Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

patrickman

Wat Is Verstandiger 5x400 Of 3x600 ?

Recommended Posts

ben erg benieuwd ik heb een ruimte van 4x4 heb een groep met 16A

sluit alleen mijn hokje op deze groep aan

wat is verstandiger kwa opbrengst,stroomverbruik,veiligheid,en evenuteel opvallen bij de stroomleverancier ?

bedankt voor de hulp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de verstandigheid ff anders indeelt... dus veiligheid voorop en dan pas de rest...

 

16a x 230v =3680w. wat je MAXIMAAL kan gebruiken...

3x600 gaat makkelijk met alle randapparatuur erbij, maar ik weet natuurlijk niet wat voor stroomverbruikers je nog meer in je hok gaat zetten.

5x400 gaat ook wel... its up to you...!

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke dat is dan mbt de veiligheid en daar is well taken care off :smoke

verder ga ik uit van de standaard benodigde app voor die ruimte

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 12/12 hokken van 3x400W en een moederhok + voorgroeihok. Anders krijg je je ruimte niet vol :smoke.

 

Met je stroom kom je wel uit dan.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit zelf ook zo,n beetje met dezelfde vraag :o

ga over 7 weken een hok maken van 4m bij 2m voor 8x 600watt, leg hier voor 2 nieuwe groepen van 16a van meterkast naar hok en ga ook de bekabeling opnieuw leggen naar het hok toe van de meterkast

en ga 4 lampen per groep zetten ,de randapparatuur komt op de bestaande groep wat er al is. veilig zal alles zeker zijn omdat het ook door electricien gedaan word :P , ik betaal netjes de stroom :( maar zal dit gaan opvallen??? omdat mijn verbruik zeker boven de 10.000kwh zal gaan ( zit er nu al niet vervanaf) :smoke

 

greetzzz combikiller

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, ja dat gaat behoorlijk opvallen ja. Maar als je gewoon opbelt en zegt dat je je voorschot naar 20.000kWh wilt verhogen dan vragen ze waarschijnlijk zoiets in de trant waarom, en dan zeg je gewoon iets van dat je een paar hele grote nieuwe aquria ofzo hebt staan die stroom zuipen als een tierelier en dat je met een beetje gokwerk op deze waarde uit kwam...

 

No guarantees though...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

verhogen zal ik zeker doen

denk zowiezo dat mijn hoge verbruik nu komt omdat ik aan het verbouwen ben

had het jaar daarvoor nog geen 2000kwh :( was daarom nu al een beetje para door het hoge verbruik

toen de meteropname was door ene van het energie bedrijf bij mij thuis, maarja daarom was de afrekening ook een leuk vakantiebedrag :smoke

wil zowiezo maar 2 keer draaien en dan word de woning tekoop gezet

 

maarja uitkijken met alles en duimen

thnx voor je reactie :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanmiddag een kennis (heeft 13jaar lang 3x600watt gedraaid) van me gesproken, deze werkt bij het nuon, en gaat langs hun klanten als er iets niet met de meterstand klopt.

 

Hij had vanmiddag een afspraak met een klant, die zijn meterstand 4x hoger was als van zijn normale verbruik. "lees goed" als van zijn normale verbruik,....dus geen landelijk gemidddelde of wat de buren gebruiken.

De reden dat hij heen wordt gestuurd heeft niets met veiligheid of het vermoeden van kweken te maken, hij moet slechts heen om te controleren of de meterstand klopt of niet (meter zou tenslotte ook stuk gegaan kunnen zijn)

 

Hoe gaat het verder in zijn werk heb ik gevraagd: Hij gaat netjes naar de mensen toen, en legitimeerd zich. Hij meld dat het verbruik 4x hoger ligt, dan de vorige opgegeven meterstand/en. En stelt dan de "Hoofd Vraag" Of deze verhoging/meterstand kan kloppen.

 

Nu kan de bewoner nog maar 2 kanten op. Indien men JA zegt dat de meterstand kan kloppen, dan maakt hij daar een notitie van dat deze correct is, en wordt er verder niks ondernomen, en de rekening wordt gewoon verstuurd.

 

Indien men NEE zegt, dan zal worden onderzocht waar de fout zit. Dit kan natuurlijk van alles zijn: kapotte meter, verkeerd ingevulde meterstand, enz, enz.

 

Conclusie: Nuon kijkt dus helemaal niet wat buren gebruiken, of wat er gemiddeld in jou straat gebruikt wordt. Ligt je verbruik echter ineens veel hoger, dan kun je bezoek verwachten.....om te controleren of alles klopt, zodat ze geen geschil gaan krijgen over de te betalen rekening.

 

 

ps. werd ook verteld, dat ze zomers tot 19:30 en s'winters tot 18:30 werken, ....hoe laat ze beginnen ben ik vergeten te vragen :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB: Stel je word gepakt en ze gaan je energie rekening controleren, hoe zit je dan met het extra stroomverbruik? Want dan kunnen ze op papier terug herleiden hoelang je waarschijnlijk al bezig bent of niet? En dan heb ik het over 3 lampen van 600 watt, dus geen abnormaal groot stroom verbruik :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt gasten en helemaal bedankt bigbutt ben zeer onder de indruk van je verhaal

 

maar ben nog steets erg benieuwd kwa opbrengst wat levert meer op als je uiteraard alle factoren goed doet :smoke

 

3x600 of 5 x 400

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt gasten en helemaal bedankt bigbutt ben zeer onder de indruk van je verhaal

 

maar ben nog steets erg benieuwd kwa opbrengst wat levert meer op als je uiteraard alle factoren goed doet :smoke

 

3x600 of 5 x 400

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo.

 

3x600W=1800W

5x400W=2000W

 

licht (lumen)=opbrengst.

Hoe meer lumen (watts), des te meer opbrengst!

 

3x600W= 3m² kweekoppervlakte

5x400W= 5m² ,, ,, ,,

 

Bij 5x400W zet je dus eigenlijk meer planten neer in verhouding tot 3x600W,

met nagenoeg de zelfde opbrengst.

Als ik jou was ging ik voor de 3x600W. :smoke

Kun je er ook nog een moederruimte en een stekkenruimte bij inrichten!

 

Succes,

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok top bedankt dat moest ik ff weten en de voorgroei ruimte is indd ook een goeie

 

ga aan de slag thx all

Share this post


Link to post
Share on other sites

@patrickman,

Persoonlijk zou ik voor 3x600watt gaan, ik vind het oppervlakte wat je effectief kan belichten beter (120x120cm). Bij een 400watt is dat slechts 70x70cm.

 

@Keldertje, als je gepakt wordt mag justitie je stroom verbruik opvragen (weet niet of een energieleverancier hier aan meewerkt als er netjes voor betaald is). Dit wil echter nog niks zeggen over de opbrengst of het aantal planten wat je toen had staan. Je had bijv. ook 5 lampen boven 1 plant kunnen hebben hangen, je kweekte toen nog niet maar gebruikte elektrische kachels om het lekker warm te houden, enz enz.

Justitie zal met feiten en onomstotelijke bewijzen moeten komen om je een straf op te leggen. Vermoedens en giswerk wordt door een rechter onmiddelijk van tafel geveegd. Meerdere kweken terug rekenen, doen ze aan de hand van: Stof op je kappen, oud bladafval, scharen met knip restanten, enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB: Bedankt voor je verhelderende reactie, dat tselt een mens weer enigzins gerust :D Goed poetsen dus na iedere ronde en ze kunnen je 'niks' maken :smoke

 

@patrickman: Sorry voor je topic vervuiling :o Maar toch altijd handig om te weten niet dan.....

En ik ga zelf ook voor 3x600 watt, ik heb dezelfde afwegingen gemaakt en het schijnt ook dat een 600 watt lamp in verhouding per watt meer lumen uit straalt als een 400 watt dus theoretisch levert die lamp per watt meer op als een 400 watt bulpje :P En je hebt met minder planten dezelfde opbrengst dus je loopt minder risico mocht je ooit ongewenst bezoek krijgen, ik heb begrepen dat je tot 50 planten minder strafbaar bent als van 50 tot 100 dames dus..... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hij had vanmiddag een afspraak met een klant, die zijn meterstand 4x hoger was als van zijn normale verbruik. "lees goed" als van zijn normale verbruik,....dus geen landelijk gemidddelde of wat de buren gebruiken.

De reden dat hij heen wordt gestuurd heeft niets met veiligheid of het vermoeden van kweken te maken, hij moet slechts heen om te controleren of de meterstand klopt of niet (meter zou tenslotte ook stuk gegaan kunnen zijn)

Dit is wat ik altijd al gezegd heb... ze vragen of het kan kloppen dat je meer stroom verbruikt en je zegt NEE... dan is de kans groot dat je jezelf in de nesten werkt..

 

 

@BBB: Stel je word gepakt en ze gaan je energie rekening controleren, hoe zit je dan met het extra stroomverbruik? Want dan kunnen ze op papier terug herleiden hoelang je waarschijnlijk al bezig bent of niet? En dan heb ik het over 3 lampen van 600 watt, dus geen abnormaal groot stroom verbruik :(

Er is geen bewijs dat je de "extra stroom" hebt gebruikt om te kweken... :smoke

 

@Patrickman..

Ik zou ook gewoon 3x600w ophangen,... uitbereiden kan je altijd nog.. toch ?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een reden om 3x 600 te nemen;

we willen er niet over denken, maar STEL dat je gepakt wordt.

Jouw straf gaat bepaald worden op aantal planten, aantal lampen, en tijdsduur van kweken.

Nou hoef je je over de tijdsduur van kweken geen zorgen te maken,

ervan uit gaand dat je gewoon netjes als de meeste hier op het forum je rekening betaald.

 

Meerdere kweken terug rekenen, doen ze aan de hand van: Stof op je kappen, oud bladafval, scharen met knip restanten, enz.

Niet met je eens Bram. Ooit over 2e hands nagedacht?

Als een koolstoffileter grijs aan t worden is, hoeft per definitie toch niet aan te geven dat je al 3 ronde's hebt gedraaid.

Marktplaats doet wonderen in de rechtzaal ;-)

(Daarbij mag een Eneco en een Nuon toch geen advies uitgeven als jij je rekening netjes betaald, wel wanneer er sprake is van diefstal)

 

Ok, om verder te gaan met me verhaal.

Waar ze zeker naar kijken om je strafmaat te kunnen bepalen zijn het aantal lampen en planten.

Hoe meer, hoe hoger de straf zal gaan worden.

 

En laat je nou onder 3x 600 met minder planten, nou net zoveel oogsten als onder 5x 400 met meer planten ;-)

 

It's up to you, maar ik had t wel geweten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nah.....sluiten maar? deze topic?

 

meeste stemmen zeggen 3x600W

Lijkt me duidelijk! :smoke

 

hier de pluspunten op een rij;

 

+ minder lampen

+ minder kosten

+ minder m² in beslag

+ meer m² over (stekken/voorgroeiruimte)

+ minder werk (planten bekijken, bewateren, etc. etc.)

+ al positief genoeg?

+ nog 1tje dan..... als je gesnaaid word, minder hoge boete!

 

succes maar weer!

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

3X600 zou ik voor gaan.

 

-Minder werk met de lampen.

-Hoger aantal lumen per wat.

-Een rechthoekig hok met 3 lampen naast elkaar lijkt me wel mooi overigens :smoke

-...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo ,hier word wel 1ding vergeten ,De hoogte!

 

Als je hok maar 1.50-1.70 hoog is(bv zoals bij mij) ,moet je nog van je warmte afgeraken en 1800watt afzuigen ...word moeilijk of je afzuiger moet constant 100procent draaien !Dan is het beter met 400 watt bulbs

 

Bij normaal plafond van 2.30M. OK 600watt

 

 

Heb zelf 4x400,want anders zat er niets anders op dan lowriders kweken...en bonsaiboompjes vind ik maar niks.

 

Heb wel zelf de mogelijkheid niet om door een gat groter dan 20 doosnede uit te blazen ;uiteraart kan dat er ook wel mee te maken hebben.

 

PS@Sannie,tjonge die Jack van jou hakt zwaar door mijn appel :D

 

Keep it up,hoog plafond :smoke laat die 600 watters maar komen :P

 

 

Of zie ik weer iets over het hoofd :( :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

@legiopatria1:

 

Zoals ik begrijp zit je waarschijnlijk op een lage zolder te kweken.

Ik zou zeggen.... Je bed naar de zolder, en je kweekruimte in je slaapkamer!

Slapen doe je toch liggend (de meeste mensen). :(

 

Goeie tip? :o :smoke

 

Als je met een laag plafond zit worden de waardes wel iets anders natuurlijk.

Dan moet je dingen gaan aanpassen, daar heb je wel gelijk aan.

 

Ik zie bij de vraag van @patrickman geen hoogtebeperking staan, dus kan hij

het beste de 600 watters pakken lijkt mij.

 

succes, green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of cooltubes gebruiken als je met de warmte niet weg komt, maar die kosten wel een geringe licht opbrengst omdat ze nog eens extra door glas moeten schijnen, maar volgens mij is dat te verwaarlozen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb geen hoogte probleem :(

en heb eerlijk nog nooit gehoord dat de cooltube minder opbrengt door het glas :smoke

het klinkt logische maar is het waar ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een lamp zelf is ook van glas gemaakt! ;) :lol:

Het aantal lumen licht gaat gewoon door glas heen hoor!

Zolang je geen 20 lagen "bullit proof" gebruikt! :verrygood

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uuuuhm, Green Lady.....

het is toch al eens bewezen dat men onder cooltubes minder wiet oogst dan onder een spiegelreflector?

Ik kan er ook naast zitten, begrijp me goed, maar het klinkt mij ook niet meer dan logisch moet ik eerlijk zeggen.

 

Groeten defQon Soldier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...