Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bambino

''tl-led Buis''

Recommended Posts

ik kwam een tl-led buis tegen op marktplaats.

gallery_5794_986_6052.jpg

 

hoek van verlichting 180 graden (kleine nul) ipv 360 graden (kleine nul)

kleur: 3500 en 6500 graden kelvin

vervangbaar met bestaande tl buizen.

 

site: marktplaats.nl/

 

alleen zijn ze nog vrij duur.. circa 85€ voor 15 watt 60 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er idd. leuk uit, behalve dan de prijs.

 

Ben benieuwd of de kleuren goed zijn om onder te groeien en hoeveel lumen deze lamp geeft t.o.v. een normale 36 watt TL.

 

Mijn interesse is gewekt. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet je niet direct veel aantrekken van die vermogens, een led heeft een lichtopbrengst van 95-98% tov het vermogen, een spaarlamp en dus TL een kleine 30% en een gloeilamp slechts 6-7%. Dat wil zeggen dat een 15W ledbuis vergelijkbaar is met een 50W TL en daarbij komt dat led's letterlijk het eeuwige leven hebben met een levensduur van minimaal 50.000 branduren. Daarbij stralen ze nog eens geen warmte uit ook.

 

Beter is misschien als je gewoon 10.000 van die lampjes besteld voor 100E en je ze zelf ff aan elkaar zet (niet solderen maar klemmen tussen plaatjes, en dan maar groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe bedoel je ff zelf aan elkaar zetten en dan tussen plaatjes? :whistling

 

led heeft overigens wel een mindere stralings diepte, dat eigenlijk het enige nadeel..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@keesthemad

 

Een led met 95-98 % efficiency ?

 

Heb je daar een mischien link van, liefst met datasheet ?

 

Volgens mij halen leds momenteel zo'n 100 tot 120 lumen per watt.

Ongeveer net zoveel als een spaarlamp.

En dit zijn geen standaard 5 mm leds, http://www.cree.com/products/xlamp.asp.

De luxeons zijn hier ook mee vergelijkbaar.

 

Er komen wel nieuwe leds aan die 150 lumen per watt leveren maar die zijn bij mijn weten nog niet te koop..

http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_...0061221/125713/

 

Zeker als je met de wat sterkere leds (> 1 watt) werkt zul je merken dat een led echt wel warmte produceert.

 

Grtz J.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit was wat ik zocht:

 

"Grow lights composed of LEDs are more efficient, both because LEDs produce more lumens per watt than other alternatives, and also because they can be tuned to the specific wavelengths plants can make the most use of.'

 

Quote @ Wikipedia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit komt ook van wikipedia.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Light-emitting_diode

 

Onder de kop "Operational parameters and efficiency".

 

Natuurlijk zijn leds wel efficienter, als je rode en blauwe leds gebruikt, alle lumen in het juiste spectrum vallen.

 

Ook stralen de leds in een richting.

 

Als ik deze link mag geloven komen 100 lumen van een HID lamp overeen met 50 lumen van een led (fig. 17).

http://www.nemalux.com/advantages/index.php

 

Check de onderste grafiek. Ongeveer in 2010 kunnen we inderdaad onder leds kweken :whistling .

 

Maar je had het over een efficientie van 95 -98%.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ongeveer in 2010 kunnen we inderdaad onder leds kweken

 

? Moet je helaas toch teleurstellen, want er wordt al door verschillende personen gekweekt onder LED-lampen, ookal zijn deze nog extreem duur.

een onderzoek tussen 70 watt hps en LED.

Kleine LED- grow

 

En zo zijn er vast nog meer op andere forums.

 

 

 

Ik geloof eigelijk zelf niet dat een LED op het moment ook maar in de buurt komt van het rendement van HPS, aangezien ik zelf LED's niet in straatverlichting zie, maar hier zie je óf TL (ook spaarlampen) óf Hoge druk lampen. Bij stoplichten dan wel, maar dat komt doordat je hogedruk-lampen en TL-lampen niet zo vaak en gemakkelijk kan in- en uitschakelen (+ kortere levensduur).

 

Dus totdat LED-lampen serieus in straatverlichting (dus lantaarnpalen) gebruikt worden, zijn ze nog lang niet rendabel genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken de topics.

Icmag is :whistling ( not quite as WF but verry good though ).

 

Ik bedoelde vergelijkbaar met hps qua lumen/watt.

 

De link met de vergelijking tussen de leds en de HID is reclame van een bedrijf wat led lampen maakt.

Je moet het denk ik wel met een korreltje zout nemen.

 

Ik ben zelf ook 3 watt luxeons bij elkaar aan het samplen en schrapen. :blink:

Ik wil iets bouwen met 25 rode en 16 blauwe boven 1 plant.

Maar dit duurt nog wel een paar maanden voordat het af is.

 

Dat leds nog niet in straatverlichting worden gebruikt heeft ook te maken met efficientie van de driver (de "voeding").

Een electronische balast is > 90%.

http://www.ecnmag.com/article.aspx?id=136432

 

Gr. J.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker goede ontwikkelingen, maar ik denk dat het nog een tijdje (paar jaartjes) duurt voor ze werkelijk (kosten)efficiënt gaan worden voor de growers. Lijkt me wel tof, een led-stolp om over je planten te zetten. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_7713_557_113037.jpg

 

med_gallery_7713_1021_567882.jpg

 

 

2 experimenten met led verlichting,

de 1e is ledstrip, met duidelijk teveel verlies door de kunststof mantel.

de 2e is met 15 powerleds van 1 watt. kleurnummer 5000 K.

 

De 2e plant was blij onder dit licht, dat gaat dus heel mooi.

de stralingshoek is 110 graden, dat werkt erg mooi.

de dieptestraling is het probleem, nog steeds.

 

gebruik voor een kleine home grower komt steeds dichterbij, voor de grote kweker echter zal het nog een tijdje wachten zijn.

Laatste nieuws is dat het amerikaanse leger nieuwe leds heeft, om de vijand te verblinden, met een waanzinnige opbrengst. of dit door een lens verkregen is of door de power van de led is nog niet duidelijk.

 

Ja, leds geven wel warmte, maar die blijft bij de body van de lamp( de behuizing vaak alluminium met koelrib), het is dus GEEN stralingswarmte.

 

Ik zou niet gaan werken met deze tl buis, te weinig opbrengst op een te groot gebied met een te grote stralingshoek.

 

maarrre.... we houden moed....

 

weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excuseer me voor het bumpen van dit topic maar dit is toch echt wel een interessant onderwerp.

 

Ik ben een indoor klimmer en er zijn dagen dat de mensen van de klimmuur een 'nachtklim' organiseren. Daarvoor heb je natuurlijk een klimlamp nodig. Deze lampjes zijn tegenwoordig allemaal met LED's. Sommigen hebben ook Power-LED's. Deze LED's stralen zo f*cking hard dat je 2uur lang met blauwe vlekken rondloopt. er zitten 4 ledjes in de lampjes en er zitten 2 AAA batterijen in. De levensduur van deze batterijen in die lampjes is ongeveer 400 UUR. Nee, ik vergis mij niet. Dus had ik mischien gedacht om die lampjes te gaan gebruiken om te kweken. http://en.petzl.com/petzl/LampesProduits?Produit=519 --> Dit bijvoorbeeld. Ik ga mij er wel eens serieus in verdiepen. Stel je voor, kweken op 20 AAA batterijtjes ofzo :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mjah, nu nog iemand die het kleurenspectrum kan analyseren en de revolutie is vertrokken! Theoretisch gezien zijn HPS'en een bijzonder infantiele manier (meeste energie gaat naar warmte) methode. Als dit werkt en beschikbaar wordt in de interessante spectra, zal het niet lang duren voor iedereen hiermee kweekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is toch echt een tl buis rob :whistling :wOOt

 

 

''use the force''' dat zal nog wel ff duren, de 13 ledstrips die ik heb besteld krijg ik pas begin volgende maand :blink: :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oud topiq ;) Kijk in de elektro hoek voor een topiq over leds

Gr AH

 

med_gallery_10497_4093_72281.jpg

 

Kijk maar naar de datum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...