Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
grow groentje

Hulp Gevraagd

Recommended Posts

ga een kast bouwen heb al wat gerief liggen heb mijn lamp al liggen 400w hps en koolstoffilter met afzuiging sterke koort voor lamp mee le laten zaken of stijgen en geleiding wieltjes voor alles mooi in te laten lopen.. ga denk ik witte meubelpanelen gebruiken en afkitten met silicone. is gemakkelijk voor onderhoud en toch vrijwel duurzaam.. of is da geen goed idee... en dan zou ik met twee bodems wille werken met een labirint met pvc buizen met bochten van 90graden 2 draaien in tegenovergestelde richting da er hopelijk geen licht door kan.. nu is de vraag nog hoeveel gaten ik moet maken in die bodem zou buizen gebruiken met diameter 90 en langs buitenzijde gaten een grill plaatsen voor lichtinval tegen te gaan met gordijn tussen voor ongedierte tegen te houden.. in bovenste bodem ga ik dan gewoon gaten boren welke diameter zou ik daarvoor het best gebruiken?? en hoeveel als het hok 70cmdiep is 1mbreed en 2mhoog... ga bovenaan koolstoffilter ophangen aan rubbere ringen voor de trillingen op te vangen... kan in die ruimte gebruik maken van aansluiting op schouw dat kanaal word momenteel toch niet gebruik zou ik dat nuttig kunne gebruiken voor lucht in of uit laat misschien??? komt wel bovenaan uit dak uit naast schouw van kachel op gas.. moet ik langs de zijkant ook gaten voorzien voor luchtin of uitlaat dat ik de themperatuur zo misschien optimaal kan regelen of ni... goede ideeen altijd welkom nu kan het nog nu ze nog ni gebouwd is.... alvast bedankt.. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

jawade zoveel reacties van al die ervaren zelfbouwers pff zoveel leeswerk voor mij en zoveel goede ideeen.. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezien de tamelijk kleine ruimte die je wilt gaan bouwen 0,70x 1m zou ik toch aan een cooltube gaan denken ipv een 400w met een open kap. anders kon het nog wel eens behoorlijk warm gaan worden in je kast. maar iig succes ermee. m.v.g rob69

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank u rob69 voo reactie heb besloten welke maten ik ga nemen 80cm diep 2m10 a 2m20 hoog en ga in 2stukken werken linkerdeel 1m of 1m10breed en daar de 400wat hps in die ik al gekocht heb.. dus de bloeiruimte.. ga hier ook ne koolstoffilter hangen en afzuiging die ik ook al liggen heb.. en linker stuk 40 a 50 cm breed die ik in de hoogte opnieuw ga indelen in 2 ga 1kleine ruimte maken met 3tl lampen in van 60cm lang ontkiemruimte en stekplaats.. en groot bovenste deel hang ik 5 of 6 tls op van 60cm lang aan plank da ik in hoogte kan regelen voor licht zo dicht mogelijk bij plant te plaatsen hier zou ik een moederplant of 2 wille inzetten voor lekker van te stekken.in deze plaats zou ik ook dubbele bodem plaatsen met passief luchtinlaat en bovenaan een kleine slakhuisventilator met koolstoffilter die lucht naar buiten zuigt...

iemand nog goei bijkomende ideen voor lucht in en uitlaat ofzo.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga een kast op wieltjes maken zodat deze van de grond staat, zodat er lucht onder kan.

Dan kan ik in de onderste bodemplaat gaten maken (hoeveel en diameter weet ik nog niet) en op elk gat (in de kast dus), 2 bochten in pvc aansluiten van 90graden (diameter weet ik ook nog niet).

Deze bochten dienen voor lichtinval tegen te gaan.

Op een goeie 10cm hoger dan de bodemplaat, maak ik een valse bodem en die bodem voorzie ik van gaten voor de verse lucht door te laten..(weet ook nog niet hoeveel en welke diameter ik daarvoor het beste gebruik)

Zou mijn kast zo willen bouwen dat er langs voor, zijkant en bovenkant niks te zien is van die gaten, verluchtingsroosters of bekabeling...

Ik wil ook de temperatuur in de kast altijd perfect kunnen regelen...(dan hoef ik niet te stoppen omdat de kamertemperatuur te koud of te warm zou worden, want de kast komt in een niet-verwarmde kamer te staan)

 

 

Heb nog een paar vragen :(

 

1. Over de luchtinlaat in de kast met de hps 400w lamp:

Hoeveel gaten (en met welke diameter) maak ik het best in die valse bodem, waar de planten op staan?

En dezelfde vraag voor de gaten in de bodemplaat?

Ik kan ook altijd onderaan in de achterzijde gaten bijmaken, indien da ook nodig moest zijn? (misschien is dat beter voor de luchtcirculatie in die valse bodem??)

Of ik zou daar ook een fan kunnen plaatsen die verse lucht inblaast met een snelheidsregelaar tussen; of is dat overbodig? Of zou het even goed werken met gewoon wat passieve luchtgaten? (die ik kan open en toe schuiven)

Of zou het efficienter zijn om pvc buizen in elke hoek verticaal omhoog te plaatsen en hier meerdere gaatjes in te boren?

 

2. Zou het ook niet interessant zijn om op de afzuiger met koolstoffilter met een soort thermometer te voorzien, die automatisch de afzuiger harder of stiller laat blazen naargelang de warmte in het hok?

 

3. Ik zou een geissoleerde flexibele darm voor luchtuitlaat gebruiken met directe verbinding naar de schouw, zo kan de warme lucht meteen naar buiten...

OF zou ik beter een groot gat maken in bodemplaat i.p.v allemaal kleine gaatjes en daar een flexibele darm op aansluiten, die naar de schouw loopt om verse lucht binnen te laten en dan zou ik de warme lucht gewoon in de kamer laten uitblazen?

 

4. In de groeiruimte voor stekken en zaad te laten ontkiemen ga ik gewoon TL-lampen op plafond vastmaken, denk ik .. en ga achteraan een gat maken voor een verluchtingsrooster die ik kan open en toe draaien..(goed idee of betere voorstellen?) Zou ik daarboven best geen gat maken met een fan in die ik kan regelen met een timer of met een thermostaat of is een verluchtingsrooster meer dan genoeg?

Ik zou in dit hok 2 TL-lampen willen hangen van 18W, kleur33 of zijn er betere TL´s te verkrijgen met een groter lichtspectrum die hetzelfde energie verbruik hebben of zijn spaarlampen misschien een nog beter keuze??

Zou dit hok vooraan willen afsluiten met een deksel of een deurtje, zo is kast goed afgesloten en komt er geen licht door en zo kan ik de uren licht apart regelen in de groei en bloei ruimte..

 

5. De 2de groeiruimte is ook voorzien van verluchtingsgaten onderaan en eveneens een valse bodem met luchtgaten in..

Ik zou op de zijwand die tussen deze groeiruimte staat en de bloeiruimte, een verluchtingsrooster willen plaatsen om zo in deze groeiruimte de warme lucht weg te krijgen en dan kan langs die gaten lucht worden afgezogen door afzuiger die in het bloeihok hangt..

Denk wel dat er een probleem is door de lichtregeling, want die uren lopen anders in het groeihok, namelijk de moederplant krijgt 18-6 (=uren licht) en de ruimte daarnaast, het bloeihok krijgt 12-12.. dus zullen elkaar storen, door ongewenst licht en omgekeerd hetzelfde..

Nog een probleem is, wanneer de bloeikast op nacht staat (dus donker is) zal de zuiger met koolstoffilter wel moeten uitstaan zeker om warmte in hok een beetje te kunnen bewaren.. maar dan zal de temperatuur in het groeihok bij de moederplant ook zwaar stijgen, aangezien daar dan ook de lucht niet meer wordt afgezogen.. Ik weet niet hoe ik die problemen efficient en goed kan oplossen, want ik wil echt niet dat het daarbinnen een sauna word.. Of zou ik die verluchtingsrooster in de tussenwand beter laten voor wat ze is en werken met 2 gaten zoals ik bij het kleine groeihok misschien ga doen en daar ook een fan op aansluiten ofzo...?

 

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien.... of dingen die ik totaal niet correct doe.... reageer gerust..

EN voor de experts hier: laat jullie mening maar weten want ik zou graag binnen 2 weken van start gaan met de bouwwerken :-)

 

Bedankt alvast op voorhand aan allen die mij steunen met dit projectje.... :verrygood

 

greetz..

 

PS: sorry voor de vorige editie, maar ik zat toen in goeie lucht, als je begrijpt wat ik bedoel :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643
allee pie wa verstaat ge ni vraag er maar op los

type alles nog eens over in abn.klik hier :(

 

met groet en het gaat zeker een mooi kastje worden :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
en moet je nog antwoord geven hierop???? :verrygood :( :P

 

Dat zou leuk zijn moesten er wat antwoorden komen..

Gij zijt precies ook met grote werken bezig.. "mooi en proper werk" goe bezig precies...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeikerds, geef gewoon antwoord joh!

1. Gewoon passief doen, en 2 - 3x de diameter van je afzuiger. De manier waarop moet je even bij bouwverslagen kijken, kan op verschillende manieren en hangt maar net van je plan af.

 

2. Een thermostaat op je afzuiging ja, die dingen worden veel gebruikt.

 

3. Warme lucht gewoon in kamer, is toch schoon, en scheelt stookkosten :verrygood

Verse lucht moet niet uit dezelfde kamer komen als waar de lucht wordt uitgeblazen.

 

4. Ja is goed daarvoor die TL's. Je kast inderdaad gewoon in 2en delen, en voor dat stek/voorgroei gedeelte moet je zorgen dat je de temperatuur goed constant kan houden en dat de plantjes het in het donker niet koud krijgen. Misschien klein plastic (ben de naam even kwijt) .. waar je je stekken in kan wortelen.

 

5. Maak er gewoon 2 kasten in één van, het gedeelte met TL's heeft veel minder zware afzuiging nodig dus kan je die twee wel apart afzuiger en filter doen. Zorg dat de kasten gewoon van elkaar zijn afgesloten.

De groei kast gewoon zo maken dat die door één dezelfde afzuiger wordt afgezogen. Je hoeft de groei ruimtes denk ik ook niet te scheiden. Dat moet wel lukken.

 

Succes :(

En nu ga ik slapen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt speedway voor u reactie.. ga morgen wa fotokes nemen van mijn materiaal da ik al liggen heb voor kast te bouwen te bouwen.

Ga kast in witte meubelpanelen maken van 18mm dik, dan alles proper afspuiten langs binnenkant met witte silicone... gaan die platen wel sterk genoeg zijn en gaan die geen blazen trekken met de warmte?? of is er een beter alternatief dan witte meubelpanelen dat ook zo makkelijk is in onderhoud...

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt je kast van binnen bekleden met zw/wit folie, dat is een stuk goedkoper dan die witte panelen volgens mij. Men is overigens een beetje huiverig voor onbehandeld mdf en spaanplaat vanwege mogelijke schadelijke emissies voor de planten, maar meningen zijn daar over verdeeld. Ik neem het zekere voor het onzekere en gebruik gewoon gips.

 

Als het goed is wordt het niet warmer dan 28 in je hok dus de temperatuur lijkt me geen probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank u voor reactie.. :verrygood

ma met gyproc gaat het niet echt meer op en kast lijken..wat dus wel de bedoeling is.. anders zou dat wel een goed idee geweest zijn.

het enige probleem is dat ge tussen u folie en mdf met schimmels komt te zitten wa logisch is warme lucht en vochtige lucht.. daarmee de keuze voor meubelpanelen..

de bedoeling is om een mooi goeduitziende kast te bouwen die ook nog is sterk en duurzaam is..

daarom al die vragen want die kast moet zeker 10jaar meegaan.. dus geef liever wa meer geld uit aan duurzaam materiaal... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

gips wandjes kunnen ook jaren mee hoor :verrygood Sterk, eenvoudig te verwerken en goedkoop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry ma verkies toch witte meubelpanelen voor de kast-look langs buitenzijde..zijn er nog ander tips buiten het materiaal waaruit ik mijn hok ga maken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn bedoeling is om de kast zelf van een balkenframe te maken en die te bekleden met gips (binnenwanden). De zijkant en het frontpaneel, wil ik gaan maken van MDF, een paar keukenkast scharnieren en wat freeswerk om het uiterlijk op een linnenkast te laten lijken....

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

da is ook natuurlijk een oplossing: maar dan zit ik met wat plakwerk en da krijg ik ni goed.. plus grotere kost.

houten balkjes vo kader, gyproc en dan misschien nog best groene of rf (brandvertragende gyprocplaten) voor binnenkant, mdf voor gans den buitenkant..

zijn meubelpanelen dan ni zo goed? daar heb ik enkel frees en lijmwerk aan.. :(

weet wel dat dit nooit zo goed gaat isoleren..

maar met u voorstel ga ik weer wat kleinere ruimtes krijgen door die dikte gyproc min 9.5mm, balkjes met isolatie 30mm breed, mdf 9mm dik.

dus zit ik op 5cm en meubelpanelen zijn 1,8cm dik scheelt wa hee :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey grow groentje,

 

Als het kan een cooltube nemen, in mijn hokje 2x 600W krijg ik het met moeite onder de 28 graden

en dan is het gelukkig winter geweest, in de zomer krijg ik het zeker weten niet koel genoeg zonder

cooltubes. Dus ga ik deze ook installeren.

 

Klik hier voor inspiratie

 

Grtx Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey rainman.. ik ga spijtig genoeg geen cooltube kopen, want hier licht een volledige nieuwe 400w hps die ik reeds gekocht heb in den alien. :( wel tof gevonden da labirint voor luchtinlaat met valse bodem. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je echt meubelpanelen wenst te plaatsen,bekleed de binneruimte dan ten minste met wit zwart folie,dat kan je strak nieten en afwerken met witte ducktape,genoeg winkelhaakjes gebruiken voor de stevigheid

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank u voor reactie rataplan.

moet ik mij geen zorgen maken dan voor schimmels die daartussen zouden groeien met een luchtvochtigheid van 60- 80procent in ontkiem en groeiruimte.

in de bloeiruimte zal dat wel lukken want daar mag de lucht rond 50procent zitten zeker. en die folie waarom zou ge die plaatsen.. voor warmte en vocht beetje tegen te houden als bescherming voor meubelplaat of gewoon als betere lichtweerkaatsing voor de plant...

 

ps niks winkelhaak en alles volledig infrezen en verlijmen gaat veel properder zijn :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...