Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

kasperfish

feminiseren van LR2

Recommended Posts

Beste lezers,

 

ik ben al een tijdje bezig om te feminiseren. ik gebruik de methode die werd uitgevonden door Mohan Ram in 1982. zijn methode staat beschreven in het artikel "Induction of Fertile Male Flowers in Genetically Female Cannabis sativa Plants by Silver Nitrate and Silver Thiosulphate Anionic Complex". in dit artikel blijkt dat zilverthiosulfaat de meest efficiënte wijze is om mannelijke bloemen te induceren bij vrouwelijke planten. er werd getest op non-autoflowers, maar ik ga nu een autoflower soort proberen te feminiseren.

 

wat is feminiseren?

 

feminiseren is het proces waarbij zaadjes worden gekweekt die alleen vrouwtjes voortbrengen. het komt er dus op neer om een vrouwelijke plant te bestuiven met stuifmeel van een vrouwelijke plant. Stuifmeel van een vrouwelijke plant kan je bekomen door een vrouwelijke plant te behandelen met bepaalde stoffen zodat er ook mannelijke bloempjes worden gevormd. de meest gebruikte middelen zijn:

 

zilverthiosulfaat

colloïdaal zilver

zilvernitraat

gibberelline

kobaltchloride

 

wij gaan feminiseren met zilverthiosulfaat!

 

 

wat is het verschil tussen het feminiseren van autoflowers en niet-autoflowers?

 

normaliter moet je eerst 2 x 100% vrouwelijke planten selecteren. één daarvan behandel je met STS waarvan je het stuifmeel gaat gebruiken om de 2de vrouwelijke plant te bestuiven. naar het schijnt is deze selectie zeer belangrijk en sluit de mogelijkheid om herma-zaden te genereren uit. een 100% vrouwelijke plant is trouwens niet makkelijk te vinden aangezien dit een mutatie op zich is. ik bedoel hiermee dat er slechts weinig planten zijn die door middel van allerlei stress factoren (licht, ph, temperatuur, voeding,...) geen mannelijke bloemen produceren. Voor deze selectie moeten er dus stekken worden gemaakt van alle deelnemende planten om te testen of ze al dan niet stress gevoelig zijn. stekken nemen is van autoflowers onmogelijk dus naar mijn inziens is het onmogelijk om hierop selectie criteria betreffende stressgevoeligheid toe te passen. volgens mij doen de officiële zaadbreders dit dus ook niet om de simpele reden het gewoon weg niet mogelijk is. ik leid hiervan af dat het dus ook niet nodig is om 100% vrouwelijke planten te selecteren aangezien de autoflowerstrains bijna geen herma-neigingen hebben, kortom ze zijn heel stress ongevoelig.

een implicatie hiervan is dat als je autoflowers wilt gaan feminiseren je moet wachten totdat het geslacht al zichtbaar is alvorens te spuiten met STS. bij non-AF moet je voor de bloei al behandelen met STS, dwz voordat de ethyleen productie gestart is. het eerst geproduceerde ethyleen wordt dan meteen al geblokkeerd door de zilver ionen waardoor een 100% fenotypische man kan ontstaan. bij AF moet je de geslachtshormonen al laten opkomen om eerst het geslacht te bepalen. andere methodes zullen wel mogelijk zijn maar ik ga het nu zo proberen!

 

hoe werkt STS?

 

Planten beginnen te bloeien wanneer er voldoende florigen is gevormd. florigen is een hormoon dat wordt gevormd onder invloed van lange nachten (wiet is een korte dag bloeier!). vrouwelijke bloemen worden in een plant geïnduceerd door het planthormoon ethyleen. mannelijke bloemen worden geïnduceerd door gibberellines. voor een non-autoflower is dus zeker een voldoende hoge concentratie florigen nodig om bloemen (mannelijk of vrouwelijk afhankelijk van de activiteit van de genen die coderen voor ethyleen of gibberellines) te produceren. autoflowers beginnen meteen te bloeien waardoor er kan worden besloten dat zij met een ander mechanisme zitten om de bloei te induceren. er zijn 2 mogelijkheden:

 

1) AF hebben vanaf de ontkieming al voldoende florigen

2) het bloeien bij AF is onafhankelijk van florigen

 

of het nu mannelijke of vrouwelijke bloemen zijn wordt bij AF ook bepaald door ethyleen (vrouwelijk) en gibberellines (mannelijk). STS (meer bepaald het zilveratoom in deze molecule) interfereert in de signalisatie van ethyleen. maw zal STS er voor zorgen dat ethyleen geen effect meer heeft door de ethyleen-receptoren in de plant af te schermen. STS verhindert dus de werking van ethyleen, de productie van ethyleen gaat gewoon verder in de plant! zoals ik al heb vermeld is het eigenlijk het zilveratoom dat zorgt voor deze blokkerende werking. je zou dus ook een zilvernitraat- of colloïdaal-zilveroplossing kunnen gebruiken maar STS wordt beter opgenomen en makkelijker vervoerd in respectievelijk door de plant.

 

Werkt dit ook bij autoflowers?

 

wel, dat ben ik nu aan het proberen. het is mogelijk dat STS niet (goed) zal werken bij AF en dat er mannelijke bloemen moeten worden geïnduceerd door gibberelline-stimulatie. Maar volgens mij zal het wel lukken, anders zou ik het niet proberen :rolleyes:

 

bereiden van de STS-oplossing

net zoals in dit topic. hieronder het recept:

Preparation of STS:

 

First, a stock solution is made. It consists of two parts (A and B ) that are initially mixed separately, then blended together. Part A is ALWAYS mixed into part B while stirring rapidly. Use distilled water; tap water may cause precipitates to form.

 

Wear gloves while mixing and using these chemicals, and mix and use in a properly ventilated area. A mask will prevent the breathing of any dust, which is caustic. STS is colorless and odorless, and poses minimal health risks if used as described here. (See material safety data sheet links below). Note that silver nitrate and STS can cause brown stains upon drying, so spray over newspaper and avoid spilling.

 

 

Part A: .7 gram silver nitrate stirred into 40ml distilled water

Part B: 2.6 grams sodium thiosulfate (anhydrous) stirred into 160 ml distilled water

 

Next, slowly add the silver nitrate solution to the sodium thiosulfate solution while stirring. This combination is then added to 800 ml of distilled water to equal 1 liter. This is your final stock solution. It is diluted 1:9 with more distilled water to make your final working solution, which then gets sprayed on your target plant.

 

Either formula will work great, so don't sweat it too much. But do that second spraying at the end of week 2... seems to be the key for getting pollen from the more difficult strains.

in het recept wordt gesproken van natriumthiosulfaat (anhydrous), dit is watervrij natriumthiosulfaat. je kunt ook nog pentahydraat krijgen. deze vorm van natriumthiosulfaat bestaat uit kristallen die ook water bevatten. het voordeel van pentahydraat is dat het veel goedkoper is maar helaas ook minder geconcentreerd. indien je pentahydraat gebruikt dan moet je het gewicht in anhydraat delen door 0,64.

 

op internet zijn deze stoffen te verkrijgen of je kan ook gewoon naar de apotheker! de voordelen om het bij de apotheker te kopen zijn dat je het dezelfde dag vaak nog hebt en dat het van farmaceutische kwaliteit is. het nadeel is dat het wat duurder is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kasperfish,

 

Idd wel interessant om te zien dit, dankje dat je dit met ons deelt.

Ik ga je zeker volgen!

Succes!

Mvg, Kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

interessant :D

ga ik zeker volgen hoop dat het lukt

want dan ga ik het komendjaar ook doen :P

grz blow

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben begonnen met 20 LR2 zaden afkomstig van Walker (oorspronkelijk van de joint doctor). hier heb ik de 6 mooiste vrouwtjes en het mooiste mannetje van bij gehouden. het mannetje dient voor een reguliere zaadkweek. op 7 juli waren de eerste bloeiverschijnselen zichtbaar. die dag heb ik dan 2 van de 6 vrouwtjes behandeld met STS-oplossing bereid en toegepast zoals in de openingspost.

 

hieronder de 2 geselecteerde vrouwtjes die behandeld zijn met STS

gallery_20003_7907_32053.jpg

 

de behandelde plantjes blijven tot nu toe alleen maar vrouwelijke bloemen aan

gallery_20003_7907_36034.jpg

 

 

het stuifmeel (als dat er ooit komt :P ) dat de plantjes van hierboven zullen produceren zal worden gebruikt om 2 andere geselecteerde vrouwtjes te bevruchten. de laatste 2 vrouwtjes (ik heb er in het totaal 6 geselecteerd) worden gebruikt om normale zaden te kweken met een speciaal daarvoor geselecteerde man.

 

draagmoeders voor het STS-stuifmeel

gallery_20003_7907_297563.jpg

 

draagmoeders voor het reguliere stuifmeel van de man die hieronder staat.

gallery_20003_7907_113335.jpg

 

de geselecteerde man voor het reguliere zaad

gallery_20003_7907_33390.jpg

 

 

het is nu 10 dagen geleden dat ik de STS-planten heb behandeld. er zijn nog steeds geen ballen te bespeuren. er zijn al wel minder haren tov de andere vrouwtjes die niet zijn behandeld met STS. de reden dat er nog geen ballen zijn is te wijten aan het feit dat de ethyleen werking in de plant nog voldoende is. de STS-ionen moeten nu deze werking gaan blokkeren maar dat kost wat tijd. zeker als de plant al in bloei staat voor de behandeling met STS, dit is met autoflowers anders bijna niet mogelijk aangezien je geen stekken kunt maken. ik hou jullie op de hoogte!

 

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie test!

 

Al moet ik helaas melden dat ik uit 15 lowryders 4 lichte hermas had, het kan dus wel! Ik denk dat ze niet vruchtbaar waren maar zeker weten doe ik het niet.. De bananen kwamen ook pas aan het einde van de bloei..

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat heb je wel vaker. hierop is de techniek rodelization gebaseerd. het is wel niet de beste methode om te feminiseren omdat de plant dan van nature herma-trekken heeft. eigenlijk hebben alle planten wel wat herma-neigingen daarom is het zo moeilijk om een 100% vrouwelijke plant te vinden. we zullen zien wat er van het experiment te leren valt!

 

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey man super dat je dit zow met ons deelt ... ik ben er ook altijd erg in geintreseerd geweest ... helaas dat 99% die dit fenomeen onder de knie heeft nix wilt delen ( vaak uit eigen belang :P ) super dat je dit sow doet

 

ik wil het binnenkort ook is proberen en had net al de apotheker gebelt ... dit werd natuurlijk een raar verhaal :D ze vroeg van alles :D en ik had de antwoorden niet want ik mot het ophalen voor een kennis :P :P

 

maar alle 2 de stoffen zou je bij de apotheker kunnen halen ???

je haalt er maar eentje aan das je natriumthiosulfaat

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P

 

Leuk leuk :P

Mareh, waarom wachten met het behandelen van de planten met STS tot ze bloeien?

Kan dit niet wat eerder. Dat je daarna nog selecteert (als je er toch al van uit gaat dat je geen 100% vrouw gebruikt).

 

Kan ook zijn dat ik is mis hoor :P

 

Maar mooi dat je het met ons deelt inderdaad :D

 

Ciao,

Banaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

(wiet is een korte dag bloeier!)

 

ehh, volgens mij is cannabis geen korte dag bloeier maar een lange nacht bloeier. is niet hetzelfde.

 

greets en heel veel succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg interessant! ik ga dit volgen,.. succes in ieder geval

misschien nog een domme vraag: maar wat is precies autoflower en niet autoflower?

 

:P ,..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@RastaPasta2009: hoi rasta, zoek eens even op het forum of in de growguide naar "ruderalis" en "autoflower". je vindt er vast en zeker veel info over!

 

@digibetic: wat is dan het verschil tussen korte dag bloeier en lange nacht bloeier? een korte dag is toch inherent aan een lange nacht, of mis ik iets?

 

@banaantjuh: ik behandel als de plant geslacht heeft laten zien omdat het enkel zin heeft om de vrouwtjes te behandelen. je zou bijv wel 10 zaailingen meteen kunnen behandelen, wanneer de STS is uitgewerkt komt het oorspronkelijke geslacht terug fenotypisch tot uiting. hier moet ik nog wat met experimenteren maar ik vermoed dat beide manieren wel zullen werken maar ik geef de voorkeur mijn planten te selecteren in functie van het veredelingsprocres (welliswaar maar één generatie).

 

@masteryero: je hebt naast natriumthiosulfaat ook zilvernitraat nodig. stap gewoon de apotheek binnen en doe je bestelling. je kunt een smoesje gebruiken: zeg dat je zilverthiosulfaat wil maken om snijbloemen langer vers te houden!!

 

 

hieronder even een kleine update. er zijn nog geen ballen zichtbaar maar wel een duidelijk verschil in de expressie van het vrouwelijk geslacht (aantal witte stampertjes!). ik verwacht binnen 1 a 2 weken de eerste ballen. misschien zal ik het stuifmeel bewaren voor een volgende ronde LR2 (of een kruising met PP ofzo) aangezien er niet veel tijd meer overschiet om de zaden te laten rijpen.

 

1) topje van een onbestoven draagmoeder

gallery_20003_7907_36567.jpg

 

2) topje van een wijfje behandeld met STS

gallery_20003_7907_12763.jpg

 

de ethyleen werking is dus duidelijk geremd op foto 2. nu moeten de gibberellines de overhand krijgen waardoor er mannelijke bloemen zullen worden gevormd. ik ben zelf niet thuis (Discipel heeft de foto's gemaakt en doorgestuurd) maar foto 2 lijkt toch al wat herma te worden. de eerste ballen zullen komen vanuit het apicaal meristeem.

 

 

 

grtzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben ong een maand geleden begonnen met lowryders#2 te feminiseren met STS.

NA-aper haha grapje

Niemand die reageerde haha :P bij jou gelukkig wel. Ik ben gestopt met me kweekverslagje.

 

Mijn verslag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er erg interessant uit, deze ga ik zeker volgen. Zelf feminiseren levert je toch 2 keer zoveel wiet op op dezelfde hoeveelheid zaad, dus dubbele winst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf feminiseren geeft je de mogelijkheid met enige statistische zekerheid 2x zoveel vrouwen te zetten als met regulier zaad.

 

Over de hoeveelheid opbrengst kan ik geen uitspraken doen, dit hangt af van de omstandigheden.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, zo kun je het idd ook zeggen. Net ff overlegd met een plantbioloog hier op de uni, waarschijnlijk kan hij die stoffen wel regelen. Leuk experiment voor de zomervakantie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

high man hartstikke bedankt voor de info...

 

helaas kan ik natriumthiosulfaat enkel per kilo krijgen :P voor 61 euri

en zilvernitraat per 10 gram voor 68 euri :S best duur geintje sow voor iets wat nog helemaal uitgedokterd moet worden

 

die zilvernitraat btw noemde ze daar iets vanargentinitras ( kan dat kloppen ?? )

 

greetzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb Kasperfish's planten even in bewaring tot ie terug is van vakantie.

Tot op heden kan ik nog geen verandering zien... (of misschien ligt het aan mijn "nog niet zo geoefend oog" :lol:

Spannend afwachten..

 

@Jkweek : Jammer dat je gestopt bent met je verslag.

Wat was/is het resultaat na een maand?? Ben erg benieuwd !

Share this post


Link to post
Share on other sites

*Zilvernitraat en Natriumthiosulfaat zijn te kopen bij www.labstuff.nl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn post heb ik zelf verwijderd. naar aanleiding van een conflict met whazzup heb ik besloten niet meer actief te zijn op het forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gefeliciteerd, dit gaat een heel leuke zadenoogst worden voor jou.

 

Ik heb de stoffen inmiddels al besteld, en de Lowryders staan op te komen. Vanaf hoeveel dagen kan je ongeveer beginnen met sprayen? Of is het gewoon hoe eerder hoe beter?

 

Iig ga ik proberen volgend jaar een heleboel gefeminiseerde Lowryderzaadjes te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gefeliciteerd!!!

 

Ga je de dames nog bestuiven of bewaar je het voor een volgende ronde als je straks stuifmeel hebt!!

 

Dit is wel echt zeer apart, altijd al afgevraagd hoe dat in zijn werk gaat.

 

Kun je zo ook niet met een bepaalde stof bepalen dat alle vruchten op een plant juist wel vrouwelijk worden, om herma's tegen te gaan enzo..

 

Mvg, kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat lijkt me lastiger. Veel planten hebben de neiging om stuifmeel te maken, om zo de genen makkelijker te verspreiden. Door bepaalde hormonen wordt die neiging onderdrukt, maar bij stress wordt de hormoonproductie verminderd, en vormen er mannelijke geslachtsorganen. En stoffen toevoegen aan een plant wil toch wel vaak tot stress leiden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt een mooie test! Kunnen deze zaden ook voor buitenkweek gebruikt worden? Of zou dat herma's opleveren? Anders zou het wel enorm handig zijn als guerilla kweker :lol:!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...