Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BBB

Verlichtings Tijduur In Bloeiperiode

Recommended Posts

Sommige onder ons hanteren in de groei/voorgroei periode verschillende tijd/schema's

 

16/8

18/6

24/24

 

Echter in de bloeiperiode zie ik dat altijd 12/12 wordt gehanteerd.

Zijn er ook mensen hier die daar vanaf wijken ??? bijv. 12/11 of iets dergelijks.

 

Graag zou ik weten of iemand een ander tijdschema hanteerd, en waarom uiteraard. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hanteer altijd 12/12,er zijn er die 13/11 hanteren en beweren een aantal meer grammen.

Ik denk dat je meer lichtstress aanmaakt dan grammen,maar dat is mijn mening.

Mvgr.C

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb eigenlijk geen flauw idee.

ik zet de dames ook elke keer op 12/12

en ik denk dat iedereen dat doet omdat er bijna niets bekend is over een andere tijdschakeling.

als er mensen zijn die de tijd dus anders instellen, meer licht, dan hoor ik dat ook graag hier, zeker als de opbrengst er meer door wordt, dus een beetje vergelijkingsmateriaal zou helemaal super zijn.

misschien dat ik dat volgende ronde wel eens ga testen.

maar daarover meer in mijn volgende topic dan.

 

greetzzzzzz Blowertjuh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan je dames sneller afbloeien met je klok op 13-11 aan het eind.

 

OOk kan je in lopen op je schema door je klok elke dag 15m door te zetten ds op een kweek?????????

 

Sorrie gister cakeje op dus kan nog niet rekeken, kom er later op terug :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ertus, ja da's leuk 13/11, maar dat blijft 24uur totaal

Dat het aan het einde van een bloeiperiode soms wordt gedaan, had ik al ergens gelezen.

 

Ik vraag dit eigenlijk om de volgende reden, het gaat mij ook niet om het verhogen van een opbrengst, echter ook niet het "drastisch"verlagen daarvan !! dus niet gaan roepen "volgens mij",....... Ik wil graag weten of iemand hier al eens mee heeft geexpirimenteerd. :execute

 

Laten we er vanuitgaan dat een kweek totaal 70 dagen duurt. In theorie kan je dus 5 kweken draaien in 1 jaar, de praktijk wijst echter uit dat dit meestal niet wordt gehaald vanwege: Latere levering stekken, stagnatie in de voorgroei periode, enz. enz.

(voorgroei schema gemakshalve even niet mee gerekend, zou je kunnen verschuiven naar 16/8 oid.).

 

Door het verkorten van de bloei verlichtingstijd of donkerperiode met 1 uur, win je dus 365 uur (ruim 2 weken) op jaar basis, zodat het schema van 5x per jaar beter haalbaar is.

Dan heb ik het nog niet over evt. kosten besparing.

Ik weet dat met het verkorten van de bloeiperiode, de verlichtingstijd over de dagen zal gaan verschuiven.

 

Ik bedoel dus verlichtingschema's zoals:

 

12 uur aan / 11 uur uit (1 uur winst per dag)

12 uur aan / 10 uur uit (2 uur winst per dag)

het aantal verlichtings/bloei uren blijft gelijk, en zou dus in theorie niet voor opbrengst verlaging moeten zorgen :verrygood

 

of dit bijv.

 

11 uur aan / 11 uur uit (2 uur winst per dag)

11 uur aan / 10 uur uit (3 uur winst per dag)

ik kan me voorstellen dat dit een verlaging van de opbrengst zou kunnen bewerkstellen, maar zou een 6e draai dit niet volledig goed maken, of kunnen we het tegen elkaar weg strepen. :D

 

Dus niet meteen gaan roepen "volgens mij",....... graag een beetje onderbouwd :specool

 

Wie o wie

Share this post


Link to post
Share on other sites

haa haa ik dacht bij het instellen van de klok dat ie 12/12 zou staan, maar staat nog steedz op 12 en half /11 en half, ik weet dus nog niet hoe dat gaat uitpakkeren :verrygood , maar leux vind ik het allemaal al wel,

 

 

 

greetz Havel

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, kijk eens naar de natuur. Natuurlijk hebben planten ook een natuurlijke cyclus, maar die 12 uur is niet heilig. Er zijn planten die bij het terugbrengen van het licht naar 14/15 uur al beginnen te bloeien. Ik denk dat je het in twee delen kunt opsplitsen:

 

1. heeft meer licht in een 24 uur cyclus zin?

2. Heeft een cyclus van minder dan 24 uur zin?

 

Belangrijk daarbij is ook om te beseffen dat het niet om de lichtperiode gaat, maar om de aangesloten donker periode. Een truuk bijvoorbeeld om ze met weinig licht in de groei te houden is door gedurende de donker periode het licht weer een (half) uurtje aan te zetten. Hierdoor wordt de donker cyclus onderbroken.

 

In mijn ogen gaat het dus eigenlijk om de optimale donkerperiode om ze in de bloei te houden, met als mogelijk voordeel dat ze relatief meer licht krijgen. Maar vergeet niet dat er ook 's nachts belangrijke processen plaatsvinden.

 

Having said that... Geen idee wat het biologisch voor invloed heeft. Een plant heeft ook zijn tijd nodig om te bouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toen ik dit las dacht ik BBB heeft nieuwe apparatuur en stuit op een probleem

 

Laat ik nu ook bezig zijn met een nieuw hok en heb ook nieuw elektronica aan geschaft ,flinke afzuiger met een fancontroller en een tijdschakelaar voor 12/12 met relais en kachel aansluiting

 

Nou heb ik de ballen verstand van elektro en met die fancontroller ging het dus al fout maar probleem netjes opgelost door de shop ,

Nu had ik ook een 12/12 schakelaar gekocht maar daar zit geen vaste klok in dus zou je de dagen korter ,12/11 ,kunnen maken maar ook langer ,18/12.

Nou bergrijp ik wel dat je dat eerst moet afstellen en testen maar ik heb nu een hok vol dus dacht aan die handel en gelijk draaien/testen/afstellen ,

het hok staat in bloei en kwam dus eerst tot stilstand voor het goed was afgesteld, nu na het afstellen blijkt dat het elke dag een uur en zoveel minuten op schuift dus ik draai nu twaalf en een half uur tegen over tien uur en een twintig minuten .

Wat hier de uitkomst van zal wezen weet ik nog niet ,inmiddels zit de bloei er weer goed in en draai deze ronde eerst af

Kan helaas niet vertellen of het sneller gaat of meer opleverd

;)

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wazzup, d'r is dus nog genoeg te expirimeteren :rofl :D had eigenlijk verwacht dat jij dat wel eens geprobeerd had :D

 

@Buble, ben wel benieuwd naar de uitkomst :rofl

 

Ik denk dat ik een keer een kweek op 11/10 ga proberen.

Ik ben toch van plan om een 12/12 hok te gaan bouwen, dan zou ik een mooie vergelijking kunnen maken met beide ruimtes ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef mijn planten 18 uur licht in de groei, en de eerste week meestal 24 uur (vanaf zaad).

 

Bij overschakeling van de bloei ga ik eerst op 11 uur zitten. Daarna gaat er iedere 2 dagen een kwartier bij. Tot ik op 13.5 uur licht zit. Onder TL is dit naar mijn idee nodig. En ik moet toch weer benadrukken dat ik onder een uiterst beperkte hoeveelheid licht toch een nette oogst kan opbrengen, waar enkele hps kwekers echt hun handen nog voor bij elkaar mogen drukken. Er zijn niet veel mensen met een krappe 400W op een vierkante meter die het zo doen...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik draai nu twaalf en een half uur tegen over tien uur en een twintig minuten .

Wat hier de uitkomst van zal wezen weet ik nog niet ,inmiddels zit de bloei er weer goed in en draai deze ronde eerst af

Kan helaas niet vertellen of het sneller gaat of meer opleverd

 

Dat wil ik wel eens weten.

 

Zelf heb ik geëxperimenteerd met 13 uur licht per dag en de effecten waren dat het liefst 4 weken langer duurde om af te bloeien en de toppen groter en harder werden dan ooit tevoren -en ik werk al jaren met dezelfde soort-.

Op het eerste gezicht zijn de ervaringen van homegrower hetzelfde en KTM vindt 13.5 uur TL ook nodig.

 

Als bij jou de toppen ook indrukwekkender waren dan normaal zijn we on to something.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb eens ergens gelezen dat een plant 12 uur DONKER nodig heeft om in bloei te komen,

 

dan zou het betekenen dat je met meer licht moet gaan knoeien om meer opbrengst te krijgen , dus langere dagen maken dan 24 uur

 

Geen idee of het klopt , maar kan wel eens een test doen in de volgende ronde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het klopt dat onze plant gaat bloeien aan de hand van het aantal uren donker en niet afhankelijk van het aantal uren licht. En dat aantal uren donker waarbij de plant gaat bloeien is dan weer afhankelijk van het soortje, maar meestal werkt 12 uur donker prima.

 

De plant gaat dan de hoeveelheid groeihormonen afbouwen en de hoeveelheid bloeihormonen neemt toe. Als de plant eenmaal goed en wel aan het bloeien is, kun je gaan sjoemelen door het aantal uren donker weer langzaam iets te verkleinen. De plant zal (als je dat voorzichtig en weinig doet) niet terugschieten naar groei, maar gewoon doorbloeien. Als je na een paar weken ipv 12 uur donker 11 uur donker hebt, krijgt je plant per dag wel ongeveer 8% meer lichtenergie voor haar kiezen. EN licht is en blijft gewicht.

 

Groetsels

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een oud topic, ik weet t...

 

Het spookt nog steeds door mijn hoofd.....Wie heeft ooit bedacht of uitgevonden dat 12/12 het beste is? Als je 10/10 draait ben je een week eerder klaar. Dan kun je 0,5x meer draaien per jaar. Het komt vaak voor dat de laatste 2 uur van de 12uur licht helemaal geen meerwaarde hebben voor de plant, vooral tegen het einde wordt er vaker meer verdampt dan de wortels kunnen aanvoeren. en die 10uur donker? Gaan ze daarvan moeilijker in de bloei?

 

Ik zal maar niet vragen of iemand het ooit geprobeert heeft...om nog maar te zwijgen over welke klok hiervoor geschikt is..

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, hier is het onderwerp weer. Toen ik net lid was geworden had ik ook al een topic over dit onderwerp geopend. Ik heb sinds die tijd wel een beetje geexperimenteerd met het in de bloei gaan van mn planten. De meeste beginnen al te bloeien bij 10,5 uur en minder donker. Maar ik heb helaas nog niet geprobeerd met een verkort schema te werken 11/11, 10/10 ofzo.

 

De aansturing is gemakkelijk op te lossen door gebruik te maken van een timer en een relais.

 

Gegroet,

Donder

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ken iemand die zo ge expirimenteerd heeft,.. je moet de dagen korter maken, dus normaal 24 uur, dan hanteer je een 20 uurs schema bijv, 8 uren donker.. 12 uren licht, of juist andersom.. weet het ook niet precies.

 

maar weet wel dat dit een ontiegelijk slecht resultaat gaf.. echt fluffy topjes en een super gestrekte plant

 

dus k zou zegge gewoon 12/12 aanhouden.. weet je zeker dat je goed zit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een plant heeft een maximum wat ze per dag aan licht kan verwerken. Als je nu op een 10/10 schema bijvoorbeeld 20% meer licht per m2 gebruikt, is dat dan ook niet gewoon goed? Iemand?

Share this post


Link to post
Share on other sites

om het te testen moet je in IDENTIEKE ruimtes testen, een slechte oogst toewijden aan een ander lichtschema is niet eerlijk, een goede oogst toewijden aan een ander lichtschema ook niet. dus 2 of meer identieke ruimtes, en dan met een berg planten experimenteren. zelfs met eenzelfde lichtschema 18/6 groei, 12/12 bloei, zie je nog extreme verschillen in de groei, bloei van planten. hoe wil je daar een waardevole conclusie aan hangen zonder dit met eenzelfde ruimte te testen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@don,

Wat voor timer? Je zegt dat een plant een maximum aan licht per dag kan verwerken. Ik neem aan dat je de uren bedoelt.. Ik weet toevallig dat vooral aan het einde van de bloei, in bepaalde omstandigheden de plant veel minder uren aankan.

 

@Amnees,

Mee eens, maar ik zou het in een mammoth toch niet riskeren ;)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een blad kan een bepaalde lichtintensiteit aan. Boven die lichtintensiteit zal er niets met het licht gedaan worden, het kan zelfs negatief werken waarbij de hoeveelheid licht eiwitten afbreekt, als dit sneller gaat dan de plant bij kan maken krijg je verwitting.

 

Alleen voor cactussen en andere planten met CAM-fotosynthese is een nacht écht belangrijk. Deze planten nemen namelijk alleen gedurende de nacht CO2 op zodat bij dag de bladmondjes gesloten kunnen zijn. Cannabis is een C4 plant, wat betekend dat deze overdag CO2 op neemt, maar dat wisten jullie natuurlijk al.

 

Ik geloof niet dat een plant een maximale stofwisseling heeft per etmaal. Ik vraag me ook af of minder of meer uren licht per dag verschil maakt, het zal de bloeiduur kunnen beperken of versnellen, maar ik verwacht dat de totale drogestof ontwikkeling niet veel van elkaar zal verschillen per joule input.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Racker: zoek maar eens bij conrad op timer's of tijdrelais.

 

@ Keesthemad: maar is het niet zo dat de meeste kwekers nog niet in de buurt zitten van het maximum lichtintensiteit?

En een redelijk onbewolkte zomer dan? Daar komt dan toch een hele bundel meer licht vanaf dan welk binnenkweekje ook.

 

Gegroet,

Don

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat klopt wel, maar zonlicht werkt toch nog nét even anders. Dat is een volledig evenwijdige bundel... Nouja praktisch gezien dan.

 

Met een lamp en een goede kap, heb je misschien een evenredig verdeeld lichtbeeld, maar het licht gaat onder een hoek. Onder een hoek waar dan ook doorheen (celwand etc.) kost meer energie... Dat is een argument.

 

Is het je verder opgevallen dat je plant op een half bewolkte dag die lekker vochtig/warm is net zo hard groeit als met volle zon ?

 

Het is in ieder geval interessant om te weten hoeveel licht een blad maximaal kan verwerken, dat is namelijk wél een ander getal als de maximumhoeveelheid voor het wit weg trekt.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een goed punt. Het is me inderdaad wel eens opgevallen dat op een half bewolkte dag met een hogere l.v. mijn plantjes harder groeiden. Maar.... het is mij ook opgevallen dat op een onbewolkte dag de plantjes in mijn tuinkastje het snelste groeide(ook een hoge l.v.). Dus ik neem aan dat de plantjes die lichtintensiteit nog goed aan kunnen.

 

Daarom lijkt het me dat je met een verkort schema wel effectief meer licht per vierkante meter kan gebruiken om per saldo op hetzelfde uit te komen als wat je normaal zou gebruiken.

 

Het lijkt mij ook zeer interessant om te weten hoeveel lichtintensiteit bepaalde soortjes kunnen hebben.

 

Don

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu nog iemand vinden die 2 dezelfde tentjes naast elkaar heeft staan.....

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan me nog vaag herinneren dat bij C-4 planten in de volle zon geen lichtverzadiging kan optreden.

Wel erg intressant vraagstuk dit, ben benieuwd wat er verder nog uit komt.

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...