Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Ik had een vraag , ik heb een kweektent gekocht ik heb er 5 plantjes in staan , als er nou brandt zou komen zou ik het dan vergoed krijgen of niet ?? En is het wel veilig z'n kweektent want wij hebben hier ook een kleine boven liggen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet beetje vreemd om je dat pas af te vragen nadat je zo'n ding aanschaft? Zorg gewoon dat alle electra zo veilig mogelijk is aangesloten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je echt veilig wil werken,dan moet 1 alle electra netjes en velig worden aangesloten,en 2,voorzie je ruimte en electra van een automatische brandblusser,DAN kan je echt op beide oren gerust slapen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En voor meer advies en goede raad, plaats wat foto's van hokje, en electra.

:verrygood :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je hennep in huis hebt en dat heeft de brand veroorzaakt...

Kun je :verrygood naar je centen..,want de verzekeringsmaatschappij lult zich er om die hennep er wel uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zet er morgen effe wat fotos op ik weet nie priciec hoe dat werkt :verrygood

 

oke maar 5 planten mag toch ? En z´n kweektent is toch ook legaal , en komt het nou vaak voor kort sluiting want ik kan er nie door slapen met de gedachte s´nachts of smorgens thuis te komen en de hele kiet staat in de fik , ik heb maar 1 lampje maar ja van een computerde hele nacht aan te laten staan kan je al kortsluiting krijgen ik heb het zo veilig mogenlijk gemaakt ik heb alles aangesloten op een relle en daarboven een brant alarm en ik heb er maar een brandtblusser bij gezet . :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Brabants wit,

 

Belangrijk is om onderscheid te maken tussen het woongenot van huiseigenaren en het woongenot van huurders van woningen.

 

Bijvoorbeeld weet ik dat in Eindhoven en omgeving door de huurcorporaties uitdrukkelijk is gewezen op het verbod tot het kweken van cannabis. Hiervoor is middels een schriftelijke toevoeging op het huurcontract of middels een al aanwezige bepaling in het huurcontract, het verbod tot kweken opgelegd.

 

Dit zou vervolgens voor de verzekeringsmaatschappij reden en rechtsgrond kunnen opleveren om niet tot uitkering over te gaan, in alle gevallen die gerelateerd kunnen zijn aan de verboden gedraging. Dus niet alleen brand maar ook bijvoorbeeld wateroverlast.

 

Ten aanzien van huiseigenaren is dit niet vastgelegd in een overeenkomst, maar zal ten aanzien van de oorzaak van de brand door de verzekeringsmaatschappij natuurlijk nog steeds worden gezocht voor een mogelijke escape op het moeten uitkeren. Om hiertegen op te treden zal een gekeurde installatie aanwezig moeten zijn. De vraag is dan wie deze keuring moet verzorgen? Bijvoorbeeld Igrow geeft een kast met een brandveilig keurmerk. Dat zou betekenen dat de producent in deze aansprakelijk zou zijn. In alle andere gevallen van kweekruimtes zal de veiligheid van een installatie moeten worden gegarandeerd op basis van gecertificeerdheid overeenkomstig vakgebied. Dus bijvoorbeeld de netwerkbeheerder kan de elektriciteit controleren.

 

Zonder daadwerkelijke gecertificeerde garanties is het ten aanzien van verzekering-aansprakelijkstelling een kwestie van stellen en bewijzen.

 

Het is in ieder geval niet zo eenvoudig om verzekerd te zijn, terwijl een kweekunit aanwezig is, en dan met name in huurwoningen is het nagenoeg ondoenbaar.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of je nou veilig kweekt of niet, daar heeft een verzekeringsmaatschappij geen enkele boodschap aan. Als je niet meldt dat je kweekt (en wie doet dat nou?) kunnen ze altijd een beroep doen op artikel 251 van het Wetboek van Koophandel. Dit is de letterlijke tekst:

 

Alle verkeerde of onwaarachtige opgave, of alle verzwijging van aan den verzekerde bekende omstandigheden, hoezeer te goeder trouw aan diens zijde hebbende plaats gehad, welke van dien aard zijn, dat de overeenkomst niet, of niet onder dezelfde voorwaarden zoude zijn gesloten, indien de verzekeraar van den waren staat der zaak had kennis gedragen, maakt de verzekering vernietigbaar.

 

Een verzekeraar kan een schade dus altijd afwijzen, zelfs als de oorzaak helemaal niets met het kweken te maken heeft. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Precies, dus je moet je niet alleen een veilige installatie hebben, maar ook een garantie hebben van de veiligheid(en dus geoorloofd) van een daartoe bevoegd persoon.

 

En de bepaling in de verzekeringsovereenkomst geeft de verzekeraar een mogelijkheid om beroep te doen op vernietiging van de rechtshandeling. Daarbij moeten wel de wettelijke voorschriften in acht worden gehouden met betrekking tot het inroeping van de vernietiging van de verzekeringsovereenkomst.

 

Aldus kan het zeer wel denkbaar zijn dat de oorzaak van de brand feitelijk en onweerleg vast is komen te staan door middel van een rapport van de brandweer. Indien de oorzaak van de brand daarbij duidelijk aantoont dat geen schuld valt toe te kennen aan de verzekeraar en tevens elke vorm van causaliteit ten aanzien van de kweekruimte valt uit te sluiten, dan zal (rechtens gezien) de verzekeraar een moeilijke tijd krijgen om aan te tonen dat zijn beroep op de vernietigbaarheid van de overeenkomst in stand dient te worden gehouden. (Dit is natuurlijk op grond van het dwingend rechtelijk karakter van de redelijkheid en billijkheid ten aanzien van rechtshandelingen)

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus in feite gaat het erom dat je de garantie hebt van iemand die verstand heeft van elektro voor de verzekering? Ik ben elektrotechnisch ingenieur, dus stel dat ik brand krijg door de vsa/lamp ,dan kan de verzekering het toch nooit gooien op ondeugdelijk aansluiten lijkt mij.

Ik vind het apart dat je een lamp kunt kopen legaal en in feite mag gebruiken, maar als die in de fik vliegt bij weedkweken dan is het niet gedekt. Had dat anders geweest bij aardbeienkweek met dezelfde lamp vraag ik me dan af?

 

 

Maar even ontopic, wat betreft de elektra. Ik heb de vsa's altijd op grote tegels staan, mochten ze te heet worden of iets doorbranden kan er in feite weinig gebeuren. Lampen verder uit de buurt van brandbare delen houden en zorgen dat alles stevig vastzit, dan kan er weinig gebeuren. Kzou wel een brandmelder plaatsen, zeker met een kind in huis.

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Besef eerst eens dat 5 plnaten in huis, onder kunstlicht, never nooit is toegestaan, dus ben je altijd illegaal bezig !

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

wietplanten mag je NOOIT onder een lamp kweken dus ook niet eens 1 plantje

 

je mag eigenlijk niet eens wietplanten hebben dus ook niet buiten, maar buiten worden er vaak 5 gedoogd en dat is verschillend per gemeente, bij sommige gemeentes i het zelfs zo dat je er maar 3 mag

 

weet je wat dan het verstandigst is Richje, hang gewoon zo'n automatische brandblusser boven in je hok dan weet je iig dat mocht er iets in de fik vliegen in je hok / kamer dat het geblust wordt

Share this post


Link to post
Share on other sites

in België zit het zo

 

 

maakt niet uit of het wiet of tomaten zijn

 

de tent is niet ce goedgekeurd en daarmee zal bij een brand nooit iets vergoed worden.

 

 

het is in België wel zo dat de verzekeraar wel degelijk MOET bewijzen dat de brand werd veroorzaakt door de niet goedgekeurde materiaalen.

 

 

ik ben dus electricien en ik weet dus dat als zelf iets verkeert maakt in je huis met electriciteit en hierdoor brand veroorzaakt komt de verzekering niet tussen .

 

maar het is NIET zo dat als je zelf een stopcontact in de kelder hebt gezet op verkeerde wijze en er breekt brand uit op zolder dat je niet verzekert bent

 

met moet altijd bewijzen dat de niet toegelaten situatie de oorzaak was van de brand en indien ze dit niet kunnen zal je altijd vergoed worden

 

dus ook bij een zolder vol wiet zolang deze niet de oorzaak is van de brand

Share this post


Link to post
Share on other sites

en bij de groentenkweek worden speciaale industrie verzekeringen afgesloten

aangepast aan de industrieele activiteiten die je uitvoerd en die zulle wel brand dekken

veroorzaakt door groeilampen.

 

 

dit is een groot verschil met een huiselijke brandverzekering die op electrisch gebied normaal alleen geld voor de goedgekeurde huisinstalatie en electrische apparaten die goedgekeurd zijn voor huiselijk gebruik

 

 

en de enige wiekast die hiervoor is goedgekeurd is bij mijn weten die nieuwe kast van i-grow

 

 

 

groentjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

K blijf het allemaal gelul vinden. Iedereen mag wel zijn normale stopcontacten aansluiten, pc's bouwen, keukenapparatuur aanleggen en dat is dan wel gedekt, maar een lampje mag niet. Die philips bulbs is natuurlijk wel gekeurd dus het enige risicogebiedje is de vsa. Misschien is het verstandig om een foto van je situatie te maken voor het geval dat er brandt uitbreekt, dan kunnen ze je ook niet naaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maakt niet uit mannen.

 

Als het niet mag, dan mag het gewoon niet.

Als er brand uit breekt en je blust het gelijk, door middel van de fire-man pro, en het blijft binnes huis dan los je het op door te witten of wat te ver bouwen :(

 

Brand je huis af of je etage, of van je buren.... Dan ben je hier gewoon strafbaar, en draai je voor de kosten op.

 

We weten dat het niet mag, dus waar piepen we om. Door rood rijden mag ook niet, ook niet een klein beetje.

 

gr ert :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

he hallo allememaa ik heb hierover pas met politie rotterdam rijnmond gebelt

en die zeiden 5 planten wordt gedoogt en lampen zijn terbevoordering van

die planten en dus ook toegestaan als je je stroom maar gewoon betaalt

en het maakte niet uit of je 1 of 10 lampen had hangen als je maar gewoon

betaalde ze is het nog speciaal gaan nakijken dus dan moet het toch ook

gewoon verzekert zijn als je maar 5 planten heb want dan wordt het gedoogt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even voor de duidelijkheid:

 

Indien er brand ontstaat in je huis en de oorzaak zit hem in je kweekhok, keert de verzekering niet uit.

 

Indien er brand ontstaat in je huis en de oorzaak zit hem NIET in je kweekhok zijn er twee mogelijkheden:

1. de brandweer / politie / schade expert ontdekt je kweekhok: de verzekering keert NIET uit (o.a. art. 251)

2. je kweekhok wordt NIET opgemerkt (snel volledig ontmanteld) verzekering kan uitkeren.

 

Echter bij mogelijkheid 2 dient opgemerkt te worden dat het praktisch onmogelijk is dat je kweekhok niet wordt opgemerkt, tenzij het een minimaal brandje was, waar geen brandweer bij is geweest.

 

Ik heb voor diverse verzekeringsmaatschappijen gewerkt, als er ook maar een mogelijkheid is om niet uit te keren, wordt er niet uitgekeerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:spliff: is er in Nederland echt zoon absurte wet die zegt

dat als je ergens in huis kweekt de woningverzekering vervalt

zelfs als dit nix met de schade temaken heeft en in een heel ander gedeelte van het gebouw plaatsvond bv ? ?????

 

in België moet de verzekering bewijzen dat hetgene dat de brand veroorzaakte

niet volgens de voorschriften is

anders zouden ze in bijna elk huis wel iets kunnen vinden waar dat

de elek niet van in orde is en nooit hoeven te betalen

 

dit is mss in Ned ook zo????

maar het is mss alleen niet verzekert bij spesifiek wiet kweken ????

 

 

 

:( Die philips bulbs is natuurlijk wel gekeurd dus het enige risicogebiedje is de vsa. :nerd :)

 

dat weet ik wel maar niet voor huishoudelijk gebruik

elke deel van de elktrische instalatie van een woning moet gekeurd worden

als je een stopcontactje bijzet moet je eigelijk laten herkeuren

dus zeker een kweekcel

een eigen gemaakte kast kan ook nooit goed zijn want elk toestel moet gekeurd zijn en

op dat moment is de kast een elek toestel

en als er iets met je zelfgebouwde instalatie gebeurd heb je natuurlijk geen

plan getekent door een bevoegd persoon die zegt dat het conform was (doet wonderen bij de verzekering)

(dit geld in België) mss ook in Ned ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als verzekeringen kunnen, dan zullen ze eronder uit proberen te komen. Ik zou maar luisteren naar Janneman, want zo zal het in de praktijk zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Verzekeraars kunnen me wat,

 

Misschien is het ten aanzien van de mogelijkheden voor verzekeraars om onder uitkering uit te komen van belang om in het oog te houden dat de wetgeving is veranderd en de nieuwe titel uit boek 7 van het BW van toepassing is?

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...