Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

leuke Hobby

12x 600w Cooltube Op 1500m3?

Recommended Posts

Tsja, ik heb gezocht maar niet precies gevonden wat ik zocht. Dus ondanks veel info over de cooltube hier mijn specifieke vraag:

 

Ruimte van 340x260x400 (LxBxH)

 

Als die 4 meter plafondhoogte nou eens 2x2m hoog wordt is er dus 17 meter oppervlakte!!!

 

Ervan uitgaande dat je door een doorvoer van buiten aanzuigt, vervolgens je lampen koelt en dan de lucht in de ' tweede ruimte' die dan donker is uitblaast zat ik te denken...

 

Als je nu 6 cooltubes boven hangt (twee rijen van drie) en je sluit die aan op een 1500m3 afzuiger (dimmen/standje 3 van de 5 zodat je 900m3 afzuigt) met 2 aanzuigflenzen van 150 (ipv 1 van 250).

Kan dat? Dan kan de andere ruimte visa versa. Je hebt dan geen aparte aanvoer nodig omdat de lucht al vers (en warm) is?

 

Ik heb nl. nog twee 1500m3 - ers vandaar. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 tubes op 1500 m3 ... jij moet gaan lezen in de topic van Whazzup.

 

Die gaat over dromers en hun cooltubes.

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

het heeft lang geduurd es? :whistling

haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esmie:

 

'Beter' lezen?

 

3 tubes aan elkaar. Dit twee keer en dan 900m3 afzuigen (450m3 per 3 tubes).....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga JIJ mij vertellen DAT IK beter moet LEZEN ......

 

 

Hee .... grapjas !! Wake Up this is your nightmare .....

 

 

3 tubes achterelkaar mag niet .... kan niet werkt niet.

 

 

Zolang jij ons niet kan vertellen waarom snap je er nog steeds geen hout van.

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je nu 6 cooltubes boven hangt (twee rijen van drie) en je sluit die aan op een 1500m3 afzuiger (dimmen/standje 3 van de 5 zodat je 900m3 afzuigt) met 2 aanzuigflenzen van 150 (ipv 1 van 250).

 

 

Ok waar is the cooltube guru om je te leren zoeken lezen en begrijpen.

 

Dr. Ing. Mr. Whazzup come on in .....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mis ik hier iets...?

Als je bij leafman kijkt lees je dit:

 

Voor cooltube 150mm:

Benodigde ventilator capaciteit voor de Cooltube:

Indien men de warmte die de lamp produceert op een deugdelijke manier af wil voeren dan dient men zich te houden aan de minimale & maximale waardes die in het onderstaande schema vermeld staan. Indien men zich hier niet aan houdt dan zal de Cooltube niet optimaal zijn werk kunnen verrichten. Verder dient het aanbeveling om niet meer als 5 Cooltube reflectoren aan elkaar te koppelen, de doorvoer van ø 160 mm is te klein voor meer warmte af te voeren.

 

- 1 reflector = minimaal 75 kuub - maximaal 350 kuub

- 2 reflectoren = minimaal 100 kuub - maximaal 350 kuub

- 3 reflectoren = minimaal 200 kuub - maximaal 350 kuub

- 4 reflectoren = minimaal 450 kuub - maximaal 700 kuub

- 5 reflectoren = minimaal 550 kuub - maximaal 700 kuub

 

Voor cooltube 125mm:

Benodigde ventilator capaciteit voor de Cooltube:

Indien men de warmte die de lamp produceert op een deugdelijke manier af wil voeren dan dient men zich te houden aan de minimale & maximale waardes die in het onderstaande schema vermeld staan. Indien men zich hier niet aan houdt dan zal de Cooltube niet optimaal zijn werk kunnen verrichten. Verder dient het aanbeveling om niet meer als 3 Cooltube reflectoren aan elkaar te koppelen, de doorvoer van ø 125 mm is te klein voor meer warmte af te voeren.

 

- 1 reflector = minimaal 75 kuub - maximaal 350 kuub

- 2 reflectoren = minimaal 100 kuub - maximaal 350 kuub

- 3 reflectoren = minimaal 200 kuub - maximaal 350 kuub

 

Waar zit het probleem dan es?

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

OOk ik ben te lui om een discussie met je aan te gaan Wijfie( DIE IK TOCH NIET GA WINNEN :verrygood ).

Maar ik zou er ook gewoon 3 achter elkaar zetten en ff kijken hoe het gaat.

 

 

Mensen moeten wel ff rekening houden met de fitting houder die in de Tube zit, daar verlies je nogal wat kracht aan.

 

Gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee is niet gek, hoe groot zijn je cooltubes want er is een 125mm en een 160mm versie

Share this post


Link to post
Share on other sites

effe kijken en rekenen hoor...

 

1. Je hebt een 250mm (490 cm2), 1500 kuub afzuiger

2. Je gaat daaraan 2 x 150 mm koppelen (353 cm2) middels flenzen direct op de afzuiger (niet via een broekstuk of T-stuk, ook dat geeft veel verliezen)

3. Met die 2 x 150mm ga je 2 x 3 cooltubes afzuigen via een passieve, externe aparte ingang.

 

Correct?

 

Om te beginnen moet je rekening houden met de volgende debiet verliezen:

 

1. Je gaat 490 cm2 knijpen naar 353. Dat is pak hem beet 25%! reken uit je verlies..

2. Je gaat door maar liefst 3 cooltubes achter elkaar zuigen. Daar zit 3 x een gigantische lamp in de weg die verlies geeft

3. Je gaat extern koude lucht aanzuigen. Als je dat via en slang doet (zelfs zonder bochten, en die heb je op zeker met een cooltube systeem) dan heb je weer debiet verlies.

 

Ik schat dat je pak hem beet zo'n 30 % van je capaciteit overhoudt hierdoor. Nou zet de lucht door de warmte ook wel uit natuurlijk en dat scheelt ook wel weer. Bovendien neem je (verstandig) 150mm tubes.

 

Wil je die debiet verliezen compenseren dan kun je actief gaan inblazen. Dan haal je de gewenste capaciteit zeker. Je inblaas als de lucht koel is mag een stuk minder zijn dan je afzuiging. Ik denk dat je het dan prima gaat redden. Als je inlaat direct achter je hok zit zou je het ook wel kunnen redden, maar ik zou altijd voor 3 x 2 gaan als het mogelijk is:

 

1. ten eerste is de capaciteit dan veel beter afgestemd op je afzuiger en heb je veel minder verlies

2. Ten tweede koel je je lampen een stuk beter (bij 3 lampen koel je de laatste lamp veel minder dan de eerste omdat de lucht al twee keer verwarmd is)

 

Je hebt wel meer verlies door meer slangen maar omdat je overbemeten bent in je aanvoer door 3 x 150mm heeft dat veel minder invloed.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nee is niet gek, hoe groot zijn je cooltubes want er is een 125mm en een 160mm versie

en een 150 mm..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reply :verrygood

 

De volgorde is zoals ik bedacht heb:

 

1 gat naar buiten van zeg 315 mm. Daaraan een broekstuk .

Slang met verloop aan broekstuk naar drie cooltubes (worden er dan beter twee). Dan naar de afzuiger en dan naar buiten. De afzuigkist haal ik aan de aanzuigkant de plaat met 250mm flens eraf en vervang die door 2x (of 3x) 150mm.

 

Koele lucht via de lampen naar buiten. Ik kan het maken met slechts drie bochten erin.

 

Maar ik ben geen tube expert dus vandaar dat ik wat hulp nodig heb.

 

Want ik denk dat 6x600 watt met gewone lampen op 2m hoogte wat warm gaat worden, zeker als daarboven nog 6x600 watt komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snap nou alleen niet meer of je gaat blazen of zuigen?

 

Wat dacht je er van (als je nou toch verlies aan het maken bent) om je 3 slangen op je fan te monteren (dat gaat een stuk eenvoudiger aan de zuigkant overigens), en dan de andere 3 slangen op een box waaraan je aan de andere kant een 250 mm slang maakt? Dan heb je ook een soort "verdeelbox" gemaakt. Broekstukken met 4 aansluitingen bestaan niet. Wel weer extra verlies ja, luchtwervelingen etc. maar dan kun je met één slang aanzuigen. Meer dan 250 mm mag overigens, scheelt weer wat drukverlies. Je kunt ook een inblaasventilator dan nog eenvoudig monteren mocht er toch te veel verlies zijn.

 

Ik zou voor 3 x 2 gaan als ik jou was.

 

Of het teveel is voor het aantal meters weet ik trouwens niet. Lijkt me niet als je goed ventileert en je kunt de twee hokken ook afwisselen. Scheelt je een hoop in je stroomaanvoer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warme lucht afzuigen. Het maken van een kist zat ik idd ook aan te denken aangezien broekstukken nogal duur zijn en 3 aansluitingen erop bestaat niet.

 

Ik ga morgen eens uitrekenen wat eea gaat kosten. Tubes zijn nogal wat duurder en zeker twaalf keer vergeleken met gewone lampen. Maar als het rendeerd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke Hobby,

 

Waarom wil je eigenlijk cooltubes gebruiken ?

 

Je ruimte(hok) van 2 meter hoogte is hoog genoeg hoor om zonder te draaien. Als ik het goed begrijp wil je 2 hokken maken met 6 x 600 watt erin. Dat kan net met een 1500m3 afzuiger. Voor het mooie zouden de afzuigers iets groter moeten zijn voor het kweken in de zomer, maar ook daar zijn weer andere oplossingen voor te vinden.

 

Offtopic:

 

Zoals je weet ben ik geen voorstander van die glazen buisjes. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zie ik de Avatar van Blowfish, bij The real dopey??

 

Gr ert

NOu kan wel begrijpen dat ie het wil houden hoe het altijd is. Het scheeld echt wel wat, kwa Lumen.

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ert: Ik dacht laat ik maar eens met een standaard Avatar mijn gegevens oppimpen. Ik wist niet dat Blowfish deze ook gebruikt. Zal wel eens een foto maken van een flinke top en deze als Avatar gebruiken.

 

 

@seedyweedy: Ik heb al vele discussies over de buisjes gehad. Eén reden is inderdaad dat je lumenverlies hebt. Een andere is dat ik al veel te veel van die gesmolten buisjes gezien heb. M.a.w. vind ik ze gevaarlijk. Stel je voor dat je afzuiger het begeeft en je lampen staan 18 uur in zo'n buisje te branden. De temperatuur van een lamp is al gauw 480 graden. Dopey gaat dus liever voor een grotere afzuiger dan voor afzuigen door een buisje.

 

@Leuke Hobby: Eventueel kun je ook voor 8 x 400 watt gaan per hok. Tja ik weet dat het minder watt en lumen geeft dan 6 x 600, maar je kunt het licht wel beter spreiden. Ook kun je makkelijker als het in de zomer te warm wordt met een paar lampen minder aan draaien. Temperatuur is dus beter controleerbaar.

 

Kweken blijft een kwestie van keuzes maken, je eigen voorkeur en door ervaring steeds te denken dat je wijzer (of grijzer) word. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, aangezien je ook de nodige ventilatie EN temperatuur wilt hebben in je hokkie, lijkt mij gewone lampe kappen een betere oplossing.

Maar ik heb geen verstand van cooltubes dus kan het verkeerd hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat de hokken boven elkaar komen (vloer wordt een underlayment van 22mm) leek het me warm worden.

 

Wellicht ga ik eerst de onderverdieping uitrusten met 9x400 en een 2500m3 afzuiger. Dan kijken wat de temp is/wordt. Wellicht valt het mee. En een mooie gelegenheid om eens naar die diamond kappen te kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...