Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Markiss

Kom eens kijken in mijn moestuin vol.. Ierdbeien?

Recommended Posts

Yo jongens!

 

Aangezien de katachtigen mijn vorige kweek verpest hadden ben ik gewoon opnieuw begonnen! Ik heb Ierbeien en Basic Beers van Sannie in de verduisterde propagator gepropt in turfpotjes met zaai-en stekgrond en een root riot (gelijkaardig met de oude pit pots) en daarna ingewaterd met afgezuurd water, bacteriën en in de turpotjes zitten ook nog schimmels vermengt.

Hier nog even de propagator met inhoud. Ik heb de propagator hitte stand trouwens op 3/4 gezet.

 

med_gallery_19498_7564_3871434.jpg

 

Links de Ierdbeien en rechts de Basic Beer freebees die Sannie me wist te leveren :verrygood

med_gallery_19498_7564_626651.jpg

 

De Ierdbeien heb ik een dag vroeger in de propagator gestopt dan de Beers. Vandaar dat je bij de Ierbeien al 1 ontkiemende wortel kunt zien komen! Aanschouw! Ze zit helaas wel ondersteboven.. :wave:

 

gallery_19498_7564_3526423.jpg

 

Dit is de 90 liter bak waar ik 4 Ierdbeien in ga planten met de hoop 2 mooie vrouw over te hebben. 1 om te laten staan en de andere om gewoon volledig weg te knippen tot stekken om dan Guerilla te gaan planten. Al de andere ontkiemlingen gaan ook wildgeplant worden.

 

med_gallery_19498_7564_814632.jpg

 

 

De verdedegingslinie tegen de katten is versterkt voor een volgende aanvalsgolf...

Heb de plastieken fles om door water te geven zodat ik geen water moet geven langs de toplaag trouwens veranderd met potjes. Het feit dat wortels licht verachten was me even ontglipt.

med_gallery_19498_7564_3135093.jpg

 

 

Hier trouwens mijn arsenaal tegen dipjes!

med_gallery_19498_7564_3575816.jpg

 

Update 2..

 

Ik weet het.. het is wat vroeg op elkaar maar de foto's van bovenstaande post waren al een dag of 3 oud. Vandaag heb ik nieuwe foto's genomen!

 

Toen ik vanmorgen ging kijken naar de zaailingen waren ze al mooi uitgekomen maar zochten helaas achter licht in de donkere propagator. Ik heb ze er dan ook maar onmiddelijk er uit gedaan en onder de Tneon geplaats (2 x 55watt).

 

Zie hier de Ierdbeien:

gallery_19498_7564_2895404.jpg

med_gallery_19498_7564_2990816.jpg

 

En gezien de Basic Beers wat later zijn ontkiemt is dit hun voorlopige stadia!

 

med_gallery_19498_7564_3903784.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed begin Markiss! Zal een mooi zicht zijn, in zo'n mooie bloembak. :verrygood

Ik heb ook eens van die turfpotjes gebruikt, maar die begonnen spontaan te beschimmelen aan de buitenkant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er idd goed uit, puike voorbereiding, zeker vergeleken met mezelf haha!

Heb momenteel 4x Lesotho speciaal en 5x Ierdbei gepot en ga vandaag 5x NDB ontkiemen, hoop ervan 2 vrouwelijke planten per soort over te houden en maybe nog kruisen? wieweet hahaha!

Ik ga je topic bijhouden :verrygood Goodluck!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg je markiss! Sommige van je plantjes kunnen wel een sateprikkertje gebruiken ter ondersteuning :wave:

 

Bij mij komt er ook nog wel een ierbeitje te staan dit jaar! :verrygood

 

Gr. Chaz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt de zaden verkeerd om in de root riot gezet :verrygood als ik het zo zie , je krijgt eerst wortels naar boven , in een root riot kan een zaadje niet draaien zoals in aarde dus moet je ze wel goed om er in zetten :wave:

 

Succesmet je kweek

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hay iedereen!

 

tijd voor een nieuwe update.. Kan het echt niet laten.

Er zijn enkele slachtoffers gevallen onder de kiemlingen :D Er zijn 4 overledenen.. Doodsoorzaak is onbekend voor mij. Ik gok dat het een te lage luchtvochtigheid was. Hier zie je 2 van de 4 slachtoffers.. Iemand een gokje wagen van de doodsoorzaak?

 

med_gallery_19498_7564_1947385.jpg

med_gallery_19498_7564_2979049.jpg

 

Hier staat de rest van de kiemlingen nog steeds onder de tneon. Ze tonen inmiddels al groene blaadjes in vergelijking met de vorige update. Ze zien wel paars van de stress en sommige hebben zelfs al bladproblemen.. wat in hemelsnaam doe ik mis? Ze staan in een drogere ruimte en verder (zo'n 3 meter weg van hun) staat een ventilator in het rond te blazen tegen de muur. De ventilator komt geen 1 keer in een richting te staan waar hij direct waait naar de zaailingen toe.. De temp. is ong 18c° in de kamer en ik geef ze water als de potjes echt weinig wegen met bacto en BAC wortelstimulator..

med_gallery_19498_7564_1659583.jpg

med_gallery_19498_7564_53928.jpg

 

Deze blijkt een genetische afwijking ofzo te hebben..

med_gallery_19498_7564_756379.jpg

 

vergeling aan hun fragiele blaadjes :rofl

med_gallery_19498_7564_1321186.jpg

 

med_gallery_19498_7564_920334.jpg

 

Zo.. Mijn bak staat buiten en heb mijn 4 mooiste zaailingen er in verpot. Handig die turfpotjes, ze ondervinden niks van stress zo.. Allesinds niet door het overpotten.. Ook zij hebben paarse stammetjes. Maar ze zien er allesinds als een pak beter uit nu ze buiten staan. Raar maar waar.

 

med_gallery_19498_7564_1985736.jpg

 

Heb ook van een paar een close up genomen. De uiteindelijke stand is 3 Ierdbeien en 1 basic beer in de bak.

 

med_gallery_19498_7564_3621012.jpg

med_gallery_19498_7564_2685885.jpg

Deze is wat minder qua qualiteit..

med_gallery_19498_7564_4355017.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat die overleden plantjes en die andere onder tl te droog staan te lage luchtvochtigheid. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

die overleden plantjes zien er wel heel erg verlept uit :D. Nu maar hopen dat je overige plantjes het stukken beter doen \o/. Ze zien er best netjes uit so far

Share this post


Link to post
Share on other sites

jou hele probleem is ontstaan nadat je ze volop licht gaf

de fout is dus dat je vanaf het begin er licht op moet hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou de fout leggen bij te droge grond als ik het zo bekijk

wortel zoekt naar water maar als er geen water is sterft je plantje langzaam

 

is niet erg

gewoon goed vochtig houden

sterk zaad overleeft wel :D

 

grtz angel777

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je grond de fout is :D

 

Het lijkt me potgrond, en dat is veel te zwaar en te zuur. Regelmatig gaat het in het begin goed maar de probs komen later wel. In jouw geval denk ik dat het meteen fout is gegaan..

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey! Het is gewoon simpele zaai en stekgrond nochtans :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Markiss

 

Moeten die turf potjes niet vochtig zijn ????

Worteltjes houden niet van vocht opnemende ondergronden waar ze tegenaan groeien die het vocht uit de worteltjes haalt :rofl

En zijn je turfpotjes vel een beetje vers en niet potjes die al een paar keer vochtig zijn geweest en weer opgedroogd zijn ivm met de schimmel die je had :D

Nou succes man en kweek ze

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke :D, vind het er grof uit zien voor zaai en stekgrond , maar dat zal het probleem dan niet zijn... :rofl

 

Dan lijkt het me idd te droog icm hitte. Ik heb deze lamp zelf ook en hij straalt best wat hitte uit.

Een zaailing kan best wat hitte verdragen en ook een lagere LV, maar dit icm met een te droog medium kan wel het probleem zijn... bij pas opkomende zaailingen is het belangrijk om zeker de toplaag van je aarde nat te houden, ik doe dit meestal met een plantenspuit ofzo..

 

Hopen dat het nu wat beter gaat...

 

Succes

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik sluit me aan bij knutsel en paffie,

lijkt te zuur,droog,warm.

ik denk dat je de volgende keer de bodemverwarming niet aan hoeft te zetten,

en lekker vocgtig beginnen/houden.

 

suc6 met de beertjes,

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom terug voor een nieuwe update!

 

Het is nu dag 14 sinds het ontkiemen van de zaden. Persoonlijk vind ik dat ze wat traag gaan.. Het weer zat de laatste dagen ook niet echt mee hier aan de Belgische kust. Maar de plantjes binnen doen het wel uitermate goed :whistling . Fotoz!

 

Hier zie je mijn huidige opstelling van hoe de plantjes het binnen stellen... Enkele dingen ff vlug uitleggen. Die cd's dienen om verdamping tegen te gaan van het aardoppervlak en vooral om mijn katten tegen te houden dat ze zouden beginnen graven in mijn potten. Een leuke surplus is dat er lichtweerkaatsing is.. Waarschijnlijk minimaal maar toch!

 

med_gallery_19498_7564_3846882.jpg

 

Ik weet het.. het moet warmer :vape:

med_gallery_19498_7564_1757602.jpg

 

Hier even zonder de lamp.. Moest echt wel dringend die turfpotjes laten overpotten want er kwamen wortels aan alle kanten van het potje uit! Nu zitten ze voor even goed. Heb er ook meteen perliet bij gekletst om zo niet elke dag water te moeten gaan geven. Dit was waarschijnlijk de fout die ik maakte waardoor ik enkele kiemlingen verloor :lol: Maar nu is alles beter in grotere potten en met perliet zodat ze wat buffer hebben <_< Heb er ook per pot 1 buffertablet bij begraven. Dit is idd te weinig voor de gehele pot maar het is maar voor even te voeden.

 

med_gallery_19498_7564_2132965.jpg

 

med_gallery_19498_7564_1167742.jpg

 

Genetische afwijking of gwn lelijke bladeren?

med_gallery_19498_7564_2680381.jpg

 

med_gallery_19498_7564_2286937.jpg

 

med_gallery_19498_7564_2956514.jpg

 

de achterblijvers

med_gallery_19498_7564_1311044.jpg

 

med_gallery_19498_7564_902396.jpg

 

En man die voedingsemmer is werkelijk ranzig! Heb ze dan ook vandaag ververst en schoon gemaakt. ZO zag ze er net uit:

10l water met sannies bacto en BAC wortelstimulator. Die troep op de bodem is gewoon aarde van een turfpotje er in te laten vallen met aarde na de laatste waterbeurt.

 

med_gallery_19498_7564_3301389.jpg

 

En dan nu naar buiten!

 

De bak

tn_gallery_19498_7564_2096150.jpg

 

De grootste en de mooiste Ierdbei die buiten staat :nerd

 

med_gallery_19498_7564_1051299.jpg

 

Deze was vanmorgen zodanig aan het strekken door de lage lichtintensiteit door de bewolking dat ze gewoon omgevallen is.. Heb ze met een bergje aarde weer moeten rechthelpen...

med_gallery_19498_7564_324236.jpg

 

med_gallery_19498_7564_3922325.jpg

 

Idem voor deze.. Was ook zodanig aan het strekken dat ze omviel

med_gallery_19498_7564_2764577.jpg

 

De tensiometer! Er was neerslag vannacht bij mij tuis ;)

med_gallery_19498_7564_2105795.jpg

 

Tips en commentaar altijd welkom! Kritiek ook ;) Laterz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Markiss!

 

Ziet er mooi uit hoor ik zal je zeker blijven volgen?

Heb je trouwens de plantjes gewoon overgepot met turfpotje en al?

 

Grtz!

 

Early

Share this post


Link to post
Share on other sites

begint al wat te lijken zo,

 

wel moet je opppassen met de weerkaatsing van het licht naar de onderkant van de blaadjes. zal nu niet zo een probleem zijn maar ik heb in een andere topic gelezen dat de planten heel traag groeien en hele kort op elkaar volgende internodes krijgt. hij had wellsiwaar de hele pot afgedekt met diamantfolie maar dat leek wel het probleem te zijn.

 

de CD's zitten niet echt onder de blaadjes maar je weet maar nooit.

 

heb je wel gekeken van welke muziek de dames houden, <_< straks hebben ze ook nog last van verkeerde-muziekerietus :innocent:

 

 

grtz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ earlyskunk:

 

Jup. Je hebt toch geen andere keuze? De wortels waren doorheen de turfpotrand gegroeid.

 

@ djzusie:

 

Hey! Dat van die weerkaatsing had ik ook gelezen. Weet niet meer in wie zijn verslagje het was maar ik denk dat we het over het zelfde verslagje hebben. Ik denk dat de cd's eerder het licht weg kaatsen van de planten gezien ze perfect horizontaal liggen en het licht er schuin op in valt. Daarom dat er ook geen cd's in het midden van de potten liggen. Maar moesten ze nog kortere internoden krijgen dan zou je mij niet horen klagen <_<

 

 

Ook zal ik ze nu een 4tal dagen droog laten staan om ze de wortelgroei te bevorderen zodat ze een beetje achter water zoeken! Ik hrb wel nog geen gedacht wanneer ik zou moeten beginnen voeden. Het enige wat ik nu meegeef is BAC Wortelstim.

 

Ik had ook nog een domme fout begaan. Ik had de Basic Beer gescheiden van de ierbeien door in het begin van de hele kweekervaring simpelweg een gaatje in de zijkant van het turfpotje te stekken. Nu ik ze overgepot heb heb ik er helemaal niet meer op gelet en weet ik niet meer welk soortje wat is -.- hetzij diegene die buiten in mijn plantenbak staan. :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo..

 

Het is alweer een tijdje geleden sinds de laatste update. Dit omdat ik de laptop van mijn vriendin nodig heb om fotoz up te loaden gezien ik geen kaartlezer heb.

De planten stellen het.. Goed. Niet subliem maar ook niet slecht. Ik heb vorige week ontdekt dat ik last heb van mineervliegenlarven en bladluizen. Heb er een lichte dosis Mavrik van Bayer op gespoten ter bestrijding. De plantjes van onder de lamp heb ik weggegeven aan een vriend gezien er plots een brief in de brievenbus kwam een eindje geleden van de recherche dat één van mijn ouders eens langs moest komen. Paranoia hoe ik en mijn moeder waren hebben we een vriend gebeld die alle 5 planten met een glimlach in ontvangst nam. Uiteindelijk bleek het totaal niet voor de planten te zijn (zoals natuurlijk verwacht in ons achterhoofd) Zo... genoeg gezever, PICTURES!

 

Zo dit is mijn bak hoe ze er nu bij staat. Ze zijn al een groot stuk de lucht in gegaan omdat het de laatste dagen redelijk bewolkt was met strekking als gevolg

 

med_gallery_19498_7564_1875150.jpg

 

even een bovenaanzicht

 

gallery_19498_7564_2205951.jpg

 

med_gallery_19498_7564_3576180.jpg

 

Hier zie je wat de mineervlieglarven aanrichten :D Heb ook wat lavameel over de planten gestrooid vandaar de grijze plekken op de bladeren. Op de doos stond er dat het beschermend werkt tegen parasieten dus waarom ook niet.

 

med_gallery_19498_7564_3523853.jpg

 

De planten beginnen al aan hun voorbloei.. Of was het nu voorgroei dat het heette? Hier zie je al de geslachtsvorming van de grootste plant. Ik ben 75% zeker dat het een vrouwtje is! Iemand een andere mening?

 

med_gallery_19498_7564_1391781.jpg

 

Hier plant 2 die overigens ook volgens mij een vrouwtje zal zijn

 

med_gallery_19498_7564_106055.jpg

 

De derde en kleinste plant veronderstel ik dat het een mannetje is.. Als ik het zeker weet en beter kan zien zal ik ze meteen omhakken

 

med_gallery_19498_7564_69361.jpg

 

Hier een foto om de dikte van de stam wat te kunnen inschatten. Ik zit in een redelijk omsloten omgeving dus veel wind is er niet echt. Wel briesjes maar zeker geen rukwinden ofzo

 

med_gallery_19498_7564_345170.jpg

 

En als laatste een zij aanzicht van de kleinste plant & buren!

 

med_gallery_19498_7564_3231748.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ookal heb ik nog niet heel veel verstand van kweken, die ierdbei plantjes zien er goed uit ! (op de beestenaanval na :D)

Vergelijkbaar met de mijne, alleen zijn die van jou al een stadiumpje verder :(

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar het groei/bloeigedeelte.. wanneer kun je nou echt zeggen of het mannetjes/vrouwtjes zijn? Ik herken namelijk ook in jouw plaatjes nog geen echte geslachtsvorming!

Kzal je kweek bijhouden, leuke foto'! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow, die zien er echt wel lekker gezond uit.....

Ze zijn in ieder geval al lekker groot.

Ken je van die van mij niet zeggen....

 

Succes..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Rzoe

 

Ik denk dat ik het binnen een week maximum 2 weken 100% zeker ga zijn welk geslacht ze hebben. Ik wacht tot wanneer ik de stuifmeeldraden kan zien van het vrouwtje voor ik luidkeels roep dat het een vrouwtje is. Ik leid nu het geslacht gewoon af aan de vorm er van. Is het eerder bolvormig dan gok ik op een mannetje en is het eerder lang gerekt en bestaande uit 2 mini blaadjes (die dan samen een kelk vormen) dan veronderstel ik dat er een grote kans dat er een stuifmeeldraad uit zal komen.

 

Zijn er trouwens mensen die niet akkoord zijn met mijn gok naar de geslachten van de planten?

 

@ Oldstokey

 

Bedankt man!

 

 

 

Btw.. Op de 2de foto van mijn vorige post (bovenaanzichtfoto) kun je duidelijk zien dat er een verschil is qua bladstructuur. De rechtse is duidelijk verschillend van de linkse planten. In het begin van de kweek heb ik de basic beers en de ierbeien niet gemarkeerd met als gevolg dat ik niet meer weet welke plant wat is. Kan er iemand mij zeggen welke plant de rechtse is ? Ze heeft dunnere bladeren dus vermoed ik meer een sativa fenotype maar de basic beers waren freebees en zijn nu verlopen met als gevolg dat ik er geen info meer kan over vinden op sannies site en dus kan ik ook niet het Sativa/indica percentage zien... Kan er iemand helpen?

 

Alvast bedankt!

 

Markiss

Share this post


Link to post
Share on other sites

dag kiesje

 

alles goe met jou en de bitches ?

zoals ik zie op de foto's gaat het niet slecht é <_<

wnr heb je gedaan met de examens ?

dan kunnen we eens onze dochters aan elkaar voorstellen :rofl

tjow é kiesje en groetjes aan tawny x

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...