Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
tomas

Plostseling Afstervende Takken En Het Nut Van Direct In Volle Grond Inzaaien..

Recommended Posts

Zo nu en dan zie ik planten voorbijkomen waarbij (oudere) zijtakken opeens afsterven.. Vaak tot grote verbazing van de kweker, 'mijn plant is toch gezond en er is niets verdachts (ziekte, beestjes) aan te zien'?

 

gallery_15398_4995_6302.jpg

 

Afstervende takken, deze post

 

Ondertussen zag ik op een ander forum (thegreatoudoors, is helaas volledig in rook opgegaan) .. eens iemand staan met enkele enorme bomen, en die had ook last van bovengenoemd probleem.. Dit waren gasten van het platteland, met redelijk wat agrarische kennis.. 1 van hen was van mening dat de afstervende takken het gevolg waren van te lang in (te) kleine potjes voorgroeien.

 

Vorig jaar concludeerde plantkas hetzelfde, na de wortels te hebben afgegraven..

 

gallery_5639_2054_1589.jpg

 

gallery_5639_2054_15100.jpg

 

( zie deze post.)

 

De vaatbundels die zorgen voor het transport naar de stengels (die beginnen in de wortel) beknellen elkaar, waardoor de capaciteit om voldoende water op te nemen afneemt, en de plant begint met het laten 'hangen' van takken.

 

In volle grond inzaaien

Atmosphere had het er al eens over, en sindsdien ben ik het gaan toepassen; direct inzaaien in volle grond.. Het zou voor een direct verankerde plant moeten zorgen. Maar nog een voordeel; de wortels groeien direct de breedte en diepte in, en worden niet meer tegengehouden door concurrerende wortels die ook tegen de wand van een potje groeien. Dit zal dus in elkaar vergroeide wortels voorkomen, wat tevens geld voor het probleem van de afstervende takken.

Sindsdien merk ik dat planten die direct in vollegrond zijn gestart veel beter bestand zijn tegen harde wind, zelfs rukwinden doorstaan ze nu met gemak, en vrijwel geen afgebroken takken meer..

Ik had vorig jaar echter een powerplant stek, over van een binnenkweek, buiten geplant.. Nu was dit al een stek, en ook nog eens in een klein potje voorgegroeid.. Het werd een flinke plant, maar op een gegeven moment is ze door de wind in tweeën gespleten (na het spalken is de stam toen van binnen gaan rotten, met dit als gevolg enkele weken later..)

M'n 5 in vollegrond gezaaide DF's hebben dat jaar flink wat storm doorstaan, zonder afgebroken takken.

 

gallery_6949_2405_50389.jpg

 

Op dezelfde locatie, een Easy Sativa direct in het plantgat ingezaaid in juni, staat als een huis:

 

gallery_6949_5212_143914.jpg

 

Zowiezo zijn zaadplanten naar mijn mening beter geschikt voor buiten, stekken zijn qua wortelstelsel toch iets beperkt (geen penwortel) en missen toch iets qua vitaliteit, het feit dat gezonde zaadplanten vrijwel altijd meer vingers aanmaken zegt ook wat.

 

Een nadeel van deze methode is dat het weinig zin heeft om al vroeg te beginnen (maart-april) omdat de gemiddelde temperaturen (en dus de bodemtemperatuur) nog veel te laag zijn. De plant zal dan ook zeer traag groeien, en is erg kwetsbaar (slakken, wind, regen, zwak wortelstelsel). Een mooie start met enkele weken goed weer zal wel verschil maken, maar je hebt hier bij het ontkiemen natuurlijk geen garanties voor.

 

Om grote bomen te kweken, MET een sterk wortelstelsel, zou je dus eigenlijk in enorme potten moeten voorgroeien (onder kunstlicht), wat niet echt praktisch is.. Een klein kasje of zelfs een opengesneden colafles kan wel wat bescherming bieden voor de jonge zaailingen.

Naar mijn mening kun je beter iets later beginnen, de plant zal dan een goede start maken en in relatief korte tijd nog zeer snel kunnen groeien.

 

Ik ben benieuwd hoe anderen hier over denken, barst los!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vergeet hierbij niet WAAR? in Nederland je ze plaatst. Grondsoort is heel belangerijk. Als je in Zuid Limburg Wiet kweekt in de volle grond heb je loss. Kom je niet ver met je worteltjes.

Soms zit er kleilaag op 1 meter diep.

Deze fotos bevestigen mijn vermoeden dat ze in de volle grond op het een en ander vastgelopen zijn( Kiezel, grind, klei etc)

Share this post


Link to post
Share on other sites

da's een goede suggestie die je daar doet, tomas.

Het kan niet anders dan dat het gaat knellen.

 

Basicsjoerd is het helemaal met je eens wat het planten betreft.

Het liefst maakt die eerst een diep gat met een grondboor en vult deze met gemengde aarde.

De penwortel kan dan als een raket naar beneden spurten.

 

ik ben benieuwd of er nog goede opmerkingen komen.

 

Want er is 1 ding wat het lastig maakt:

het ontwerp van de natuur is altijd zo geweldig, zou er voor dit wortel probleem

ook geen oplossing zijn, gegeven vanuit de natuur.

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een goed plantgat is inderdaad een vereiste.. Vooral bij schrale grond kan het plantgat niet groot genoeg zijn, als de plant eenmaal hard gaat groeien zal zij flink wat voeding gebruiken. Maar daar is al een topic over (plantgat en kippenmest), van wijlen Dame Blanche..

 

bedankt voor het meedenken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik bedoelde geen gat, maar een kolom naar beneden,

de penwortel kan dus rap naar beneden en:

kan zich niet vastkronkelen op een taaie laag.

en zo zichzelf verstikken, gelijk een potje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuw tomas,

 

We kunnen er wel inkomen en zien nu ook het voordeel in van direct in volle grond zaaien,

maar hierbij toch een vraagje:

Als je niet voorgroeit onder kunstlicht en dus direct in volle grond en met zonlicht; gaan de kleintjes dan niet heel hard strekken?

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel een goeie tip van Sjoerd, Weetje

Want zo gaat je penwortel zeker naar beneden in welke grond je haar ook plant

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

De grootste "onzin" die ik hier ooit gelezen heb.

Het gaat toch echt om het stukje grond waar je plant staat.

Vaak in nieuwbouwwijken heb je op 1 meter diep al de gele zand?

Landbouwgrond is natuurlijker en verschilt nog eens van regio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

had vorig jaar hetzelfde probleem met een the one, waren de wortelen ook bekneld geraakt door elkaar

komplete zijtakken stierven af, op het laatst de hele plant maar verwijdert

ik denk ook dat voorgroei in te kleine potten de oorzaak is

 

gallery_9017_1798_108837.jpg

 

gallery_9017_1798_52609.jpg

 

@sjeepee waarom zou een plant niet op geel zand kunnen groeien? heb een guerilla plekje waar na 20cm al geel zand zit

en ze groeien en bloeien er goed op hoor

 

ps nieuwbouwwijken liggen meestal op voormalige landbouwgrond ;)

 

laters :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het groeit zelfs hier in Margraten in de mergelgrond. Maar dan ook gewoon als stek en moet zijn weg vinden. Een ding weet ik hier zeker het water sijpelt ook weer omlaag in het Maasbekken. Het is een probleem wat je vaker met die grote wietbomen ziet, als ze al niet omkiepen van de wind. De wortel stuit op het een of ander waardoor je in feite een heel grote speciekuip hebt zonder afwatering. Hoeft maar een dikke kleilaag onder te zitten en je plant staat continu met haar voetjes nat.

breekt plots zo n tak af? Komt van binnenin de plant wil ik maar zeggen. ze staat gewoon te verzuipen.

Hetgeen je boven het maaiveld ziet, zit minstens onder als wortelstelsel in de grond. Dus zo n boom van boven de 2 mtr wil dit minimaal ook beneden zich hebben in de grond.

Zie bij die fotos die knollen bij de voet? Is dit gebeurt met voorgroeien? Neen, deze kan zich in de volle grond niet verder uitbreiden.

Ik kweek al 20 jaar mijn eigen rokertjes Alleen ervaring met grond. en hou mijn planten zo laag mogelijk. Plantdelen die spontaan afsterven is bijna altijd rotte wortel. Het schijnt op hydro ook wel vaker voor te komen, maar dat is niet mijn pakkie an.

 

Nog iets over voorgroei. wortelbeperking geeft vollere planten. wat denk je dat die turfbakjes zo klein zijn? en waarom zaaigrond? niet voor niks?

Het gaat me niet om gelijk te krijgen.

Voorbeeld ik groei 4 weken in een 75liter kuip daarna 8-10 weken bloeien. Wil je weten hoe die wortels er na het oogsten uitzien? kompleet rondgegroeid met een dikke knol aan de onderkant van de stam. En dan praat ik over een plantje van hooguit 60 cm hoog. Wortelbeperkt dus. Stel ik heb een dichte kuip gaan ze op een gegeven moment pootjebaden, waarna je dit soort takken ziet afbreken door de rot.

Na mate de bloei vordert gaan ze ook steeds minder drinken. Tot week 5 bloei zuipen ze nog harder als het baasje, daarna moet je ook afbouwen met water.

 

Suc6 jongens

Share this post


Link to post
Share on other sites
De grootste bullshit die ik hier ooit gelezen heb.

 

Dat je het er niet mee eens bent, okay

Maar let een beetje op hoe je je zinnen formuleerd.

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn excuses mocht iemand dit verkeerd interpreteren. Bullshit klinkt ook anders als onzin. Ik wil de ander wel in zijn waarde laten.

 

Wat mij opvalt is gewoon dat veel mensen buiten nog kweken zoals het in de jaren 70 gebeurde. Grote bomen liefst in de volle grond.

Kenmerkend voor buitenwiet was toentertijd dat je veel fluffie en weinig kompakte toppen kreeg omdat je september en oktober als bloeimaanden had.

Tegenwoordig schuift het allemaal op naar voren. Je hebt in mei al de mogelijkheid om je plant te verduisteren, zodat je bij wijze van spreken twee buitenoogsten kunt krijgen.

eerste oogst begin augustus met verduisteren.

tweede oogst laat oktober. Nederland staat bekend om zijn slechte oktobermaanden met veel mist en regen.

Krijg je twee soorten toppen. Binnenwiet toppen en buitenwiet toppen

De eerste vol en hard.

De tweede fluffie en veel knipwerk

Dit jaar verduisterd half juli.

Ben nu ongeduldig aan het wachten op de oogst.

Alleen heb ik nu toppen die dikker zijn dan ik ooit binnen voor mekaar heb kunnen krijgen.

De kwaliteit van mijn buitenwiet is beter dan mijn vorige binnenplanten!!!

VERDUISTEREN zodat je in de volle zomer je planten afbloeit, levert gewoon de beste kwaliteit wiet op.

Dan maar een wat kleinere plant? Zeker niet minder opbrengst.

 

Grtz Jp

Share this post


Link to post
Share on other sites

.....?

 

Ik dacht dat het hier ging over de knellende werking op houtvaten veroorzaakt door te kleine potjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er van een verder gezonde plant ineens een tak afsterft is vrijwel altjd lager op de stam door een schimmel (vaak Bothrytis) de bast rondom aangetast.

Soms is een bodemschimmel de boosdoener. (als Pytium)

 

Verstrengelde wotels als doods oorzaak heb ik in mijn lange leven als kweker nog nooit gezien.

Tegenwoordig worden vrijwel alle planten en heesters in potten gkweekt.

Heb je daar wel eens de verstrengelings dood gezien? :D

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog nooit gezien !!!

Het gebeurt zelfs boven de grond. :D

 

Kijk maar de boom die word beknelt door klimhop of een lianen soort.

deze sterft ook puur door beknelling, en die bomen hebben nog wel een dikke bast.

Dus zo raar is het niet.

 

Alleen gebeurt het hier onder de grond en door de plant haar eigen wortels.

En de oorzaak die hier word gegeven , past precies in dit plaatje.

....namelijk gebrek aan expansie ruimte, beknelling, gevolg, geen vocht en voedings

opnamen.

 

Daarbij komt nog , dat de kenmerken aan een plant vanwege verkeerde grond nooit

zo desastreus zijn als hier op de foto`s.

 

mazzel

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Infiniti

haha dat is gelijk het elastiekje om je vinger.

Een wortel is gelijk een bloedvat. komt het een verstopping tegen, vertakt het zich.

Dus stel, die wortel groeit dieper? Komt op een laag bouwpuin, of klei? Kan niet meer de diepte in zo gaat die de breedte in. Maakt in feite nieuwe aftakkingen.

Wat doen wij wietboeren? We denken plantje krijgt te weinig water? De grootste fout die je in volle grond maken kunt.

Een boom zoekt zijn water immers toch ook zelf?

Blijven bemesten en watergeven,want mest moet ie hebben is de gedachte? Krijgt ie natte voetjes. Sterft die tak vanzelf af. Gelijk een hartinfarkt.

Dat dit te maken heeft met wortelbeperking in de voorgroei? Onzin, hoe kleiner je begint, hoe bossiger je plant uiteindelijk wordt.

het is zelfs goed om zaailingen en stekken eerst in veel te kleine turfbakjes voor te groeien.

Ikzelf groei zo voor tot de tweede internode verschijnt. Daarna gaan ze los. Met los bedoel ik buiten in een 75 liter Allmix.

Altijd goede oogsten gedraaid met kleine planten(<1mtr en > 1 ons per plant)

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_14510_4137_183225.jpg

 

Geen beste foto, maar dit zijn 4 WW in een 5 ltr pot. Een testje.

Ze staan er al vanaf het voorjaar in. Niks geen wurg wortels. :D

 

Gestekt in Jiffy7, geplant in cocos potgond van de grootse GS van Nederland: de Praxis.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

HJM braveau.

Dat doe ik je niet na!

Is dit nog wel kweken op grond? Je kunt hetzelfde bereiken op glas of steenwol.

Je bent blijkbaar een meester in het toedienen van de juiste voedingsmiddelen. Je meet de PH van je grond. De Ec van je water etc.

Mijn gevoel zegt me dat dit een heel andere kweekmethode is.

Bij deze plant blijven de wortels immers droog. jij bent diegene die bepaalt wat hoeveel en wanneer.

Zeker niet voor beginners.

Met aquariums is het zowat hetzelfde.

hoe kleiner de bak, hoe moeilijker je de balans in stand houd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zie bij die foto's die knollen bij de voet? Is dit gebeurt met voorgroeien? Neen, deze kan zich in de volle grond niet verder uitbreiden.

Nog iets over voorgroei. wortelbeperking geeft vollere planten. wat denk je dat die turfbakjes zo klein zijn? en waarom zaaigrond? niet voor niks?

Het gaat me niet om gelijk te krijgen.

Voorbeeld ik groei 4 weken in een 75liter kuip daarna 8-10 weken bloeien. Wil je weten hoe die wortels er na het oogsten uitzien? kompleet rondgegroeid met een dikke knol aan de onderkant van de stam. En dan praat ik over een plantje van hooguit 60 cm hoog. Wortelbeperkt dus. Stel ik heb een dichte kuip gaan ze op een gegeven moment pootjebaden, waarna je dit soort takken ziet afbreken door de rot.

 

Je kan wel denken dat die knollen bij de voet door klei komt, mooi niet.. Maar deze plant stond in ruim een halve kuub (500 liter!) luchtige allmix van de growshop! De klei is pas te vinden buiten dit plantgat.. Deze zaailing was voorgekiemt in in een 2 liter potje, maar zoals je ziet was de stam uiteindelijk dikker als het 2 liter potje waardoor de onderstam met de wortels de knel kwam! Je geeft al aan dat je enkel in 75 liter kuipjes kweekt, daarin kunnen de stammen nooit een dikte halen dat het allemaal te krap wordt in het wortelstelsel.. De plant van de stam met knobbels op de foto was 3 meter hoog en bestreek een oppervlak van 6 m2! De kwaal waar het om gaat in dit topic komt eigenlijk alleen voor bij planten die eerst in een "klein" potje zijn voorgegroeid en daarna boom zijn geworden in de volle grond!

 

Het is niet de eerste plant die ik heb gehad met dit probleem, in 2005 had ik een ander plantje 2 weken voorgegroeid in een literpotje, daarna is die de kas in gegaan, die heeft de bloei dus nooit gehaald, waarschijnlijk door een afgeknelde stam(foto hieronder).. Een waterprobleem kan het niet zijn want in mijn kas krijgen ze GEEN water..

gallery_5639_962_101889.jpg

gallery_5639_962_4351.jpg

gallery_5639_962_110496.jpg

 

Nog een stammetje dat in de knoop zat door klein potje, is maar net goed gegaan :wave:

gallery_5639_962_120933.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@19Sjeepee65

Na het aanmaken van de grond meet ik niet zoveel als jij zou denken.

Het is Praxis Kokos Potgrond met thomaskali en lavameel. Dat is de buffer.

 

Verder heeft deze pot alleen Pokon voeding voor bloeiende planten gehad. Dit was een testje om de Pokon allergische forumleden hun ongelijk te bewijzen. Ik gebruik nooit iets uit een GS. Ik koop prof. producten, of spullen uit een tuincentrum die het meest aan mijn wens tegemoed komt.

 

Over die wortels:

Het lijkt of ze in hun vroege ontwikkeling geen kant op konden. Als en bonzai boompje in de bergen.

Als een grond voldoende gespit is komen zulke zaken niet voor.

Ook niet op klei. Wiet is trouwens dol op klei.

 

Lijkt dus dat deze planten zich op bonke grond hebben moeten redden. Of ze hebben de eerste tijd in een rond potje gestaan en is de kluit niet losgemaakt bij het uitplanten.

Kweek fouten in het begin nodigen mij nog niet uit in de volle grond te zaaien.

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ik weer wat opgestoken van dit topic.

bedankt jongens.

Dus als ik het goed begrepen heb, hoe kleiner de pot, hoe dikker de stam? Dan denk ik door? Zou je steeds een klein maatje groter moeten nemen. Als het plantje wortelbeperkt raakt, ompotten? Steeds ompotten van 1 ltr naar 1.5 ltr enz enz Op het goede moment verpotten en je krijgt de dikste stammen? Tot een litertje of tien? En daarna los in een speciekuip of volle grond?

Maar dat bewijst wel weer het grote verschil tussen binnen en buiten.

Ben ooit begonnen met 60 stekken in 1ltr potten??? binnen en geen problemen.

Meteen 12/12. Miniplantjes met 5-10 gram de plant. Kregen de tijd niet om uit hun huis te groeien?

Buiten moet je dat niet proberen. Door de lange voorgroei.

Ik weet niet hoe jullie het doen? Maar ik trek mijn stekken in zaaigrond en turfpotjes tot twee drie internodes zichtbaar zijn en de plant begint te tellen.

Daarna meteen in de Allmix van Canna in een tien liter pot. Paar weekjes en dan in de 75 liter kuip. Maandje groei ongeveer tot ie zo breed is als het kuipje (50 cm rond) en dan verduisteren.

werkt bij mij super.

 

HJM Dat bonke grond is vet hahaha ken wel ene Bonke Princen haha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...