Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Greenman

Blumat Digital 6 Of Zd-05?

Recommended Posts

Goedendag beste mensen.

Ik heb kweekbakken gevuld met +/- 10 cm aarde nu zou ik daar graag de vochtigheid van willen meten. Ik zit nu te denken aan 2 artikelen namelijk de blumat digital 6 tensiometer of dat puntige geval de ZD-05 grondvochtigheidsmeter. ik heb vaak te maken met een droge bovenlaag en dat het onder veel vochtiger is. Meten deze apparaten daar een gemiddelde van ofzo? welk apparaat zou voor mij het meest geschikt zijn? bij voorbaat dank

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Wormen kweker ,

Gaat dit om wormen of planten ?

10 cm aarde is een beetje weinig voor de planten ,voor wormen meschien net te veel

ik zou geen meters gebruiken maar me vinger want daar redt je het mee tot de bodem

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 cm is absoluut onvoldoende voor je planten. Een tensiometer moet je er toch wel al een cm of 15 insteken en moet dicht bij de wortelkluit zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis voor de wormenkweek eigenlijk. Ja sorry dat ik jullie hier op wietforum mee opzadel alleen jullie hebben er wel verstand van. Tis zo dat ik wormen kweek in bakken en begin met een laag aarde van ongeveer 10 cm. en langzaam opbouw tot ongeveer 17 cm. hier wil ik graag de vochtigheid van weten. nu is mijn vraag welke tool is hiervoor het best. alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Tsja, ik ken ze allebei en moet zeggen dat de Blumat een stuk accurater werkt dan de ZD-05. Van de blumat kan je opzoeken op welke waarde je medium moet zijn en dat eenvoudig op de meter aflezen. De ZD-05 heeft wel een schaal maar ik wist nooit zo goed hoe ik die moest interpreteren.

 

Ik denk dat als je een bak op een juiste vochtigheid hebt en je kan dan een startwaarde aflezen, dat je dan met de ZD-05 ook een heel eind komt.

 

Als je naar een diepere bak toewerkt is de Blumat nog steeds te overwegen en meer waar voor je geld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de blumat digital 6 nemen de andere is minder secuur afleesbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt toch wel 24 uur per dag een lampje branden in je wormenkweek ?

Om de dag spuiten met plante spuit heb je geen meters voor nodig ,teveel vocht loopt weg uit je bakken als het goed is

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de meeste shops ligt de prijs van de Blumat zo rond de €75,= maar op de site van Blumat zef (Blumat site) kost hij €29,75 :smoke

Weet iemand hier of dit om een ander type gaat want zo op de foto te zien zien ze er hetzelfde uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn ook het zelfde ,alleeen de prijs niet

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tsja, ik ken ze allebei en moet zeggen dat de Blumat een stuk accurater werkt dan de ZD-05. Van de blumat kan je opzoeken op welke waarde je medium moet zijn en dat eenvoudig op de meter aflezen. De ZD-05 heeft wel een schaal maar ik wist nooit zo goed hoe ik die moest interpreteren.

 

Ik denk dat als je een bak op een juiste vochtigheid hebt en je kan dan een startwaarde aflezen, dat je dan met de ZD-05 ook een heel eind komt.

 

Als je naar een diepere bak toewerkt is de Blumat nog steeds te overwegen en meer waar voor je geld.

 

Bedankt voor deze info alleen begrijp ik niet precies wat je bedoelt met dat ik ergens af kan lezen welke waarde mijn medium moet zijn. Krijg je bij de blumat een briefje met daarop de optimale grondvochtigheid voor de wormenkweek ofzo? Leg mij dit eens uit. En hoe snel is de vochtigheid af te lezen? Is het zo van: Je steekt het ding ering en je kunt meteen waarde aflezen? Wat is de reactietijd?

 

Met vriendelijke groet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
zijn ook het zelfde ,alleeen de prijs niet

 

Buble

 

Wauw dat scheelt dan wel heel erg veel :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij de meeste shops ligt de prijs van de Blumat zo rond de €75,= maar op de site van Blumat zef (Blumat site) kost hij €29,75 :smoke

Weet iemand hier of dit om een ander type gaat want zo op de foto te zien zien ze er hetzelfde uit.

Zijn inderdaad dezelfde. Heb er vorige week 2 besteld bij blumat zelf voor 68 euro incl. verzendkosten... dus 2 voor minder dan de prijs van 1 :( en binnen 4 dagen thuisgestuurd gekregen....

Share this post


Link to post
Share on other sites
ff offtopic: Wormenkweker?? Ook regenwormen inclusief wormenmest??

 

Wat bedoel je precies?

Share this post


Link to post
Share on other sites

lees de gebruiksaanwijzing effe, staat ook op het forum. je hebt contact met de kegel onderin nodig, voor grove korrels kan het niet gebruikt worden, potgrond of grond, zelfs zand en seramis is het geschikt voor. duurt ongeveer 3 uur voor je meting tot stand komt, dat gaat langzaam doordat de druk in de meter en de druk buiten via een keramische kegel in balans moeten komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben wel benieuwd hoe je tafels er uit zien of kweek je klein schalig ?

Heb je wel eens wat gelezen over wormenkweken of heb je er al ervaring mee ?

Wat doe je met de mest ?

Zeef je de eitjes ?

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...