Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
goeweer

Snelle Manier Om Grond Te Ontzuren

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

mijn eerste post hier, op dit ... super forum ! :verrygood

 

een vraag en mogelijks is het al ergens beantwoord maar, ...

 

binnenkort ga ik mijn eerste guerilla kweekje opstarten in een bossig gebied,

 

nu blijkt bosgrond nogal zuur te zijn,

 

wat is volgens jullie de snelste manier om effectief te ont-zuren

 

thanks! :)

Edited by goeweer

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank you blowmonkey, en welke manier of welke soort kalk wordt het snelst opgenomen ? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

maerl. Bevat ook sporenelementen en als ik me niet vergis ook magnesium. Verpakking volgen wat betreft dosering en vroeg ermee beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok bedankt, maerl is blijkbaar hetzelfde als zeewier kalk. vroeg mee beginnen zal al niet meer gaan, maar beter laat dan niet, denk ik maar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe zo vroeg mogelijk he :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of gewoon een zak allmix in de grond stoppen. Even kalk toevoegen in een grond waarvan je alleen weet dat het zuur is kan fout aflopen. Het is nog een hele kunst om een juiste pH buffer te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar kijk uit met teveel kalk want dit kan een magnesium tekort veroorzaken.

Oftewel maerl die dit ook bevat ofwel een fles ph-

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ GreenGarden:

 

Met pH- wordt bedoeld dat er negatieve stof wordt toegevoegd die de H+ ionen (die de grond zuur maken) opneemt. Hierdoor ONTzuur je dus juist.

Jaja scheikunde op het gymnasium kan ooit nog eens van pas komen :verrygood

 

Mzzls Jerommeke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjaakie, pH- betekend pH naar beneden. pH- is een zuur. pH+ is een base.

 

Een zuur maakt je grond alleen zuurder, om je grond te ontzuren heb je pH+ nodig of kalk ofzoiets. (kalk is denk ik het goedkoopst, omdat het ook voor grasvelden wordt gebruikt)

 

Een zuur staat juist een positieve waterstofkern af! (H+) om zo de geconjugeerde base van het zuur te worden of bij meervoudige zuren kan het ook weer een zuur worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik weet is dat een negatieve stof (bijv. OH-) juist de H+ ionen opneemt, waardoor het milieu minder zuur wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien toch maar weer eens naar het gymnasium inplaats van in de shop rond te hangen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jerommeke, dat klopt deels. Basische stoffen nemen een H+ atoom op en worden hierdoor iest positiever geladen (kan nog steeds negatief zijn, desalniettemin)

 

pH= zuurtegraad

- = eraf

pH- = Zuurtegraad eraf = Zuurtegraad naar beneden

 

pH is NIET de naam van of molecuulformule van een stof, pH staat voor de negatieve logaritme van de concentratie H3O+ (ookwel H+ genoemd)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik in mijn vat een ph van 7 heb en gooi er ph-min bij gaat de ph omlaag, dus ph min verlaagt de ph waarde. hoef je geen gymnasium voor te volgen lijkt mij

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals iedereen zegt...kalk.... kost 10 euro ofzo en je ph zit altijd inde buurt van de 7...Misschien niet ideaal, maar 10 jaar gelee was 6.8 de standaard, dus heel slecht zul je niet zitten. Als je ph tussen de 6 en 7 zit met voldoende voedingsstoffen kan er weinig misschien. Uiteraard haal je geen topresultaat, m aar het moet voldoende lukken.

gr,rich

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalk kan je grond ook te basisch maken, teveel kalk zal zorgen voor een té hoge pH. Alles met mate :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...