Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Herman1964

Nieuw te bouwen hok

Recommended Posts

Hallo growers,

 

Ik heb naar mijn idee alle relevante componenten bij elkaar gezocht om mijn hok in te richten.

Graag krijg ik kritieken of aanvullende tips om mijn plan tot een goed einde te brengen.

Vooral voor wat betreft de afzuiging weet ik niet zeker of ik goed zit.

 

Het hok bevindt zich zoals omschreven onder het maaiveld in een kelder en word in deze

kelder gebouwd van een soort prefab koelcelwanden. De afmetingen zijn ongeveer 5,5 meter breed

en 3,5 meter diep. Er zal tussen de kelderwanden (30 cm gewapend beton) en de wanden van

het hok minstens 10 centimeter ruimte gelaten worden. Boven de kelder zijn 3 volledige verdiepingen.

De kelder bevind zich midden onder het pand. Het is de bedoeling het redelijk definitief te maken

dus tips om het hok verder zo onopvallend mogelijk te maken zijn natuurlijk altijd welkom.

 

Het hok als omschreven zal worden opgedeelt in 2 kleinere hokjes die om en om gaan draaien.

Dit omdat ik niet meer dan 2 x 600 watt tegelijk aan wil hebben. Er zullen dus 4 x 600 watt lampen

opgehangen worden voor ongeveer 50 a 60 planten. Ik besef me ter dege dat dit kosten met zich

meebrengt omdat ik veel dingen dubbel moet aanschaffen maar het geeft me een veiliger gevoel.

 

Een bouwverslag zal volgen maar de kelder is pas na de zomer beschikbaar en zo heb ik mooi tijd

om onderstaande onderdelen bij elkaar te zoeken.

 

Geld speelt in deze niet de grootste rol, ik wil het gewoon goed hebben dus al er componenten op

de lijst staan die kunnen worden vervangen door betere (lees: veiligere) onderdelen roept u maar!

 

Voorlopige planning:

 

gallery_21376_7608_17828.jpg

 

Componenten:

 

Constructie

 

Aantal Eenheid Omschrijving Prijs:

 

100 M² Zwart/Wit Folie € 126,00

12 M² Vijverfolie € 44,63

10 Meter Schakelketting € 6,00

 

Verlichting

 

Aantal Eenheid Omschrijving Prijs:

 

4 Stuks Ajust-a-Wing Medium Fitting Hitteschild € 460,00

4 Stuks Lumatek 600 Watt E-vsa Ballast € 720,00

8 Stuks Philips T son plus € 196,56

4 Stuks Easy Roller set € 29,72

 

Irrigatie

 

Aantal Eenheid Omschrijving Prijs:

 

10 Meter Thyleenslang € 7,00

6 Stuks PE Knie 25x25 € 21,30

4 Stuks PE T-stuk € 18,80

2 Stuks PE Filter € 24,40

4 Stuks PE Kraan € 6,48

60 Stuks Rayjet € 49,80

2 Stuks Dompelpomp DAB € 211,20

2 Stuks Voedingsvat 275 liter € 119,80

2 Stuks Resevoir verwarmer 200 watt € 57,00

Klimaat

 

Aantal Eenheid Omschrijving Prijs:

 

2 Stuks Carboriginal Filter 2000 m³ 200 mm flens € 460,00

2 Stuks Torin in Box 1500 m³ 200 mm flens afvoer € 550,00

2 Stuks Torin in Box 1000 m³ 200 mm flens aanvoer € 536,00

2 Stuks Geluidsdemper 200 mm 66 cm lang € 106,00

20 Meter Akoestische slang 203 mm € 224,00

 

Besturing

 

Aantal Eenheid Omschrijving Prijs:

 

2 Stuks Evolution Digital Temperature Controller € 434,00

2 Stuks Secondentimer Davin 101D Timer € 285,60

2 Stuks Voorschakelapperaat 2x600 Watt Davin DV12 € 124,00

 

Controle

 

Aantal Eenheid Omschrijving Prijs:

 

1 Stuks Hanna PH meter € 96,00

1 Stuks Hanna EC meter € 106,60

8 Stuks Blumat TensioMeter € 311,76

4 Stuks Thermo/Hygro Meter € 60,92

7 Stuks Automatische Blussers 3 KG € 499,80

 

Totaal: € 5.893,37

 

Alvast bedankt voor de interesse!

 

 

Groeten,

 

Herman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Dat was meer voor mijn eigen planning en had er niet aan gedacht om ze weg te halen.

Het was geenzins de bedoeling om 'dik' te doen of iets dergelijks.

Kan zo ook geen bezwaren bedenken om ze weg te halen maar als dat gewenst is hoor ik het wel.

 

 

Groeten,

 

Herman

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo dan dat is aardig wat voor 4 lampjes .

 

zonder gein goed spul heb je gekozen succes maar

 

 

gr damian

 

wat was je vraag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even terzijde, wat je wilt gaan aanschaffen.

 

Het is veel makkelijker als je voedingsvaten buiten je hok staan,...... Zo kun je ze op elk tijdstip van de dag vullen/klaar of aan zetten.

De toegangsdeur van je lichtsluis, gaat zo een probleem geven......Deze moet naar buiten open gaan, (wil dan ook dicht gezogen worden)

Als de mogelijkheid er is, zou ik de lichtsluis buiten de ruimte plaatsen,....dit scheelt je heel veel ruimte. (120x120cm sluis, is een prima maat)

Je wilt met 2 losse schakelklokken werken?,.....je hebt dus 2 groepen volledig vrij (voor elk hok 1) ?

 

Verder klopt de verhouding van je tekening voor geen meter, je kunt de planten beter langs de onderste wand neerzetten :lol:

 

med_gallery_9381_2898_16199.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_7713_519_29752.jpg

 

dat zou ik net wat anders doen,

het halletje is de longen van je kweekruimtes.

vsa's aan het begin,

voedingsvat aan het einde,

werktafel met potjes eronder,

en kastjes erboven.

Alle lucht komt in de hal binnen,

wordt er verwarmd of afgekoeld,

en daarna je hok in te gaan.

 

Ik mis 1 omschrijving van:

je doel.

Op deze manier kun je alleen bloeien of groot groeien en dan bloeien,

er is geen voorgroei,moederruimte etc.

je moet eerst inschatten hoe je met de planten bezig wilt zijn,

Als je toch wilt gaan ontkiemen etc, zou ik het halletje iets groter maken,

om hier nog een kastje in kwijt te raken.

 

Een prachtige ruimte voor een minilab...

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op zo een mooie plek zou ik wat meer neerzetten! Het is toch een bedrijfspand? Kan je makkelijk 2x 4x600 ophangen en zeker met de maten die je opgeeft. Komt niemand achter. Verder geef je veeeel geld uit aan 4x 600w :lol:

 

Plan klinkt goed verder.

 

Vertel eens wat je doel is, wat wil je aan gewicht bereiken? Sommige mensen hebben voor bijv 5 kg 16 lampen nodig terwijl andere het met 8 doen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weedo deed niet goed lezen :-)

 

Brandblussers was mijn advies maar je hebt ze al!

Verder zou ik nog overwegen een voorgroeihok op tl buizen te maken, tenzij je zonder groeiperiode wilt kweken.

 

Al met al een zeer goede setup in mijn ogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

@Demian: Ik besef me ter dege dat het aardig wat is voor 4 lampjes, maar de extra kosten zullen na de eerste goede kweek er weer uit zijn en ik wil koste wat het kost

een veilig hok. Niet alleen wat detectie betreft maar ook wat materiaal betreft. Mijn vraag was eigelijk of mijn plan een beetje in orde was, qua materiaal en opstelling

 

@Bram: Ik heb 3 groepen vrij beschikbaar dus dat zou genoeg moeten zijn. De deur zal inderdaad naar buiten toe open moeten gaan, dat zijn kritieken waar ik wat mee kan.

Ook de opstelling zoals jij aangeeft is mogelijk en zo zal er idd praktischer gewerkt kunnen worden. Over de voedingsvaten, handiger is het misschien wel om ze er buiten neer

te zetten maar dan zou ik de aangegeven ruimte nog een keer moeten opdelen of de luchtsluis groter maken en ze daar neer zetten. Daar zal ik nog verder over moeten tobben.

 

@Weedo: De tussenruimte zou een mooie werkruimte zijn maar dan hou ik wat weinig ruimte over om in het bos te kunnen spelen.

 

@leuke Hobby: Ik wil op deze plek absoluut niet meer dan 4 x 600 watt daar het geen bedrijfsruimte is. Wat ik aan gewicht wil bereiken...10 kilo droog natuurlijk :o . Zonder gekheid

als ik het kweken een beetje in de vingers krijg hoop ik redelijk constant tussen de 0,6 n 0,8 gram per watt te kunnen draaien. Eerst maar eens zorgen dat ik met vrouwen leer omgaan :lol:

 

@Iedereen: Zou het mogelijk zijn om een voorgroeikastje in één of beide bloeihokken te maken of geeft dat problemen ivm temperatuur etc?

 

Bedankt zover!

 

Groeten,

 

Herman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga me hier niet mee inmengen want ik word al geil als ik je ruimte zie laat. Staan de spullen.

 

Wat betreft je voorgroei ruimte he, dat hoeft niet zo groot te zijn, want je gaat om en om draaien als ik het goed heb.

Dan zou ik er 2weken tussen laten zitten en die klein moppies in 1l potjes voor groeien.

Die zijn maar 11x11cm als ik het goed heb, Die ruimte hoeft maar een com of 60 hoog te zin en en dan goeie tl,s of spectrum reflex boven knallen en na 2 weken blaken ze van gezondheid.

 

 

Ge Ert

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zou het mogelijk zijn om een voorgroeikastje in één of beide bloeihokken te maken of geeft dat problemen ivm temperatuur etc?

 

De temperatuur zal niet echt een probleem zijn, het verschil in licht cyclus wel. :lol:

Als je echt een apart voorgroei hok erbij wilt, dan zou ik voor de opstelling van weetje gaan.

 

gallery_9381_2898_73076.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Herman,

 

Mooi idee...zo te zien een project dat een lange periode gaat draaien.

Ik las dat je maar 2x600w per keer wilt laten branden...waarom geen 3x400watt?je hebt de de ruimte..zonde als je die niet benut tenzij je nog een tango wil dansen op de dansvloer die je over hebt.

Maar aan je materiaal te zien heb je er wel over nagedacht.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Ik zie het meeste in de tekening van weetje/bbb op het moment.

 

@Schenkie: Ik zou er ook 3 x 400 watt boven kunnen hangen. Maar volgens mij ga je er dan in gewicht toch niet enorm op vooruit? Of zit ik nu helemaal mis? Meer planten maar minder opbrengst per plant toch?

 

Groeten,

 

Herman

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Herman,

 

Opbrengst per m2.....als je met 2x600wlampen 2x1m belicht of met 3x400w 3x1m.

Aangezien je niet boven de 1200w uit wil komen is meer opp met 3x400w in mijn ogen interresanter.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Dat zal ook heus wel en ik vind het ook prima hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik wil geen hok met 20 lampen.

Ik wil gewoon een superveilig (in alle opzichten) hokkie waar ik lang plezier van kan hebben.

Wat het allemaal kost komt bij mij op de laatste plaats.

 

Groet,

 

Herman

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed bezig herman,

 

enne 5 rooie vind ik nog wel te doen..

 

haha ik waas bijna 1500 euri kwijt voor mijn 1x 600W kast en die is nog niet eens zo super high tech.

 

goedkoop is duurkoop, en zoals je al zei het is een definitief hok en daar ga je niet op bezuinigen toch?

 

keep it up, reuze interessant.

 

gr

 

BK

 

ps1 Een groeikast is superhandig en dat zal je vele weken voorgroeien besparen die je normaal in je bloeihok moet doen.

 

ps2 Laat die prijzen er maar gewoon bij staan hoor, prijzen van materiaal is echt niet erg volgens mij.

En zo weten wij gelijk wat het prijskaartje is van een goed en veilig hok :cry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, dat zal in ieder geval een mooi hok worden. Het kost wel wat, maar dan heb je ook wel wat.

Wanneer begin je te bouwen, en mogen we dat ook volgen dan? Bouwen van hokjes zijn de helft van de fun. :cry

Share this post


Link to post
Share on other sites
VOOR € 5.893,37 BOUW IK EEN HOK VAN 20 LAMPEM :cry

 

@Bolf,

 

Laat maar eens zien dan.... :rofl

 

@Herman,

 

Beter safe than sorry...veiligheid boven alles!!

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik begin pas aan het einde van de zomer of iets later misschien nog wel pas met de bouw van dit hok.

Van het hele gebeuren zal ik foto's maken en deze plaatsen bij de bouwverslagen.

Tot die tijd heb ik mooi de kans om mijn kennis op peil te brengen hier op het forum, ik heb jammer genoeg niet in Wageningen gestudeerd.

Ook alle artikelen op de lijst zullen zo mooi gespreid gekocht kunnen worden zodat de vrouw niet afgunstig word :cry

Het hok zal ook van een voorgroeiruimte/kast worden voorzien omdat je gewoon haast niet om de voordelen daarvan heen kunt.

 

Ben zelfs nog een beetje opzoek geweest naar mogelijkheden om terug te lever aan het net met zonnepanelen of windmolentje maar dat

lijkt me met de huidige technieken/prijsen redelijk kansloos.

 

Groeten,

 

Herman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herman, ik kan me helemaal in je vinden!!

Ik zit met globaal dezelfde zaken, los van het feit dat ik maar de helft van de ruimte tot mijn beschikking heb.

Omdat jij ook onder maaiveld zit, vroeg ik me af of DWC ook geen optie voor jou is.

Om steeds heen en weer te buffelen met grond, kun je je beperken tot een vat en vloeistoffen met voedingstoffen laten circuleren. Mr Dunhill is weggeparanoidiseerd wat wel jammer is. Hij had leuke tips en machtige verslagen! :cry

 

Misschien nog een idee voor je loopruimte, hoewel je wat ruimer zit dan ik. Ik maak een wand over 50cm schuifbaar zodat ik mijn loopruimte kan verschuiven van vertrek 1 naar vertrek 2.

Als ik loopruimte nodig heb in ruim 1, schuif ik de wand naar vertrek 2.

 

Verder is het handig om je warmte uit vertrek 1, waar de lampen branden, naar vertrek 2 te zuigen om daar de boel op temperatuur te houden. Als je dáár de afzuiging aan hebt trekt de warme lucht over de plantjes in het donker weg. :rofl

 

Je boodschappenlijst herken ik ook wel!

De doehetzelf bouwmarkt heeft een goeie klant aan me! :rofl

 

Die prijslijst is wel handig om een idee van de kosten te krijgen.

Er staan veel prijzen in van zaken die ik nog niet had.

Share this post


Link to post
Share on other sites

verplaatst naar bouwdoos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

al vorderingen ?

 

Ben ook van plan te gaan starten binnekort met 4 x 600

 

Alleen hoop ik dat mijn kosten plaatje iets anders uitpakt...

 

kwa afzuiging zit je wel heeeeel erg ruim vind ik maar dat is meer voordeel als nadeel

 

Succes

 

laters Da dende

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...