Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

jonkoman

Voorgroeien Op 24/0???

Recommended Posts

De dames staan 5 dagen op 18/6.Ik heb gister door stomme fout de lampen 24uur aangelaten.Ik vraag me nou af of ik ze verder op 24/0 kan voorgroeien zodat het wat sneller gaat.Kan dit geen kwaad???

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou jij 24uur per dag aktief kunnen zijn ?? :P

ik zelf denk dat de vrouwtjes dan gestrest raken ma je weet nooit zelf heb ik in het begin 7dagen 19uur

en ze gaan goed mag nie klagen :smoke k wens je veel kweekplezier ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste jonkoman,

 

De meningen over het wel of niet voorgroeien onder 24 uur licht zijn nogal verdeeld. Ik zelf groei wel voor onder 24 uur licht en sommigen zeggen dat dit ook goed kan. Anderen zeggen weer dat het beter is om ze een donkerperiode te geven, zodat de plant de kans krijgt om zich te herstellen (iets met het sluiten van bladmondjes?). Als je er rationeel over nadenkt, ligt het nogal voor de hand dat het beter is als ze een donkerperiode kennen. Hoe vaak is het namelijk 24 uur licht in de natuur?

 

Dus, volgens mij kan het geen kwaad, maar ik ben dan ook geen expert.. In de natuur gebeurd het niet, dus ik schat het niet het beste voor de plant is. Wel blijven ze lekker kort onder 24/0!

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gaat prima hoor 24/0 voorgroeien, je zal zien dat ze dan toch een bepaalde tijd van de dag hun bladeren laten hangen omdat ze maar zoveel uur licht per dag op kunnen nemen. Ik doe dat altijd in de winter de temp. zo contstant mogelijk te houden. In de zomer doe ik van 12:00 tot 18:00 het licht uit om zo het warmste gedeelte van de dag te mijden. Je kan ze gewoon weer op 18/6 zetten of op 24/0 laten staan.

 

Hey Thomson je was me net voor :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geef ze op z'n minst een kwartiertje per 24 uur donker zodat ze even tot rust kunnen komen.....

 

Grtz Underground.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aan de evenaar is het in de heetste maanden bijna constant zonlicht voor een tijdje

 

ik geef ze altijd 24 uur voorgroei, makkelijker temperatuur onder controle te houden

mijn lowryders laat ik zelfs 24 uur staan tot ze hun geslacht tonen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hier eens ergens gelezen dat ze aan 110%(of zo...kan ook 105% zijn) groeien in vergelijking met dat ze op 18/6 staan.

Dus op 18/6 groeien ze aan 75%...

en op 24/24 groeien ze aan 100 en zoveel %...

 

En als ik me goed herinner was de uitleg dat ze geen tijd moesten steken in "wakker" worden en zo, dus de bladeren moesten zich niet rechten, dus bleven ze groeien en kwam je in vergelijking met op 18/6 aan meer dan 100%...

 

Maar ik doe het vooral in de winter voor de temperatuur ;)

 

El Fish :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet doen !

De plant maakt THC aan als zij slaapt.

Denk aan Jing/Jang (Balans) zoals je in de natuur ook heb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat NaGa beter optijd naar bed had kunnen gaan :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

NaGa heeft half gelezen denkik

 

zou wel fijn zijn als mijn planten in groeistadia vlak na het ontkiemen al thc rijk zijn, dan plant ik meteen 3000 zaden, laat ik die een week staan en maak ik een paar kilo cake met plant, wortel en nog de hele aardebak!

 

@ El Fish

 

ik heb de indruk dat planten op 24/0 kleiner en gedronger blijven dan op 18/6... en ik denk dat het BeeKa was in Spewey zijn automix zadenkweek avontuur die het wietforum liet weten dat de donkerperiode (in dit geval 6 uur) voor een hormonenaanmaak zorgt die de groei stimuleert...

 

zie ook thomsons reactie: Wel blijven ze lekker kort onder 24/0!

 

grtz TL prutser met maagzuur!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En zo voegen meerdere breinen toch nog een extra dimensie aan een mooi vraagstuk toe :dribble:!

 

De celvermenigvuldiging vind, als ik het goed heb, vooral plaats op het moment dat de plant slaapt. Dit betekend dus dat de plant het meeste groeit in z'n donkere periode. Daarom zullen veel planten ook een beetje gaan strekken als ze op 12/12 worden gezet.. Maar zoals ik al zei; onder 24/0 blijven ze lekker kort! Ze groeien dan dus minder de lengte in. Geef je ze wel een donkerperiode zullen ze waarschijnlijk dus meer in de hoogte gaan groeien.

 

Verder geen probleem eigenlijk, maar toch leuk :verrygood..

 

Ik hou er gewoon van om alles terug naar de roots te leiden en voor de meeste soortjes/planten betekend dit dat ze in hun natuurlijke omgeving gewoon een donkerperiode zouden kennen. Conclusie? Ik doe het zelf ook, maar ik denk eigenlijk niet dat het optimaal is!

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meestal 24/24 voor (14 dagen), nooit geen problemen mee gehad :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

TLgrower heeft het mis, in Finland is het juist drie maanden 24 uur licht, midzonernacht enzo.

Maar hij heeft wel gelijk met "gedrongen planten", licht vernietigd het groeihormoon.

Bram vind het handig, maar Thomson gebruikte het sleutelwoord.

Optimaal. Het optimum ligt ergens tussen het minimum en het maximum.

 

18/6 en 12/12 is een vuistregel-schema dat voor de meeste planten wel werkt.

Maar of het optimaal is?

Als al je planten spontaan in bloei springt na 5 dagen 12/12, en zijn ze al na 48 dagen klaar,

dann kun je ook rustig 13/11 draaien, dan duurt het wat langer, maar komt er ook meer aan.

Vroeger had je dat met "Victory", je bleef naar de stekkenboer rennen, tot ik ze op 13/11 zette.

Toen gingen ze gewoon 63 dagen door en brachten wat op.

 

Iedere plant heeft zijn specifieke behoefte.

Als al je planten na tien dagen op bijvoorbeeld 14/10 allemaal netjes bloempjes laten zien zit je goed, en kun je ze ook met dat schema verder afbloeien.

Door aan het eind van de rit wat uren weg te nemen, kun je ze wat ook versnellen, als het te lang duurt.

 

Op zoek naar het optimale,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hier 4 planten staan, die al 60 dagen lang 24 uur per dag licht (TL) krijgen :lol:

Kan ze niet echt gedrongen noemen :lol:

 

gallery_9381_2898_520160.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ bbb

Je planten zien er groot uit, maar je hebt geen vergelijk?

De lichtdruk is ook medebepalend.

Het groeihormoon wordt minder snel afgebroken bij mindere intensiteit.

(een plant groeit daarom altijd naar het licht toe, staat ie schuin, schuin wordt aangelicht, dan wordt er dus maar aan een kant van de stengel groeihormoon afgebroken, tot ie weer recht staat)

 

In het verslag van Whazzup las ik iets over de Calvin-cyclus.

Planten maken overdag suikers aan en bouwstoffen, en transporteren die s'nachts.

Ook het temperatuurverschil helpt daarbij.

Zetmeeloverschot in blad is een van de gevolgen.

 

 

Je planten lijken mooi, maar zijn ze ook gezond?

Kun je de top buigen, of is ze broos en breekbaar?

Hennep is een onkruid en kan lang doen of er niets aan de hand is.

 

succes met de hobby.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze gewoon neergezet om een keer stekjes vanaf te snijden, aangezien ik dat nog nooit gedaan heb.

Maar het kwam er maar niet van, dus staan ze inmiddels meer dan 60 dagen, en zijn zo'n 1.60cm hoog, omdat ik geen schakelklokje had. :D

 

In mijn "normale" tent heb ik zelfs geen vergelijk :P , de ene staat schuin, de ander recht, de één een holle stam, de ander niet :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even verwarring strooien

 

*een plant onder 12/12 opgekweekt kan mega kompakt zijn

*een plant groeit zijn grootste deel in de donker periode

*een zaailing heeft een natuurlijk hormoon welke hem laat doen strekken(kan niet op de naam komen)

*een plant is gewend elke dag een reset te krijgen dmv licht aan /licht uit (15 minuten is voldoende)

*planten onder 24/0 vertonen eerder (voor)bloei verschijnselen als ze als moeder staan

 

Dit zijn een aantal handige weetjes

Ik zelf geef mn moeders maximaal 23 1/2 uur licht per dag vanwege bovenstaande redenen.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
*een zaailing heeft een natuurlijk hormoon welke hem laat doen strekken(kan niet op de naam komen)

 

Auxine

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Foolonthehill

 

ik heb het helemaal niet mis, ik heb slechts enkel en alleen de evenaar als referentie gebruikt... alles boven de poolcirkel heeft tijdens het zomerhoogtepunt 24 uur (om en bij) zonlicht maar ik ben geen atlas en ga niet alle gebieden waar daar sprake van is gaan opnoemen

maar ik ben niet fout in mijn evenaarsstelling daar deze correct is, ik was ten hoogste "incompleet" maar dan kan ik evengoed noorwegen en zweden en weetikveel erbij betrekken, zelfs de noordpool...

 

MAAR het is niet omdat je er 24 uur zon hebt dat je er ook perfect kan kweken

Share this post


Link to post
Share on other sites
aan de evenaar is het in de heetste maanden bijna constant zonlicht voor een tijdje

 

Welke zijn dan die heetste maanden op de evenaar?

Het is er altijd even heet, en de dagen duren allemaal even lang.

Daarom reageren tropsche landrassen niet op 12/12

Nou jij weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daarom reageren tropische landrassen niet op 12/12

 

En weg zijn mijn toekomstplannen :D :P :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D shit, schaakmat...

 

:P ik ben linguïst, geen aardrijkskundige

 

maar zie! Ik leer weer bij :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

"ik ben niet fout in mijn evenaarsstelling daar deze correct is"

vind ik wel een sterk punt, overigens.

Vooral voor een linguist.

Share this post


Link to post
Share on other sites
aan de evenaar is het in de heetste maanden bijna constant zonlicht voor een tijdje

 

ik geef ze altijd 24 uur voorgroei, makkelijker temperatuur onder controle te houden

mijn lowryders laat ik zelfs 24 uur staan tot ze hun geslacht tonen

 

Ben je wel eens op de evenaar geweest?

nou ik kan je vertellen dat daar de zon omstreeks half 7 aan de horizon verdwijnt en s'morgens tegen 5 uur aan de andere kant weer begint te schijnen.

Ik denk je bent in de war met de noordpool. (Vanaf de Noordkaap)

Wat betreft je plantjes ; geef ze een paar uurtjes rust, niemand houd het 24 uur vol. Ik weet zeker dat ze het waarderen en je over een paar weken belonen met een hele hoop plezier,.

 

Groetjes,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...