Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

joopie

Bijverwarmen Via Een Petroleumkachel

Recommended Posts

Wanneer je bijverwarmt via een petroleumkachel, worden er ook afvalstoffen geloosd.

Zijn deze stoffen schadelijk voor de planten ? In de afvalstoffen zit ook co2 en dit is juist

weer goed voor de planten. Wie heeft er ervaring met deze manier van bijverwarmen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Petroleumkachel is ideaal. De CO2 die er bij vrij komt vinden je planten zeer smakelijk. De afzuiging zuigt een groot deel toch af. Je hoeft in ieder geval nergens bang voor te zijn, als je een zibro kacheltje hebt dan is deze na een minuut op volledige verbranding (je ruikt niets) en dan heb je dus enkel CO2 en water, let wel, de lv stijgt dus.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

red68.

stook de ganse winer met petroleum voor mijn dames.

afzuiger af en toe aan; wel de lv wat in oog houden; maar gaat perfekt.

eens lampen aan gaat de kachel uit.

zo is de temp goed onder kontrole te houden.

sukses :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Red68,

Gebruik jij een Zibro kachel? Zoja.. stook je dan op petrolium C? of gebruik je de Zibrobrandstof?

Petrolium C kan je redelijk goedkoop tanken in Belgie.. Zibrobrandstof is in verhouding redelijk duur.

(al zegt men wel dat je kacheltje er van naar de maan gaat?

 

Anne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik verwarm zelf ook bij als het moet met een zibro laser kachel, dit gaat heel goed.

 

Vanaf de 4e week zet ik een ontvochtiger in het hokje en dat gaat zelfs beter, waar ik in de donker periode normaal nu tussen de 16 - 18 graden zit, heb ik met de ontvochtiger een mooie +- 26 graden plus dat mijn LV niet hoger is dan 40%.

 

Groetyjes,

Puppy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wie heeft er ervaring met deze manier van bijverwarmen ?

 

Heb er geen ervaring mee, maar lijkt me toch wel lastig om hem elke dag, 10 weken lang aan te moeten steken. Ik neem tenminste aan dat je hem uit zet als de lampen aan gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wie heeft er ervaring met deze manier van bijverwarmen ?

 

ik warm bij met een klein electrisch straal kacheltje , deze blaast warme lucht en hangt voor de inlaat .

je kan deze op een timertje gooien en slaat aan wanneer jij dit wilt . petroleum stinkt toch een beetje vindt ik .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zibrokachels zijn volledig geurloos en worden electrisch ontstoken met een thermostaat er in, stekker in het stopcontact en gaan met die banaan. Wij hebben er hier ook één. De eerste halve minuut ruik je even een verbrandingsluchtje maar daarna is de verbranding volledig en ruik je niets. Perfect dat ding. Wel zou je het reservoir zo moeten ombouwen dat er een hele can in één keer in kan...

 

Je kan sommige soorten nog op tijd schakelen ook... Dus eigenlijk de perfecte oplossing. Die zibrobrandstof is goedkoper dan electriciteit als je kijkt naar de warmte die je er voor terug krijgt... Uur op vol vermogen is ongeveer een liter meen ik me te herinneren, en dat is WARM, tenminste, onze huiskamer 50m2 (boerderij, dus hoog) krijg je er binnen een paar minuten snikheet mee...

 

Als je de keuzen hebt tussen electra of petroleum, kies petroleum.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt mij in iedergeval overtuigd :bier daar gaan we wat mee doen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zat ook al te kijken naar een kacheltje en mijn oog viel ook

 

op zoéen zibro laserkachel maar die pokke dingen kosten nog 400,- in de aanbieding...

 

maar als het dus goed heb krijg je er gratis co2 bij...? intresant.

 

iemand 1 tekoop ?

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik verwarm zelf ook bij als het moet met een zibro laser kachel, dit gaat heel goed.

 

Vanaf de 4e week zet ik een ontvochtiger in het hokje en dat gaat zelfs beter, waar ik in de donker periode normaal nu tussen de 16 - 18 graden zit, heb ik met de ontvochtiger een mooie +- 26 graden plus dat mijn LV niet hoger is dan 40%.

 

Groetyjes,

Puppy

Je ontvochtiger zorgt er toch niet voor dat je temp. omhoog gaat? En ik denk dat hij wel uit kan, want sinds ik mijn kacheltje erin heb staan 2weken nu(eind week5) is mijn lv rond de 40% en is hij tijdelijk bedankt voor bewezen diensten.

 

En wat is je temp. dan als de lampen aan zijn tijdens deze kouden dagen?

 

mazzl

Share this post


Link to post
Share on other sites

en je RLV ???

Het wil nog niet zeggen dat het minder vochtig is , hoor.. ;)

 

gallery_5364_1444_9064.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar als het dus goed heb krijg je er gratis co2 bij...? intresant.

 

Daar zat ik dus ook aan te denken ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

anne.

red68, ik haal mijn petroluim gewoon in de benzienestation; geen zibrocamin.

mijn temp zak van 24 naar 17 gr als de lampen uit zijn nu met dat koude weer.

eens het kacheltje aan en de temp stijgt mooie naar 20a 21 gr.

moet er wel in begin blijven naast ziten; om persies de temp te regelen.

hooger of lager zeten bedoel ik dan.

gr en sukses met je kweekje; :bier :(

ps gelijk keesthemad heef uitgelecht kan niet mooier. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Droge lucht is makkelijker te verwarmen, dus in combinatie met een ontvochtiger bespaar je zelfs nog energie, ofwel je zibro-vriend hoeft minder hard te werken wat je weer in stookkosten scheelt. De hoeveelheid stroom die een ontvochtiger gebruikt valt trouwens ook wel mee.

 

Het zit namelijk zo: Lucht als medium op zich is een uiterst goed isolerend materiaal, vandaar dat steenwol zo goed werkt als isolatie, het is voor het grootste deel lucht namelijk, met wat rotzooi er tussen om doorstroming te voorkomen, een thermoskan is niets anders dan een dubbelwandig vat met lucht er tussen.

 

Natte lucht is een hele slechte isolator, water voert heel snel warmte af, en als je een fijne waterdamp hebt hangen dan koelt de lucht veel sneller af. Droog maken die lucht...

 

Kees.

 

 

EDIT: Die zibro's zijn misschien wel duur, maar je hebt er wel een thermostaat en soms tijdklok in zitten, waardoor je er met een lichtelijk vergrootte tank dagen niet naar om hoeft te kijken, en wat is 20L petroleum nou op een oogst van enkele onsjes meer...? Daarbij krijg je nog eens weet ik veel hoeveel jaar garantie op zo'n ding, en ze zijn nog stijlvol ook...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er één met een 5 liter tank op het oog,......zit nog even op pic's te wachten. Als het wat is haal ik hem morgen op ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

BBB, even slangetje doortrekken en dan vanaf de 20L moffencan rechtstreeks doortanken in de gewone tank, anders moet je alsnog vaak bijtanken, dat is natuurlijk niets...

 

Gewoon simpel een koppelingetje in je jerrycandop maken, ondersteboven hangen en éénzelfde koppeling in het tankje van den zibro, slangetje er tussen en klaar is Bram of Kees.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat te denken aan de noodzakelijke duisternis voor onze juffrouwen.

Maken deze petroleumkachels dan echt niets van licht aan ?

Geen vlammetje, geen rode gloed ?

Gr, Jopie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja een heel licht blauwe gloed, maar daar hebben je dames ECHT geen last van. Mijn dames krijgen ook regelmatig wat zwerflicht voorbij, en dat deert ze echt niet hoor.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon een elec kachel nemen en co2 tabletten in het water meegeven!

 

 

 

 

JandemanR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto van de zibro alhier met het licht uit, hij brand hier op vol vermogen, er zitten lamellen op waardoor het licht alleen recht vooruit gaat, licht naar boven toe zie je niet, dat is te weinig. Zelfs een compleet donkere ruimte bezit nog licht, voor de mensen die dat nog niet wisten, compleet donker bestaat NOOIT. Licht blijft namelijk altijd weerkaatsen, een bepaald percentage wordt geabsorbeerd, maar licht blijft altijd, het is een asymptotische curve.

gallery_9137_2937_100401.jpg

 

 

Den kachel met het licht aan, hier zie je de vlam beter.

gallery_9137_2937_166825.jpg

 

 

Het controlepaneel, goed de timer en temperatuursinstelling zichtbaar, en nee, kees had het niet koud, ik wilde de kachel even op vol vermogen dus ik heb hem op 25 gezet...

gallery_9137_2937_111723.jpg

 

 

Als dit niemand helpt, dan mag de spreekwoordelijke Joost weten wat wel, Kees weet het in ieder geval niet.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej kees, naar zoeen heb ik ook gekeken...

 

had me er al in verdiept met deze ben je in 1x klaar, alles derop en deraan.

 

toch 400,- .....meter terugdraaien is goedkoper.....geintje ! ;)

 

ga der morgen denk ik ff 1 halen.

 

p.s. komt er bij deze type's een beetje co2 vrij of is dit te verwaarlozen ?

 

 

 

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

red68

de mijne is een zibro kamin.

r c a 66 turbo, handmatig instelen door aan een knop te draaien.

gaat wel lekker, en de ontvochtger shg le-20 over een maand of 4 te koop gewees in de aldie.

ook handmatig instelen maar gaat perfekt.

gr red68 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uhm, nou het is gewoon een verbranding he, dus ga er van uit dat er voor iedere kilo brandstof die je er in gooit er zeker een kilo halve CO2 vrij komt.

 

CO2 heeft molgewicht 44, dus een halve kilo = 11mol ongeveer.

 

Een liter kan dat kacheltje op max in een uur wel verbranden geloof ik, toch zul je hem niet vaak op max hebben staan.

 

11mol is bij 20 graden zo'n 25L gas. Dus dan zou je per uur zo'n 25L CO2 de lucht in pompen, als je hok zelf 4kuub is dan heb je het standaard CO2 percentage in de lucht ongeveer verdubbeld, dus er komt wel redelijk wat uit, je zult het in ieder geval merken...

 

Kees.

 

(Even kort door de bocht handje cantantje gerekend.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...