Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

jackgaard2

Problemen Met De Afzuig

Recommended Posts

hoi,

 

Ik heb een sofbox afzuig van 500m3 hangen en een phat filter van 700m3 hangen. Mijn kast is ong 1m3 groot dus dat lijkt nogal veel, maar ik heb er 1000W in hangen. Nou is er geen enkel probleem met de softbox die zuigt flink, maar zodra ik de filter er aan vast maak verlies ik bijna al mn zuig kracht, er komt nog amper lucht uit de slang geblazen. Heeft iemand een idee hoe dit komt? De afstand tussen de filter en de softbox is 1 meter en er zitten 2 bochten in van 90 graden, kan het daar aan liggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

ik neem aan dat je 1m2 oppervlakte bedoelt. Want een hok van maar 1m3 inhoud en dan met 1000w is practisch onmogelijk. Lucht neemt altijd de route van de minste weerstand. Misschien lekt je softbox ergens, of is je filter te strak gepackt om het zo maar te zeggen. Teveel koolstof. Ik zag ook op de site van Phat filters dat hun "nieuwe"technologie was om de filters strakker aan te vullen. Misschien is je softbox te klein voor dit type filter.. Maar ik zou het niet zeker durven te zeggen, daar ik geen ervaring heb met dit type filter.

 

Hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen.

 

Gr,

DD

Edited by Don-Der

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij kun je het beter ook zonder bochten proberen te installeren.. en zo kort mogelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat vrees ik dus ook ja. Het is geen 1m3 nee, maar 1 vierkante meter. Wat ik dan wel vreemd vind is dat als ik mn 300m3 oude filter aansluit, gewoon een eenvoudig koolstoffiltertje, hij wel trekt als een malle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zojuist even de hele zaak los gehaald en de afzuig aan de softbox geplakt om te kijken of het niet lag aan de bochten in de slang. Nog steeds zelfde resultaat, er komt amper lucht uit de slang. Ligt toch aan de filter.

 

gaat om het volgende type, phat filter 700m3:

 

med_gallery_16740_5005_737686.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die filter en slang zijn te groot voor je 500m3 softbox, hij bouwt geen druk op. Die 300m3 filter die het wel deed is waarschijnlijk een 125mm aansluiting en een stuk kleiner als de 700m3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet je dat zeker? Dat zou mooi vercracked zijn dan. Dit is mij namelijk geadviseerd bij de growshop. Bovendien het ik op wf gelezen dat je toch een 20% grotere filter moet hebben dan je afzuig? Ik snap er niets meer van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

er staat een heel dik artikel over de filter en de grootte t.o.v. de afzuiger op het forum. Je houdt van die 500 kuub waarschijnlijk maar net 200 over met 2 bochten en een heel dik filter. Ik zou voor een grotere afzuiger gaan van 1000 kuub, hoef je ook niet op volle snelheid af te zuigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is de filter vochtig geweest????

Share this post


Link to post
Share on other sites

da's een hele goeie doc! ik zat er eigenlijk net aan te denken! hier het topic overigens.

 

Ik kan de drukval van de phat filters nergens vinden maar je hebt wel een dikkerd he?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt whazzup, maar dat artikel heb ik idd gebruikt voor de aankoop van mn filter en afzuig.

 

Bovendien klopt het toch gewoon, er staat:

 

Er zijn twee rekenregels:

1: je koolstoffilter moet gelijke tot 20% meer capaciteit als je afblazer hebben. Bijv: een 1000m2 afblazer moet een 1000m2 tot 1200m2 koolstoffilter hebben

 

ik heb 500m3 afblazer, en een 700m3 koolstoffilter. Het is inderdaad een dikkerd ja, eentje van het allernieuwste type, gaat 3 jaar mee. Hooguit 30cm lang geloof ik. Ik heb dus gekeken of die bochten niet teveel kracht verliezen en dat doet het niet, als ik hem direkt aan de afzuig vast maak dan trekt ie nog voor geen meter. En nee hij is niet vochtig geweest, heb hem pas 3 dagen ofzo, bovendien kan dit type een veel hogere LVH hebben dan die oude.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat die 500m3 net ff te klein is voor je filter. Voor je fillter heb je een minimale druk nodig welke je met die 500m3 niet opbouwt (weet het ff niet precies te omschrijven wat ik bedoel :D . Daarom gaat het met je kleinere filter wel goed. Als je bv een 1000m3 aan een 1500m3 phat filter hangt gaat het gewoon goed. Zo draai ik in de winter. In de zomer vervang ik de 1000m3 voor een 1500m3.

 

Ik kan vanavond ff checken voor. Heb ergens nog een 500m3 inblaas welke ik dan even aan het can filter van 800m3 hang. Hokje staat toch stil, kan ik ff kijken of die nog veel lucht uitblaast.

 

Grtz spint

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je wilt weten of hij vochtig is geweest voor dat jij hem kreeg.moet je hem wegen en verglijken.

De Phat filter wordt zover ik weet in Maleisie geproduceert en heeft er al een hele weg op zitten voordat hij bij jou is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bedankt whazzup, maar dat artikel heb ik idd gebruikt voor de aankoop van mn filter en afzuig.

 

Bovendien klopt het toch gewoon, er staat:

 

Er zijn twee rekenregels:

1: je koolstoffilter moet gelijke tot 20% meer capaciteit als je afblazer hebben. Bijv: een 1000m2 afblazer moet een 1000m2 tot 1200m2 koolstoffilter hebben

je moet een beeeetje verder lezen dan je neus lang is. Persoonlijk had ik het ook beter gevonden als de eerste post was aangepast. Lees ook het CAN interview met Lex Vonk. Da's toch de man die het moet weten en hij bevestigt mijn post in het topic dat je hebt gelezen: http://www.wietforum.nl/index.php?s=&s...st&p=393889

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt whazzup, dat mn filter dus bijna 50% capaciteit verliest wist ik niet met die bochten en slang. Echter, ik heb hem ook eruit gehaald en filter direct aan de fan gesloten, en ook dan trekt ie nog niet. Het is enorm krom, dit is me gewoon bij de growshop geadviseerd:S.

 

Wat moet ik nu doen, een grotere afzuig halen of een andere koolstoffilter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je het nog ruilen? Ik zou het gewoon laten zien in de growshop dat het niet werkt, en ze er dan eens een 1000 kuub op laten zetten, én vergelijken met een ander filter. Want dat ie helemaal bijna niks trekt wind ik wel raar. Het lijkt wel of je fan gewoon helemaal geen druk opbouwt. Het kan een foute box zijn. ASgrow vertelde me van een meeting met iemand uit de ventilatie industrie die behoorlijk schamper deed over onze softboxen en fans. Althans, sommigen bouwen totaal geen druk op omdat ze heel slecht gedimentsioneerd zijn. Ik heb er nu eentje in mijn auto staan die ik eens ga testen. Die lijkt ook bijna geen druk op te bouwen, gaan we dus onderzoeken :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik er niets aan doe dan trek ie als een malle, bovendien, toen ik mn oude en veel kleinere filter aansloot deed ie het wel goed. Maargoed zal er morgen eens langs gaan dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bedankt whazzup, dat mn filter dus bijna 50% capaciteit verliest wist ik niet met die bochten en slang. Echter, ik heb hem ook eruit gehaald en filter direct aan de fan gesloten, en ook dan trekt ie nog niet. Het is enorm krom, dit is me gewoon bij de growshop geadviseerd:S.

 

Wat moet ik nu doen, een grotere afzuig halen of een andere koolstoffilter?

 

Hallo Jackgaard2

 

500 m3 afzuiger dat is de luchtverplaatsing de de ventilator per uur verplaatst. Dit verplaatst de ventilator alleen bij 0 pascal ( druk) weerstand.

Alles wat er aan de ventilator wordt aangesloten heeft een weerstand. Hoe meer weerstand des te minder luchtverplaatsing, dit heeft te maken met de

algemene gaswet, ook wel ideale gaswet of Wet van Boyle-Gay-Lussac genoemd, beschrijft het gedrag van ideale gassen onder invloed van druk, volume, temperatuur en aantal deeltjes en luidt:

 

pV=nRT

 

 

Daarin is:

 

p de druk in Pa (N/m2)

V het volume in m3

n de hoeveelheid gas in mol

R de gasconstante (8,314472 JK-1mol-1 of 0.082057 L.atm/mol.K)

T de absolute temperatuur in K

 

 

Zodra nu de P (weerstand) omhoog gaat ( door kanaalwerk en een fillter) gaat de V (volume de 1000m3) naar beneden.

 

Ventilatoren kunnen een bepaalde weerstand overbruggen dit wordt delta P genoemt.

voorbeeld een ventilator heeft een delta P van 500 Pa (pascal)

 

Aan deze ventilator wordt een filter gemaakt met een weerstand van 500Pa. Als de ventilator wordt aangezet gaat de ventilator draaien, maar omdat de weerstand door het filter net zo hoog is als de weerstand die de ventilator op kan brengen zal er geen lucht verplaatst worden.

 

Het probleem is hier : Het filter heeft te veel weerstand!!

 

De oplossing is verwissel het filter voor een filter met minder weerstand.

 

Een 700M3 filter en 1000M3 afzuiger zeggen niets!!!!

 

 

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, zoniet hoor ik dit graag

 

Groet Homegrower 1967

 

 

Die filter en slang zijn te groot voor je 500m3 softbox, hij bouwt geen druk op. Die 300m3 filter die het wel deed is waarschijnlijk een 125mm aansluiting en een stuk kleiner als de 700m3.

 

Dit is onzin, hoe groter de aansluiting des te minder weerstand!!!

Hoe lager de weerstand des te meer lucht verplaatsing!!!!! Als er juist minder druk wordt opgebouwd wordt er meer luchtverplaatst :lol:

 

Ik denk dat die 500m3 net ff te klein is voor je filter. Voor je fillter heb je een minimale druk nodig welke je met die 500m3 niet opbouwt (weet het ff niet precies te omschrijven wat ik bedoel :D . Daarom gaat het met je kleinere filter wel goed. Als je bv een 1000m3 aan een 1500m3 phat filter hangt gaat het gewoon goed. Zo draai ik in de winter. In de zomer vervang ik de 1000m3 voor een 1500m3.

 

Ik kan vanavond ff checken voor. Heb ergens nog een 500m3 inblaas welke ik dan even aan het can filter van 800m3 hang. Hokje staat toch stil, kan ik ff kijken of die nog veel lucht uitblaast.

 

Grtz spint

 

 

Een filter kan geen 800M3 zijn!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank homegrower,

 

Gelukkig heb ik natuurkunde gevolgd dus de gaswet komt me idd bekend voor, de weerstand zal dus van de filter af moeten komen ja. Wat kut, hij is dus kapot of ik heb een verkeerd type hangen.

Morgen maar ff langs de shop dr mee :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed, mij is geadviseerd om er een kleinere filter op te zetten, eentje van 500M3 of 300M3. Is dat een idee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals je heb kunne terug lezen moet je of een kleiner filter aan sluiten of een grotere afzuiger op je filter. En dat eerste had je al geprobeerd en ging toch goed ??? Dus vanwaar nogmaals die vraag ???

 

Grtz Spint

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, het toeval wil dat ik hier een softbox heb gekregen van een lid dat klaagde dat het ding voor geen meter trok. Joekel van een box met twee opgeschroefde 160mm flenzen. De originele box had 200 mm flenzen. Hou je hand er een beetje voor en weg is de druk! Wat wil het geval:

 

Er zit een torin 500 kuub in. Bij het nazoeken blijkt deze fan dus nauwelijks 150 pascal druk op te bouwen, veel te weinig om dus door een filter af te zuigen. Als inlaatfan wel aardig, maar verder dus volstrekt nutteloos.

 

De kleine slakkenhuizen bouwen over het algemeen niet al te veel druk op. Kijk maar eens bij Ruck naar vergelijkbare fans. Die kleine types bouwen volstrekt niks op en zijn dus waardeloos als afzuiger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

echt waar lemmens is de shit op het gebied van softboxen.

Je betaald wel wat maar dan krijg je ook wat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...