Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Torsti

28 Super Shiva onder 540Watt T5-Buizen

Recommended Posts

Hoi Stinkie,

leuk dat jij er bent!

Ik hoef gelukkig niet naar de grote Jongens en Dames. Deze kweek zou daar als micro-kweekje niet opvallen :verrygood , hier bij micro/fluo staat die veel beter. Maakt niet uit hoe groot het is, het blijft kweeken onder TL. :D

 

Mijn verwachtingen: Ik hoop, dat ik ca 400 gr ervan af hal. Er is teveel fout gegaan in het beginn. Verkeerde kleur buizen, dardoor het strekken van de plantjes.

Maar voor de rest gaat alles goed tot nu toe.

 

Vandaag was het Natte-Voeten-Dag voor de plantjes: Het zijn nu 20ltr te sjouwen geweest.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

he torsti had nog een oud linkje op de plank liggen mischien heb je er nog wat aan n-lite

succes verder

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is cool

 

deze ga ik zeker een abonement op nemen.succes met je megamicro.hier ga je veel plezier aan hebben

 

grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er inderdaad vet uit, wie weet is het iets voor toekomstige kweekjes :verrygood

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

@bots

bedankt voor het linkje. Het ophangsystem voor de lampjes lijkt mij interessant. Dat ga ik zoeken.

:D

 

@ Twindaddy en J Quid

Leuk, nog twee fans erbij :verrygood

 

 

Bedankt voor jullie reacties

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Medekweekers,

Het wordt alweer tijd voor een kleine update:

Vanaf gisteren ben ik overgestaapt van Plagron Alga-Bloei naar Plagron Green Sensation. De voedingsbeurt gisteren was 20 ltr, teruggelopen waren er 4. Dus de meiden hebben 16 ltr opgeslurpt.

 

Het Topje van vandag: :verrygood

gallery_5351_7538_1252081.jpg

 

De buitenstaanders: Zusjes van het binnenhok:

gallery_5351_7538_339018.jpg

 

Ook hier zit de bloei erin: :D

gallery_5351_7538_1369175.jpg

 

Dat was het voor vandag

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Medekweekers,

vandaag is alweer woensdag: Natte-Voeten-Dag, De plantjes hebben net hun voeding gekregen. 20 ltr afgezuurt, met 20 ccm Green-Sensation verrijkt en naar boven gesouwed. De meiden hebben het naar hun zin. :)

 

En ik weet ook warom: :P

Gisteren heb ik effe een Light-meter uitgeleend om te zien wat de T5-Buizen presteren.

5 cm beneden de buizen 52.600 lumen. :D

 

gallery_5351_7538_386392.jpg

 

gallery_5351_7538_747574.jpg

 

gallery_5351_7538_1471509.jpg

 

Het wordt inmiddels wit in de kast

gallery_5351_7538_350884.jpg

 

gallery_5351_7538_1750015.jpg

 

gallery_5351_7538_1534055.jpg

 

Comments? Vragen? Alles is welkom

 

Groetjes Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

he torsti

52600lm dat is toch net zoveel als een 400w hps .met belichtings opp van 0.7 m2

en jij hebt meer dan een 1m2 meter toch ?? oke totaal tl,s met ballast zit jij toch wel op 600/650 watt verbruik

he voor die hele blauwe t5 tl,s moet je maar eens googlen op aquarium shops of marine blue t5

ben echt benieuwd wat er af komt als het weer 0.8 is..... dan zullen die vast geroeste hps kwekers toch eens wakker worden hahaha

succes

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Bots,

Tja, met wie wordt ik nu gemeten? Lumen zoals een 400 Watter , Stroomverbruik als een 600. :P Opbrengst weten wij nog niet. Maar tot nu toe ziet het er helemal niet slecht uit. :D

Ondanks de slechte start van de bloei produceren de planten nu als de gekken. Na de fotos met de lumenmeter was eerstmal een rondje douchen an de oorde.

De planten plakken als de gekken.

 

Met de blauwen TL´s: Daar ga ik maar naar kijken. Het andere schema was van de sylvania. Deze geeft een paarsachtig licht.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een lux metertje toch ?

Hij meet de lumen per afstand... of zie ik het verkeerd ?

Plus dat het verdeelde lumen zijn..

Uit een 400 watter komt het uit 1 bulb..

 

Maar wat een licht levert dat T5 man!

 

Nog een keer succes met je kweekie, je toppies beginnen al lekker te komen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede morgen, Gegee

 

Ik hoop,dat ik het goed begrepen had: :P

Lux = Lumen/mm² dus:

52.600 Lux = 52.600 lm/mm² (gemeten op tophoogte)

 

Ga ik nu naar beneden, verdeelt zich het licht en de lumen/mm² neemt af.

 

Ik weet niet, op welke hoogt bij een peer gemeten wordt.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het niet weten..

Maar als die in dezelfde opzet zou staan, zou het betekenen dat de bulb minder verspreiding geeft over het oppervlak dus kwa oppervlak berekening zit jij denk ik toch wel wat beter..

 

Maar denk er goed aan jij hebt veel geld uitgegeven aan de lampen, plus dat het 140 watt meer is..

Dit is zeker niet haalbaar voor groot oppervlakte teelt..

Dan is de koste aan de lamp meer als dat je er aan zult verdienen.

 

Jij hebt je lampen er na 1 kweek wel uitgehaalt makkelijk.

Maar als je onder hps growde, had je inprincipe meer winst gehad ( prijs vergelijking kwa lampen ).

 

Toch is dit zeer intressant voor een lang termijn micro kweker!

 

Greets

 

Edit, wil je preciesere cijfers meet eerst boven aan de planten ( heb je al gedaan ), daarna midden in je planten en daarna helemaal onder aan de planten en bereken het gemiddelde..

Wil je nog precies doe dit op je gehele oppervlak..

 

Want je plant vangt nooit de volle 52.600 lumen ik denk dat jouw plant per stuk ( ze staan aardig dicht op elkaar waardoor het licht zoiezo al vele minder word ) rond de 20.000 gemiddeld vangen waarschijnlijk nog wel minder..

 

Niet dat het veel uitmaakt aangezien je 28 dames hebt :P!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Gegee,

Een van de voordelen van TL-kweeken is, dat je de lichtbron heel dicht op de planten kunt brengen. Dat is de faktor war wij de winst kunnen halen tegenover de peeren. Onze lichtbronnen hebben niet de groote lumengetallen, maar dat trekken wij gelijk door de geringere afstand tot de plant.

 

Had ik in deze situatie een 400 watter gehad, waren de planten verbrand (ze zouden ook niet zo groot geworden zijn).

 

""Edit, wil je preciesere cijfers meet eerst boven aan de planten ( heb je al gedaan ), daarna midden in je planten en daarna helemaal onder aan de planten en bereken het gemiddelde..

Wil je nog precies doe dit op je gehele oppervlak..

Want je plant vangt nooit de volle 52.600 lumen ik denk dat jouw plant per stuk ( ze staan aardig dicht op elkaar waardoor het licht zoiezo al vele minder word ) rond de 20.000 gemiddeld vangen waarschijnlijk nog wel minder..""

 

Dat will ik graag doen, zodra er geen planten meer staan. Het was nu al moeilijk om deze test te doen. Dieper in deze jungle ga ik niet graaien. Ik stonk al genoeg :P

Effe wachten,a.u.b.

 

Whazzup had in zijn reactie in deze topic interesse getoond. Mischien ziet hij een kans om het te doen.

Wat het licht betreft zie ik hem als een vakman in dit forum.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste medekweekers,

Vanavond effe een korte fotoupdate met lichten aan:

De meiden zijn als de gekken bezig met het aanmaken van haars, het ziet er steeds beter uit. :)

Ik vraag me af, of ik mijn verwachtingen van de opbrengst bij moet stellen.

 

gallery_5351_7538_1015565.jpg

 

gallery_5351_7538_179133.jpg

 

gallery_5351_7538_1958292.jpg

 

gallery_5351_7538_655808.jpg

 

Helaas had ik vanavond ook nog een tegenvaller: :P

Toen ik de fotos ging nemen zag ik dt er twee buizen niet werkten. Een draad is uit de fitting gegleden.

Dus heb ik morgen weer iets te doen. :D

 

Ook heb ik vandaag lekker in de file gestaan toen ik mijn nieuw kastje bestelde.

 

Maar, voor de rest gaat het goed.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel interessant hoor.

Ik vroeg me af ofdat er veel verlies aan lumen is als je lager gaat meten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ubergeil !

 

Snap alleen niet waarom je geen SCROG toegepast hebt :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo iederen,

@Molmol

De lumenverlies in de diepte ga ik na deze ronde uitzoeken. Nu kan het effe niet.

Ook ga ik dan meteeen de nieuwe kast meten. Mischien valt het met de lumenverlies in de diepte mee,

Ik heb niet een peer maar 10 buizen erboven hangen, zodat ik verwacht dat het in de diepte redelijk gelijk blijft.

 

@Mikeh

Bedankt.

Ik heb nog nooit gescrogt. Ik ben altijd voor de sog gegaan. Behalve dat ik met minder planten zou kunnen werken,

zie ik geen voordeelen. Ik heb nu de mogelikhijd, zodra ik beesten of ziektes in de tuin heb, iedere plant apart te behandelen.

Normaal zouden de planten ook niet zo hoog geweest zijn.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha Torsti,

 

Let op dat de peer meer diepte leverd als jouw opstelling..

 

Je licht is alleen op de bovenste oppervlakte goed verdeelt..

Maar doordat jouw planten zo dicht op elkaar staan, vangt het onderste eigenlijk maanlicht..

Geloof me dat het zwaar gaat tegen vallen in tegenstelling tot de peer..

 

Jij kan alleen beter je licht verdelen op het bovenste oppervlak.

1 Peer verdeelt het licht door de kap, als je goed kijkt bij deze kappen hebben ze altijd een spot waar er meer licht zich bundelt.

Ik weet 100 % cker dat op diepte straling de peer jouw opzet eruit blaast.

Waarom ? jij hebt 10 x 54 watt naast elkaar plus de lengte van de buizen, en een peer is 1 x 250/400/600 watt in maar 25 cm bij 3 cm zo ongeveer..

 

Maar als ik het ga bekijken wint de peer duidelijk.

 

Jij hebt zoiezo al minder lumen op 5 cm afstand van de lamp 52.600 ( een Osram Nav-T of Philips Son-T 400 watt hebben 55000 lumen op die afstand.

Dan heb je nog digitale vsa's en lampen die bij mekaar ( 400 watt ) 65000 lumen leveren op die afstand.

 

Plus dat het uit 1 bol komt, en bij jouw uit 10 lampen in een opstelling van laten we zeggen 60 cm lang en 40 cm breedt.

 

Niet dat je test niet intressant is.. Maar het is te duur om de peer te verslaan in welk opzicht dan ook..

Het zelfde is met het spectrum, met wat voor kleure bloei jij ?

Ik durf zeker te weten dat je T5ies niet het spectrum behalen van de HPS ( wat uitermate geschikt is voor de bloei, en je hebt dan ook groei lampen die speciaal voor de groei zijn dus veel meer blauw licht bezitten ).

 

Al met al wens ik je veel succes en zie ik dat het gewoon super lekker gaat onder die T5ies als big micro opzet!

 

Gr!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Gegee,

Ik had geschreven" mischien valt het mee".

Ik weet niet wat het resultaat zou zijn.

Op de buizen staat 4450 lumen. Als dit op een meter afstand gemeten is, zou ergens in het midden op de bodem een streep met bijna 44.500 lumen belicht worden. Dit streepje wordt dan door alle 10 buizen belicht.

 

Ik weet het niet. Ik will het na deze ronde meten.

Ik heb de licht-stickys van het forum doorgelezen, maar ik vindt geen antwoord op de vraag, op welke afstand de lumens gemeten worden.

 

Dus zolang moeten wij wachten.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Torsti,

 

Het gaat goed zo te zien, maak je niet druk om de opbrengst. Al haal je geen gr/W, de kwaliteit van TL wiet is vaak erg hoog en dat telt voor velen. Keep it up!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi robdh,

Ik maak me druk om de opbrengst :P

Het is een test. Dus alles is mooi meegenomen.

Ik ben net boven bij de dames geweest om de lichtuitval van de 2 buizen te fixen, davoor moest ik de helft van de dames effe buiten het hok in het donker zetten. Het viel niet mee, de dames zijn nu koplastig.

Zoiets had ik met de dikken TL´s nooit gehad. Het wordt spannend.

 

Normaal moeten zij nog 5 weken staan voordat zij naar de kapper mogen.

Het gaat goedkomen. :D

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Wildplant, :P

 

Hier heb ik de info welke ik nodig heb gevonden

Nu nog effe berekenen.

 

Dank je wel

 

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Medkweekers,

naar anleiding van de reply van Gegee'Skafzz kwamen veele vragen in mij op.

Dus heb ik mij vandag verdiept in lumens, luxen en afstanden.

 

@ Gegee

Ik heb nooit beweerd, dat de TL´s beter zijn als HPS

Ik heb vandag een beetje rondgekeken en dingetjes opgezocht:

 

Ik geef je gelijk in de volgenden punten:

Met TL´s kan je het licht beter verdelen op het bovenste oppervlak.

1 Peer verdeelt het licht door de kap.

Ik geef je ook gelijk, dat een Peer van 400 Watt meer licht in de diepte brengt.

 

De belangrijkste vraag voor mij was: Op welke alstand wordt de lumen gemeten en vastgestellt? Op de 54 Watt T5 HO staat 4450 lumen, maar hoe komen ze erbij?

In deze sticky van Stijllos stond de antwoord:

http://www.wietforum.nl/Lichtinfo-Alles-Ov...cht-t15932.html

 

Bericht #34 van Solomine: De formule E=O/ R²

E= Aantal Lux

O= Aantal Lumen

R²= Afstand in meters

De volgenden twee afbeeldingen zijn van Osram: De bovenste is door mij bewerkt.

gallery_5351_7579_7557.gif

gallery_5351_7579_1965.gif

De lumens worden op een afstand van 1 meter gemeten.

Dus de 400-Watt Son-T geeft 55.000 lumen op 1 meter.

De 54-Watt T5 HO geeft 4.450 lumen op 1 meter.

In de volgende grafiek zie je wat het betekend: Rood is de afstand, welke wij niet gebruiken. Ik begin met 5cm afstand en de potten zitten op 70 cm afstand.

Boven hebben de planten bij mij meer licht, maar in de diepte?

gallery_5351_7579_250.gif

Qua lichtopbrengst is de peer duidelijk in het voordeel. Darom heb ik ook 10 buizen opgehangen.

Jij verlicht de planten vanuit een punt, ik heb een oppervlak van 120cm x 75cm war het licht vandaan komt. Darom kiezen ook veel Fluo-Kweekers voor de scrog.

Op 1meter diepte heb ik ook meer lumen op deze manier. Geen 55.000 maar mischien 40.000. Het zou berekend kunnen worden. Maar dat ga ik opmeten naar deze ronde.

 

De vraag naar het lichtspectrum will ik als graag zo beantwoorden:

In het korte leven van onze planten draaid het om twee phasen: De groei en de bloei.

In de groei heeft de plant een groter behoefde an blauw licht, hier gebruik ik normaal TL´s met de kleurcode 840. In de bloei is het rode licht belangrijker voor de plant, darom vervang ik dan de TL´s met een kleurkode 827. Het spectrum van een HPS heb ik niet, maar door het wisselen van de TL´s kan ik zelf een beter spectrum bereiken.

 

De HPS-kweeker kiest normaal voor en lamp, welke aan de behoefdes van de plant in alle twee phasen voldoet.

 

De info over de kleurspectra´s:

http://www.wietforum.nl/Lichtinfo-Alles-Ov...cht-t15932.html

Bericht #24 van Solomine:

Het spectrum van TL-Kleur 840:

gallery_5351_7579_12972.gif

 

Het spectrum van TL-Kleur 827:

gallery_5351_7579_5276.gif

Deze TL geeft 40% rood licht. :P

 

Het gaat bij ons om het optimalisieren van het kweeken. Iederen kiest een weg en probeert het optimum te behalen. Zij het qualiteit, quantiteit of de mooiste plant.

Ik ga niet appels (Buizen) met peeren verglijken.

Ik heb voor deze weg gekozen, omdat het resultaat (qualiteit) in mijn oogen beter is als met HPS.

 

Lets keep them green

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torsti, dit is hartstikke duidelijk!

Mijn dank voor deze info..

 

Ik heb ook niet gezegt dat jij die T5 beter vind ofzo..

Maar ik kijk naar haalbare opties in groot gebruik.

 

Natuurlijk haal jij ook een heel lekker resultaat onder die T5 daar twijvel ik niet over..

 

Maar mij gaat het om de koste die dit resultaat in stand brengen.

En daarvoor is de peer nog het best.

 

Ik vind het alleen onzin dat jij zegt dat een HPS kweker een middenweg neemt kwa spectrum en jullie niet.

Ik bedoel, je draait tenslotte een test neem ik aan.

Zal ik eens gaan testen met Metal Halide voor de groei en HPS voor de bloei ?

En ik neem aan dat jij de lampen vanaf het begin al er in hebt hangen ( dus werk je onder gemixt spectrum en neem je dus ook een midden weg )

Zoniet verwissel je ze, en komt dit neer op het zelfde als metal halide voor de groei en hps voor bloei..

 

Ik heb trouwens een heel ander soort TL ondekt..

Alleen naar mijn weten alleen in UV-C te verkrijgen.

 

Ik zal info over deze lampen zoeken, dan kun je ook een kijkje nemen.

Het zijn trouwens 115 watt lampen.

 

 

 

Gr&Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...