Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

okiwiet

Brand Veiligheid!!!

Recommended Posts

hey,

 

bij deze open ik dus een topic over brand veiligheid.

ik werk bij de brandweer en zie veel gebeuren, het hoeft echt geen menselijke fout of gewoon gierigheid geweest zijn om brand te krijgen. denk maar eens aan een toestel waar een onderdeel werking weigerd?

 

laten we zeggen wie kent er nog een systeem om brand onder controle te houden en liefst blussen hé, ik zal de spits afbijten :verrygood

 

-automatische brandblusser (per 9²m 1stuk)duur in aankoop.

-sprinklers ( heel gemakkelijk in gebruik voor zowel pro als micro) kun je ook goedkoop vinden. denk maar afbraak bedrijven en dergelijke :D

-de tuinslang :specool (sluit uw tuinslang aan en steek er een stop op, leg deze in spiraal boven uw hok, plafond in ieder geval boven de gevaar zone. als er brand uitbreekt zal het eerste wat smelt uw tuinslang zijn en door te smelten begint er druk op te komen, wat krijg je dan? a ja een lekende slang op druk. dit is budget maar kan uw woonst en kroost redden. ) goedkoop bied wel minder veiligheid maar kan NOGMAALS UW LEVEN REDDEN.

brandmelder altijd hangen!!! de brand is mss geblust maar er kan al gevaarlijk veel rook ontwikkeld zijn.

 

dit zijn drie simpele syteempjes voor elk budget een.

hier nog lijstje bij welke temp het glaasje springt.

 

Temperatuur Kleur glas

°C °F

57 135 Oranje

68 155 Rood

79 174 Geel

93 200 Groen

141 286 Blauw

182 360 Paars

227 440

260 500 Zwart

 

Tabel met smelttemperaturen en

kleuren van de smeltzekeringen

 

ik hoop dat er nu bij velen een lamp gaat branden en hun hok veilig maken.

 

zijn er die nog andere effectieve oplossingen kennen gooi ze er allemaal bij en wie weet word hier wel een sticky van gemaakt.

 

grtz okiwiet

(ken nog systeempjes die ik zal vermelden maar wil eerst is zien wie er al eens deftig over nagedacht heeft. de gevolgen voor u financieel en inboedel enzo. huisbaas of andere slachtoffers, de verzekering, enzovoorts. nog niet eens gesproken over DODEN.)

 

ps @ admins als dit verkeerd staat gelieve te verplaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een tuinslang met water boven me hok ?? Is dat wel verstandig brandweerman ?? :verrygood

 

En een rookmelder gaat bij mij steeds af in me hok, dus bij mij werkt dat ook niet.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de grootste gevaren buiten je hok zijn

Zoals je vsa's en je aansluiting ervan

Het stopcontakt waar een simpel stekkertje is ingestoken naar je relais toe kan er ook zekers aan bijdragen

 

Ik heb een atuomatiese brandblusser bij de plaats waar men vsa licht + een rookmelder

Ik controleer elke kweek mijn aansluitingen! het wil op denduur door trillen wel eens wat losser zitten.

Ook de draden op je lamp controleren

 

Bij mijn vsa's heb ik brandvertragende matrialen gebruikt en deze ruimte is zo geschakeld dat als er brand is de stroom er af gaat zodat je afzuiger niet het vuur blijft aanjakkeren

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een tuinslang met water boven me hok ?? Is dat wel verstandig brandweerman ?? :D

 

Gr

 

als je goede kwaliteit slang hebt moet maar een paar meter zijn.

je steekt er een stop op deze voor sproeiers van de tuin of zo. hang of leg deze in spiraal of lussen boven de gevaren zone. zet de kraan open op lichte druk, half open ofzo. en zorg dat je geen lekken hebt heel belangrijk. dan zal uw systeempje werken. test dit tussen iedere kweek door uw druk is te verhogen als het nog waterdicht is. bij brand smelten deze slangen vlug, dus waar de wand het dunst word krijg je een blaas die open gaat en water door begint te spuiten. daarom uw kraan nooit voledig open zetten anders krijg je een splash effect en verliest de slang zijn druk.

 

als je deze methode gebruikt bescherm dan wel je electronica zoals vsa en dergelijk heel goed aparte ruimte en die afkitten tegen vocht kost ook niet zoveel. 10 euro voor kleine rubsonpot vb.

 

grtz okiwiet

 

@ TNT staat er bij hoor IN IEDER GEVAL BOVEN DE GEVAAR ZONE

btw de schakeling van je ruimte is heel goedkoop te maken. dus das een ideale tip denk maar aan een simpel termostaatje van koffiezet. als de temp te hoog word zet hij de boel af. zo zijn er duizende tips maar die zijn nergens besproken.

als iedereen deze nu hier eens post dan vind jan en alleman wel iets dat hij of zij kan maken, kopen, regelen. ik minder werk lol en de mensen rondom weer veiliger ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 2 automatische poederblussers van 1 kilo, ze hebben een soort sprinklerkopje. 1 boven mijn tentje en 1 boven mijn afgezekerde schakelbord en vsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een automatieche schuimblusser voor de elektro hoek.

maar heb ook een vraagje ,dat glaasje bij de mijne is wit of heeft dat niks met dat kleuren/smelt schema te maken ?

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

@bubble : het schema bovengaant is voor sprinklers. zal eens zoeken of ik het schema van de automatische blussers ook terug vind maar deze schelen nogal naargelang samenstelling, poeder, schuim, enz...

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iiiin the red corner weighing 6 kilograms heavyweight champion

 

med_gallery_5794_986_353625.jpg

 

med_gallery_5794_986_319336.jpg

 

 

en idd 68 graden..

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

zat al een tijdje te zoeken achter zo'n topic maar vond er geen.

Goed dat je er eentje geopend hebt! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep Bambino zo één maar bij mij is het wit in plaats van rood

LaBomba hahaha ben wel eens hoe dat afgaat

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo.

 

Je hebt deze blussers ook. https://www.leafman.nl/saval-autobrandbluss...aar-p-1089.html

 

Die blussen je vsa-'s en schakelen gelijk je gehele stroomcircuit uit.

Dat lijkt me een hele veilige.

 

Dan heb je deze nog. http://www.bootschappen.nl (zoek, brandblussers) daar heb je die 3kg-automatische witte

blussers, niet storend voor in/om je hok, en mooi wit van kleur/ niet duur.

 

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.

 

Succes, green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb een automatieche schuimblusser voor de elektro hoek.

 

Buble

 

 

 

ik weet niet of een schuimblusser handig is bij je electrohoek,

 

blusschuim geleid namelijk stroom!

 

poeder heeft geen geleidende eigenschappen.

 

 

 

trouwens wel een intressant en leerzaam topic!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb op een aantal plaatsen op m'n schakelbord temperatuurgevoelige zekeringen zitten.

Via conrad, best.nr 524082 - 89

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik weet niet of een schuimblusser handig is bij je electrohoek,

 

blusschuim geleid namelijk stroom!

 

poeder heeft geen geleidende eigenschappen.

 

 

 

trouwens wel een intressant en leerzaam topic!!

 

 

let op de letters die op de bus staan.

deze staan voor de te blussen voorwerpen.

als er ABC opstaat zit je ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_14611_4063_125383.jpg

 

Automatisch poederblussertje... (gratis bij mn tent gekregen ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn VSA zit in mn armatuur, precies ingegoten met iets, soort harde silicone.

Zou dat ook tegen brandveiligheid zijn?

 

 

 

 

 

Mn armatuur is van keramisch materiaal. Ze zijn wel behoorlijk groot.

Ik heb deze lampen ( philips son-t 400watt ) kunnen overkopen van een bloem&planten kwekerij omdat ze de moederplanten hadden verhuisd.

 

 

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ballonblussysteem ( enkel voor growbox tot 1m²)

 

Dit is natuurlijk enkel van toepassing bij mensen waarvan hun VSA binnen in de box zit of verwerkt zit in de armatuur.

 

je neemt van die lange cilinderachtige ballonen ( grote ) je vult deze goed op met water.

je hangt deze ballonen binnenin de boven hoekzijden van je growbox.

normaal gezien zou je lamp deze niet mogen laten springen, het is ook te zien hoe dicht je er tegen zit, voor mensen die fans gebruiken naast hun lamp hoeven geen schrik te hebben.

Zodra er een vlam onstaat of de temperatuur stijgt doet de hitte de ballon springen, en spat het wat over gans je growbox. ( heb dit zelf gestest, werkt perfect ), zo plaats je er over gans de omtek. Als het water op je lamp moest terecht komen en deze veroorzaakt korstsluiting zou normaalgezien de zekering moeten springen ( deze dingen zijn daarvoor gemaakt, nog handiger als je zo'n stekkerdoos hebt met een zekering), waar door ook de stroomtoevoer afgesloten word.

het is goedkoop, its not much but it might save your ass...

med_gallery_15383_4445_31434.jpg

 

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@okiwiet, leuk dat je zo begaand bent met de veiligheid van de mensen, maar zou je je eigen hok niet eens na lopen??, is nou niet echt een toonbeeld van veiligheid.

En zou jij niet wat foto's plaatsen (kwam ter sprake in je andere topic) over alle beveiligingen en meldingen die je in je eigen hok had toegepast ? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB komen eraan, maar vriendin is weekje weg en heeft cam mee dus zal wachten zijn tot zondag nog.

 

en idd het spaarlampkastje is geen vb. daar word ook nog aan gewerkt. wil een kast bouwen maar het ezeltje moet het kunnen spijzen ook, en daar gaan mijn kids toch op voor. en wees gerust al brand mijn hokje mijn huisje blijft mooi staan ;)

 

waarom ik deze topic opende is duidelijk omdat alles rond veiligheid draaid maar niet iedereen een ezeltje staan heeft.

daarom eigen of geziene dingen rond veiligheid.

 

die ballonen raad ik toch af hoor, de samenstelling word zwakker en na verloop van dagen gaan die open knallen zonder brand.

 

ken je die campingdouche's, die vaten precies van zwak plastiek. denk 25L die kan je wel gebruiken aangezien je er geen vlammetje kan tegen houden of het smelt al weg.

 

als je op deze manier wil beveiligen denk goed na en test anders even. gebruik materialen die niet tegen hogere temperaturen kunnen +70°.

waterpomp die aanschakelt door termostaat heb ik ook al gezien. was op icmag denk ik. die persoon had een vat van 100L staan pomp op bodem aangesloten op een sproeier die er boven op stond. bij welke temp hij inschakelde weet ik niet meer was termostaat van electrische oven die hij gebruikt had. wel slim bedacht en kost geen drol. vaten gratis te vinden. pomp 5 euro in tuincenter en sproeikopje ook een paar euro. als je een oud fornuis weet te vinden hebt ge de termostaat gratis en die dingen zijn instelbaar.

 

grtz okiwiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

mxz: je bent te vroeg man, het is nog geen 1 april.

Komop, serieus man...ballonnen vol water in je hok waar je vsa en lampen zitten ? ;)

 

btw..heb je het weleens geprobeerd ? Een ballon vol water, en daar een flinke aansteker onder ?

Je bent wel even bezig voordat die doorbrand. Het water aan de binnenkant koelt de ballon zo ver, dat je echt flinke vlammen eronder moet stoken voor de ballon knapt.

 

okiw: die waterpomp zal je dan wel op een andere groep moeten zetten.

Als de stop eruit knalt, werkt je "bluspompje" ook niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb al eens een automatische temperatuurbeveiliging gepost ergens hier, op basis van een thermostaat en een relais.

 

Over brandbeveiliging gesproken: Als je cooltubes gebruikt is het ook niet onverstandig om een veiligheid in te bouwen voor de ventilatiegroep van de cooltube fan, en eigenlijk de hele afzuiging in het algemeen. Ook vanwege de stank zonder afzuiger. Afzuiging defect? Lampen uit om problemen met koeling c.q. geur zoveel mogelijk te verwijden. Eventueel kun je dan een paar TL's in laten schakelen om het dag/nacht ritme aan te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mxz: je bent te vroeg man, het is nog geen 1 april.

Komop, serieus man...ballonnen vol water in je hok waar je vsa en lampen zitten ? ;)

 

btw..heb je het weleens geprobeerd ? Een ballon vol water, en daar een flinke aansteker onder ?

Je bent wel even bezig voordat die doorbrand. Het water aan de binnenkant koelt de ballon zo ver, dat je echt flinke vlammen eronder moet stoken voor de ballon knapt.

 

1. Het zijn geen " lucht ballons" maar van die cilinderachtige, folie-achtige ballons.

 

2. Ok vsa, sorry heb gemist, ik heb het over de spoel, deze kan doorbranden, dan geeft deze sowieso al kortsluiting,

De zekering zal afspringen, de kans dat bij het doorbranden van de spoel een brandje onstaat is reeel, nuja als jij em liever laat fikken, mij niet gelaten...

 

@soca: Ik heb dit eerst zelf uitgeprobeert in mn hok vooraleer ik dit op de site zette, het werkt perfect.

 

" Het water aan de binnenkant koelt de ballon zo ver, dat je echt flinke vlammen eronder moet stoken voor de ballon knapt. " -> ten eerste: dat zogezegde " koude " water van jou, warmt op door de lamp.

Ten tweede: ik heb het juist geprobeerd, het heeft nog geen 2 seconden geduurd. er komt een belletje op, een zeer klein miniscuul gaatje, door de druk scheurt de ballon open, het water spat naar alle kanten...

 

Het is maar een alternatief....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allemaal leuk, tuinslang ophangen, ballon, waterbak, pompjes van 5 euro, of wat dan ook.

 

Vul maar eens een waterafstotend papieren bakje met water (bijv. bodem melkpak), en zet hem is op je gasfornuis, je kunt het water laten koken, zonder dat het bakje verbrand.

 

Dat soort middeltjes bied geen enkele bescherming en zijn totaal onbetrouwbaar. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

en daar me je kast bekleven? ook geen slecht id...je box bekleven met brandwerend materiaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB Dat bedoel ik ;)

Ik had het juist zitten proberen met een gewone ballon vol water, en aansteker eronder.

Er gebeurde niks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...