Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Manubus

Manubus Kas- & Buitenkweek 2007

Recommended Posts

Dag allen :wOOt

 

Dit jaar ga ik voor het eerst beginnen met kweken, spannend dus.

Heb al zeer veel informatie hier gevonden, mijn grote dank daarvoor!!

 

Kas:

med_gallery_9837_1683_17555.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grond in de kas: 80x60x50 gat gegraven, zit nu 80L potgrond, 40L Cocopeat, 30L zand en wat kippenmest in.

 

 

 

 

 

Ik heb een kas tot mijn beschikking, waar ik 1 Afghaan vrouwtje neer wil zetten en ik zet er 1 in de volle grond in de tuin en 1 in een 35 L pot op een zonnig plekje in de tuin (kunnen er ook wel 2 inde tuin dat weet ik nog niet de preciese aantallen).

 

Deze verschillende plekken doe ik omdat ik een werkstuk moet maken op school voor biologie en t leek mij wel leuk om iets over Cannabis Sativa te doen, ik denk dat mijn onderzoeksvraag dan ook wordt: onder welke omstandigheden groeit Cannabis Sativa het best: volle grond (tuin), volle grond (kas) of pot in tuin? In ieder geval iets in die richting.

 

 

Back to the plants.

Van DB heb ik Afghan zaadjes gekregen, :innocent: die ga ik dan ook gebruiken ;).

Ik heb ook nog wat outdoor mix zaadjes gehaald bij de GS dus daar zit van alles wat in, denk dat ik die voor volgend jaar bewaar of ik laat er daar ook nog 2 van ontkiemen, maar:

 

Mijn plan is eigenlijk sowieso om rond begin juni te beginnen met ontkiemen van stuk of 8 zaadjes i.v.m. de grote hoogte die ze anders zullen bereiken, als ik eerder begin.

Maar ik ben eigenlijk al een beetje begonnen om te testen/experimenteren met 2 zaadjes, ik weet dat het nog te vroeg is maar ik doe het puur om te testen zodat ik weet waar het evt. mis kan gaan.

 

-Zondag 18 maart: 2 afghaan zaadjes tussen natte watten gelegd, 2 schoteltjes eromheen en op de vensterbank gezet.

 

-Dinsdag 20 maart: allebei is er een worteltje uitgekomen, één heeft er 1 van 2cm lang en de ander van ong. 0,5cm.

med_gallery_9837_1683_284850.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(sorry dat je het niet zo goed kan zien, mobiel).

 

-Woensdag 21 maart: zaadjes in zon kweekkasje gezet met zaai- en stekgrond. Water gegeven met plantenspuit.

med_gallery_9837_1683_630201.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Zaterdag 24 maart: het 1e zaadje (wat een worteltje van 2cm had) komt ook als eerste boven de grond, was ook mijn verwachting, toch wel grappig om te zien dat het ene zaadje meer kiemkracht heeft dan de ander. De 2e is inmiddels ook boven de grond gekomen :P. Ik heb zon gevoel dat het spul nu al als WEED groeit :whistling

med_gallery_9837_1683_393897.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(de zaailing is dat vage ding kun je niet goed zien)

Temp in kweekkasje: ong 21 graden als het bewolkt is, als de zon erop staat gaat de temperatuur rap omhoog naar ong 28-35 graden.

 

-Maandag 26 maart: Ik had het geluk dat er nog in huis op zolder een TL vrij laag hangt dus ik kan daar de plantjes mooi bijverlichten.

 

Verdere fotos/vorderingen etc staan verder in het topic.

Voor op/aanmerkingen, post ze maar.

Laters :verrygood :P

Manubus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie kas zeg :whistling

 

Gaat wat leuks worden volgens mij :verrygood :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja is wel mooi dingetje he :whistling

 

ik zie net dat de 2e ook boven de grond is gekomen :verrygood :innocent:

 

Maar dat van die zonnecollectoren hoort toch

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moet je er ook één in de kas zetten in 35 liter, en de omstandigheden moeten gelijk zijn. Dus ik denk dat je beter stekken kan nemen want zaad verschilt altijd weer hè! Terwijl stekken mooi homogeen zijn.

 

Verder erg mooie kas heb je daar! Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt wel, maar ja, heb zoveel zaadjes vind het een beetje zonde om stekjes te gaan halen. Uit zaad krijg je ook planten die tegen een 'stootje' kunnen. En dat werkstuk, ik weet nog niet 100% zeker of ik het hierover ga doen, of ik kan ook een andere onderzoeksvraag bedenken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo zo heerlijk kastje om in te kweken.

 

 

maar is het niet handiger om die lamp boven op je bakje te zetten??

 

plantjes groeien immers naar het licht toe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi kasje man :verrygood

 

Maare laat dat glas aan de zijden wel veel licht door of zit in het dak helderder glas...

want licht is gewicht!!!

 

iedergeval met dit seizoen

 

La Cucharacha

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar is het niet handiger om die lamp boven op je bakje te zetten??

 

Lamp heb ik er een paar uur bij gehad, is allang weer weg, is gewoon te zwak en het lukt zonder lamp ook prima (tot nu toe). en het was zon lamp met zon klem eraan dus ik kon m niet recht boven de bak krijgen.

 

 

En La Cucharacha:

 

Nee dak is van hetzelfde glassoort. Dit glas werkt prima hoor, als ik in de kas ben dan is het lekker warm daar zonnestralen schijnen mooi naar binnen. dus dat loopt wel los.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oei ik bedacht mij plotseling dit.

wietplanten hebben toch een penwortel?

Dit is toch een wortel die kaarsrecht alleen maar omlaag groeit?

Ik heb de 2 afghanis nu in dat kweekkasje zitten maar er ligt maar 3cm zaai- & stekgrond in. is dat wel voldoende ? kunnen ze wel in het kasje blijven totdat ze een cm of 15 zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als die penwortel niet dieper kan dan 3 cm zal die denk ik naar rechts of links gaan groeien denk ik.

lijkt me dat ie water blijft zoeken kan ie niet naar beneden dan maar een andere kant op ( dat is wat ik denk )

 

veel succes met je kweekje

 

greets redjee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben ze hun blaadjes..??

 

Dan mogen ze wel in een potje van een paar liter kunnen ze die vol wortelen..

De penwortel zal scheef gaan groeien..maar dat maakt niet uit.

Alleen als je hem meteen met de penwortel in de volle grond zet zal die recht omlaag gaan.

In een pot zal hij buigen maar dit levert geen noemenswaardige schade..

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor wat uitleg.

 

dit is hoe de situatie op dit moment is:

med_gallery_9837_1683_6837.jpg

 

 

 

het lijkt een beetje op een zwanenhals, zoals je ziet gaat het stengeltje een beetje scheel :verrygood :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi manubus :innocent:

 

 

heb je ook na gedacht over ventilatie in die kas inverband met toprot.... zou zonde zijn. :verrygood

 

 

 

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. je kunt zaailingen beter opkweken in potjes. Hoe wil je ze straks gaan verpotten zonder ze te beschadigen?

2. als je de planten in potten houdt zullen ze ook nooit zo'n lange penwortel krijgen, da's dus niet zo erg.

3. je hebt licht nodig omdat momenteel er minder dan 13 uur licht is overdag: je plantjes schieten spontaan in de bloei en gaan straks regenereren. Niet goed. Dus TL erbij nu!

 

Even goed alle info lezen en ook de andere topics.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Whazzup voor de info, ik zal ze morgen in kleine plastic potjes stoppen.

 

Dus ze hebben meer dan 13 uur licht per dag nodig om niet in de bloei te schieten? Op het moment is er ongeveer 12,5 uur licht per dag, begin april is het 13.

Maar kan een spaarlamp ook? In het licht topic stond van niet maar volgens mij doen sommigen het wel... (maar het is toch een soort mini-TL)

 

Btw, ze groeien lekker (althans volgens mij), ze maken nu hun 1e paar blaadjes :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

tijdens de groei fase kun je het beste +/- 18 uur licht op je plantjes hebben staan.

 

spaarlamp moet ook wel lukken, licht eraan hoeveel licht hij afgeeft.

 

 

succes verder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt tijdens groei is 18 uur licht het best, maar whazzup zegt dat 13 het minimum is om ze uit de bloei te houden?

Ja ik zit een beetje op wat sites te kijken waar ze spaarlampen verkopen maar de meer technische gegevens staan er vaak niet bij. :verrygood.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou oke ik heb dus een coolwhite (lichtkleur) spaarlamp nodig, hoeveel Watt ongeveer? je hebt ze in veel degradaties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zet ze onder een 200 watter als je ze alleen voor wilt kweken in jou geval dus dat meer dan voldoende om ze sterk te laten worden ( een goed begin is het halve werk ) als er nu al in de eerste weken ernstige dingen met het plantje gebeurden dan kan je er van uitgaan dat je plantje er altijd een tik aan zal overrhouden.

 

 

200 watter dus en het komt helemaal goed !!!

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites
Klopt tijdens groei is 18 uur licht het best, maar whazzup zegt dat 13 het minimum is om ze uit de bloei te houden?

 

Hij zegt dat ze tijdens 13 uur licht in de bloei schieten, niet dat dat het minimum is. Kzou zeggend at 16 het minimum is, maar elk soortje is weer anders, sommigen schieten bij 15 uur al in de bloei waar anderen pas op 13 de bloei ingaan enzovoorts..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Klopt tijdens groei is 18 uur licht het best, maar whazzup zegt dat 13 het minimum is om ze uit de bloei te houden?

Ja ik zit een beetje op wat sites te kijken waar ze spaarlampen verkopen maar de meer technische gegevens staan er vaak niet bij. :verrygood.

 

Je wilt ze alleen wakker houden er niet onder kweken, spaarlamp van 210watt kost 120 euries ....

 

TL kan je gratis ophalen met mazzel, daarnaast is het volgende week al genoeg om te groeien.

 

Dus ik snap niet waar je naar toe wilt.

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Manubus

Allereerst dit: Je hebt voor school voor cannabis/sativa gekozen maar die Afghan van mij is een Indica.

Maakt voor school niks uit maar tís maar even dat je het weet.

 

Verder nog dit over bijverlichting:In een kas heb je heel gauw doordat het relatief warm is t.o.v. de natuurlijke licht lengte, kun je last van STREKKEN krijgen als de aanvullende verlichting te ver van je plant/en af hangt.

 

Dat probleem los ik op door gewoon in de kas een tl te hangen en de plant/en overdag buiten de kas te zetten en s'nachts binnen.

Je krijgt dan mooie stevigeplanten omdat de temp buiten veel lager is.

 

Wat de pinwortel betrefd daar hoef je in potten geen zorgen om te maken en als de planten op een later tijdstip de grond in gaan dan manifestieerd deze zich wel.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door gebruik te maken van een (relatief) laaghangende TL in mn huis ga ik vanavond de plantjes ongeveer 3 uur bijverlichten (vanaf 8 uur (als het donker wordt) tot ongeveer 11 uur). Dus dat zijn 3 volle lichturen erbij op + de 12.5 uur die al aan daglicht is, maakt ongeveer 15.5 uur licht wat ze vanaf vandaag dus zullen krijgen. Hoop dat het systeem werkt!

 

Ik heb een bureau onder die laaghangende TL gezet, daar bovenop een wasmand op de kop en daartussen past precies de bak. Ook heb ik er wat zilverfolie omheen gehangen. Zal vanavond wel een fotootje maken.

 

@DB:

Cannabis Sativa is de officiele Latijnse naam voor cannabis, vandaar dat ik Cannabis Sativa zei. Ja dat is wel handig, het leek mij al vrij moeilijk om een fatsoenlijke luchtcirculatie te creëren, want ik heb maar 1 klein klapraam en een deur. Als de zon ook maar even op de kas staat, schiet te temperatuur binnen omhoog.

Weet je toevallig ongeveer de uiteindelijke hoogte die de plant zo (op die manier) zal krijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekkur kassie manubus :innocent:

 

 

ik zou voor de zekerheid nog wat uurtjes kunstlicht erbij plakken.

als dat na 11uur niet meer lukt dan in de donkere ochtend nog een paar uur :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...