Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sjaaaaakie

Vermindering Van Warme Lucht Uitstoot !!!!!!

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik heb sinds kort een boerderij’tje in het zuiden van het land kunnen huren en wil daar ook gaan wonen.

Het kweken in wat grotere ruimtes, bedrijfspanden, is mij niet vreemd. Maar dat was vaak in drukke industrie wijken met veel warmte en bedrijvigheid. Nu kom ik in een los staande boerderij , met flinke schuur ,waar dus elke warmte bron erg gemakkelijk te zien is. De kweek ruimte wordt dubbelwandig dwz dak en muur van de bestaande bouw (niet geïsoleerd) dan 30/40 cm loze ruimte dan alles afgetimmerd met gips en geïsoleerd aan de binnenzijde van de gipsplaten (glaswol 8 cm dik) dan weer een loze ruimte van 50 cm en dan weer alles afgetimmerd met gips ( onder deze gipslaag word ook het folie aangebracht) en deze ruimte wordt dan in tweeën gesplitst zodat ik twee aparte kweek ruimtes heb. Een die overdag draait en eentje s’nachts. Dit doe ik al om de hitte en het stroom verbruik te beperken. Maar nu……………….. ik wil het liefst een deel van de warme lucht van ruimte 1 naar de slapende ruimte 2 overbrengen en de resterende uitstoot recycelen, misschien een uitblaas ruimte ( of uitblazen in de geïsoleerde loze ruimte rondom de kweekruimtes) met daarin een kleine afzuiger en inblazer om toch nog wat verse lucht binnen te krijgen????. En dan dus ook weer vanuit die uitblaas kamer de inlaat van de kweekruimtes maken????.

De afzuiger die dan in de uitblaasruimte komt te staan zou ik dan via een omweg mijn woonhuis in willen blazen………………… zo heb ik geen zichtbare uitstoot voor onze helikopter vrienden.

Ik hoop dat er iemand op het forum aanwezig is die hier enige ervaring mee heeft.

 

Wie van jullie kan deze stadsmuis weg wijs maken op het platteland.

 

Groetjes,

Sjaaaaakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

het feit dat je warme lucht naar buiten blaast, houd niet meteen in dat er ook een wietkwekerij aanwezig is. Heb zelf een eigen bedrijf, daar draaid op het dak een 24pk schroefcompressor, de uitblaas temperatuur ligt rond de 80 graden. Nog nooit iemand over gehoord of gezien. kortom gewoon een mooie schoorsteen op die schuur zetten. Denk dat de buren (vooral in een dorp) het eerder door hebben dan de mannen met de petten. Je kunt ook de lucht aanzuigen via de spouwruimte die je wil maken, zo breng je de warmte uitstraling naar je buiten muren terug.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi BigButtBram

 

Allereerst bedankt voor je reactie.

Ik ben het niet helemaal met jouw eens………… Het feit dat jij een bedrijf hebt en waarschijnlijk een vestigings vergunning hebt ( in iedergeval een inschrijving kvk) kan al de reden zijn dat ze niet langs komen ( misschien heb je zelfs wel je periodieke controle van de brandweer elk jaar?)……maar dat kan wel al gecheckt zijn.

Ik heb zelf een flinke tijd gedraaid in een opslag van een restaurant en via de bestaande schoorsteen uitgeblazen, ideaal.

Maar ik zie deze situatie toch wel iets anders. Ik heb hier al meerde malen een helikopter zien gaan, nou weet ik wel dat die ook voor andere doel einden worden ingezet..maar toch.

Ik zou graag mijn warmte uitstoot zoveel mogelijk willen beperken of zelfs totaal geen directe uitstoot.

Ik kan wel alles het woonhuis in blazen maar dat is nou ook weer niet de bedoeling

Er staan nu 6 X 5500 M3 klaar, dit geeft een beetje aan wat er moet gaan branden.

 

Is er niemand op het forum die hier iets op weet??

 

Groetjes,

Sjaaaaakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij sommige bedrijven waar de werknemers een risico lopen qua brand veiligheid, wordt periodiek gecontroleerd. Bij mij gaat het niet verder dan het controleren van de brandblussers. Ik kweek niet in mijn bedrijf, ik bedoel dat zowel het stroomverbruik (24 pk elektro motor, die ook snacht,s aanslaat) en de warmte uitstoot nog nooit vragen hebben opgeroepen. Ook staat er een schoorsteen van een meter of 5 op (was vroeger een bakkerij) Terwijl ik zeker weet dat het bedrijventerrein waar mijn bedrijf gevestigd is vanuit de lucht is gecontroleerd op illegale kwekerijen.

 

Ik bedoel te zeggen, dat soms de beste cambouflage, geen cambouflage is. Een schoorsteen waar warmte uitkomt is gewoon heel aanemelijk. Ik weet niet of je ondergronds nog mogelijkheden hebt, zoals oude riolering of putten waar je in uit kunt blazen. 6x5500m3 mechanisch koelen zal ook niet gaan, want je koeler zal meer hitte genereren, dan je uitblaas temperatuur.

 

Heb ooit eens zitten denken (was op een andere lokatie) om in de grond een groot water basin te maken met vijver folie en daar metalen lucht uitstroom buizen (evt. zig zag, of slingerent, enz) onderwater doorheen te laten lopen zodat de lucht gekoeld wordt door het koudere water (bodem temperatuur). Je zou het basin kunnen afdekken zodat die ruimte ook beloopbaar is. Het is eigenlijk het princiepe van een ratiator, en is redelijk goedkoop te vervaardigen. 6x5500m3 blijft echter een behoorlijke hoeveelheid lucht.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er een grote schoorsteen had gezeten had ik er misschien wel iets mee gedaan maar er zit niets, en om daar nu ineens een flinke jongen op dat dak te zetten roept veel vragen op….ook bij de locals denk ik. Jou idee van dat koelen is zo slecht nog niet, alleen de uitstoot is hiervoor te groot. Ze zullen niet alle 6 vol uit aan staan maar in ieder geval wel 3 of 4 continu.

Heb je wel eens gedacht om een aparte ruimte te maken waar je in uitblaast, een klein beetje verse lucht toevoegt ( laag) en dezelfde hoeveelheid afzuigt ( hoog) en dan vervolgens laag weer je kweekruimte in. Als deze ruimte groot genoeg is zal de warmte van de uitstoot toch ook wel iets afnemen voordat het weer naar binnen gaat?

Het beetje dat ik dan uit die uitblaas ruimte haal kan ik zo de woning in blazen.

 

Ps. ik heb je foto’s bekeken……ziet er netjes uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

effe een snelle wat betreft twee ruimtes.

 

Hou er wel rekening mee dat het ene hok meer potentie krijgt dan het ander als je met een overdag zal draaien en de ander s'nachts. Komt doordat de dames ook een afkoelings periode NODIG hebben met een temperatuur die rond de 18 / 20 / 22 graden ligt. Dit zal je merken in de 3e week als je in de bloei moet komen en de temperatuur van een van de hokken zal hier boven liggen in de nacht periode voor de lady's omdat het in de zomer warm wordt. Dit geld zeer voor de zomer maanden en nazomer dagen. In de lente en winter heb je hier niet of niet gauw mee te maken. De omschakel tijd zal het beste zijn van de een naar de ander om 3 uur s'nachts. Dan heb je op bijde hokken een koelere periode die de dames nodig hebben. Is het te warm of is er geen afkoelingsperiode dan kan het de bloei verlaten en scheeld het opbrengst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tip smooty maar ik probeer altijd met temp van snachts 21/22 en overdag 28/29 te kweken.

Het gaat mij nu echt alleen om de warme lucht uitstoot

 

 

 

IS ER NIEMAND OP DIT FORUM DIE HIER MEER OVER WEET !??

 

 

Alle ideeën zijn ook zeer welkom, hoe gek en moeilijk haalbaar ze ook zijn.

 

 

Kom op jongens denk even mee en post je ideeën

 

 

Bedankt :)

 

 

Gr,

Sjaaaaakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt aan de grote van de ruimte. Ik heb een 4500 kuub afzuig en een 2500 inblaas. De afzuiger heeft twee 250 aanzuigpunten en heb ook twee koolstofjets erin hangen precies boven de lampen om snel de warmte weg te halen. De inblaas op een airsock aansluiten en tussen je dames heen laten lopen zodat ze direct voorzien worden van verse lucht en dit weer kan opstijgen zodat je planten vers en koeler blijven dan direct onder je lampen. De meter om dit waar te nemen moet dan ook tussen de planten hangen en niet op top hoogte maar er een beetje in. Dan meet je de temp die de plant ook ervaart. En kan je de inblaas regelen met een fan-controler voor een goede mogelijke temperatuur.

 

 

Wat betreft de dag en nacht in de zomer maanden, als er een hitte golf is doe je weinig aan regelen met controlers en de enige oplossing is te draaien zo ik voorgesteld heb. Dan kan je als je buiten temp nog wel vrij hoog is toch nog wel een redelike temp krijgen. Dit lukt dan nooit overdags met je andere hok en deze is dan ook minder potent als je nacht hok. Om dit zo dicht mogelijk bij elkaar te houden is het omschakelpunt van 03.00 uur ontstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kweet niet of dit lukt maar kan je die uitlaat niet door een portable air co unit laten gaan dan is je warmte probleem mss wel opgelost.....is maar een ideetje ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smooty…

 

Maar waar gaat de warme lucht van jou afzuiger heen? Gebruik je die weer opnieuw of gaat die zo naar buiten?

 

 

Core….

 

Bedankt voor je reactie maar de lucht uitstoot is te veel voor een airco ( lees hierboven)

Maar wel bedankt voor het mee denken.

 

 

 

 

Mijn probleem is nog steeds mijn warmelucht uitstoot…………. Ik kan wel regelbaren kleppen op mijn uitgangen zetten die open gaan en de lucht omleiden als het licht aan gaat en dan dus gewoon naar buiten blazen als het licht uit staat…………dat scheelt al weer 1x 5500 m3 aan uitstoot……………… nu nog de 2 of 3 andere 5500 m3 die dan zeer warme lucht uitstoten van de ruimte waar het licht aanstaat..

 

Wat zou er gebeuren als ik bijna alle uitstoot zo hergebruiken ……………. Dus warme lucht eruit…een aparte ruimte in ………..daar een heel klein gedeelte van afzuigen wat wel naar buiten gaat en dan hetzelfde erin blazen wat van buiten komt en vanuit die ruimte weer de kweekruimte in blazen……………. Wat zou er gebeuren????? Temp te hoog ??? luchtvochtigheid te hoog???

 

 

 

ALLE IDEEEN ZIJN NOG STEEDS WELKOM :)

 

 

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar daarom moet het nog geen portable te zijn ....mss wel in de range van industriele airco's...maar dan zal je er mss nog 2 of 3 nodig hebben....ik heb in ieder geval geprobeerd ..veel geluk nog ik hoop dat je'n het vindt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb in het forum van leafman een topic gevonden waar je mischien iets aan hebt.

 

 

Koelen van de uitlaatlucht:

Tegenwoordig speurt Justitie met steeds meer succes naar kwekerijen met behulp van thermische camera`s. Deze camera`s meten de temperatuur van het object waarop de camera gericht wordt waarbij het verschil tussen het gemeten object en de omgevingstemperatuur met elkaar vergleken worden. De camera`s zijn er in mobiele vorm waarbij teams van de Recherche `s nachts op pad gaan om bij panden de temperatuurverschillen te meten, en er zijn helicopters uitgerust met dergelijke camera`s die hetzelfde doel nastreven: temperatuurverschillen meten. De metingen vinden plaats tegen muren en daken, maar ook tegen schoorstenen en andere plaatsen waar men een uitlaat verwachten kan. Justitie zet de thermische camera`s in als men een tip heeft ontvangen maar ook lukraak in diverse wijken in Nederland waar men in het verleden wel eens een kweekruimte heeft opgeruimd, en in wijken waar men vermoed dat er geteeld wordt. Indien je een kweekruimte hebt waar 4 plantjes staan dan zal dit niet altijd als een kleine kweekruimte worden herkend en zal er daardoor, bij ontdekking, toch actie ondernomen worden door Justitie, vergeet niet; er zijn recentelijk nog invallen geweest naar aanleiding van temperatuurmetingen bij mensen die alleen de droger op zolder aan hadden staan ten tijde van de meting ! Justitie doet dergelijke zaken af met commentaar als: is toch prima, er stond toch niets.

 

Om de meting die tegen de muren en de daken plaatsvindt te beinvloeden kan men gebruik maken van een goede isolator zoals de Anti-detectie folie & tape. Om de meting die tegen schoorstenen en andere uitlaatplaatsen plaatsvindt te beinvloeden kunnen we gebruik maken van een uitlaatkoelsysteem. Hiermee koelen we dan de warme lucht die we af moeten voeren voordat deze de uitgangsplaats zal verlaten. We kunnen hiervoor gebruik maken van een airco maar een goedkopere een ook effectieve oplossing is werken met een membraanvernevelaar en een watervat.

 

*** Onderstaand systeem kan niet zomaar gebruikt worden om de inlaatlucht te koelen, doe je dit wel dan zal de vochtigheid in de ruimte waarschijnlijk veel te hoog oplopen. Je zult deze dan weer omlaag moeten brengen tot een aanvaardbaar niveau. ***

 

Je kunt een membraanvernevelaar in eerste instantie gebruiken om de relatieve vochtigheid in je ruimte te verhogen, ons geliefd plantje houd tenslotte wel van wat vochtige lucht. Je kunt de membraanvernevelaars echter ook voor een geheel ander doeleinde gebruiken namelijk: koelen van de uitlaatlucht.

 

De werking van het koelsysteem:

De werking van dit koelsysteem is even eenvoudig als effectief, de warme lucht die in de meeste gevallen direct naar buiten toe wordt gevoerd zal nu eerst via een slang en een flens door een koelwaterbuffer gevoerd worden. In deze koelwaterbuffer is een membraanvernevelaar aanwezig, de warme lucht van de uitlaat vermengt zich in deze koelwaterbuffer met de koelere nevel die de mebraanvernevelaar produceert. Hierna zal de lucht rechtstreeks naar buiten toe gevoerd worden door een flens en slang, de lucht zal, afhankelijk van de temperatuur van het koelwater, nu een stuk lager zijn. Je kunt met een 5-voudige membraanvernevelaar de uitlaatlucht van maximaal 6x 600 watt lichtsystemen koelen. Meer systemen werkt onpraktisch en niet efficient. Met een 3-voudige membraanvernevelaar kun je 2 tot 3x 600 watt lichtsystemen afkoelen betreffende de uitlaatlucht, en met de enkelvoudige membraanvernevelaar kun je tot 1x 600 watt lichtsysteem koelen. Voor 400 watt systemen kun je uitgaan van dezelfde waardes als voor een 600 watt systeem.

 

Bouwen van een koelsysteem:

Een koelsysteem is zeer eenvoudig zelf te bouwen, je hebt er de volgende onderdelen & gereedschappen voor nodig:

- membraanvernevelaar met vlotter

- watervat met deksel

- 2 flensbussen met montagegaten

- boormachine & decoupeerzaag

Share this post


Link to post
Share on other sites

goeie, rob!

 

 

nog een ideetje:

 

 

ik heb zelf een waterpijp gemaakt die een soort gieterkop gebruikt om de lucht van onderen door het water te trekken, het feit dat je dan allemaal hele kleine belletjes kijgt ipv. een paar grote betekent dat je een slechts geringe diepte van het water nodig hebt om de lucht te koelen (veel kleine belletje = veel oppervlakte wat blootstaat aan het koude water).

 

als jij nou toch ingrijpend gaat bouwen, leg dan een groot bassin aan (hoeft dus niet eens heel diep) met op de bodem een groot aantal PVC rioleringsbuizen oid, met per buis heel veel kleine gaten erin. zo zal de lucht z'n warmte zeer effectief aan het water afstaan. de temperatuur van het water zal natuurlijk wel stijgen, maar als je een systeem maakt waarbij het bassin constant overloopt met aanvoer van koud leidingwater (als je tóch stroom gaat stelen kan een paar honderd kuub leidingwater er ook nog wel bij he :cry ) zou je het mss. op die manier kunnen flikken! (eerst een testopstellinkje maken lijkt mij overigens...) dan overdek je het bassin met iets wat eruit ziet als een schuur ofzo.

 

 

hoop dat je er wat aan hebt!

 

 

laters, de glazenwasser! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Smooty…

 

Maar waar gaat de warme lucht van jou afzuiger heen? Gebruik je die weer opnieuw of gaat die zo naar buiten?

 

Mijn lucht gaat een andere kamer in, Daar gaat het door een lucht rooster naar buiten. Ik heb dan ook geen last met warme lucht weer terug in mijn hok.

Zit wel aan een airco te denken maar dan zal ik de rv op pijl dienen te houden met een verdamper. Die ik wel heb maar of er dan een genoeg is op 6 X 600 is even de vraag. Dat dit belangrijk is is een ding wat zeker is, want een te warme temperatuur kan immers de bloei uitstellen, erg vertragen, en dit haal je nooit meer in in de korte tijd dat we de plant willen laten bloeien en resulteerd in mindere potentie.

Een koudere nacht temp in dus noodzakelijk, 18 of 20 graden, om de plant te trikkeren om goed bloeien samen met een 12/12 uur. Alleen op 12 uur zetten is niet genoeg en er spelen meer dingen mee die voor een goede start van de bloei periode gaan zorgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

koeltorens

 

Dit systeem gebruiken ze om water door middel van lucht te koelen,

dit zou je inprincipe ook kunnen omdraaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ sjaaaaakie:

 

Je lucht herbruiken is geen goed idee. Je LV zal omhoog schieten. Bovendien hebben planten CO2 nodig voor fotosynsthese.

 

Sowieso 12/12 draaien en de lucht recirculeren! Dus de twee ruimtes voorzien van apparte afzuigers fancontrolers etc.

En tussen de ruimtes lucht recirculeren met een vent. die ong de helft van het afzuigvermogen heeft van 1 ruimte.

Als planten in rust zijn en water verdampen zal het al natuurlijke airco werken.

Voordeel is ook dat planten in rust zuurstof verbruiken, die dus uit de andere ruimte gehaald wordt.

 

Is het zo dat er echt plantages worden opgespoord d.m.v. heli's?? Er zijn zat mensen die al jaren op zolder kweken. Niet met het afzuigvermogen(en dus aantal lampen) waar jij van plan ben om mee te gaan kweken, maar toch..

 

Idee met die bassin lijkt me wel gaaf, zou ik alleen als ik jou was een grondwaterpomp gebruiken ipv leidingwater.. Grondwater is koud genoeg en deze kost stroom geen water..

 

Boerderij in het zuider = geen buren/iniedergeval ver weg??

 

Kan je geen groot gat graven zoals mensen weleens hebben bij hun kelder?? Met een rooster aan de bovenkant. Wij hebben er 1 met een oppervlakte van 80x150 cm.

 

Mensen die paarden houden hebben vaak ook luchtroosters op het dak(LV / hooi)

 

 

En als laatste.. Is het niet zo dat warmtezoekers alleen warm materiaal kunnen waarnemen en niet de warme lucht zelf. Stenen/ijzer/hout etc. Wanneer je een uitblaas onder de grond bouwt, ondergrondse mestketting bijvoorbeeld die naar de mestkuil gaat. 2x 1m2 (heen en terug)

 

10 cm boven de grond een extra plaat(ruimte) bouwen waar je met een kleinere afzuiger buitenlucht doorheen blaast?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een optie een ruimte te creeren waar de afzuiging in uit komt en daar een airco en luchtfilter te plaatsen, dit heb ik al vele malen gezien.

werkt super.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou wel rekening met het aantal afzuigers dat hij gaat ophangen... Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

 

Nog een optie waar ik gister aan zat te denken is de helft? van je afzuigcap erbij hangen en verse lucht van buiten mengen met de lucht uit je ruimte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens bedank voor jullie reacties, :verrygood

 

 

Erg interessante ideeën moet ik zeggen.

 

 

Rob,

Ik weet van deze manier van koelen alleen is dit niet haalbaar met deze lucht uitstoot

 

Glazenwasser,

Misschien kan ik dan gelijk een kuuroord starten hier………………heb dan een aardig bubbelbad staan ( en zonnebanken) :D Het zal ongetwijfeld wel werken maar weer niet met deze luchtstroom.

 

Hardcore,

Wordt de uitstoot van de koeltoren zelf niet warmer dan wat hij weghaalt?

 

 

Bobo,

Ik wil inderdaad recirculeren van ruimte 1 naar 2 , dit ook om de warmte te kunnen gebruiken voor de slapers.

De heli’s kunnen elke warmte bron waarnemen dus alles……… de grond waar je afvoer pijp loopt en zeker de warme uitstoot zelf, Dit is juist de reden dat ik geen uitstoot wil hebben. Als het een pand in de stad had gestaan had ik me hierom minder druk gemaakt. Maar zo in het open veld ……………….

 

 

Growshop,

De airco trekt het niet…………….en moet toch ook zijn eigen warmte weer ergens kwijt.

Met een klein tuintje gaat het prima.

 

 

Bobo,

Ik wil het inderdaad een beetje op die manier gaan doen

 

Voorbeeld:

Allebei de ruimtes hebben 2x 5500 m3 afzuiging en 1x 5500 m3 inblaas staan. Ik zet continu 1 x 5500 m3 afzuig in elke ruimte aan en blaas dit uit in de andere ruimten. ( dit zal iets koelen en houd de dan slapende ruimte ook iets op temp) De andere 5500m3 afzuig blaas ik in een aparte ruimte, haal in deze ruimte iets verse lucht binnen en haal dezelfde hoeveelheid warme lucht er weer uit, en blaas het weer terug met de 5500m3 inblaas de ruimte in. De laatste staan vanzelfsprekend aangesloten op fancontrolers etc. Het beetje warme lucht dat ik uit de uitblaaskamer haal kan ik nog wel mijn huis inblazen. Dacht zelf aan een 1000m3 lucht verversing

 

Wat denken jullie hiervan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De enige en volledige oplossing voor dit probleem is waterkoeling oftewel een koudwaterbatterij.

Normale elektrische airco's hebben totaal geen zin aangezien die hun warmte ook kwijt moeten in de vorm van lucht.

 

Een voordeel met een koudwaterbatterij is dat je in principe niets meer naar buiten hoeft af te blazen, alleen een heel klein beetje voor de onderdruk in je ruimte.

Op deze manier kun je telen zonder zichtbare warmteproductie en dus zonder risico daardoor gepakt te worden.

 

Daarbij wordt CO2-dosering ook héél interessant in een dergelijk systeem...

Sterker nog, het wordt noodzakelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ jon

hoe werkt zoon koudwaterbattrij? klinkt interessant!

 

@ sjakie

waarom zou mijn idee niet werken op grotere schaal? volgens mijn zou het prima te doen zijn! heb je trouwens de mogelijkheden van een warmtepomp al bestudeerd?

 

 

hoi! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je in een boerderijtje zit heb je vast ergens nog wel een oude strontkelder, die staan vaak leeg ideaal voor uitblaas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voorbeeld:

Allebei de ruimtes hebben 2x 5500 m3 afzuiging en 1x 5500 m3 inblaas staan. Ik zet continu 1 x 5500 m3 afzuig in elke ruimte aan en blaas dit uit in de andere ruimten. ( dit zal iets koelen en houd de dan slapende ruimte ook iets op temp) De andere 5500m3 afzuig blaas ik in een aparte ruimte, haal in deze ruimte iets verse lucht binnen en haal dezelfde hoeveelheid warme lucht er weer uit, en blaas het weer terug met de 5500m3 inblaas de ruimte in. De laatste staan vanzelfsprekend aangesloten op fancontrolers etc. Het beetje warme lucht dat ik uit de uitblaaskamer haal kan ik nog wel mijn huis inblazen. Dacht zelf aan een 1000m3 lucht verversing

 

Wat denken jullie hiervan?

 

Ik weet niet of je het al eens geprobeerd heb...

Dat betekend 1000m3 luchtverversing op 75? stuks

Krijg je dan geen problemen met je LV en verse lucht?(CO2)

 

 

En toch vraag ik me af of ze dat echt doen met die heli's...

20-40 lampen op zolder zou ook op moeten vallen in een woonwijk...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je in een boerderijtje zit heb je vast ergens nog wel een oude strontkelder, die staan vaak leeg ideaal voor uitblaas.

Ja, of om vol te zetten natuurlijk :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik wel zeker weet is dat je de ruimte die in ruste is niet naar een 24 / 26 gaden moet laten oplopen. 20 graden is de mooiste temp en 18 gaat ook goed. zo gauw het warmer gaat worden kunnen ze er last van krijgen met het in bloei schieten en als het inderdaad te warm voor ze gaat worden in ruste kan zelfs de bloei uitgesteld blijven of langer gaan duren voordat het aanslaat. Een koudedere nacht is voor de dames een must en het liefst op de 20 houden.

Weer laten circuleren via je daghok is mogelijk maar zorg dan wel voor de nodige vers aangevoerde en rijkere co2 lucht. Je moet het zien als je zelf in een plastic zakkie blaast en dit weer inademd, op den duur wordt je draaierig door een zuurstof te kort omdat je het zelf verbruikt. Zo ook met de dames, die willen graag ook verse lucht en niet een die ze zelf hebben uitgeademd en nog verwarmd is ook.

Weg met de afgevoerde lucht die eruit komt en in met nieuwe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...