daar moet ik nog wat op verzinnen. En voor zo'n buis die jij bedoelt heb je ook een actieve inlaat nodig en dat was ik eigenlijk niet van plan. Het is ongeveer het zelfde idee als een riool buis dus dat moet goed komen toch ?

 

Een afzuiger met een grote diameter is wel een goed idee, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Als ik dan de "Ruck RK160L buisventilator 700 m³ flens ø 160 mm" bestel moet dat voldoende zijn dacht ik zo B)

 

Maar onwijs bedankt Maniac, hier heb ik wat aan. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan idd beter een overcapaciteit hebben want dan draait ie rustiger kerel en wie weet wat de toekomst nog gaat brengen kwa lampen B)

mooi kastje trouwens :lol:

 

mzzl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha bedankt K.f.K. Vond hem zelf ook wel mooi geworden. Alleen ik moet er nog ff een deur in maken alleen dat doe ik denk als aller laatste.

 

En ik ga die Ruck RK160L bestellen. Bedankt voor het mee denken gasten ! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb de afzuiger van de week binnen gekregen, lamp aangesloten en nog wat kleine dingetjes gedaan. Moet nog ergens 160 slang vandaal halen want dat heeft de gamma/praxis niet en nog iets verzinnen voor de lucht invoer. Dat idee met een afvoerpijp van links naar rechts is toch niet alles.

 

Zal er zondag of maandag nieuwe foto's opknallen !

 

 

@ Bots, gezellig! Zat jou verslag van de week ook te lezen, wel gaaf gedaan. Ga je nog wat neer zetten dan of is heel de kast weg?

 

Baksteeeenus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Footoo's ! Is alleen beetje klote foto's maken met een schuin aflopende muur. Beter als dit lukt niet.

 

gallery_8347_8841_2382013.jpg

 

gallery_8347_8841_713117.jpg

 

gallery_8347_8841_596343.jpg

Aarde's moet ik er alleen nog even bij knopen.

 

gallery_8347_8841_1387016.jpg

Ruck RK160A, 475 m³. Met een 5 standen schakelaar aan de kast, moet goed komen denk.

En heb de A versie gekozen omdat er bij stond dat het stiller was.

 

med_gallery_8347_8841_2543774.jpg

Daar wil ik hem opgaan hangen, in de nok aan 2 uitlaat rubbers. Er zitten een paar kiertjes in die ruimte waar de lucht door naar buiten kan. Wat je daar ziet liggen is een buisafzuiger met een zelf gemaakte softbox alleen die red het niet, die is te zwak.

 

 

 

Alleen nog een deur maken, aarde & 160 slang & nog steeds de lucht toevoer.

 

Verder ben ik nog aan het kijken welke zaadjes ik wil, mischien iets gaan scroggen maar alles in sannies shop ziet er goed uit dus ik kan echt niet kiezen !

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit Baksteen, ben benieuwd hoe het gaat draaien

:verrygood

 

Grtz Mikey

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi bouwwerk Baksteen,

 

verder vroeg je nog in het begin of er een goedkoop alternatief was voor de temp in de nacht.

 

ik heb in mijn hokje aan de onderzijde 2 verwarmingskabels lopen door schroefoogjes. 1 van 30 wat en 1 van 75 wat. en ik heb bijna altijd genoeg aan de 30 wat. deze werken op 230 VAC. in mijn schuur waar ik het eerste de kast heb gebouwd had ik in koude nachten beide kabels nodig maar naderhend heb ik het hokie binnen gemaakt en daar voldoet de mindere goed.

 

de kabels heb ik bij een terrairiumzaak gekocht, sorry weet niet meer welke.

 

succes verder en dat je een mooie kweek mag draaien.

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er allemaal erg goed uit !!!

 

alleen, hoe ga je de hoogte van de planten aanpassen, de cooltube hangt nu vast bovenin dan zul je de planten in hoogte moeten aanpassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allemaal ! :verrygood

 

@ djzusie. Oke dat klinkt goed, daar ga ik dan ook is even voor kijken. Ik heb ondertussen wel al een verwarming gekocht bij de gamma, maar dat is 500W en dat vind ik eigenlijk iets teveel. Ik zal is gaan kijken voor die kabels. Bedankt ! :rolleyes:

 

@ swingers. Ik laat ze ontkiemen onder een TL lamp ofzo en daarna zet ik ze gewoon in de potten. De lamp of planten verplaatsen ga ik niet doen. Kan geen kwaad toch ? Hooguit dat ze erg de hoogte ingaan maar daarom wil ik mischien ook gaan scroggen.

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag weer een beetje wezen aan klote.

 

 

gallery_8347_8841_2311117.jpg

De afzuiger hangt in de nok van het dak aan 3 uitlaat rubbers.

 

gallery_8347_8841_729647.jpg

Een dop voor de riool buis waar de verse lucht door heen gaat.

 

gallery_8347_8841_2329992.jpg

Nu is het mogelijk om de buis uit de kast te trekken als ik de planten eruit wil halen.

 

gallery_8347_8841_2506326.jpg

Het frame voor de kast deur.

 

gallery_8347_8841_2460595.jpg

Houte plaat erop.

 

gallery_8347_8841_1236929.jpg

Piepschuim er tussen.

 

gallery_8347_8841_2573170.jpg

Bling bling spul er tegen aan.

 

med_gallery_8347_8841_2028806.jpg

Haakje in de muur zodat ik de deur er aan kan hangen.

 

gallery_8347_8841_1405132.jpg

En toen was Bakteen bijnaaaaaa klaar.

 

 

Ga het doek wat om me filter heen zat verknippen en voor de lucht inlaten maken van de cooltube & afzuiger.

Nog een paar bochtjes op die PVC pijp maken zodat ergeen licht door heen komt en mischien moet ik dat bij de cooltube inlaat ook maar is gaan doen.

 

En mischien een SCROG netje ophangen alleen dat ligt aan de plantjes die ik nog niet weet.

 

 

 

Baksteeeeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahah ╠═╬enkie! Gister killing fields besteld bij sannie, als die binnen zijn moet ik nog aarde halen en nog wat kleine dingetjes en dan zal ik een kweek verslag maken.

 

Die jack's onder in het bericht is nog van afgelopen jaar in me eerste kast.

 

Adioss! Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie kas--t hopelijk dit jaar meer dan 60 gram van je planten af :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop van wel ja. Het gaat een SCROG netje worden met Killing fields van Sannie dus we gaan het zien. Gok wel meer als 60 gram maarja je weet maar nooit eh ! :lol:

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Baksteen mooi hokkie heb je daar ook een erg net schakelboardje :lol: , alleen 1 stomme vraag misschien maar is die buis je enige luchtinlaat?? nee toch? Het ziet er voor de rest classe uit en hoop dat je deze keer een betere ronde draait, succes!

Mvg B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die buis is de enige buis waar de verse lucht door naar binnen kan. Volgens mij is er ook niet meer nodig want de afzuiger voor de verse lucht laat ik gewoon op stand 1 staan. Zodra die in ze 2 gaat begint het te fluiten maar daar komt die toch niet op.

 

Wat zou er fout aan zijn of fout mee kunnen gaan?

 

Alvast bedankt, Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een buis van 40 tot 60mm rond met een paar gaatjes van +/- 6mm lijkt mij heeeel erg klein voor een lucht inlaat.

Zelf lees ik altijd dat het beste is als je luchtinlaat 3 tot 5 keer zo groot moet zijn als je uitlaat.

Gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

vette kast man,

 

maar zoals smokey zegt, vind ik de inlaat ook erg klein.

Dikke kans dat jij je vent kapot draait door de giga onderdruk.

En ik denk dat de temperatuur ook moeilijk in het gareel te houden wordt.

 

"De plant wordt hard maar niet groot.

 

Een veel voorkomende probleem bij binnenteelt is dat de vruchtaanzet wel harder word, maar niet willen groeien.

Kwekers geven een vermogen uit aan afzuig en ventileer apparatuur maar vergeten soms dat wat er uit gaat er ook weer in moet komen.

Meestal hebben ze dan een te kleine inblaas tegen over de afzuiging of helemaal geen inblaas maar een kleine opening ergens onder.

Op deze manier creëer je een te grote onderdruk en snakken de planten als het ware naar verse lucht (CO2).

Zou men de deur voor een week op een ruime kier zetten dan zullen de planten na deze week bijna 2x zo groot worden.

Gewoon de juiste capaciteit inblaas of een veel groter inlaat gat is het beste op dit probleem"

 

bron: Metrop

 

Waarom een dure 500m3 afzuiger met filter en deze dan maar voor 20% benutten :lol:

 

Verder gaat het wel goed komen :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je ventilator dan ook gat fluiten omdat hij niet genoeg lucht aangezogen krijgt of kan dat niet het geval zijn ???

 

maar goed dat ik dit hier lees moet ik zelf ook nog ff wat voor verzinen in me eige hok :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ SmokeyB, dat de lucht inlaat 3 tot 5 keer zo groot moet zijn heb ik ook wel vaker gelezen, maar omdat me afzuiger maar heel zacht draait had ik het idee dat het door die 50mm pijp met daarin 15 gaatjes van 8,5 mm ook wel zou lukken.

 

@ Babylonboy, die afzuiger had ik nog van me vorige kast dus vandaar. En ik heb hem op ze laagste stand staan omdat ik hem dan niet meer hoor. Me slaap kamer is de kamer naast de kamer waar me kast staat(snappie?:wacko:) dus dan is het wel zo fijn als die geen geluid maakt.

 

Maar als het echt te weinig is zal ik achterin ook nog wel een pijp maken, en anders voor en achter. Wat denken jullie ?

 

Alvast bedankt want hier heb ik echt wat aan, danku danku ! :lol:

 

Baksteeeeeeen

 

Edit; @ G.w, nee die brand volgens mij gewoon door omdat er teveel druk opstaat, maar dat weet ik niet heel zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedoelde met dat je vent kapot kan draaien, dus je afzuiger... sorry mischien onduidelijk van mij. Zou zonde zijn.

 

en dan nog een keer...

 

 

Verder gaat het wel goed komen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...