Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Torsti

28 Super Shiva onder 540Watt T5-Buizen

Recommended Posts

Hoi Gegee,

Ik ben blij dat je niet boos bent op mij.

Voor de echte broodkweeker is de verlichting zoals ik ze nu gebruik geen optie. Dat is duidelijk.

Van de UV-C Buizen radt ik af:

Deze buizen zijn voor desinfectie-doeleinden gemaakt.

Deze buizen hebben geen coating an de binnenwand. Deze zorgt voor de kleur.

Ze worden gebruikt in de medische wereld voor desinfectie van apperatur.

Levende organismen worden hiermee gedoodt.

Onze planten kunnen er niet tegen, en wij ook niet. Het kan voor huid-****r zorgen.

 

Hoe gaat het met jouw orchidee in het hookie, bloeit ze al?

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uhuh.. ik wou ff bepaalde dingen niet noemen..

Ik bedoel ook niet de UV-C ( dit wordt idd voor drainontsmetting gebruikt, watergeef systeem in grootgebruik )

Natuurlijk ben ik niet boos op jouw hahaha want denk je !

Ik ben zelfs nog een persoon omdat wij zo leuk discusseren ik jouw een sampletje toe ga sturen wanneer mijn kweekie finito is

We zijn allemaal gezellig bezig met het zelfde, er is geen competitie of strijd..

We discusseren alleen, en 2 verschillende meningen zijn goed.. zo vind je nog meer uit.

 

Nee maar ik dacht, mischien zijn er ook nog andere kleuren in deze soort buizen ( zou wel moeten naar mijn idee ).

 

Hahah mijn orchidee bloeit nu al 3 maanden :P

En hij maakt zijscheuten als een gek..

 

En het grappige is, dit vanaf het begin zonder water :D:P

Ja mijn andere 5 zijn gierig om hun voedsel hehe..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, Gegee,

Sorry, ik moest effe weg, familie-lunch, bij ons op zondag een must.

Bedankt voor het aanbod met het sampeltje, maar het ergste is, ik rook geen wiet. :P

Maar wij doen het andersom.

 

De T5-buizen zijn in Aquarium-winkel zelfs in puur blauw te krijgen. (marine blue t5 en sylvania aquastar)

gallery_5351_7399_4416.gif

Hier is het kleurenspectrum van de Sylvania, de marine blue geeft alleen blauw licht.

Toch nog iets gevonden:

gallery_5351_7538_6906.jpg

Ik weet niet of men hiermee kweeken kan.

Maar deze buizen zijn zo duur, dat ik deze niet ga uitproberen. De Marine T5 kost meer dan €40 !

 

Ik verwissel inderdaad de buizen tijden een kweek. Met mijn vroegere opzet ben ik met de kleur 833 van start gegaan (meteen 12/12), zodra de groei eruit is, worden buizen met de kleur 827 ingezet.

Deze keer moest ik met 830 beginnen, omdat 827 niet te krijgen was. De volgende ronde ga ik weer met 833 starten en na de groei op 827 omschakeln.

Ik probeer dus geen middenweg maar probeer voor de levensphasen van de plant het optimale licht intezetten.

Wij hebben niet zo en groot kleuren-spectrum, zoals de HPS SonT-Pia e.d..

 

Als je in de licht-topic van Stijllos kijkt ( bericht 34 van Solomine) dan zou je zien, dat het mischien niet verkeerd is om tijdens de wisseling van groei naar bloei ook de lampen te vervangen.

Ik heb toen met de SonT-PIA 600 de groei en de bloei gedraaid, maar toen was men ook nog niet zo veer als vandag. :D

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jow torsti !

 

Hahaha geen wiet roke !:D Naja houw ik weer een sticky extra over :P

 

En over die marine blauwe lampen, als je de kleur code weet zou je het kunnen na gaan..

Maar inprincipe valt onder elke licht ( tenzij er te veel slechte uv stralen inzitten ) gekweekt worden.

Alleen de groei en bloei hangt per plant sterk af van het spectrum van het licht zoals je zelf weet.

Dus stel je hangt in de groei ( gewoon voorbeeld op 10 buisjes ) 4 x marine blauw, 4 x cool white en 2 x het roodst wat er te verkrijgen is.. denk ik dat die naar mijn idee wel lekker groeit.. ( precies weet ik het ook niet, want dan moet je een spectrum schema er bij hebben en al de kleur codes van de lampen ).

En in de bloei 4 x Cool White, 4 x Warm white en dan 2 x het roodst wat er is..

 

Maarja, dit is voor mijn doel te veel om te teste..

En dit is eigenlijk het zelfde wat wildplant nu test, alleen dan met led ( wat overigens ook heeeel intressant is als ik de test van wildplant bekijk ).

 

Ik heb mijn kruide net weer voeding gegeven ( dit keer 7 ml ) de PH kwam opzo'n 5.5 a 6.5 ( nauwkeuriger kan ik niet snuffelen maar als hij hier tussenblijft schommelen vind ik het goed ! :) ).

 

Alleen een vraagje, weet jij toevallig hoe ik me grond waardes kan controleren met mij aquarium setje ?

 

Groetee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Gegee,

Ik had net iets gevonden, dus de laatste reply is aangepast.

 

Er bestaat een sticky, opwaarderen van grond, (Ergens in de info) dar wordt het bestemmen van de ph-waarde van de grond beschreven. Oplossing maken van de grond en darna de ph-waarde bestemmen. Met een aquarium setje wordt hierbij niets.

 

Info over opname van voeding:

gallery_5351_7538_34026.jpg

 

Hier zie je, dat het optimum voor de opname van voedingsstoffen in aarde ph 6,5 is. De GS-aarde heeft meestal een ph-waarde van 5,5, met het voedingswater haal je deze waarde iets omhoog. Dus jij zit met een ph6,5 goed.

Geef je normaal drinkwater (kan tot ph 8 hebben) verbruik je de buffer van de aarde en de voedingsstoffen worden niet meer opgenomen.

 

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx torsti !

 

Ik ga hem rond de 6.0 a 7.0 gooien.. ( omdat mijne niet geijkt is ga ik uit van een gemiddelde.. )

En gooi hem 1 x in de week op 5.5 a 6.5...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Medekweekers,

De 7. week bloei zit erop. ondanks het uitvallen van de 2 TL en het fixen ervan is de week redelijk goed verloopen.

Dus vanaf nu: Week 8 :P

 

gallery_5351_7582_1075214.jpg

 

gallery_5351_7582_2173712.jpg

 

gallery_5351_7582_1838949.jpg

 

gallery_5351_7582_2037680.jpg

 

gallery_5351_7582_251913.jpg

 

De eersten bladeren zijn al an het vergeelen, maar dat kan ook door de schuifdeur komen. In de diepte van deze jungle is de donkergroene kleur nog vollop anwezig. De ondersten kleine bladjes laaten nu los.

Voor de rest zijn de planten nog gezond en doen wat ze moeten doen.

Ook zijn er al de eersten bruine haartjes gespot.

De planten worden nu topzwaar, zij beginnen an elkaar te leunen.

Naja, nog maximal vijf weken te gaan. :D

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekkkeerrr torst!

Dit wordt een lekker wietje zo te zien..

Alleen zie ik wel dat je meerendeels kleinere toppen gaat krijgen dan hoofdtoppen ( nouw hoeft dat je opbrengst natuurlijk niet te verpeste )

Ga je van het blad afval hasj maken ?

Zo ja, isolator ?

 

Gr!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Gegee,

Met de grote van de topjes vallt het nog reuze mee. In de overzicht kijk je tegen een front van 1 meter breed aan.

Maar dat is ook mijn bewuste keuze geweest, niet toppen, scroggen of dieven.

Ik heb vanochtend nog een beetje rondgeneust in het infogedeelte van het forum.

De plantjes hebben stikstoff-tekort, dus vanaf de volgende keer moet ik meer bijvoeden.

 

Met de bladafval: Ik heb een bubbleator. Maar ik maak het afhankelijk hoevel Bladafval het waard is om het te doen. De keuken is darna zeiknat, ik moet ijsklontjes maken en de heele werk daromhen.

 

Ik zie het wel. Anders vries ik het in.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey torst!

 

Ik wil zelf ook zo'n dingen hebben :lol:

Ik maak nu hasj door middel van het grove werk met een speaker zeef en daarna een was droogmachine stoffilter voor het fijne werk..

De hasj die hier af komt is extreem puur op een of andere manier, maar zoiezo verslaat het die bubbelator nooit !

 

Ja ik denk dat de mijne ook aan een stikstof te kort lijde, de onderste bladeren worden langzaam heel geel..

Wat me opvalt, het gele plantje heeft zichzelf herstelt.. Volledig!

Maar ik denk ook een stikstof tekort..

Ben al bezig met iets meer voeding geven ( ook om de ph wat naar beneden te brengen ).

 

Gr!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Tostie echt gaaf man die 540watt tl kast van je :lol: , ben benieuwd wat je eraf gaat halen.....

Zeker jammer dat je niet bent gaan scroggen, misschien wat voor de volgende keer met 4 a 5 planten??

Dan kan je echt wel een gruwelijk toppen veldje kweken hoor, dat gaat echt mooi onder een TL zie ander TL topics..

Veel succes verder, blijf je volgen :o

Gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Smokey,

 

Mij reactie van gisteren:

"Hi Gegee,

Met de grote van de topjes vallt het nog reuze mee. In de overzicht kijk je tegen een front van 1 meter breed aan.

Maar dat is ook mijn bewuste keuze geweest, niet toppen, scroggen of dieven."

 

Op deze opmerking had ik al eerder gereageerd gehad: Ik heb nu de optie om de planten omtezetten voor een egaal veldje en bij ziektes en ongediertebevall kan ik de planten beter behandelen.

 

Maar mischien komt in het najaar iets anders. Eind van de week bekom ik mijn nieuwe kast, darna nadenken, knutselen en in september komt een nieuwe / andere ronde. :lol:

 

Effe pesten: Temp met lampen 25° :o

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torst!

 

Jij brengt mij op een idee.. :lol:

Kon er zelf ook wel opkomen, maar ik las je bericht en dacht :

 

Na deze kweek haal ik de HPS weg voor de zomer tijd, en grow ik gewoon onder die TL..

Mischien iets/veel minder opbrengst, maar toch wil ook wel ervaren hoe TL is..

En dan ga ik wel scroggen.

 

Maar inderdaad, zonder scrog zijn ziektes iets makkelijker te behandelen!

 

Het ga je goed!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Medekwekers,

Het was warm vandag, de meiden hadden het mollig warm met 24°C. (Lampen uit natuurlijk)

Naar het hard zweten vandag is het alweer zoveer geweest: Natte-Voeten-Dag, de meiden mogen vanavond hun voeten wassen en ik gebruik de mogelijkheid voor een foto-update.

 

Ik ben tot nu toe echt niet ontevreden over de prestaties van de dames en de T5-buizen. :lol:

 

gallery_5351_7582_1443386.jpg

 

gallery_5351_7582_242771.jpg

 

gallery_5351_7582_1206737.jpg

 

gallery_5351_7582_402111.jpg

 

De bladeren verliezen nu al wat an kracht, het lijkt op stickstoff-tekort, darom heb ik vanavond de voeding bijgestellt.

Op 20 ltr water bekomen zij nu 40 ml Alga-bloei en 20 ml Green-Sensation.

Ik hoop, dat de meiden nog een beetje volhouden. :o

Mischien wordt de ronde toch niet zo slecht.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nog een lekkere brok hasj van dat bladafval! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Flipkip,

eerst maar tot an de oogst komen, er kan nog van alles gebeuren. :lol:

Bubbleator staat klaar!

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Medekwekers,

vandag een kleine fotoupdate: :D

 

gallery_5351_7582_1496965.jpg

 

gallery_5351_7582_201313.jpg

 

gallery_5351_7582_1393025.jpg

 

gallery_5351_7582_628552.jpg

 

gallery_5351_7582_1997952.jpg

 

gallery_5351_7582_1230197.jpg

 

De meiden gaan verder met de bloei en de haartjes worden inmiddels bruin.

Heel vaak gaat het afbloeien onder TL´s sneller dan met HPS.

Warom? Ik weet het niet.

Ik probeer de meiden zo lang mogelijk in leven te laten. Zolang er geen toprot of iets anders opduikt mogen ze blijven staan.

 

De eerste verandering voor de volgende ronde is al een feit. Ik heb vandag mijn nieuwe kast bij G-Tools in Weesp opgehaald. Het is een op maat gemaakte kast met de afmetingen 180 hoog x 130 breed en 80 diep. :lol:

De kast is helemal leeg en moet nog worden opgebouwd.

Maar dat kan pas naar deze ronde.

 

Vragen? Opmerkingen? Alles is welkom! :o

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey torstie ziet er smakelijk uit maar wel vreemd dat die haren al bruin worden :lol:

hoeveel dagen staan ze op 12 uur? Hebben de toppen bovenin het ook?

Ben benieuwd naar je nieuwe kast, Gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi smokey,

ze staan vandag 56 dagen in de bloei.

Normaal ben ik met deze soort altijd een week eerder klaar, i.p.v. 12 weken zijn ze naar 11 weken oogstrijp geweest.

Maar dit gaat nu echt te snel. Ik heb het gevoel, dat ik na 10 weken al klaar ben.

De voorige rondes heb ik met 252 watt an TL´s gekweekt. En nu met het dubbele.

Zou dat het zijn? Ik weet het niet.

Ik ben heel benieuwed hoe de opbrengst zou zijn als ze naar 10 weken al klaar zijn.

 

De nieuwe kast: Wat het wordt hou ik nog effe voor mij. Mischien komt er een bouwtopic.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heel vaak gaat het afbloeien onder TL´s sneller dan met HPS.

Warom? Ik weet het niet.

 

Groetjes Torsten

 

 

Ander spectrum. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Wildplant,

Dat dacht ik ook: De verschill tussen de HPS en TL ontstaat door het andere ( betere?) spectrum.

 

Maar nu: TL tegen TL, hetzelfde spectrum, maar 3x zoveel lumen.

En nog twee weken sneller klaar? :lol:

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

Ziet er allemaal zeer mooi en smakelijk uit

de tl kweek doet het goed :lol:

grtz

dieselke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dieselke,

dank je wel.

Ik ben tot nu toe niet ontevreden over de verloop.

 

Maar, het blijft afwachten, wat het resultaat wordt.

Het is een testronde. Zo als het nu eruitziet, heb ik mijn weg gevonden.

Ik denk ik blijv bij de T5.

 

Groetels Torsten

 

 

(Ik volg jouw topic stiekem)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg mooi man. Ik heb op icmag een hele kelder met die dingen gezien. met een NFT flow systeempje erbij, hartstikke laag. Die gast had twee lagen boven elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi OG,

Je kan inderdaad met deze opzet in twee lagen teelen. Omdat je veel minder warmte produceert kan je de hoogte makkelijk op 1,2 mtr houden en zo de twee lagen realiseeren.

Dan wordt het ook voor de commerciele kweker interessant.

 

Als het dan ook nog zo snel gaat, dat je een langbloeier twee weken eerder klaar heb, dan wordt het helemal mooi.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...