Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Xilvero

Eerste buitenkweek - verslag

Recommended Posts

Hallo allen,

 

Ik ben begonnen aan mijn eerste (binnen)kweek. En het leek me wel leuk om dat hier een beetje bij te houden met leuke foto's!

Ik heb me een aantal zaadjes gekocht, welteverstaan 'White Castle' van het merk Nirvana, schijnt familie van White Widow te zijn(?).

Waar ik achter ben gekomen, op de site van Nirvana (zaadjesmerk) staat dat dit een binnensoort is.

Dit was natuurlijk niet wat ze in de shop vertelde, maargoed.

 

3 potjes (ca. 12L) en kokosgrond heb ik gehaald en ben begonnen met 3 zaden te kiemen op wat keukenpapier.

 

Deze zijn de volgende dag al uitgekomen en heb ze elk voorzichtig in een pot gestopt, met de wortel naar beneden en een cm diep.

Vervolgens heb ik er losjes wat grond over gegooid en water erbij gedaan.

Ik heb ze direct buiten in de zon gezet.

 

Inmiddels (2 dagen later) zijn ze al boven de grond uit.

Ik zet ze overigens s'avonds als het donker is in een lichtdichte schuur. (ivm de kou, het licht van de buurt en tegen diefstal :lol:)

Ik neem aan dat dit niet slecht is?

 

Dat wil ik de komende weken gaan doen, totdat ze niet meer zouden passen.

 

Hier zijn vast een aantal foto's:

 

10856101.jpg

 

11028258.jpg

 

 

 

2 dagen daarna zijn ze alweer een stuk groter:

 

37305272.jpg

 

99188394.jpg

 

 

 

En een dag later, vandaag, staan ze er zo bij:

 

 

94622881.jpg

 

32685121.jpg

 

63206475.jpg

 

41364273.jpg

 

11033022.jpg

 

11815401.jpg

 

 

 

Wat denken jullie? Zal ik ze later moeten gaan overpotten? Kan ik de kokosgrond behouden of beter mix?

 

Iemand tips over welke voeding ik nodig heb (/i.c.m. kokos)?

En vanaf wanneer, hoeveel, hoe vaak, tot wanneer etcetera? :P

 

 

Alle andere informatie en tips zijn natuurlijk hartelijk welkom!

Mijn dank is groot!

Edited by Xilvero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat je ook nog meedoet deze zomer...

 

Dat binnen zetten in die schuur is helemaal niet slecht.

Plantjes houden het liefst van temperaturen rond de 18 graden 's nachts, dus hoe dichter je ze hierbij kan krijgen hoe beter.

Je plantjes zagen er al wat nat uit, kijk uit met teveel water geven, hierdoor verstik je de wortels van de plant namelijk.

 

Verder heb ik geen ervaring met cocos grond dus kan je daar helaas niet bij helpen.

Natuurlijk kan je groei en bloei voeding geven als je ziet dat ze een tekort krijgen om zelf te experimenteren wat jou plantjes het liefst hebben.

Beste is om eerst de helft van de dosering te gebruiken en dit langzaam op te bouwen, totdat je ziet dat je teveel geeft (verbranding bladeren) dan gewoon stapje terug en dit blijven geven.

 

Jammer dat je ze niet kan verduisteren in de schuur vanwege weinig plek.

Maar aangezien je toch best laat begint zullen ze toch al relatief snel in de bloei gaan.

Succes

 

Mvg, Kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

je moet inderdaad voorzichtig zijn met teveel water, de kleintjes hebben heel weinig nodig.

 

verder moet je er wel op letten dat ze wel meer licht krijgen dan 12 uur, anders gaaan ze heel snel in de bloei, als je ze binnen zet als het donker is moet je ze ook weer uitlaten als het licht wordt.

 

verder is mijn ervaring dat de cocos minder voeding heeft dus moet je naar de planten kijken wanneer ze te weinig krijgen. en wellicht moet je wel gan voeden als BV de blaadjes minder mooi groen worden.

het soort voeding is een persoonlijke keuze, er is speciale voeding voor cocos maar volgens mij maakt dat niet heel veel uit. ik probeer zo weing mogelijk te voeden, iets van de helft van de voorgeschreven hoeveelheid.

 

volgens mij zijn 12 literpotten groot genoeg.

 

succes met de kweek.

 

grtz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties, ik had ze steeds net water gegeven toen ik de foto's maakte, vandaar lijkt het inderdaad nat, maar dat valt reuze mee! :lol:

 

Het zou mooi zijn als 12L genoeg is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk ook wel dat je hier genoeg aan hebt, zolang is het niet meer eer de bloei natuurlijk zal beginnen (vanwege de mindere licht uren, dit is per soort wel beetje verschillend en ikzelf ben niet bekend met de white variant die jij hebt staan)

Dus zoveel tijd hebben ze niet om te groeien voordat ze de bloei in zullen gaan.

Dus 12 ltr moet zeker genoeg zijn.

Hoop wel dat je potten tot aan de rand hebt gevuld zodat de dames zich lekker diep kunnen ingraven..

 

Mvg, Kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ KiLLsWhaTeVeR: Dankjewel, ik laat ze zolang in de pot staan. Stel dat ze nou echt groot gaan worden, kan ik ze altijd nog overplanten.

De potten zijn vrij goed gevuld (dit kun je op de foto hieronder zien), en ik kan ze altijd nog tot aan de kiemblaadjes aanvullen voor een sterkere stam. :P

 

 

De plantjes hebben vandaag mooi in de zon gestaan en heb ze al een tijdje geen water meer gegeven maar volgens mij gaat alles goed.

 

Een van de blaadjes was omgebogen naar onder, dus die heb ik even 'gespalkt'met een tandenstoker.

 

Ook zat er op het steeltje een heel klein zwart vliegje ofzo, deze heb ik eraf gepulkt met een tandenstoker.

Kan dit kwaad? Kan ik hier iets tegen doen? (preventief)

 

Hier zijn een aantal foto's van hoe ze er nu bij staan:

(de foto's zijn niet heel scherp zie ik net. Volgende keer beter! :lol:)

 

img9333c.jpg

 

img9334.jpg

 

img9335xgo.jpg

 

img9336.jpg

 

img9337k.jpg

 

img9338.jpg

 

img9339.jpg

 

 

En nog een van de potjes:

 

img9341h.jpg

 

 

Nou, dat was het weer voor vandaag, reacties zijn altijd welkom. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee ziet er goed uit hoor

 

Voortaan netjes je potten vullen tot de rand ...

 

Succes

 

laters da Dende

Share this post


Link to post
Share on other sites

klein zwart vliegje met doorzichtige vleugeltjes (lijkt op fruitvliegje) kan volwassen luis zijn, deze legt eieren op je plantje dus wat je zou kunnen doen (al zijn ze nu te klein om eieren op te leggen, want die vlieg kiest ook iets uit waar genoeg voedsel zit en ze zijn nu nog maar heel klein) is het goed in de gaten houden.

Zie je ze vaker ook als het plantje wat groter is zou je er wat tegen kunnen spuiten.

Meestal trekt de natuur dit ook recht (ik heb nu bijv. luisjes op me plant maar er zitten ook al larve van lieveheersbeestjes op)

 

Voor de rest ziet het er goed uit en idd, in het vervolg de potten gewoon even aanvullen tot aan de rand.

 

Mvg, kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ze eventueel ook nog even uit de potten kunnen halen, meer kokos erin en weer terug zetten of niet?

 

 

EDIT:

 

Even over de voeding, welke kunnen jullie mij het beste aanraden in combinatie met kokos?

 

Deze combinatie:

 

screenvoeding1.png

 

screenvoeding2.png

 

 

 

Of is dit misschien nog belangrijk om te hebben?

 

screenvoeding3.png

 

 

 

Of deze?

 

screenvoeding4.png

 

 

 

Iemand hier bekend mee?

 

screenvoeding5.png

 

Mijn dank is groot!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou ze zeker niet eruit halen en weer erin zetten.

de nieuwe wortels hebben zich nu gezet in de verse grond en is geen stevige kluit meer.

Hierdoor beschadig je dan de wortels.

 

Ben niet bekend met bovenstaande voedingen maar die bud blood klinkt wel goed om vooral in het beginstadia te gebruiken...

 

Hopelijk heeft iemand anders er nog ervaring mee??

 

Mvg, Kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, zal ze laten staan. :whistling

Ik ga vanmiddag de Monkey Juice halen denk ik, dat zal wel goedkomen, ik vraag het in de growshop nog eens na.

Ik vertrek zo, dus vanmiddag misschien nog wat foto's!

Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed nieuws en slecht nieuws, de voeding was niet op voorraad en komt volgende week pas.. :whistling

Maaar wat is het toch mooi weer! :blink: Ze groeien nu wel mooi, ik zal zo snel mogelijk weer wat foto's schieten! :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal, het heeft even geduurt maar nu een update!

 

Voeding duurt weer langer, ik ga denk ik ergens even een andere halen.

Ik heb een nieuwe plantensproeier gehaald, erg handig moet ik zeggen! :j (zie foto's)

Plantjes groeien lekker, eentje heeft wat problemen met omkrullende blaadjes, weten jullie wat dat kan zijn? (zie foto's)

 

 

Wat een plaatjes :specool:

 

img9346d.jpg

 

img9348.jpg

 

 

Kromme blaadjes:

 

img9350.jpg

 

img9351k.jpg

 

img9352.jpg

 

img9353.jpg

 

 

Watersproeier :yummy: :

img9354.jpg

 

 

Tot snel weer! :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit, sccs met je eerste kweekje.

Nette foto's btw.

 

Groet'n BoerMojo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi xilvero,

 

ziet er goed uit, die hangende blaadjes kan komen door teveel water.. dus let hier even op..

 

Je kan ze beter in het begin een beetje laten zoeken naar water, dan gaan de worteltjes lekker groeien...

 

Mvg, kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ KiLLsWhaTeVeR: Dankjewel voor je tip! Erg goed om te weten lijkt me. :specool

 

@ BoerMojo: Dankje! :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit

vind ze echt schattig als ze nog zo klein zijn.

wel uitkijken dat je niet teveel druk zet op water en grond omwroet :specool

en ook zie waterdruppels op bladeren op't verkeerde moment (zon) kan dat inbranden op de bladeren

veel succes

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk eerste kweekje,en een goede bodem-keus lekker luchtig en moeilijk te overwateren maar droogt wel sneller uit dan aarde.

ik zou de pot nog wat hoger tot aan de rand afvullen dit voorkomt eventuele strekking.

ik raad aan de voeding van bac te gebruiken op kokos,is ook biologisch en goed resultaat(ervaring).

Zorg dat als je leidingwater gebruikt dat je buffertabletten in je aarde hebt(sannie's shop)en/of je water afzuurt met natuurazijn/citroensap tot een PH tussen de 5.5 en 6.5(5.8/6.0)dan is voeding het beste opneembaar voor je plantjes en gebruik lauw water 20 graden ongeveer

dus ph meterje kopen maar denk? :wub:

verder zal het wel goed gaan denk, cocos ruled :specool

 

 

Collie Weed :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo xilviro,

 

Zet jij de planten straks binnen om te bloeien ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ lex's plantje: Dankjewel, ze zijn inderdaad erg schattig, haha. :specool

Ik let inderdaad wel op met de bladeren sproeien, de zon was al heel laag (vrijwel weg) toen ik dat deed, dus niet veel kan op verbranden denk ik, toch bedankt! :yummy:

 

@ Collie Weed: Ik ga de potten nog bijvullen als ze iets groter zijn, tot aan het kiemblaadje toch? (heb ik me laten vertellen)

Poeh, Ph, zover was ik nog niet, haha, ik zal 'ns gaan rondkijken voor een Ph-metertje! En lauw water, ook een goeie tip, thanks! :wub:

 

@ homegrower1967: Ik denk het wel ja, anders kunnen ze misschien toprot krijgen, niet?

 

 

Btw, omdat de voeding er (nog!) niet was (leveranciersproblemen), krijg ik de keus om de 'Monkey Juice Coco Grow' te vervangen door DIT.

Kan deze samen met kokosgrond (coco-peat)? Kom er zelf niet echt wijs uit.. Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi xilvero,

 

die voeding is zover ik kan zien vooral gericht als magnesium voeding.

 

Heb je geen optie om bac voeding te halen of een gewone complete bloei/groeivoeding bij een andere growshop?

 

Mvg, kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, en wat schiet ik daar mee op? Dat is dus geen echte voeding? :/

Ik kan inderdaad wel gewone voeding gaan halen, moet ik deze dan in combinatie met die magnesium gebruiken?

 

Thanks! :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee magnesium voeding is als je een magnesium tekort hebt..

ik weet dat bac voeding ook geschikt is voor cocos..

maar verder heb ik er ook geen verstand van mbt cocos

 

Mvg, kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

UPDATE TIJD! :specool

 

Lekker in het zonnetje:

 

image0000brightnesscont.jpg

 

image0001brightnesscont.jpg

 

image0002brightnesscont.jpg

 

image0003brightnesscont.jpg

 

image0004layer3.jpg

 

image0006brightnesscont.jpg

 

Ik heb net nog wat bruine bolletjes onder de blaadjes gezien, ik maak er nog wel foto's van later.

 

 

~ Xilvero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Xilvero.....

 

Mooie sterke en groene plantjes heb je daar.....

 

Ik duim met je mee voor prachtige planten..... :specool

 

Veel succes....

 

Groeten Stokey..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...