Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Thaze

Relais aansluiten

Recommended Posts

Hallo,

ik heb een relais gekocht in een electrawinkel, hun gaven me dit mee, het is voor een 600w lamp

de heer achter de balie tekende hoe ik het moest aansluiten maar ik heb echt geen kennis qua electriciteit dus snap ik zelfs dat niet

hier enkele foto'tjes, misschien helpen deze wel :blink:

de relais en een schets van hoe het moet :D

gallery_15109_5898_578206.jpg

 

de voorkant

gallery_15109_5898_585137.jpg

 

de achterkant v/d relais rechts rechtsboven staat -A2 en linksonder gewoon 2

gallery_15109_5898_74330.jpg

 

gallery_15109_5898_507509.jpg

 

ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen,

alvast bedankt want ik heb wat schrik voor brandjes :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha sorry dat ik even een nietszeggend antwoord post met een 0% waarde-gehalte, maar ik moest lachen omdat ik precies hetzelfde hebben! :blink:

 

gr

 

Nomar

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook de zelfde relais? :P of gewoon hetzelfde probleem :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Thaze,

 

Zet de pc aan klik op sde volgende link

en dan het relais en kabel ( schoentjes ) schroevendraaier en tang.

 

Binnen een uurtje klaar.

 

Succes ( laat even weten of het gelukt is hé :blink: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja goed, maar ik heb wel een andere relais dan die waar uitleg over gegeven word, niet? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Thaze,

 

Zoals ik je tekening lees wil'' de heer van achter de balie'' de ''bruine draad(Fase)'' die van de stekker van je tijdklok gaat op het schroefje A1 hebben. :P

De ''blauwe draad(Nul)''van je tijdklok op het schroefje A2.

Dan een ''bruine draad''(Fase) op 1 en een ''blauwe draad(Nul)'' aan aan de 2.

Nummer 1 en 2 komen op je vsa.

Dan moet je natuurlijk niet vergeten je vsa te aarden(groen/geel draad) van je stekker van je tijdklok naar de vsa. :blink:

Als ik jou was zou ik gewoon de zelfde nemen die in het linkje van EL TULIPAN staat beschreven.(heb ik ook gedaan en het is heel duidelijk uitgelegd)

BigButtBram heeft dit vaker gedaan dus die zal er wel verstand van hebben. :D

Succes en mocht het niet goed gaan qua aansluiten zal hoogs waarschijnlijk eerst de aardlek in je groepenkast er uitvliegen. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals znarf zegt :blink:

 

Let op !, je moet dus wel de fase eerst vinden, want die schakel je met het relais.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zoals znarf zegt :blink:

 

Let op !, je moet dus wel de fase eerst vinden, want die schakel je met het relais.

 

@BBB,

 

Verklaar u nader?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het relais heeft maar 1 schakelcontact.

Indien hij de nul schakeld, dan zal de lamp wel aan en uit gaan,.....maar er zal altijd spanning op de fase blijven staan.

Dus kun je nog steeds een "opdonder" krijgen, ook al is de lamp uitgeschakeld.

 

Daarom schakel je het liefst zowel de nul als de fase :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB,

 

Ja ik snap hem...ik was al een hele tekst aan het typen maar las ff snel door je stickey maar het staat er gewoon in :blink:

 

We steken de spanningzoeker in het stopcontact, en houd je duim op de achterkant van de spanningzoeker

Als het lampje brand, dan is dat de "Fase" (zet er een merktekentje bij, en doe dit ook bij je schakelklok).

En nummer het stopcontact & schakelklok 1

 

We steken de schakelklok in het stopcontact, en zetten hem uit.

 

Zet 1 van de 2 stekkers in elkaar en bevestig daar een "bruine" en een "blauwe" draad aan.

en plaats een merktekentje bij de "bruine" aansluiting op je stekker, en nummer de stekker 1.

[/QOUTE]

 

De manier om je fase en nul te vinden....(knap stickey werk)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wist een jaar gelden ook niet hoe je een relais moest aansluiten, gewoon bij wazzup aan zijn kop lopen zeuren :blink:

 

Ik wordt er al beter in :P

gallery_9381_2898_1937624.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB,

 

Als je eenmaal weet hoe een relais werkt(schematisch) dan stelt het idd niets voor...schema lezen is wel een pré.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, het aansluiten eigenlijk heel erg simpel, maar lastig "begrijpbaar" uit te leggen.

Dus vandaar tekst & stap voor stap plaatjes,........dan komen de meeste een heel eind. :P

 

Elk aangesloten relais is weer een stapje dichterbij een veiliger hokje.

Jammer alleen dat de meeste GS zulke slechte voorlichting geven.

Hoe simpel is het om bij het relais dat ze verkopen, een simpel aansluit tekeningetje bij te voegen :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon eenmalig een schema tekening en als bijsluiter toevoegen aan een verkocht relais....hmmm goede tip(voor rondhangende GSeigenaren hier) :blink:

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow, respect, BBB!!

Is dat jouw creatie?

 

Misschien niet overbodig te noemen dat je het best de kabels kunt voorzien van AMP oogjes.

Deze knijp je aan de kabel en druk je onder de schoefjes van het relais.

Voor AMP oogjes heb je een speciale tang nodig, maar met het dichts op het draaipunt zittend stukje oppervlak van een waterpomptang kan het ook :P Zoiets als het afbijten van een taaie worst. Met de kiezen die het meest achterin je mond zitten... :blink:

 

Wat mij overigens opvalt is dat er niet echt gesproken wordt over de werking van het relais.

Het hoe en wat en zo...

Als men dat weet, begrijpt men ook meer waar men mee bezig is en dat komt ten goede aan de veiligheid en de stabiele werking...

 

Wat doet een relais:

Een relais is een electromagnetische schakelaar. Door een klein stroompje door de spoel van het relais te sturen, wordt deze magnetisch en zal de schakelaar sluiten.

 

Waarom een relais:

Omdat de stroom die het relais nodig heeft om te schakelen laag is (en dus probleemloos door een Tijdschakelaar te schakelen is) terwijl de schakelcontacten van het relais grote stromen kunnen schakelen zoals een 1000W lamp.

 

Waar op te letten:

Dat de stroom en spanning niet overschreden mogen worden. Als de stroom te hoog wordt, kan het bij het schakelen een flinke vonk ontstaan tussen de contacten wanneer hij verbreekt. Zoals wanneer je een brandende lamp uit het stopcontact haalt. Dikke blauwe vonken!

Die vonken tasten de oppervlaktes van de schakelcontacten van het relais aan waardoor deze de stroom niet lekker doorlaat. De aangetaste oppervlakten zijn niet meer mooi vlak en vertonen putjes. Al met al een slechte overgang.

De hoge stroom moet dus over een steeds kleiner wordend oppervlak en door de daardoor ontstane overgangsweerstand krijg je een enorme hitte ontwikkeling wanneer er een grote stroom door loopt, zoals bij een flinke lamp, die de hele boel kan laten smelten!.

Omdat de stroom daarbij niet hoger wordt, zal de zekering niet direct uitslaan en kan de boel in brand vliegen!

 

De genoemde overgangsweerstand kom je ook tegen bij onvoldoende goed aangedraaide schroeven van armaturen en/of zekeringen.

 

[Edit]

Is er behoefte aan schema's en/of tekeningen, met een stukje verklaring erbij?

Lijkt me wel leuk om eens te maken.

Ik ben een leek in de kweek, maar goei in electrogeknoei! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
het best de kabels kunt voorzien van AMP oogjes.

 

Wordt al heel vaak vermeld op het forum,.....wij noemen ze adereind hulzen.

Probleem is dat deze niet bij de normale "doe het zelf" zaken te verkrijgen zijn,...dus nemen veel mensen niet de moeite.

 

Mooie aanvullende uitleg :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan nog even een vraagje ivm de Fase:

 

Bij ons is het electrischiteitsnet "wat" verouderd. Dat houd in dat er naast de fase ook wat licht

( wel veel minder ) van het schroevendraaierlampie komt. Heeft dit gevolgen ??

 

Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zie je idd wel eens vaker bij oudere installaties,.......volksmond ook wel lekstroom genoemd.

Voor de werking van je relais ed. is het niet van belang.

 

's zomers (als de grond uitdroogt, of het grondwaterpeil flink zakt) willen de waardes echter nog al eens oplopen !

Kranen die beginnen te "prikkelen", of tijdens het douchen voel je schokjes, omdat de aarde steeds minder goed kan geleiden/afvoeren.

Dat geld dus ook voor bijv. metalen onderdelen in je kweekhok, zoals reflectors, enz.

 

Oorzaak: Slechte aarding, of door slechte bedrading, of door slecht werkende/ te ondiepe aardpen

 

Oplossing: Bedrading na laten kijken, of nieuwe/diepere aardpen laten slaan.

Dit kan een kostbare zaak zijn, in spanje vanwege de harde bodem. (erin boren, ipv erin slaan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi BBB,

 

Het is hier in alle huizen, de onze is niet eens 10 jaar. Het zal dus wel aan het

gehele net liggen. Er lopen hier ook nog 110 V kabels. En alles door elkaar en

een nieuwe aansluiting wordt wel eergens afgetapt. Of zoals vrienden en de bergen:

Illegaal stroom tappen, en dus niet eens een meter voor het huis hebben. En als dan

de controleur komt keihard zeggen dat je geen stroomaansluiting hebt. Maar wel de

tv en wasmachine aan hebben staan :D . Reactie van de controleur OK tot ziens :P

 

Maar door al dat doehetzelfaansluiten denk ik dat er wel een eea omgewisseld wordt.

 

O, en nog nooit ergens prik op gevoelt. Ik zal wel goed geaard zijn :blink:

Maar goed, de vraag is beantwoord: geen negatieve invloed op de electra van de kastt.

 

Bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

waaow, zovele reacties :) echt streven voor die veiligheid :P

maar voor ik er echt kan aan beginnen, ga ik eerst een schroevendraaiertje moeten kopen met zo lampje ofzow om me fase te vinden,

alvast bedankt, morgen begin ik er alvast aan!

 

Is er behoefte aan schema's en/of tekeningen, met een stukje verklaring erbij?

Lijkt me wel leuk om eens te maken.

Ik ben een leek in de kweek, maar goei in electrogeknoei! :P

ja kun je doen, als je daar tijd voor wilt maken

Nomar kan die allesinds ook gebruiken :blink:

 

Thanks peeps :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kom er wel uit, hehe! :P

Het mooiste lijkt me om later me eigen electra te doen i.p.v. anderen vragen.

Zo'n bordje fixen lijkt me prachtig.

 

Ben dus ook geinteresseerd Holy Buddy, zoals Thaze al aangaf.

Extra info vergaren is altijd goed :blink:

 

gr

 

Nomar

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit weekend zal ik de elektro artikelen gaan updaten. Er is er inmiddels weer eentje verschenen in de EssensiE, we lopen een artikeltje of 2 achter op het forum. Daarin wordt stap voor stap een eenvoudig schakelbord beschreven. Ze stonden bij de tests in de stickies, inmiddels in de elektrohoek geplaatst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let op met die spanningszoeker!

Ik heb zo eens gemeten waarbij ik met mijn arm tegen de CV leiding aankwam.

Dat lampje is gebasseerd op de hoge weerstand van je schoenen en de vloer.

Als je met een goed doorvoedde arm tegen een geaard oppervlak komt, is die weerstand een stuk lager!

Dus schokverzekerd. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...