Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BeeKaa

Perfect Voorbeeld Energie Verspilling

Recommended Posts

check deze clip..

 

Ludacris - Blueberry yum yum

 

dat zouden wij WFFers wel even 10x beter doen. ofniet dan?

 

Dan heb je zoveel planten en lampen... en dan hang je ze 3 meter boven je planten... tsssss

 

wel een leuke clip

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overlapping is het antwoord, licht gaat niet verloren...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik blijf erbij dat de planten dan teveel strekken...

.. maargoed daar worden we het nooit over eens kees...

 

maar ze hebben zoveel hangen dat het eigenlijk geen zak uitmaakt want ze oogsten toch wel een vrachtwagen vol...

:D

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mwah, dit kun je vergelijken met de zon... Het is een evenwijdige lichtbundel...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tsja kees. je krijgt het toch niet uit mijn hoofd.. :D

een lichtbron (hoe sterk ook) verliest intensiteit naarmate het licht een grotere afstand moet overbruggen.

 

Bij de zon is dit wel zo ontiegelijk sterk dat het geen zak uitmaakt..

bij lampen zie je (helaas) door een te kort komend spectrum en vaak vele lumens missend ten opzichte van de zon,

dat de planten wat strekken om meer licht te hopen ontvangen.

 

ik weet het.. ik zou eigenlijk niets zeggen haha

maar ik kon het toch niet laten :D

 

Gr

 

BK

 

ps Waarom zou je anders nog lopen kutten met die afstanden tussen je lamp en planten?

diepstralers? spreaders?? allemaal crap? ik denk namelijk dat dat niet zo is :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beekaa je hebt helemaal gelijk, Licht word minder intensief recht evenredig de afstand. Kees heeft gedeeltelijk gelijk, de energie gaat niet verloren. Voor iedereen duidelijk nu :D Dit is vast te kort door de bocht weer en er zal wel berg info weer bij gespuwd worden, hoop ik, hahaha wat hou ik toch van deze topics.

paper_throw.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kees

zoals je ziet hebben we beide gelijk :o

:D

 

@medical

haha ja zoiets :D dat ziet er wel beter uit.

 

@DLS

bedankt he voor het "ophelderen" :)

 

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit ervaring is het gewoon zo dat een plant die minder licht krijgt gewoon minder opbrengt.

En al zijn jullie met z,n tienen, dan blijf ik daar nog bij :)

 

 

Kijk maar ik elke kweek die je ziet, dat de buitenste planten minder worden als de gene onder de lamp.

 

 

Stelletje eigenwijze lullen. Jij niet he Beekaa, jij bent nu mod :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Bush, doe eens wat aan die energie verspilling...

Die amerikanen ook altijd.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar hoeveel mensen heb je met goede spiegelfolie... ?

 

Ik zal eens een shotje maken van m'n voorgroeihokje, hier hangt mylar in wat 95% van het licht reflecteerd. Aan het dak (30+ cm van de planten af, sommigen 40cm) hangt 170W aan spaarlamplicht, de lampen kunnen zowat tegen de planten aanhangen maar dan is de verdeling heel slecht. Ik heb geen last van strek en de plantjes die daarbloeien (lowryder) doen het beter als buiten ook al is het maar 340W licht per m2.

 

Best een vreemde situatie niet ? Ik ga in m'n douche ook aan de gang zoals jullie wellicht al wisten, hier hangt dezelfde folie en de 400W hps gaat hier ook echt niet tussen de planten hangen.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zal eens een shotje maken van m'n voorgroeihokje.

Graag, ben benieuwd hoe het eruit ziet, zit zelf ook aan een hokje met spaarlampen te denken, wellicht is dit een mooie inspiratie.

Welk merk/type folie gebuik je, en waar is het te krijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach verbranden zulle ze zeker niet :smoke ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om het in Whazzup's termen te houden,

 

Als opengrow mod kom je nog wel eens ergens, en ik had deze foto nog ergens staan, vinden jullie dit energieverspilling ? Plantjes strekken niet hier anders!

 

med_gallery_9137_5984_1576069.jpg

 

Groetjes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de voorste rij lijkt mij toch aardig gestrekt....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gedieft Pure.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ert

 

dank je gozer.. en ja ik probeer wijs te zijn, ik baseer mijn argumenten op feiten en eigen ervaring nog het meeste net als jij :smoke

 

@ kees

 

en ja waarom is dat nou toch gediefd he??? ik denk ook dat er minimaal 600 al-dan-niet 1000 watt per pitje boven hangt niet??

 

@BBB

welk wattage zijn die lampen??

 

enneh t zijn wel stekkies he.. dan hang je sowioeso je lamp in het begin hoog ;)

 

ik blijf bij mijn standpunt...

mylar ofniet.. licht verzwakt over afstand, punt klaar B)

 

Anders zouden planten snachts gewoon licht blijven ontvangen (zon weerkaatst via de maan he :P)

en dus nooit bloeien.

 

waarom nog moeilijkdoen met spreaders/diepstralers en easyrollers?? en je lamp in het midden hangen??

pff als de lamp er maar boven hangt dan is het goed.. liefst zo hoog mogelijk want dan wordt het licht goed gespreid :rofl

nou nee niet dus.. ook al heb je nog de beste reflectie (die ook alweer 5% van je licht verliest (je zegt het zelf al kees)

sorry dude ik krijg het gewoon niet geslikt zoals jij het zegt.

 

daarom bij deze weer een beetje olie op het vuur..

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee hoeveel watt ze zijn. Maar ik kom het wel vaker tegen bij grotere kweken, dat lampen zeer hoog hangen of zelfs op een vaste hoogte hangen.

 

Licht verzwakt over afstand, lijkt me geen twijfel over mogelijk.

 

Anders zouden we met een zaklantaarn onbeperkt ver weg kunnen schijnen :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas heren, energie gaat nooit verloren. En licht óók niet. Waarom is een zaklantaarn na 10 meter niks meer waard en een laserpointer met veel minder vermogen niet? Dat komt door evenwijdige lichtbundels. Het licht van een zaklantaarn verspreidt zich over een grotere ruimte en "verdunt" zeg maar. Daarnaast heb je een beetje breking door het stof in de lucht maar dat is te verwaarlozen op zo'n afstand. Kortom, de lichtstralen worden nooit zwakker, alleen verdeeld over een groter oppervlak.

 

Daarbij moet ik wel aanmerken dat er bij Bedrocan alleen maar diepstralers hangen overigens, maar je ziet het bij vrijwel alle professionele daglichtloze teeltruimtes. Het licht wordt naar beneden gereflecteerd en komt daar van alle kanten op de plant. De plant wordt uit alle hoeken verlicht, daarom is het ook belangrijk om ze wat ruimte te geven. Overlappende lampen hebben alleen daarom al een veel beter kweekrendement dan een enkele lamp.

 

Edit: je moet ook eens kijken hoeveel licht effectief je planten bereikt. Als ik een 600 watt lamp bovenin een grote ruimte hang en ik laat hem recht naar beneden stralen dan gaat er geen enkel licht verloten door wanden oid. Al het licht bereikt direct of via de reflector de planten. Waar alles overlapt ook en zo krijg je dus een heel gelijkmatige verlichting waarbij het meeste licht de planten bereikt. Natuurlijk kun je dit alleen maar doen als je er een flink stel hebt hangen. Alleen aan de zijkant heb je minder rendement van je lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...