Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Torsti

28 Super Shiva onder 540Watt T5-Buizen

Recommended Posts

Beste Medekweekers,

helaas wordt het geen kweekverslag vanaf het begin, ik zit nu in de 5. week bloei, en ik heb nog 7.weken te gaan.

Tot nu toe is er nog geen kweekverslag met T5 -buizen. Dus will ik jullie laten zien, hoe het onder de T5´s gaat.

 

Op 28-02 heb ik 28 mooie stekkies mogen ontvangen. Deze zijn gepoot in 3 ltr potten met Plagron Light-Mix.

Ik gebruik de voedingslijn van Plagron en zuur het water tot een ph-waarde van 6,2 af. De plantjes mogen woensdag en zondag hun voeten badderen. Ik geef van onderen water.

 

De kast is een omgebouwde G-Kit 600, met de inzet van de T5-buizen moest ik hem nog een keer ombouwen(Buizen waren te lang) :oeps .

Er hangen nu 10 T5-buizen 54 Watt High Output met Arcadia-reflectoren boven de planten. Zij geven een oogverblindend licht. Kleur-Kode nu: 827 (Warm-wit)

 

11-03: Inside the G-Kit

gallery_5351_7399_1584293.jpg

 

Water geven

gallery_5351_7399_74292.jpg

 

T5-Buizen met reflectoren

gallery_5351_7399_76876.jpg

 

Worteltjes zonder doppertjes

gallery_5351_7399_94055.jpg

 

Groen (en gezond)

gallery_5351_7399_95587.jpg

 

Wit (en stinkend ;) )

gallery_5351_7399_1438313.jpg

gallery_5351_7399_85259.jpg

 

20 cm beneden de T5

gallery_5351_7399_1710905.jpg

 

Brandwonden door de T5 :)

gallery_5351_7399_493947.jpg

 

Het Weer vandag: Natte voetjes

gallery_5351_7399_1341123.jpg

 

Jammer van de brandwonden, maar de planten zijn s´nachts tot 8 cm gegroeid. Dat was niet te voorzien.

 

Jullie mogen kommentaar geven

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Torsti !

 

Ziet er tof uit man die 10 x t5ies..

Het gaat ook super zo te zien..

 

Maar is dit na 4 ½ week 12/12 ?

 

En mooi eb en vloed systeempje..

Is die ''computer gestuurd'' ?

 

Growsee !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Gegee,

Yes, 4 1/2 week op 12/12. Deze Super Shiva is een langbloeier. 12 weeken minimal. De stekken zijn meteen naar het poten op 12 / 12 gegaan.

Helaas had ik in het begin niet de kleur, welke ik wilde hebben. Dardoor zijn de planten zo omhoog gekomen. Normaliter probeer ik de planten op 40 t/m 50 cm te houden, maar nu zijn ze 70.

 

Het eb-vloed-systeem:

Ik ben de computer :verrygood . Vanavond met 18 ltr voeding naar boven gestapt en vie de slang de deense bodem gevullt.

3 uur later heb ik het overtollige water via een slangetje an de onderkant wer teruglaten lopen.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torstii !!

 

Goedenmorgen maar weer..

Ha je eb en vloed systeempje is wel super hoor, heel handig..

Denk dat ik ook maar is ga kijken voor zoiets.

 

Ja ik dacht al dat je plantjes sativa's waren, want indicatjes gaan redelijk snel in de bloei onder 12/12..

Ik denk dat die van mij volgende week gaan beginnen..

Laten we nog ff hope van niet, kenne ze nog ff doorgroeie :verrygood

 

Maar super kweekie echt!

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee torsti

top dat je het met ons wilde delen.inderdaad je ziet het niet vaak een t5 kweek . wel een mooie set up

vanwaar heb je de t5,s gekozen en niet de standaard hps

verder geen comments

:verrygood hoop dat je blijft posten

succes met je kweek

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi bots,

In het begin heb ik gewoon met de 600 HPS gekweekt. De kast stond bij mij op de slaapkamer. zonder luchtafvoer naar buiten. Ik had dus en tropenklinaat om in te slapen 30°C en 90 % vocht. Iedere dag slepte ik me rot an de voeding.

Het ergste: De kast begon te stinken, naar gesmolten plastik. Oepsi

Naar een kweek had ik de elektrogedeelte uit elkaar gehaald: Daar, waar de VSA op vastzat was het plastic gesmolten. :verrygood

Dus had ik geen vertrouwen meer in deze elektro-opzet.

Eind 2006 begon hier op forum de discussie over het kweken onder TL´s. Toen was de mening, dat het niet zou werken. Ik heb geprobeerd en was met de resultaaten tevreden. Gemiddeld haalde ik 0,8 gr/w.

 

En nu, ga ik weer iets nieuws uitproberen: Whazzup vroeg in zijn licht-sticky naar de T5. Dus, here it is!

Het is voor mij een proefrondje. Testen wat het wordt.

Ik was van plan, om naar de zomervakantie met een kortbloeiende soort een topic te starten. (Tav Groentje :D )

 

Ik zou blijven updaten en fotos posten. Niet afgemaakte topics zijn er al voldoende!

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus jij haalt +-,s 430gr er af dat is best lekker... minderwarmte [dus minder zichtbaar ]

hoe is het met de beschikbaarheid van de t5,s qua kleur ??

je hebt het eerst met t8 gedaan??

dan zal je nu met t5s wel meer lummen hebben ?

bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi bots,

De 0,8gr/w heb ik onder de normaalen TL´s gehaald. Deze keer is het de eerste keer onder de T5-buizen, dus ben ik ook benieuwd, wat ik als resultaat haal. Ik durf ook nog geen inschatting te doen, maar het ziet er tot nu toe heel goed uit.

 

De buizen zijn 54 watt High Output, zij hebben 4450 lumen. Ik heb nu 44.500 lumen boven de planten hangen :verrygood , tegenover de 15.000 lumen met gewone TL.

 

Het zijn de volgenden kleuren beschikbar: 865, 840, 830 en 827.

De 54-Watt buizen in de kleur 827 zijn moeilijk te vinden.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk laat ie niet fijn zijn :verrygood dat gaat lekker man!

 

Nooi scrog overwogen? dat moet nog beter gaan eigenlijk.

 

edit: één van je succesfactoren is overigens de perfecte reflectors die je gebruikt. 17 euri per stuk voor lange buizen maar het geld écht waard! Je heebt zo veel meer licht op je planten, dat scheelt echt de helft, zou dat nog wel eens willen meten. Toppie! Inspirerend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Whazzup,

De planten te scroggen heb ik nooit overwogen, ik hou van de planten zo als ze zijn.

Onder de gewone TL´s heb ik tot nu toe heele goede resultaten gehad, ook zonder scrog.

Door voor de Sea of green te kiezen hou ik ook nog mogelijkheden open qua bestrijding van beestjes en omzetten van potten (om een egaal veldje te krijgen).

 

Helaas is bij deze ronde nu duidelijk geworden hoe belangrijk de kleur van de TL-buizen is, door met de verkeerde kleur begonnen te zijn, zijn de planten doorgeschoten naar 70 cm hoogte.

 

De reflectoren welke ik gebruik zijn van Arcadia. Zij waren 13,50 € per stuk. Arcadia beweert en verdubbeling van de lichtopbrengst. Daar heb ik mijn twijvels over. Ik was van plan na deze ronde de lichtopbrengst met een lumenmeter te meten. Ik ben zelfs ook heel erg benieuwed wat deze meetingen zullen prijsgeven.

 

Wat mij tot nu toe verbaasd, is dat ik haarsontwikkeling tot 60 cm beneden de buizen heb, zo diep is het met de anderen TL´s nooit geweest. Wel een topontwikkeling, maar met heel weinig haars.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer interessant om te zien Torsten,

Het lijkt erop dat er makkelijker mooie resultaten worden behaald met tl en vergelijkbare systemen dan tot nu toe met Hps.

 

En dan vooral minder warmte ontwikkeling wat je met die 400 en 600 watt pitten wel hebt.

 

ik zelf zit nu te twijfelen of ik me zoiets aan ga schaffen of dat ik inductielampen ga gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloha Peridan,

Mijn mening is: De inzet van TL´s geeft de kweker een makkelijkere mogelikheid om het klimat van zijn hok / kast op peil te houden. Ik heb normaliter (behalve juist nu! Verbrande bladeren) geen warmteproblemen meer. Ik hoef alleen nog de verwarming antezetten, zodra het nodig is.

Omdat er minder warmte in het hok zit, verdampen ook veel minder van de etherischen olien, dus het geur-probleem is ook minder, en de Wiet is veel smaakvoller.

 

De technieken welke ik gebruik zijn oeroud. (Dat hoef ik jou, ouwe rots, natuurlijk niet te vertellen)

Of het van onderen watergeven is, der manier van ventilieren en spiegelwanden / witte wanden alles staat hier voor het oprapen.

Pak je het bij elkaar, kan een TL-kweek niet meer fout gaan. Normaal moet iedere beginnende kweeker net zo makkelijk de 0,5gr/w halen als een Hps-kweeker.

 

De keuze tussen inductie-lamp en T5-TL is mij heel mooilijk gevallen. Maar door de beperking / oppervlak van mijn kastje was de beslissing uiteindelijk op de T5-Buizen gevallen.

Ik heb, voordat ik de keuze naam, meerdere malen de topic´s van Miss J. en John Doe doorgelezen.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiemiddag Torsti,

 

Jeez wat een setup, ben er eigenlijk wel een beetje jaloers op :D . Op naar een SOG. :verrygood .

 

Dampende groet,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik vragen mag, waar zijn de starters en reflectoren aangeschaft?

Perfecte dingen voor een lage setup lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens aan.. Ziet er supa uit torsti :verrygood heb verder ook nog geen deens systeem gezien bij fluor..

 

Grtz Steven

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Worm,

Een Sea of green heb ik al :huh: , ik ga for de WoW (Wall of White) :verrygood

 

 

@ OG Dread

Tuurlijk, jij mag altijd vragen:

Hieronder heb je een opstelling van de spullen welke ik voor deze verlichting nodig had:

Bij Rainforest-Frogs ( http://www.rainforest-frogs.nl/shop/index.php )

20 x Aansluitklemmen 16 mm 19,00

20 x Opsteek aansluitvoetjes 39,00

1,5mtr Alu-profiel 1 flens 13,35

1,2mtr Alu-profiel 2 flenzen 13,14

2 x Staalkern verbinder T 7,80

10 x Reflectors 54 watt 135,50

5 x VSA 2x 54 watt T5 284,75

10 x T5 lampen 54 watt kleur 830 92,50

 

Totaal faktuur 605,04€

 

De aansluitklemmen waren overbodig, deze zitten ook bij de reflectoren. De lampen zijn bij de beneden staande winkel de helft goedkoper.

Dus er was spaarpotentiaal geweest.

 

Bij RSverlichting http://lampenwinkel.nl/

15 x TL5 54 watt HO kleur 827 67,50

1 x Verzend- en administratiekosten 9,00

+ BTW + Verwijderingsbijdrage

totaal 92,44€

 

De 9€ waren vanwegen kleinstmenge. Het liefst wilden zij dat je 25 buizen afneemt. De levering is door de Technische Unie gebeurt. Zij hebben 3 T5 extra bijgelegt. Dankje wel ;)

Ik heb nu 8 buizen als reserve liggen.

 

@ Steven,

De inzet van de deense bodem is niet nieuw, het is de beste manier van watergeven, zodra je met een grotere vlak bezig bent. Ik kan bij mijn planten echt niet meer met een gietertje werken. Ze zuipen nu dikke 12 ltr per keer. :D

 

Bedankt for jullie reacties

Growse Torsten

 

PS: Vannacht update en nieuwe foto´s.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A Wall of White mooie term en hoop dat het je lukt. :verrygood :D

 

Dampende groet,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Medekweekers,

Het is Update-time. Vandag staan de plantjes 5 weken bij mij in de kast. Tot nu toe gaat het heel goed. Met de ontwikkeling van de planten onder de T5-buizen ben ik tevreden.

Verbazingwekkend vind ik de haarsontwikkeling tot in de diepte.

Tot nu toe geef ik alleen Plagron Alga-Bloei met ph 6,2.

 

In deze reeks fotos staan twee planten centraal. Ik will hiermee laten zien hoe de topontwikkeling van boven naar beneden plaatsvind. Ik heb een meetlint van onder de T5-buizen tot de bovenrand van de potten gestellt.

 

De totaaloverzicht:

gallery_5351_7538_1913742.jpg

 

Wij beginnen boven: 10 cm beneden de T5

gallery_5351_7538_1506624.jpg

 

30 cm diepte

gallery_5351_7538_392400.jpg

gallery_5351_7538_1018443.jpg

 

40 cm diepte

gallery_5351_7538_614218.jpg

 

50 cm diepte

gallery_5351_7538_872463.jpg

 

60cm diepte

gallery_5351_7538_757820.jpg

gallery_5351_7538_1167175.jpg

 

70 cm diepte

gallery_5351_7538_192378.jpg

Nog steeds haarsontwikkeling. :verrygood

 

Nog 7 weken te gaan.

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie plantjes onder mooie armatuurtjes :verrygood

 

kun je in die armaturen ook aquarium lampen kwijt? of moet je daar weer speciale armaturen voor hebben?

 

:D

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Jodokus,

De Aquariumlampen zijn ook als T5-buizen te verkrijgen. Ik heb alles van losse onderdeelen in elkaar gezet.

Het moet kunnen.

Ik weet niet of de Aquarium-buizen voor onzere doeleinden geschikt zijn ?

Zij hebben heele andere lichtspectras.

 

gallery_5351_7399_4416.gif

 

Dit spectrum is van de Sylvania Aquastar. Als ik de pieken verglijk met cool-white en warm-white zo zie ik duidelijke verschillen.

Een heel hoog blauwandeel: goed voor de groei, maar ook een heel hoog roodaandeel: goed voor de bloei.

 

Ik durf het echt niet te zeggen.

Het zou mischien een vraag voor Whazzup zijn, hij heeft er veel verstand van (Licht-sticky).

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel leuk om te zien,.....Bigscale Micro :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Bram,

blijft alleen afwachten of het geen microscale resultaat wordt :verrygood

Groetels Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi mooi,

 

Eindelijk een deftige T5-opstelling en €600 is niet niets (voor lampen alleen!)

Misschien vandaar de weinige interesse...

Dus leuk dat jij dit test.

 

Welke afstand neem je tussen je T5's? (7-8 cm meen ik te zien, juist?)

Op een oppervlakte van 1,29m x 0,75m? (net geen 1m²?)

 

Ben benieuwd naar het dieptestraling-effect van die T5's met hun reflectoren!

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Abromovich,

Je heb gelijk, 600€ zijn niet niks. Maar als ik darmee de oogst kan verdubbeln zit ik redelijk goed.

 

Weinig interesse, dat zie ik niet zo. Het gaat mij darom de medekwekers iets te laten zien, iets nieuws. En het werkt, die mensen welke interesse an dit onderwerp hebben komen kijken en leveren commentar / stellen vragen. Dus?

 

Tussen de T5 heb ik een afstand van 7 cm aangehouden. De T5 is 1,15 mtr lang, met de opstekvoetjes 1,2 mtr.

Bij 1,29 mtr had ik naar buiten het hok moeten gaan, dus was ik bij deze lengte voor een andere buis gegaan.

Andere Kwekers hebben op deze oppervlakte een 600watt-peer hangen, dus zit ik toch goed?

 

Het dieptestraling-effect van die T5's met hun reflectoren? Haarsontwikkeling tot 70 cm beneden de T5. Ik vind het goed. Deze TL´s werken fantastisch.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeyy Tosti!

Tot mijn grote spijt zie ik je topic nu pas :D

Je plantjes zien er heel mooi uit, moet je topic niet bijna naar 'Indoor Kweken' ipv 'Micro/Fluo'? :huh:

28 planten is niet niks, hoeveel schat je dat je ervan af gaat halen?

Haha moet je steeds wanneer je je plantjes water gaat geven met 12 liter water sjouwen? Uiteindelijk geven ze je natuurlijk al je liefde en moeite in grammetjes terug! ;)

 

Veel succes nog, ik volg je :verrygood

Greetzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...