Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
robbie83

Eb En Vloed Systeem

Recommended Posts

vrijdag ga ik eindelijk mijn igrow kast ophalen. Omdat er geen voedingssysteem bij zit heb ik zelf een bak gemaakt met vijverfolie. Hierin zet ik 12 x 11liter potten. Het is dus de bedoeling dat ik de planten van onder water geef. Nu is mijn vraag, moet er continu water in die bak staan, en kun je boven op de aarde van je potten voelen of ze water nodig hebben (oftewel, zuigt de plant het water dusdanig oomhoog dat je boven op de aarde kunt voelen)??

 

En vanaf wanneer moet ik beginnen met het voeden via eb/vloed bak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heya,

 

Een zuiver eb en vloed systeem, daar word water vanuit een vat in de kuip gepompt.

En het stroomt terug(als het eventueel op tafels staat) of het word er terug uitgepompt in hetzelfde vat.

Het water word nooit ververst tijdens een kweek.

Elke 3 dagen van dag 1 te beginnen ongeveer 1/3 van je potten vloeden en klaar.

Zo doe ik het op mapito, het is dus geen vaste standaard voor alles en nog wat.

Maar wel een richting.

 

Groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is niet de bedoeling van mijn manier van voeding geven. Ik giet het water zelf met een kan (water+voeding) in de bak. Er dus geen vat met pomp en bak met afvoer.

 

dat is niet de bedoeling van mijn manier van voeding geven. Ik giet het water zelf met een kan (water+voeding) in de bak. Er dus geen vat met pomp en bak met afvoer.

 

Of is het beter om gewoon met maatbeker van bovenaf te voeden?? De growshop heeft mij wel verteld dat het makkelijker was om van onderuit te voeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je bak wel laten opdrogen. als je altijd water in de bak laat staan dan worden de potten toch te nat omdat de grond zich helemaal vol zuigt met vocht. Stop zon seramis meter in de grond bij je wortels dan heb je een redelijke indicatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er gaan verschillende meningen rond over het voeden van onderen of van boven. Van onderen zou ook mijn voorkeur geven de volgende keer, daarom ook benieuwd naar de reacties die komen....

Ikzelf voed altijd van boven, ik heb een meter tuinslang afgesneden en daarop een trechtertje ingedrukt.

Werkt als een tiet....!!

Ik gebruik ook geen voedingsvat,, gewoon een 20 liter emmer vd Gamma. Hierin voeding aanmaken, luchtpompje erin hangen en na een paar uur rusten ..klaar voor gebruik...

Share this post


Link to post
Share on other sites

:smoke onder :wave:

 

dan groeien de wortels naar onder (gaan zoeken naar water) en krijg je ook stevigere planten

zelf heb ik nu een druppelsysteem die geeft van boven water maar 1x per week geef ik ze ook via onder water en dat gaat via een grote bak met vijverfolie waar mijn potten in staan en dat gaat goed vind ik :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou overigens een echte tensiometer gebruiken ipv die seramis meters. Heb ze er 3 keer ingehad en bij mij gaven ze totaal vrijwel niks aan terwijl mijn tensiometer op en neer schoot. Ik denk niet dat ze goed werken in grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het water word nooit ververst tijdens een kweek.

 

Ververs jij je water gedurende al deze weken nooit?

Op een gegeven moment gaat je EC dan toch heel erg veranderen?

En je weet ook niet meer uit welke afzonderlijke elementen je EC bestaat?

Als het goed werkt, niks aan doen zou ik zeggen.

Maar ik ben wel benieuwd.

Met NFT (ook een re-circulerend hydrosyteem) ververs je het vat elke week of 2 weken.

Ooit in een ver verleden wel eens Eb & Vloed gedaan en daar verversten we het vat ook elke week.

 

Het in de topic-opening genoemde systeem is overigens geen Eb & Vloed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Mensen van igrow vertelde me dat je geen bak met vijverfolie nodig hebt.

Je draait de witte bakken gewoon 180° en dan zakken ze in de zwarte bakken,via de grijze buis giet je ze dan bij.Eb en vloed methode.

Dus elke week vat aanmaken,gieten in grijze buis todat de mapito +-2cm in het water zit(vloed).

Dan planten laten drinken (2 a 3 dagen)eb,goed in het oog houden als ze een beetje beginnen hangen terug bijgieten(vloed).

 

Heb ik dat goed begrepen graag reacties? thx :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...