Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kweekgekko

Iemand een goed idee?

Recommended Posts

Ik wil even vragen of iemand een goede tip heeft om het bloeien te forceren.

Kijk ik heb de plant zo in de volle grond staan en ik wil hem laten bloeien anders ben ik bang dat het gaat mislukken:

gallery_17285_8731_1303158.jpg

 

Ik had zelf het idee om gewoon een grote paal in het midden te zetten en vervolgens een bouwzeil eroverheen te gooien, beetje lomp maar ik weet het anders ook niet. De plant is maar een meter hoog.

 

Wat zijn jullie ideeën?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je nu rond 18.30 (het uur dat het 12 uur later opnieuw licht wordt) een zeiltje over de plant trekt (lichtdicht) en dat als het volledig donker is terug verwijdert zal je plant denken dat het al 12 uur licht en 12 uur donker is en automatisch in de bloei gaan..

 

Van zodra het zowieso minder dan 12 uur licht per dag is hoef je dit niet meer te doen..

Op deze manier forceer en vervroeg je de bloei met een paar weken.

 

grts

Richie :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien 3 palen zetten een idee...wigwam stijl...

Bouwzeil vastmaken aan 1 paal en dan er rond spannen met fietselastieken of zo...

 

Of gewoon wachten op de bloei, lang zal dat niet meer duren.

Zie je al witte haartjes?

 

El Fish :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgend jaar in een grote pot dan gaan ze eerder in bloei :verrygood

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank jullie voor de goede ideeën. Hij is zeker weten nog niet aan het bloeien daarom wil ik het nu ook op deze manier aan de gang brengen.

 

@Buble, ik heb er ook al 4 in pot. Die zitten inmiddels al dik in de bloei :verrygood .

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ buble

 

is dat zo? Grotere pot => eerder bloeien?

 

ik dacht gelezen te hebben dat je beter een wat kleinere kunt nemen (ook weer niet te klein natuurlijk). Onder het motto: als de kluit van de plant niet meer kan groeien gaat de plant ie bloeien om te overleven.

 

Iemand die het zeker weet?

 

Groetsels

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de kluit niet meer kan groeien, gaan de wortels door je pot heen naar buiten, en dat wil je sowieso niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pot heeft nul invloed op bloei, lichturen wel. andersom eigenlijk want de plant is een langenachtbloeier.

 

maar eh, als ze nu begint is ze pas begin november klaar.... dan hoop maar op een mooie warme herfst.

 

ik ben 01 07 begonnen met bloeien en zal over max 2 weken klaar zijn met dit lekkere zonnetje. toch beter als aan de natuur overlaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer zeker geen stikstof geven

geen voeding geven sowieso

 

ze moeten het gevoel krijgen dat het einde nadert,

zoals het verkorten van het licht ze dat ook moet zeggen.

 

dus wanneer nadert het einde?

als je ze geen water geeft... :verrygood

 

stress dus,

ondervoeding,

 

zodra ze bloei laten zien,

hou je ze nog even kort qua voeding

en na week of 2 bevestig je hun bloei door het geven van

bloeivoeding.

 

suc6 weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soms maakt het wel degelijk verschil of de plant in de vollegrond staat of in een ruime pot,

In potten gaat het bloeien meestal wat sneller en het treed ook ietsje eerder in.

 

Of je nu verduisterd of niet, in pot/vollegrond heeft wel enige invloed.

 

mischien ook wel omdat de voedingsstoffen eerder opraken in een pot of dat er een lagere hoeveelheid stikstof overblijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@weetje en peridan

pot van invloed? geen voeding? onzin!

 

dan zoek de weg naar rome lekker zelf om het recept van mosterd te zoeken...

 

bepalend voor bloei:

-soort

-donker uren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk even naar dit topic vanuit het testlab KLICK

Het is een test van een PGR (plant growth regulator).

Share this post


Link to post
Share on other sites

de plant stressen kan een middel zijn om de plant de bloei in te dwingen maar dat zou ik niet doen door de plant geen vocht of voeding mee te geven.een betere oplossing is om met de schop een keer half in je kluit te zetten en lichtjes op te wippen.

altijd er voor zorgen dat je niet het centrale wortelstelsel raakt!alleen maar 30 a 50% van de wortel effe opwippen,niet te hard doch met enig beleid.zodoende kan je de plant op spanning houden en blijven wateren.

heel vaak zijn het hele kleine subtiele stressbehandelingen die de truuk doen,soms hoeft het niet eens zichtbaar te zijn aan de plant dat ze gestressed is.andere optie ook als het wortelsnoeien niet werkt is radicaal de kop dr uit snoeien.wel minder wiet maar beter minder als half beschimmelde of geen wiet...

 

succes ermee.grtzz,indoflow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Digibetic het is algemeen bekend dat de zelfde soort sneller in bloei gaat als ze in een pot staan dan dat ze in de volle grond staat

Tuurlijk is het aantal lichturen ook van invloed maar pot of volle grond maakt wel degelijk verschil

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites
@weetje en peridan

pot van invloed? geen voeding? onzin!

 

dan zoek de weg naar rome lekker zelf om het recept van mosterd te zoeken...

 

bepalend voor bloei:

-soort

-donker uren

 

 

Ach ik heb het ook maar van een cannaboer die ruim 30 jaar bezig is,

dus het zal inderdaad wel onzin zijn.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

ikke maar 20 dus laat ik jou cannaboer lekker winnen.

 

begrijp me goed dat het er mij niets aan gelegen is gelijk te hebben, iedereen heeft gelijk bij mij. ik ben maar een raadgever. en als anderen vinden dat de bloei komt door weglaten van voedingsstoffen of zelfs water laat ik ze in die wijsheid.

 

er is maar 1 ding wat de bloei bepaald: de lengte van de nacht, punt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn meerdere factoren die een rol spelen, cxer ook de leeftijd cq fase waarin de leipe plant zich bevind.

Kan je duidelijk vinden op dit forum een vb

DF geplant in begin mei of DF geplant eind juni of nog later een wereld van verschil, ze moet cxer een bepaalde fase heben doorlopen wil ze fatsoenlijk in bloei schieten, bij binnenkweek in mindere mate daar je zelf voor god kan spelen.

Alleen uren licht is te kort door de bocht als je het mijn vraagt.

 

groet.

 

ff ontopic dit is een mooie;

Misschien 3 palen zetten een idee...wigwam stijl...

Bouwzeil vastmaken aan 1 paal en dan er rond spannen met fietselastieken of zo...

 

Of gewoon wachten op de bloei, lang zal dat niet meer duren.

Zie je al witte haartjes?

 

El Fish

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja digibetic ik vind het dan wel frappant dat je in die 20 jaar nog nooit hebt ervaren

dat je de bloei kunt versnellen, maar de cyclus ook erg verkorten, door te snel pk 13-14 te geven,

het in de bloei slaan vertraagd als je stikstof blijft geven,

 

en zoals ik eerder zei;

het weglaten van dingen om een vorm van stress te creeren,

 

want los van basicsjoerd, zijn dat toch echt ervaringen die wij in het lab hebben ondervonden,..

 

groetels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Digibetic

 

BV 48 uur donker zetten en geen water geven daar na gaat ze wel bloeien B)

 

Succes

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus toch de lange nacht. de hormoonhuishouding waarin de bloeihormoon de overhand neemt op de groeihormonen. EDIT ( het verduisteren dien je wel een periode aan te houden om de bloei er in te houden. ik heb een lemonskunk en een supersilverhaze staan waarmee ik 1 juli begonnen ben met verduisteren en vol ben moeten blijven houden tot nu aan toe wat ook nog eens het rippen tegenwerkt)

 

dat je kan 'helpen' kan, maar bloei wordt maar door 1 ding getriggerd en wel de hormonen van de bloei die overhand krijgen op de groeihormonen.

 

stress veroorzaken om bloei te triggeren is niet mijn stijl, mij te rommelig. iedereen weet dat de planten liefst een zo stabiel mogelijk leven hebben om zo optimaal mogelijk te presteren. gerommel met droogte en voeding laat ik in ieder geval voor wat het is, dat doen andere onervaren kwekers maar lekker in hun onwetendheid.

 

prutsers

en dat is niet persoonlijk bedoeld maar wat IK er van vind

 

EDIT

wil ik er nog even bij vertellen dat ik hier in het forum een van de eerste was die bezig was met vervroegd bloeien buiten door te verduisteren, men geloofde me in het begin niet eens en heb het meermaals uit moeten leggen waar ik mee bezig was. ik vind het alleen maar mooi dat ik dit in het buitengebeuren heb kunnen losmaken en het nu zo alom gedaan wordt. beetje pionier dus wat dat betreft.

 

met stressen heb ik me ook bezig gehouden, zeker om de bloei te boosten op het eind maar zie er de voordelen niet van. ook het gebeuren om de plant te blancheren (keuken term en tuinierterm) is van mij en hier gelanceerd, het komt nl uit de tuinwereld en prof. keuken. blancheren is de plant vlak voor de oogst, aan het eind van haar leven, meerdere dagen absoluut donker te houden ten einde een zachter wietje over te houden omdat het chlorofiel op die manier afgebroken wordt en omgezet naar suikers. de plant vergeeld ietwat en de smaak zal veel zachter en milder zijn omdat het bladgroen er niet meer zo sterk aanwezig is. het blancheren werd (en nog) gedaan om ganzetongen, het blad van de paardebloem wat als ze volgroen is te 'hard' en 'groen' van smaak is, te verzachten om dan wel te kunnen eten. de bekende - zet een bloempot ondersteboven over de plant voor een dag of drie - werkwijze.

 

ook het blancheren hoor ik tegenwoordig regelmatig terug en 'men' is er heel erg tevreden mee. zo zie je dat ik toch wat teweeg gebracht heb in 'het wereldje'.

 

ik wil altijd graag kennis delen en er over praten maar als 'men' het niet aanneemt of gelooft is dat een eigen keus. 'men' ziet maar wat 'men' er mee doet...........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...