Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sannie

Advies Over Het Bewaren Van Zaden

Recommended Posts

Een tip van Sannie

 

Zaden meerdere malen invriezen is niet goed voor de zaden en kan ze zelfs onbruikbaar maken.

Zaden gaan vaak met de post en de kans dat ze 1 malig door vrieskou moeten is dus groot.

 

Wanneer dus niet ingevroren wordt zal er dus maximaal 1 keer kou over de zaden gaan.

 

Bewaar zaden op kamer-temperatuur of in een koelkast.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wacko: thanks voor de tip.. je hoort idd vaak over invriezen

ik deed niet anders dan gewoon netjes luchtdicht , droog en koel ..moet goed zijn toch?.. vond invriezen een beetje te risky en extreem ..

En dit bericht bevestigd dat weer :smoke ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijven zaden niet langer houdbaar als je ze invriest? (vergeleken met in de koelkast bewaren)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tomas

Als je verse zaden hebt welke je zelf hebt gekweekt en ze dan invriest kun je ze in theorie het langste bewaren.

In de weers omstandigheden van het moment is de kans groot dat de zaden welke je krijgt al een keer ingevroren zijn.Daarnaast weet ik dat er breeders/kwekers zijn welke ook grotere vooraden bewaren in de vriezer,ik zou dit zaad niet graag nog een keer invriezen.Het is dus eigelijk een onzekere factor welke je wegneemt door geen zaden meer in te vriezen en vandaar mn waarschuwingkje :wacko:

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet er ook goed op letten dat ze niet ontdooien als je bijvoorbeeld je vriezer een keer schoonmaakt en je ze ff buiten de vriezer legt. Ik vind persoonlijk de koelkast de beste optie. Lucht- en lichtdicht in bijvoorbeeld een fotofilmkokertje met zo'n vochtvretertje erbij dat je vaak in schoenendozen vindt of anders een paar rijstkorrels. Koel, droog en donker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaden hebben ook wat lucht nodig soms. Ik heb de mijne in koffiefilterzakjes die met plakband is afgesloten van boven en dan in luchtdichte wekpotten. Staat in het donker en in een koel vertrek, maar als ik de wiet potjes open om te beluchten dan belucht ik ook tegelijkertijd de potten waar het zaad in zit. Er zitten wel enkele tien duizenden zaden in die potten en reken maar dat die ook lucht nodig hebben soms.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hé Sannie,

 

Als je zaden invriest, hoe ver in de min ga je dan? Is er een limiet?

 

Er zal best een limiet wezen maar ik kan je die eerlijk gezegd niet geven.Ik zou gewoon dezelfde temp gebruiken als je frikandellen en waterijsjes :wacko:

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bewaar ze ook in de koelkast bij 5-8°

Leek me logisch en werd net door sannie bevestigd :wacko:

 

Grt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan jullie vertellen dat ik mijn zaden bewaar in zo van die metalen kluiskistjes altijd in de frigo.

Bij mij zijn het wel 2 grote modellen.

 

Die koude in de diepvries is alweer zoveel weerstand voor de zaadjes dat er zeker weer uitvallers zullen zijn.

Een cannabisplant maakt veel zaadjes aan, maar waarom? wel net omdat ze al die weerstanden wil overleven en volgend jaar groeien. Net die weerstand bepalen we allemaal zelf als indoorkwekers.

 

Heb je zelf zaden gemaakt, dan laat je ze los een paar weken drogen in het donker.

Derna frigo binnen in een zakje in het metalen kistje en klaar.

 

Stuifmeel bewaren is een andere zaak.

 

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...