Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

thier

Zaadjes Ontkiemen

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Ik kijk, net als iedere buitenkweken, uit naar het komende kweekseizoen.

Ik heb zaadjes overgehouden uit mijn vorige kweek en wou hier graag mee doorgaan. Mijn probleem is echter dat er bij mij altijd weinig zaadjes ontkiemen (ook vorige jaren met gekochte zaadjes) ik denk ook te weten waaraan dit ligt: het water waar de zaadjes inliggen is te koud of de watten zijn te koud (18 graden).

Ik heb al gezocht en vond daarbij allerlei antwoorden op ingewikkelde vragen maar de simpelen vraag hoe je het water of de watten warm houdt bleef uit.

Mijn vraag is dus: Is er een eenvoudige manier om je zaadjes warm te houden als ze in water, in watten of onder de grond zitten en hoe doen jullie dit?

 

Alvast bedankt,

Thier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je zeer snelle reactie, maar mn pc staat in dezelfde kamer als mn bed, dus ik laat hem niet de hele nacht aan staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon wat zaadjes in een bekertje water pleuren en in je kast zetten, paar dagen erna zijn de meeste ontkiemd. Zo doe ik het altijd en gaat altijd goed :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb zelf laatst de ultieme plek gevonden! in de douche daar is het meestal warmer als in je kamer . werkt bij mij gewoon super! watten schijfjes op een bord met lauw water nat maken zaadjes ertusse, TOPPIE!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

Wat ik altijd doe is, de zaadjes even 2 a 3 dagen tussen vochtige(niet natte) watjes, houd ze niet te droog natuurlijk, daarna in turfpotjes(gamma) die vul ik met zaai/stekken grond. Gebruik hiervoor geen bemeste tuin aarde, je plantje zal dan niet oud worden, je kan wel eventueel potgrond gebruiken maar liever zaai grond. Dan doe je de ontkiemde zaadjes erin en zet je ze in een vensterbank kasje....

Om ze warm te houden lijkt de badkamer me een heel goed idee, wel de afzuiger wat minder vaak aanstaan blijft het vocht lang hangen na het douchen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik stop de zaadjes in de aarde, beetje water, boterhamzakje er omheen en gewoon in de huiskamer laten staan voor een paar dagen :verrygood

Hierdoor hoef ik niet het zaadje met het dunne worteltje vast te pakken met kans dat het breekt, ik ben niet zo handig :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hartelijk bedankt voor al jullie reacties! Ik zal ze eens allemaal proberen. Veel succes met jullie kweken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

gwooN:

 

1) zaadjes als een sandwich tussen n paar vochtige watjes/tissues in een bakje doen..

 

2) bakje afdekken met nog n schooteltje ( zodat t donker en vochtig blijft!

 

dan 1-5 dagen wachten en je bent klaar om te zaaie ..

 

gr Z./

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zelf werk ook met deze manier, zo heeft ieder zijn eigen style :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een paar tips uit wageningen:

 

1. raak zaad niet, of zo min mogelijk aan met je blote handen

2. Gebruik redelijk steriel materiaal bij het ontkiemen (watten bijvoorbeeld, gekookt water)

3. om de ontkieming te vergemakkelijken, zeker bij wat ouder zaad, het zaad even licht kwetsen met een stukje heel fijn schuurpapier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig , dat laatste deed ik altijd al , of een zeeeer klein beetje afwasmiddel door het water om de oppervlakte spanning te verbreken. Dit lijkt mij wel verantwoord ,maar zeker weten doe ik dat niet. In ieder geval moet het heel weinig zijn , 1 druppel afwasmiddel is al erg veel op een 200 ml bekertje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gewoon wat zaadjes in een bekertje water pleuren en in je kast zetten

 

WE HAVE FOUND A WINNER! :verrygood

 

Op meerdere manieren ontkiemd en dit werkt tot nu toe keer op keer gewoon het beste. Je moet ze alleen niet te lang onder water laten staan als ze al zijn ontkiemd, maar dat is verder ook echt alles waar je een beetje op moet letten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij lukt het door gewoon rechtstreeks in een potje met potgrond op 1cm diepte. na ongeveer 3-5dagen komt het stengeltje boven de grond. je moet gewoon ervoor zorgen dat de grond een eetje vochtig is. en de wortels zijn ook sterker

(kan natuurlijk ook met zaai- of stekkengrond)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt wel minder kans op ontkieming als je de zaadjes in een beker gooit en deze een paar dagen wegzet, maar het werkt wel.

 

Grt-. Low

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nu 2(!) zaadjes aan het ontkiemen(testen). Glas lauw water, stukje keukenrol dubbelvouwen en erop leggen, dan er indrukken zodat er net een laagje water boven het keukenrol uitkomt, hier de zaadjes opgelegd en een stukje doorzichtig folie erover gedaan en er wat luchtgaatjes ingeprikt. Dit alles in een keukenkastje gezet.

Mijn vraag was eigenlijk of die luchtgaatjes wel erin moeten of hoeft dat niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan geen kwaad ze moeten zeker kunnen ademen, als je plantje bovenkomt heeft ie ook zeker lucht nodig anders zal die gaan schimmelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh heb er niet zoveel gaatjes in zal er voor de zekerheid maar wat bijprikken :specool :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ff zo aan 't proberen:

 

1 tissue, dubbelgevouwen, op een schoteltje... Gewoon nat houden met lauw/ klein beetje warm water, zaadjes erop.... In kastje zetten, en af en toe nog wat water erbij doen...

 

- Nu 3 daagjes bezig, nog geen resultaat, is dat normaal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

:specool ;)

GEWOON HEEEEEEL SIMPEL!!!!!

stop ze in de grond klein potje of plastic bekertje

vochtig maken folie eroverheen KLAAR.

 

in de natuur hebben ze geen wattjes of bekertjes met

water enz enz .

 

ik deed dit een goeie maand geleden bij 10 zaden

en alleeee heee alle 10 boven na 6dagen

en moet je nu is zien in mn hokkie :huh:

 

kijk in mn gallery 5x OB en 5xK2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek in potten en gebruik altijd de volgende methode. In de pot gewoon je favo grond. In het midden een kuiltje maken ter grote van een ei. Hierin doe je zaai/stekgrond. Stop hier het zaadje in, bevochtigen en doorzichtige keukenfolie over de pot doen. Voordeel hiervan is dat je het plantje niet meer hoeft over te potten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net een topic gemaakt,de door mij peterseliemethode genoemd.

Peterselie ontkiemd moeilijk en daar heb ik wat op gevonden en later toegepast bij wiet en het WERKT PERFECT.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...